کد خبر 1064056
تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مجلس نمایه

نمایندگان راه‌یافته به مجلس یازدهم پرانگیزه‌تر از گذشته درحال آماده شدن برای ورود به مجلس هستند، اخبار گویای این است که بسیاری از نمایندگان درحال رایزنی و گفت‌وگو برای موضوعات مختلف مجلس آینده هستند.

به گزارش مشرق، درحالی وارد آخرین‌ماه کاری مجلس دهم می‌شویم که نمایندگان این مجلس کم‌انگیزه‌تر از هرزمان دیگر درحال فعالیت هستند و احتمالا برخی درانتظار فرارسیدن روز آخرند. از یک‌سو ماجرای ردصلاحیت‌ها به‌اضافه رای‌نیاوردن تعداد زیادی از نمایندگان باعث پدیدآمدن چنین شرایطی شده و از سوی دیگر شیوع کرونا و تعطیلی چند هفته‌ای مجلس هم مزید برعلت.

آن‌سوی ماجرا اما وضعیت متفاوت است و نمایندگان راه‌یافته به مجلس یازدهم پرانگیزه‌تر از گذشته درحال آماده شدن برای ورود به مجلس هستند، اخبار و روایت‌ها هم گویای این است که بسیاری از نمایندگان درحال رایزنی و گفت‌وگو برای موضوعات مختلف مجلس آینده هستند، برخی درگیر طرح‌های اقتصادی شده‌اند، برخی دیگر با نمایندگان استان‌های همجوار مسائل منطقه‌ای را پیگیری می‌کنند، عده‌ای از همین حالا سراغ برنامه هفتم رفته‌اند و جلسات خود را برای پیگیری این سند آغاز کرده‌اند و... دراین‌میان البته طبیعی است که برخی هم به‌دنبال رایزنی‌های سیاسی برای تعیین رئیس آتی مجلس، اعضای هیات‌رئیسه، رئیس دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها و همچنین روسای کمیسیون‌های مجلس باشند.

 اقتصادخوانده‌ها فعال‌تر از دیگران

در میان این رفت‌وآمدها و رایزنی‌ها شاید جدی‌ترین بحثی که میان جمعی از نمایندگان درگرفته است، موضوع رسیدگی به مساله اقتصادی در مجلس آینده باشد، چیزی که قریب‌به‌اتفاق نمایندگان روی آن اجماع دارند و می‌گویند در سال اول باید تحولی در این زمینه صورت پذیرد. جمعی چندنفره از نمایندگان که هسته اصلی آن اقتصادخوانده‌های منتخب تهران هستند، چند وقتی هست که طرح‌ها و ایده‌های خود را روی‌هم‌ریخته‌اند و تلاش می‌کنند به‌طرح واحدی برای ساماندهی به وضعیت اقتصادی کشور برسند. در این جمع به‌جز منتخبان تهران، افرادی چون مهدی طغیانی منتخب مردم اصفهان، محسن زنگنه منتخب مردم تربت و چند تن دیگر از دیگر حوزه‌های انتخابیه حضور دارند که بعضا به‌خاطر حوزه کاری مشترک از سال‌ها پیش در جلسات مختلف با یکدیگر همفکری کرده‌اند و حالا برای مجلس آینده درحال برنامه‌ریزی هستند.

بیشتر بخوانید:

آغاز جلسات توجیهی منتخبان مجلس یازدهم

عدم نظارت بر رفتار نمایندگان به کارآمدی مجلس دهم لطمه زد

مجتبی رضاخواه، نماینده تهران از تداوم برگزاری جلسات این گروه در هفته‌های اخیر خبر داد و گفت که امیدوار است بعد از فروکش‌کردن کرونا جلساتی که بیشتر به فضای مجازی منتقل شده، به‌صورت حضوری برگزار شود. درباره این جلسات، روح‌الله ایزدخواه، توضیحات بیشتری داد و گفت که جلسات مجازی نمایندگان منتخب با حضور ۵۰ نفر از نمایندگان کل کشور هرشب درحال برگزاری است.

آنچه در گفت‌وگوی این دو نماینده تهران برجسته بود، پیگیری مسائل اقتصادی با تمرکز بر حرکت چرخ تولید در کشور و بهبود معیشت مردم است که این روزها با وجود کرونا، زخم عمیق‌تری هم برداشته است.  درهمین‌رابطه جمعی از منتخبان مجلس، جلسات مختلفی را با مسئولان سایر نهادها برگزار کرده‌اند، ازجمله دیدارهایی که آنها در روزهای اخیر با معاونت‌های تخصصی وزارت راه‌، وزارت کار، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برگزار کرده‌اند و امیدوارند که با هماهنگی این مجموعه‌ها و تصیماتی که مجلس آینده اتخاذ خواهد کرد وضعیت اقتصادی کشور قدری سامان یابد.

منتخبان پای صحبت‌های رئیس دیوان محاسبات

در روزهایی که ماجرای هدر رفت ۴.۸ میلیارد دلار از پول‌های بیت‌المال نقل‌ محافل سیاسی‌واقتصادی کشور است، منتخبان مجلس آینده جلسات پیوسته و فشرده‌ای را با رئیس دیوان محاسبات درباره جزئی‌ترین عملکردهای اقتصادی کشور برگزار می‌کنند تا با دقت هرچه بیشتر بتوانند در مجلس آینده برای همان دستور کار اصلی مجلس اقدام کنند. در این جلسات که محدود به حضور گروه یا قشر خاصی از نمایندگان نیست، جمع زیادی از نمایندگان استان‌های کشور اعم از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تاکنون چندبار در تهران حاضر شده و با عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات کشور به بحث و گفت‌وگو نشسته‌اند.

محمدعلی محسنی‌بندپی، منتخب مردم نوشهر و چالوس در مجلس یازدهم شورای اسلامی که درهمین‌باره گفت‌وگو می‌کرد، موضوع تفریغ‌بودجه سال ۹۷ کل کشور را مهم‌ترین دستور کار این جلسات دانست و توضیح داد که نمایندگان در این جلسات در جریان دقیق گزارش دیوان محسابات و همچنین عملکرد دولت قرار گرفته‌اند. محسنی‌بندپی با بیان اینکه در این نشست معاونت‌های مختلف مجلس نیز حضور داشتند، درباره جزئیات این نشست تصریح کرد: «بحث اصلی این نشست تفریغ بودجه سال ۹۷ است.»

منتخب مجلس یازدهم همچنین  توضیح داد که در این نشست نمایندگان به بحث‌وبررسی درخصوص  نقش دیوان محاسبات درنظارت بر بودجه و عملکرد دولت و برنامه‌های آینده پرداختند.

محفل جوانان، گعده با سیاسیون

از آنجایی که میانگین سنی منتخبان مجلس آینده ۵۰ سال است، حضور تعداد قابل توجهی از منتخبان جوان در مجلس یازدهم از آن ویژگی‌های منحصربه‌فردی خواهد بود که حتی می‌توان برخی مناسبات معمول مجلس را تحت‌الشعاع قرار دهد. اولین جرقه‌های فعالیت این جمع نیز همین چند روز پیش با برگزاری نشست منتخبان کمتر از ۴۵ سال مجلس زده شد. جلسه‌ای که بازهم محور اصلی آن اقتصاد بود و تلاش شد بودجه سال ۹۹ و وضعیت اقتصاد در شرایط بحرانی کرونا در آن مورد بررسی قرار  گیرد.  

فاطمه قاسمپور، منتخب مردم تهران که دراین‌باره با گفت‌وگو کرد، درخصوص نشست این جمع ۴۰ نفره توضیح داد که  این جمع طی جلساتی فشرده، با علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، محمد دهقان عضو شورای نگهبان، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و مهرداد بذرپاش نماینده سابق مجلس به گفت‌وگو نشسته‌اند و موضوعات مختلف کشور ازجمله مسائل اقتصادی را مورد بررسی قرار داده‌اند. قاسم‌پور علاوه‌بر این اشاره کرد که این جمع، مجموعه جلساتی را نیز با کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار کرده‌اند.

  جلسه مهم منتخبان شورای ائتلاف، به زودی در تهران

در کنار مسائلی که در بالا مطرح شد، رایزنی‌های مختلفی هم درخصوص تعیین سازوکار سیاسی در مجلس آینده در جریان است، سازوکاری که طبعا فراکسیون اکثریت آن را تعیین خواهد کرد و به‌احتمال فراوان گزینه آنها خواهد بود که ریاست‌مجلس آینده را تعیین خواهد کرد. از آنجایی که قریب‌به‌اتفاق منتخبان مجلس یازدهم از اصولگرایان هستند، این احتمال وجود دارد که با اجماع همه آنها یک فراکسیون اکثریت با حضور بیش از ۱۵۰نماینده مجلس تشکیل شود که البته این منوط به شکل‌گیری یک وحدت حداقلی میان منتخبان منصوب به این جناح سیاسی کشور است و قاعدتا تعیین ریاست‌مجلس نیز می‌تواند وابسته به همین امر باشد.  

درهمین‌رابطه جلسات مختلفی میان منتخبان در ایام اخیر برگزار شده و در روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت.

آنچنان‌که کسب اطلاع کردیم، با فراخوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، قرار بوده نشستی برای بررسی موضوعات مختلف مجلس آتی در تهران با حضور نمایندگان این جریان برگزار شود  که پیش از برگزاری با مخالفت وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا، زمان برگزاری این نشست به روزهای آتی موکول شده است. آنچنان‌که محمود عباس‌زاده، منتخب مردم مشکین‌شهر به خبر داده، این نشست دستورکارهای مختلفی را در بر خواهد داشت و به‌احتمال زیاد در متن یا حاشیه آن موضوع تعیین ریاست‌مجلس آینده و همچنین سازوکار فعالیت‌سیاسی نمایندگان مورد بحث‌وبررسی قرار خواهد گرفت.  

از سوی دیگر سیدنظام‌الدین موسوی، منتخب مردم تهران هم در گفت‌وگو از جزئیات تلاش‌ها برای تشکیل یک فراکسیون کلان سیاسی در مجلس خبر داد و گفت: «این فراکسیون تنها شامل نمایندگان شورای ائتلاف نخواهد بود، بلکه شامل همه نیروهای انقلابی و نمایندگانی با شاخص انقلابی‌گری است.» وی همچنین افزود: «قرار شده شورای ائتلاف از منتخبین حوزه های مختلف برای حضور در این فراکسیون دعوت کند و سپس یک هیات‌اجرایی در این زمینه تشکیل شود تا کارها را پیش ببرد.»

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حاج اکبر IR ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    1 0
    مشرقم سلام ۱. اگر همه این اتفاقات افتاده پس قانون ستاد کرونا و فاصله اجتماعی چی شد ۲. تو رو خدا زود قضاوت نکنیدشون خدا میدونه این هرم و لابی بازیاش خیلی ها رو به جهنم خدا میبره
  • IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
    1 0
    عجله؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس