کد خبر 1067646
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹
ترامپ پامپئو

وزارت خارجه روسیه می‌گوید موضوع تحریم تسلیحاتی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حل شده و بعد از انقضا در اکتبر ۲۰۲۰ دیگر تمدید نخواهد شد.

به گزارش مشرق، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) تاکید کرد که علی‌رغم فشارها و تلاش‌های آمریکا، تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل قابل تمدید نیست.

ریابکوف در گفت‌وگو با شبکه «ریانووستی» عاملی که مانع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران می‌شود را قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد.

بیشتر بخوانید:

حمایت فرانسه از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران

رویتر: چین و روسیه مخالف آمریکا برای برگرداندن تحریم‌های ایران هستند

وی در این باره توضیح داد: «درباره تمدید رژیم ویژه (تحریم) ارائه تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی ایران و همچنین فروش تسلیحات توسط ایران، [باید بگویم] که این پرونده در زمان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بسته شد. این رژیم ویژه، بعد از دوره ۵ ساله در اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شود و هیچ انحرافی از این تصمیم وجود ندارد».

این مقام روس همچنین به وضعیت توافق هسته‌ای ایران نیز اشاره کرده و گفت آمریکا پیش از اینکه درباره بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ برای توسل به اهداف سیاسی خود صحبت کند، اول باید به اجرای کامل برجام بازگردد.

به نوشته ریانووستی، ریابکوف با ابراز مسکو از اقدامات واشنگتن در این باره، گفت: «اساساً، قطعنامه ۲۲۳۱ باید به صورت کامل اجرا شود. تمام کشورها باید متن و روح این قطعنامه را بدون هیچ استثنائی اجرا کنند. متاسفانه اکنون آمریکا نه تنها به صورت دلخواه بخش‌هایی از این قطعنامه را اجرا می‌کند، بلکه دیگر کشورها را هم با تهدید به تحریم و محدودیت‌های دیگر، از اجرای این قطعنامه باز می‌دارد».

بیشتر بخوانید:

پامپئو: اجازه نمی‌دهیم تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شود

تبعات پایان تحریم تسلیحاتی ایران برای آمریکا

وی همچنین افزود: «این نمود دیگری از سیاست دیکتاتوری [آمریکا] و رفتن تا لبه پرتگاه است. در سال‌های اخیر، ابزار سیاست خارجی آمریکا فقط تحریم‌ها بود و ما دیگر هیچ تمایلی به مذاکره یا حل مشکلات از طریق میز مذاکره را [در آنها] مشاهده نمی‌کنیم».

معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر لزوم پایبندی آمریکا به برجام، تصریح کرد: «قبل از اینکه بخواهیم در این باره صحبت کنیم که کدام بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ را واشنگتن می‌تواند برای دستیابی به اهداف خود استفاده کند، ایالات متحده باید الزامات این قطعنامه را به صورت تمام و کمال اجرا کند و این یعنی به اجرای کامل برجام بازگردد».

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این اقدامات با بیان اینکه آمریکا بعد از شکست تحقیرآمیز در کارزار فشار حداکثری به دنبال بازگشت به برجام است، از واشنگتن خواست به رؤیاپردازی پایان دهد. 

روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه گزارش داد وزیر خارجه آمریکا در حال تدوین یک استدلال حقوقی مبنی بر این است که واشنگتن همچنان یکی از مشارکت کنندگان برجام است تا بتواند با افزایش فشارها در شورای امنیت تحریمهای تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

طبق یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.

روز گذشته نیز «تونی بلینکن» معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در دولت قبل و یکی از اعضای تیم واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای با ایران، ضمن انتقاد از فریب‌کاری کاخ سفید برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، گفت: واقعا سخت است که این نفاق و دورویی را تحسین نکرد!

امروز نیز «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتقاد از سیاست یک بام و دو هوای آمریکا در قبال توافق هسته‌ای ایران، گفت گویا به مسئولان آمریکایی مشورت‌های نادرستی داده شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • NL ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    11 25
    چرا دارید بال بال میزنید مگه شما هر شما سازنده نبودید؟! مگه نور نساختید؟ چرا ناراحت هستید تحریم بمونید؟
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      18 5
      18:09 اونش به تو نیومده یانکی، صلاح ملک خویش خسروان دانند. فعلا تو صف دستمال توالت یا غذای مجانی وایسا تا خبرت کنیم!!!!
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      15 3
      کسی بال بال نمیزنه. چه تحریم باشه چه نباشه هنوز هم میسازیم اما هیچ آدم عاقلی هم دور خودش دیوار نمیکشه.
    • وطن پرست DE ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      4 1
      می خواهیم سلاح بفروشیم تا شماها تو البانی چشمتون دربیاد
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      5 1
      18:09خبر به نفع ایران باشه میاین ساز مخالف میزنین بر ضد ایران باشه ساز موافق میزنین انگار دعوت به چالش بلبل زبونی شدین. بی بی سیتو نگا کن.
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      2 2
      مگه همین شما کاسه لیسان غربزده نبودید که میگفتین چرا الکی دارین دور کشور دیوارمیکشید ؟؟!!!ماکه داریم همین دیوارو برمیداریم باز نمیذارین؟!! بابا شما دیگه کی هستید؟!!یعنی اینقدر کاسه لیسی افتخار داره؟!!!
    • خطاب به ۲۱:۳۷ IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      2 2
      داداش تو خودت تو صف سیمکارت بمون برای وام یک میلیونی با سود 12 درصد بعدا به دنیا گیر بده
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      1 4
      فقط صف سبد کالا. تو صف سبد کالا بمونید و کشته بدید تا بعد.اگه زنده موندید در مورد ابرقدرت دنیا حرف بزنید.
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      3 1
      تو هم اگر تو صف غذای مجانی غذا گیرت اومد و از گشنگی نمردی و تو راهم پلیس آمریکا یا یه احمق دیگه با تیر نزدت زنده موندی بیا اینجا کامنت بزار!!!
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    4 8
    ایرباس ندادن اونوقت جنگنده میدن ؟!
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      11 6
      18:23 انگار اوت میزنی، کسی از اروپایی‌ها و آمریکایی های ماسک دزد نمیخواد چیزی بخره که!!
    • FR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      1 4
      ایرباس دادن منتها یه عده دلواپس گفتن ایرباس میخوایم چی کار نون ما تو تحریمه
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      0 1
      آقا شانس آوردیم این ترامپ احمق اومد برجام و پاره کرد اگر این بوئینگ 737 Max هارو که اصلاحطلب ها برای پورسانتش دندون تیز کرده بودن خریده بودیم الان همشون زمین‌گیر بودن و اجازه پرواز نداشتن، واقعأ هرکی دیگه اسم بوئینگ رو بیاره خائنه!!!!
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    4 1
    با سفرای چین و روسیه نشست برگزار کنید..یا صداوسیما دعوت کنه از اونها..ی پروپاگاندای مستمر باید در این باره وجود داشته باشه...!! همزمان اشاره به تمایل چین و روسیه برای پایان تحریم ها از روز اجرای برجام و بی توجهی و سرسپردگی دولت برای اجابت تمام و کمال خواسته آمریکا..!! و اینکه بسیار خب الان چرا دنبال جبران گذشته نیستید؟؟! توییتر و موییتر و این خاله زنک بازی ها برای ما بند تنبان نمیشه...ظریف و باقری با هم بفرستید چین و روسیه رایزنی..!!
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      2 2
      20:11 خیلی فکر خوبیه، خدا حفظت کنه! ولی این دولت غربگراست و من چشمم آب نمیخوره.
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      1 1
      تو بچه ای هنوز یادت نمیاد همینا تو شورای امنیت رای مثبت دادن به همین تحریم
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      1 0
      20:11 میدونستیم یه همچین نابغه ای مثل جنابعالی وجود داره میذاشتیمت رهبر
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      0 0
      اولأ بچه خودتی، دومأ عجیبه شما طرفدار اون کسی هستین که 40 ساله داره تحریم میکنه ولی از اونی که حالا یک بار رأی مثبت داده و 10 بار هم وتو کرده بدتون میاد، ضربه مغزی شدین یا از اول منطقتون لنگ میزد؟؟!!
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    7 0
    این فرانسه بدتر از امریکاست حظور منافقین در پاریس وهرضد انقلاب دیگری در فرانسه فروش جنگنده وموشک ضد کشتی به صدام ارسال خون ها الوده به اچ ای وی به ایران وحمایت از کارهای ضد ایرانی در سراسر دنیا العان هم خودش را به موش مردگی زده که موافق برجام است ولی تمام تحریم های امریکا را محکم تر از خود امریکا اجرا میکند
  • US ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    2 1
    همه موضعگیری کردند بجز ظریف و عراقچی ماله کش و بعیدی نژاد ها و کشور دوست و برادر چین!!
  • US ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    4 0
    یک پیشنهاد برای خرید جنگنده‌های مختلف به روسیه (چرب ونرم) بدهید تا وی حتی برای منافع خودشان هم که شده مقابل آنها بایستد و وتو کند
    • IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      0 0
      هواپیمایی که قطعش به هواپیمای دیگه نمیخوره فقط باید بوی اسیری در نهاجا تقبل کنی چون قطعش دست روس هاست
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      0 0
      هواپیما فقط آمریکایی که قطعشو اصلا بهت ندن که خیالت از بیخ راحت باشه!! خخخخ
  • US ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    2 0
    شورای امنیت سازمان ملل کمتر از یک هفته پس از توافق ایران و قدرت‌های جهانی، با قطعنامه ۲۲۳۱ پشتیبانی خود از این توافق، یا همان برجام را اعلام کرد و خواهان اجرای کامل آن مطابق برنامه زمانی تعیین‌شده شد. در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و ضمیمه‌های آن، در مجموع ۷۲ بار از واژه "شرکت‌کننده" یا عضو استفاده شده است. تقریبا در نیمی از این موارد این استفاده در قالب "مشارکت‌کننده در برجام" است. در این قطعنامه گفته شده که منظور از عضو برجام همان امضاکنندگان توافق وین است. در مواردی دیگر هم از لفظ شرکت‌کننده برای اشاره به شرکت‌کنندگان در کمیسیون مشترک، یا شرکت‌کنندگان در کارگروه خرید استفاده شده است که هر دو بخشی از سازوکارهای برجام هستند. در ۱۲ مورد هم در متن قطعنامه عبارت "شرکت‌کنندگان E۳/EU+۳" آمده که به معنای سه قدرت اروپایی (بریتانیا، فرانسه و آلمان) و اتحادیه اروپا و آمریکا، چین و روسیه است.
    • صدر IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      1 2
      یعنی به زبان ساده همونطور که 23:04 توضیح داد از اونجایی که آمریکا دیگه مشارکتی در این توافق ندارد و حتی در تلاش بوده در طی بیش از یک سال گذشته این توافق را نابود کند در نتیجه هیچگونه حق منطقی و قانونی برای اظهار نظر در زمینه این توافق ندارد. اعضای شورای امنیت یعنی نه تنها قدرتهای شرقی مثل چین و روسیه بلکه حتی قدرت های اروپایی غربی هم اعلام نمودند که هرگونه اقدام آمریکا در ذیل برجام را به رسمیت نخواهند شناخت. اروپا خوب میدونه که اگه در زمینه تحریم تسلیحاتی با آمریکا همکاری کنه تیر آخر به برجام هست و همین یه ذره آبرویی هم که غرب و بویژه اروپا داره کاملا از بین میره. آمریکایی ها جوگیر شدن. فکر می کنن چون قدرت نظامی دارن می تونن به دنیا هر چی خواستن دیکته کنن. یه ضرب المثل تو زبان فارسی هست که میگه: آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا آمریکایی های نادان دقیقا دارن الان برعکسش رو انجام میدن. از یه طرف به متحدان و دوستان اروپایی خودشون بی وفایی می کنن و حتی بهشون توهین می کنن و از تهدید هم ابایی ندارن. از طرف دیگه با رقبای بزرگ و قدیمی مثل چنین و روسیه سرشاخ هستن. کشورهایی مثل ایران و کره شمالی هم که تهدید به جنگ می کنن و لات بازی در میارن. احمق ها فکر کردن تا ابد خر مراد رو سوار هستن. تاریخ گورستان فرهنگ ها و تمدن هاست. هیچ تمدن و فرهنگی و حتی هیچ باوری تا ابد دوام نمیاره. همه چیز روزی به پایان میرسه. بعد از اون صرفا تاریخ هست که ما آدمها رو قضاوت می کنه. و تاریخ نه می بخشه و نه فراموش می کنه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس