تحریم نمایه

دیپلمات‌ها و تحلیلگران می‌گویند؛ تقلای آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت به در بسته خواهد خورد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

خبرگزاری رویتر در گزارشی نوشت: دیپلمات‌ها گفته‌اند در صورتی که آمریکا بخواهد از تهدید برای بازگرداندن همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران به‌عنوان اهرم فشار به اعضای شورای امنیت برای رسیدن به هدف تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران استفاده کند با جدالی بسیار سخت و دشوار روبه‌رو خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

پامپئو: اجازه نمی‌دهیم تحریم تسلیحاتی ایران برداشته شود

فیلم/ نقش عربستان‌ و اسرائیل در تحریم تسلیحاتی ایران

طبق مفاد توافق «برجام» تحریم‌های تسلیحاتی  شورای امنیت علیه ایران که برای مدت پنج سال پیش‌بینی شده بود، اکتبر (مهرماه) سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید. واشنگتن، در صدد تمدید این تحریم‌ها است.

یک مقام آمریکایی به رویتر گفته، واشنگتن راهبردش را با انگلیس، فرانسه و آلمان که از یک سو، اعضای شورای امنیت سازمان ملل و از سوی دیگر اعضای اروپایی توافق هسته‌ای با ایران هستند، در میان گذاشته است. آمریکا، همچنین پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای تمدید تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران در اختیار نمایندگان سه کشور قرار داده است.

دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند آمریکا این پیش‌نویس را در اختیار ١١ عضو دیگر شورا از جمله روسیه و چین قرار نداده است.

یک دیپلمات در شورای امنیت درباره سرنوشت این پیش‌نویس به رویتر گفته: «درخواست واشنگتن به محض آمدن به شورای امنیت ناکام خواهد ماند.»

دیپلمات‌ها می‌گویند آمریکا احتمالاً برای جلب نظر موافق روسیه و چین به مشکل خواهد خورد.

آمریکا  به‌دنبال این هدف است که اگر موفق به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نشود، مکانیسم ماشه برجام را به جریان بیندازد تا تحریم‌های شورای امنیت را بازگرداند.

یک دیپلمات اروپایی درباره این تلاش آمریکا گفت: «بسیار دشوار خواهد بود که شما بخواهید خودتان را ناظر  بر پایبندی دیگران در توافقی جا بزنید، که خودتان از آن خارج شده‌اید.»

به گزارش رویتر، آمریکا امیدوار است با استفاده حقوقی از مفاد این توافق بگوید هنوز هم طرف برجام است و می‌تواند با استفاده از مفاد این توافق، ایران را به نقض برجام متهم کرده و تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور را احیا کند.

یک دیپلمات اروپایی در این باره گفت: «صرف‌نظر از اینکه بریتانیا، فرانسه و آلمان چه نظری درباره تفسیر حقوقی پیشنهادی آمریکا داشته باشند، پذیرش آن در شورای امنیت بسیار مشکل خواهد بود، چون روسیه و چین با این استدلال حقوقی مخالف خواهند بود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    4 1
    ایران الان سالهاست با روسیه و چین در زمینه ی تولیدات نظامی در سطح بسیار بالا و «راهبردی» همکاری نظامی داره و تعداد زیادی از نظامیان ایران در این دو کشور مشغول فعالیت و آموزش هستند.حرفهای طرف آمریکایی هم صرفا مصرف داخلی برای آمریکایی هاست و در ماه اکتبر چه آمریکا موفق بشه و چه موفق نباشه، تحریم های تسلیحاتی عملا تمام شده است و کسی برای حرف آمریکا تره هم خرد نخواهد کرد.
    • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      2 0
      07:01 کاملا موافقم!
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    2 3
    اگه واقع بین باشیم بهترین تسلیحات متعلق به اروپا و آمریکاست ،چه ما رو مجدد تحریم کنن چه نکنن در هر صورت حاضر به فروش تسلیحات نیستن بنابراین به قول رهبر به امید واهی نشستن فایده ای نداره واز اینا آبی گرم نمبشه پس با اقتدار خودمون پیش بریم البته اگه ی سری زالو و چپاول گر بزارن این کشور نفسی بکشه ...
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    5 0
    این روزها از جلز و ولز کردن آمریکا و مخصوصاً خوک کثیفشون پمپگو بسیار لذت میبرم.
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      2 0
      این آمریکایی‌ها همشونم یکی 100 کیلو چربی اضافه دارن، چه دودی هم ازشون داره بلند میشه وقت جلز ولز کردن، چشم چشمو نمیبینه!!!!
  • ساشا IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    1 6
    حتما فکر میکنید عاشق چشم و ابروی شماست .نه جانم این دو کشور دنبال معاملات و فروش تسلیحات به ایران و خروج آخرین پول ملت ایران از جیبشان هستند. لعنت خدا به چین و روسیه شیاد.
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      3 1
      09:36 لعنت به مزدوران آمریکایی داخلی و منافقین آلبانی نشین رو به موت!
    • ایران IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
      2 0
      لعنت خدا بر پانترک منافق ، شما شناسایی شده اید
    • من IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲
      0 0
      همین طور که قوی شدن اسرایل برای آمریکا خوبه قویشدن ماهم برای چین وروسیه صحبت از منافع هست
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    2 1
    آقای ظریف جوری برای طرف غربی دست گل آب داده که مخالفت روسیه و چین تاثیر نداره
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    0 0
    نمیدونم هر موقع شما اینجوری در مورد حمایتهای چین و روسیه مینویسید و شکست آمریکا یاد کاغذ پاره ها میفتم.
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱
    3 0
    ایران با همکاری روسیه و چین برای پایان دادن تحریم های تسلیحاتی باید بیشترین تلاش را بکار ببرد باید نیروی هوایی کشورمان بعد از سالها انتظار به جنگنده های پیشرفته دنیا تجهیز شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس