image-20191109144442-1.jpeg

شخصی که نقش ویژه ای در تنظیم برجام داشته و از سوی دیگر ارتباط نزدیکی نیز با جرج سوروس دارد، مدعی است که برای حفظ برجام باید به توافقی محدود روی بیاوریم.

سرویس سیاست مشرق- روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛  با «ویژه های مشرق» همراه شوید.

*******

** باید با یک توافق جدید،از مرگ برجام جلوگیری کنیم!

«علی واعظ» مدیر پروژه ایران در اندیشکده گروه بین المللی بحران در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت:«شرایط برای تهران در حال سخت‌تر شدن است...سه کشور اروپایی شریک برجام، هنوز از اهرم برجامی خود برای اجرای روند حل اختلاف که نهایتا بعد از چندماه در صورت حل نشدن به شورای امنیت و احیای قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران منتهی می‌شود، استفاده نکرده‌اند و احتمال زیادی وجود دارد که در ادامه مسیر به این اهرم متوسل شوند...اگر به سمت یک توافق محدود میان تهران و طرف‌های دیگر برای حفظ برجام پیش نرویم، احتمال آن وجود دارد که کل برجام از هم بپاشد و وضعیت به مراتب از وضعیت فعلی پیچیده‌تر و خطرناک‌تر شود».

مصاحبه روزنامه اصلاح طلب با این شخص قابل تأمل است. علی واعظ، عضو ایرانی «گروه بین المللی بحران» است. این گروه در ظاهر یک سازمان غیردولتی و غیرانتفاعی است اما اعضای هیئت امنای این سازمان همه از سیاستمداران و سرمایه‌داران و چهره‌های آکادمیک متنفذ هستند.کارنامه این سازمان نشان دهنده آن است که نفوذ بسیار عمیق و محکمی در ساختار حکومتی آمریکا و سایر کشورهای غربی دارد.

پیش از این رسانه‌ها با ارائه برخی مستندات به نقش پررنگ «علی واعظ» در تنظیم متن برجام پرداخته بودند و حتی ماجرا در حدی بود که ظاهراً متن تنظیم شده توسط واعظ و «گروه بین‌المللی بحران» توسط تیم مذاکره‌کننده ایران امضا شد!

نکته قابل توجه اینجاست که «جرج سوروس» چهره اصلی و تأمین‌کننده مالی گروه بین المللی بحران است؛شخصی که نام او با فتنه ۸۸ برای ایرانی‌ها به نامی آشنا تبدیل شده است.

حالا شخصی که نقش ویژه ای در تنظیم برجام داشته و از سوی دیگر ارتباط نزدیکی نیز با جرج سوروس دارد، مدعی است که برای حفظ برجام باید به توافقی محدود روی بیاوریم.

طرف اروپایی پیش از این بارها صراحتا هدف خود از توافق جدید را اعلام کرده است و آن چیزی نیست جز تعمیم خسارت توافق هسته ای به حوزه های موشکی و منطقه ای.

بیان این اظهارات از شخصی چون «واعظ» که سابقه همکاری با سازمان جاسوسی آمریکا در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ را در کارنامه خود دارد، اصلا عجیب نیست. سوال اینجاست که این روزنامه اصلاح طلب که مدیرمسئولش-الیاس حضرتی- نماینده مجلس است به چه دلیل با این عنصر ضدایرانی مصاحبه کرده است؟!

** اگر با آل سعود «تندروی» نمی کردیم،کار به اینجا نمی رسید!

روزنامه همشهری در مطلبی نوشت: «تحولات در سوریه، یمن و حتی عراق باعث شد که عربستان احساس کند که بازنده تحولات در منطقه است...طبیعی است که عربستان در یک چنین محیط منطقه ای، نسبت به ایران نظر مثبتی نداشته باشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «محمد بن سلمان ولیعهد قدرتمند عربستان بیشتر به دنبال امیال و رویاپردازی های شخصی خودش است. طبیعی است که رفتار یک چنین دولتمردی نه از روی منافع ملی، بلکه بیشتر از روی اغراض شخصی خواهد بود. البته باید گفت که در پیدایی یک چنین شرایطی ما هم به نوبه خود تندروی هایی داشته ایم...نباید اجازه داد که فضای روابط از کنترل خارج شود. اقدامات و ابتکارات صلح می تواند در بلندمدت زمینه ساز تفاهم گردد».

آمریکا با همکاری برخی کشورهای اروپایی و با پشتیبانی مالی برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان در پی آن بود تا تروریسم تکفیری را به جان ملت ها در غرب آسیا بیندازد و ضمن در حاشیه امن قراردادن رژیم صهیونیستی، منطقه و از جمله ایران را دچار جنگی خانمان سوز کند. در این میان جمهوری اسلامی ایران به مقابه با این طرح غربی-عبری-عربی پرداخت و با ایثار و فداکاری محور مقاومت، کمر تروریسم تکفیری را در منطقه شکست.

آل سعود تنها در چند سال اخیر مواردی از جمله فاجعه منا، کشتار مردم مظلوم یمن، حمایت از تروریسم تکفیری در عراق، سوریه، لبنان و دیگر کشورهای منطقه را در کارنامه خود ثبت کرده است.

اما با این وجود، طیف اصلاح طلب، ایران را بدهکار جا زده و مدعی هستند که این ایران است که باید پیشقدم شده و دست دوستی به سمت آل سعود دراز کند!

** بخش اندکی از مشکلات کشور به دولت ربط دارد!

«مرتضی مبلغ» معاون وزیر کشور در دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«بخش اندکی از مشکلات کشور به برخی خطاها یا کاستی‌ها یا ناکارآمدی‌های دولت باز می‌گردد. سهم سایر قوا و دستگاه‌ها به‌ویژه برخی سیاست‌ها و رویکردهای نادرستی که در طول سالیان گذشته درکشور دنبال شده است سهم بیشتر و مهمتر را در بروز وضعیت فعلی داشته است».

مبلغ در ادامه گفت:«شرایط امروز کشور مانند دولت اصلاحات نیست که بخشی از قدرت در اختیار اصلاح‌طلبان باشد و بتوان از آنان مسئولیت مستقیم خواست. اصلاح‌طلبانی نیز که امروز در قدرت و دولت حضور دارند محدودند».

فعالین اصلاح طلب بارها اذعان کرده اند که دولت امکانات و اختیارات گسترده ای دارد، اما با اینحال برخی از اصلاح طلبان با توهین به شعور مردم، نقش دولت در شکل گیری وضع موجود را ناچیز جلوه می دهند.

تنها در یک قلم، دولت با مدیریت صحیح نقدینگی 2000 هزار میلیاردی می تواند تحولی جدی در حوزه تولید و اشتغال ایجاد کند. اما متاسفانه تمام انرژی دولت صرف حاشیه پردازی و پرداختن به مسائل دست چندم شده است. یک روز ورود زنان به ورزشگاه به دغدغه اصلی دولتمردان تبدیل می شود و روز دیگر پخش یک سریال در تلویزیون با موضوع نفوذ، به مسئله اصلی دولت تبدیل می شود.

برخلاف ادعای اصلاح طلبان، اکثریت مطلق دولت در اختیار این طیف است.

** بی اطلاعی حامیان FATF از مفاد CFT و پالرمو

«محمد صدر» از حامیان FATF و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «اگر آمریکا اعلام کرد یک گروه تروریستی است به این معنی نیست که CFT یا پالرمو یا FATF از آن تبعیت می‌کند. در بندهای CFT این نکته هست که هر کشوری خودش تروریسم را تعریف کند. بر این اساس، شورای‌عالی امنیت ملی ما تعریف می‌کند که چه گروهی از نظر ما تروریستی است».

متاسفانه حامیان FATF به هیچ عنوان با مفاد پیوستن به این سازمان بین دولتی آشنا نیستند.

با نگاهی به مفاد FATF مشاهده می‌کنیم که در موضوع تروریسم، حق شرط از ایران گرفته شده است. در ماده 6 کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم CFT آمده است: «هر کشور عضو در صورت لزوم، اقداماتی را از جمله در صورت اقتضاء از طریق تدوین قانون داخلی اتخاذ خواهد نمود تا اطمینان حاصل نماید اعمال کیفری در حیطه شمول این کنوانسیون، تحت هیچ شرایطی با ملاحظات سیاسی، فلسفی، عقیدتی، نژادی، قومی، مذهبی و یا سایر ملاحظات با ماهیت مشابه قابل توجیه نباشد».

اهمیت داشتن حق شرط برای آن است که اگر ما چنین حقی را نداشته باشیم با توجه به کنوانسیون CFT و حضور لیست «فهرست تحریم Specially Designated Nationals (SDN) List » طبق توصیه شماره ۴، بندهای 11 تا 18 برنامه اقدام Action Plan، بند ۱۷ و بسیاری از قسمت‌های دیگر ابتدا کشورهای عضو باید اعضای حاضر در SDN را از لحاظ مالی تحت فشار گذاشته دارایی آنها را مسدود و حتی به دادگاه‌های کشورهایی چون آمریکا تحویل دهند. در این لیست که در تاریخ 24 می‌2017 به‌روزرسانی شده است نام سردار قاسم سلیمانی و بسیاری نهادها و سازمان‌ها و حتی وزارتخانه‌های داخلی وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    31 2
    ابا و اجداد همین پخمه های گول یا شاید هم نفوذی و نوکر, ایران رو تا مرز مستعمره طلق پرتغال و انگلیس پیش بردن و اگه رشادتهای امثال امامقلی خان حاکم فارس نبود هرمز و تنگه هرمز و کل ایران به فنا رفته بود. مثل اینا تو تمام مستعمره ها از هند تا زنگبار بودن اثر ژن داغونشونه
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
      5 5
      عراقچی : منافع ملی ما مهم تر از حفظ برجام است.
  • رضا IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    24 0
    در خصوص تیتر روزنامه آرمان ملی دو نکته را بایستی در نظر داشته باشیم اول اینکه من امیدوارم که اتفاقا همه کاندیداهای اصلاح طلبان تایید صلاحیت شوند تا متوجه شوند هیچگونه محبوبیتی ندارند و با شکستی تاریخی کاملا مفتضح شوند. دوم اینکه مملکت لنگ امدن یا نیامدن شما و امثال شما نیست.
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    5 37
    مگر چی شده حالا. چهارتا استان را بدهید به دشمن . دیگر هوس حمله نمیکنند
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
      28 1
      یعنی شما دزد به خونت میزنه ناموست رو بهش میدی دیگه دزدی نکنه احمقانه استدلال نکنید
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    5 20
    لعنت بر تو مشرق نفهم
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
      16 4
      لعنت بر تو نفهم.درود خدا برمشرق.
    • سعید IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
      16 2
      خطاب به 15:25، نفهم امثال تو هستند که طوطی وار حرفهای دشمن را در داخل تکرار می کنند و پالیسی بیگانگان را افتخار خود می دانند.
    • وطن دوست IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
      17 2
      برادران وخواهران عزیز سلام نمیدانم خودتان رابه نادانی زده ایدیاکه واقعا"نادانیدعزیزان من چراازخودنمی پرسیدبرای چی همه کشورهای غربی و بعضی ازکشورهای مرتجع منطقه مارا تحریم میکنندولی برایfatfوcftبه دنبال مامی گردندتاماراعضواین گروه کنند واقعا"شمابه اینهاشک نمیکنید ان هم چه کشورهایی اسرائیل آمریکاه سعودی انگلیس ووووو والله این ودیگه بچه کوچیک هم میدونه بخدابده دیگه شما هی اینوتکرارنکنیدوسلام
    • سید IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
      18 17
      اصلاح طلبان تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!!!!!
    • DE ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      3 0
      لعنت بر تو۱۵:۲۵ نه مشرق٬ نفهم// توخود لعنت شدی آندم که این فکر پلید خود به رایانه بتایپیدی-ومغز آکبندت را بِشُستندو بکردند پر زعشق دشمن و درگِل بتپیدی.
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    20 5
    خدایا جواب افساد طلبان را بده.زودتر .
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    12 11
    برجام مرده بقیه لوایح خفت بار خارجی هم به سرنوشت برجام دچار می‌شوند.باذن الله‌
    • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
      8 1
      تنها خاصیت برجام نافرجام این بود که به مذاکرات بی حاصل 12 ساله بین ایران و غرب پایان داد.
  • امیر IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    12 0
    آره دیگه آدم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه .بله دیگه بایدم دوباره برین یه باج هنگفت دیگه به خوارج بدین و خیانت کنید به مملکت
  • DE ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    7 0
    اصلاح طلبچی ها: باید با یک توافق جدید برجامی، از مرگ سیاسی خودمان جلوگیری کنیم/ اگر با آل سعود «تندروی» نمی کردیم، کار به اینجا نمی‌رسید بایستی مانند برجام هر چه آل سعود میخواست بهش میدادیم.
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    8 0
    بن سلملن کجاش قدرتمنده بیچاره بعد از سالها از پس یه طایفه گرسنه یمنی برنیامده وهنوز در شوک. ارامکویه
  • کارشناس IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    8 0
    ملت به تحریم شدن عادت دارد ولی میبینم که انگلها دارن دست و پا میزنند
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    5 0
    موجب افتخار که سایت خوب صادق و...چون مشرق هست.درود برمشرق‌‌.
  • FR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
    7 0
    همه این خیانت کاران میدانند چه میگویند وطبق برنامه وماموریت شان حرف میزنند ولی انشالله که دیگر در بر پاشنه ی آنها نمیچرخد.....
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    2 1
    مرگ بر آمریکا
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      0 0
      البته مرگ بر دولت آمریکا لطفا از واژه جمع استفاده نکنیم
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    2 0
    توافق اول را مشاهده نمودیم. حال که تیم مذاکره کننده فرتوت شده، توافق بعدی چه ارمغانی به بار خواهد آورد!؟.
  • GB ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    4 0
    در هیچ دوره ای نبوده که اصلاحطلبان به مملکت و ملت خیانت نکنند و اراجیف عیر معتبر با دروع تزیینی برای مردم نسخه پیچی نکنند. این کلام اخیرشان نمونه ی خیانت تلقینی است. اگر از روی حماقت است خیانت است اگر از روی مزدوری است هم خیانت است هم وطن فروشی. این دو همیشه با اصلاحطلبان عجین بوده.
  • SE ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    3 0
    با اعدام شما بوقهای دشمنان ایران که در ساختار دولت ایران نفوذ کرده اید از برجامچای های دیگر باید جلوگیری کرد
  • IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    4 0
    اقا چرا این برجام کوفتی رو تموم نمیکنن؟ باز چیه؟ یعنی این مردم و این مملکت باید بیشتر از این خار و خفیف طرز فکر این اصلاح طلبهای خائن بشن؟ من تو کار این ملت موندم که چرا صداشون سر رئیس جمهور و این اصلاح طلب ها در نمیاد, بابا بخدا خیانت شاخ و دم نداره , بابا بخدا قسم که تمام این گرانی ها همه نقشه این اصلاح طلبهاست, مخصوصا هم دارن این کارارو انجام میدن و فکر و ذکرشون هم همین بوده و هست و هر روز و هر ساعت و دقیقه در این فکر هستن که چاکر میتونن بکنن که مردم نان هم برای خوردن نداشته باشن, اااب ملت به خودتون بیاید تا دیر تر از این نشده
  • سام IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    2 0
    کاسه لیسان اصلاح طلب امریکاش هیچ غلطی نمی تواند بکندچه برسدبه پاجه خواری السعودخیلی بدبختین بیچاره ها
  • ایرانی IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    0 5
    مشرق جان بنده پژوهشگر هستم از خیلی چیزها خبر دارم برادر عزیزم برجام واقعاً عالی بود. خب ترامپ فهمید که برجام ایران رو آباد می کنه به همش زد! مشرق عزیز اول دستتون درد نکنه بابت مطالب زیبایی که نگارش می کنید. ولی فکر کنم بیشتر اغراض شخصی و جناحی دارید تا منفعت ملی!که کاملاً اطمینان دارم. والا این سفسطه بازی ها چیه می کنید!! اگر کسی گفت برجام بد بود بدون که خیانت کاره. ولی خب این بی دزد بین المللی یعنی ترامپ اومد همه چی رو به هم زد! به الا به خداوندی خدا اگر دموکرات ها بودن همه چی گل و بلبل بود. بنده الان نزدیک صبح هست دوست دارم یه صبحانه خوب بخورم ولی پول ندارم واقعاً. تو بد مخصمه ای گیر کردیم، نه می تونیم پامونو از منطقه بکشیم بیرون که مساوی با هم مرزی دشمن با ما هست و ادامه کار هم ترجمانی از دست کردین بیشتر تو جیب مردمه! برادران از قدیم مقداری اشتباه کردیم. خون بهترین عزیزانمون از شهید حججی عزیز تا سردار رشید اسلام همدانی را تقدیم کردیم. از طرفی جلوی فساد داخلی رو نگرفتیم! این همه اختلاس دزدی. برادران یه جای کار داره میلنگه. نظام سرمایه اجتماعی نداره واقعاً. یا در حال کاهش هست. خب اگر میبنی که مردم صدقه میدن کمک میکنن به سیل زدگان حاکی از شرافت ایرانی هست نه وابستگی به نظام. خلط بحث نکنید. تحلیل های استعمارگونه و ناشاینه درج نکنید. مردم که همه چی رو میدونن. بله مردم امنیت هم می خوان و زیست اجتماعی و توسعه با هر قرائتی از مسیر امنیت می گذرد. ولی خب برادران برید ببنید که چه کسی بانی این همه بلا هست. بنده به شخصه رهبر عزیزمون را مبری میدونم از این مسائل. ولی دنبال مقصر بگردید گردنش را بزنید. اعدام کنید. اصلاً یعنی چی کسی اختلاس کنه و بعدش بره زندان. اختلاس گر باید اعدام بشه. بعدش برادران اگر توان تاب آوری ندارید طی یک روند تدریجی پاتونو از منطقه بکشید بیرون و مرزهاتونو مستحکم کنید. تمام هزینه هایی که در عراق، لبنان، یمن و سوریه و ... می کنید بیایید تو داخل کشور بکنید. اصلاً بمب اتم هم بسازید که کسی چپ نگاه نکنه به کشور عزیزمون. ولی در عوض یه سرمایه اجتماعی خودتونو تقویت کنید که بزرگترین عامل ایمنی ساز به شمار می رود نه خام اندیش هستم نه خائن نه ضد شهدا نه پالیس غرب نه هر چی که نزدیک 8 ساله مشرق جان راست و چپ و به دروغ نثار مخالفان می کنید.ولی شرافت داشته باشید
    • ستاری IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      1 0
      ازگفته هات که میگی خائن وغرب گرا نیستی،معلوم میشه صرفا یک «« ساده لوح»» به تمام معنا هستی،نه کمتر و نه بیشتر
  • علی IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    2 0
    تنها نظامی که اجازه دست اندازی به وجبی ازخاک مقدس ایران روبه هیچ بیگانه ای نداده است تحت رهبری عزیزمان..اصلاح طلبان بس است .80درصده مشکلات تقصیر این دولت بوده که مردم رافریب دادند .امیدوارم .امسال مجلسی جوان ونوگرا وپرجنب وجوش درخانه ملت را نظاره گر باشیم به فرموده رهبر.فقط جوانان میتوانن با کمک باتجربه ها وضعیت کشور رابهبود دهند .چندسال هست که اقتصاد مقاومتی .کوگوشه شنوا ..
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    1 0
    برجام اگر آنطور که امور خارجه میگفت اجرا می‌شد عالی بود. ولی پشت پرده آن خیانت بود. و الان شک است فرستندگان ما اطلاع داشتن. اینکه آمریکا یا هر کشور دیگر میتونه بدون از درد سر از توافق خارج شود. و با حقوقی براش نداشته باشه. یعنی یک خیانت نرم در پشت پرده. این توافق از اصل مشکل داشت فقط یک بازیگرانی و دوره ای بوده
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
      1 0
      درد را از هر طرف که بنویسید درد است برجام همان دردیست که درمان ندارد و درمان را اگر از اخر به اول بنویسید میشود نامرد که مسبب تحمیل برجام به ایران است
  • ایرانی IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    3 0
    لعنت خدا به تمام کسانی که به دنبال ذلت ملی ومزاکره بااربابانشون هستند ولی این دفعه راکورخواندید باوجودافراد مومن وجان برکف نیروهای مسلح وباوجودرهبری فرزانه دیگرتن به چنین ننگی نخواهیم داد نابودباد تمامی روزنامه های غربگرا وذلت طلب
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    4 0
    پاسخ به 09:17 برجام خسارت محض بود زیرا زیرساخت های هسته ای ایران را نابود کرد اما زیرساخت های تحریم های ظالمانه حفظ و تقویت شدند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس