دستبند

یک فعال اصلاح طلب گفته است مردم در سال ۵۷ برای "نان" انقلاب کرده‌اند...

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

"ایرانِ پساکرونا" به روایت سوراخ‌کننده کشتی تایتانیک!

محمدرضا تاجیک، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های جریان سیاسی خاص که چندی قبل ایران اسلامی را به کشتی تایتانیک اسیر گرداب! تشبیه کرده بود [۱] به تازگی طی یادداشتی در یک وبگاه اصلاح‌طلب به تشریح پیش‌بینی خود درباره ایران پساکرونا پرداخت.

او در این باره می‌نویسد: ایرانِ پساکرونایی به‌طور عجیبی شکل پیشاکرونایی خودش است: با همان صورت و سیرت و خویگان و منش و گفتار و رفتار. فردایش شبیه امروز و دیروزش است، از این‌رو، حوالت فردا و پس‌فردا و پسین‌فردایش چندان با حوالت امروز و دیروز و پس‌پریروزش تفاوت نخواهد داشت. کرونا می‌آید و می‌رود، بیمار می‌کند، می‌کشد، اقتصاد را به‌هم می‌ریزد، انبوهی را بیکار می‌کند، بحران‌های اجتماعی و سیاسی موضعی و متوالی و متراکم بسیاری را ایجاد می‌کند، و متعاقبا سبک‌های زندگی، منش و خویگان و شخصیت آدمیان را، و شیوه‌های مدیریتی آنان را، تغییر می‌دهد، اما در مورد ایران و ایرانیان این «متعاقبا» دفعتا غیبش می‌زند و دولت و ملت ایرانی هم‌چنان کپی برابر اصل و دست‌نخورده باقی خواهند ماند.

تاجیک می‌افزاید: انسانِ ایرانی ممکن است با کرونا به جهان دیگر پرتاب شود، اما از زیست‌جهان ایرانی‌اش هرگز. کرونا ممکن است زورش به جسم او برسد، اما چون به فرهنگ و عادت‌واره‌ها و حال و احوال و… او برسد، کُلَه بر زمین می‌نهد و دو پا داره، دو پا هم قرض می‌کند و فرار را بر قرار ترجیح می‌دهد. در فردای بعد از رفتن کرونا بسیاری از ایرانیان، کماکان هر کدام یک رسانه برای انتقال شایعه باقی خواهند ماند، کماکان عشق سفر درون‌شهری و برون‌شهری خواهند بود، کماکان رغبتی به کتاب‌خواندن نخواهند داشت، کماکان در مصرف آب و برق اول جهان باقی خواهند ماند، کماکان موبایل به‌دست در حال چت‌کردن با دوستان و اهل فامیل و سرک‌کشیدن به این سایت و آن سایت، و گاهی هم ترول‌بازی خواهند بود، ‌کماکان آخرِ تحلیل و تخمین و تجویز خواهند ماند و از هیچ‌چیز چیزی می‌سازند و رنگ می‌کنند و به‌جای واقعیت و حقیقت به خورد دیگران و خودشان می‌دهند، کماکان میان زن‌ها و مردهای‌ خانواده‌شان دوری و دوستی، کماکان از یک بحران از ملالش بیش‌تر نصیب می‌برند تا از پندش.

در ادامه این یادداشت می‌خوانیم: سیاست‌شان همین سیاست، حکومت‌شان همین حکومت، سیاست‌پیشگان‌شان همین سیاست‌پیشگان، مدیریت‌ جامعه‌شان همین مدیریت، باقی خواهد ماند، کماکان بسیاری از آنان دست دولت می‌نالند و دولت از دست این بسیاران، دولت به حرف آنان گوش نمی‌کند و آنان به حرف دولت، کماکان تدبیرگران منزل‌شان وقتی به منزل درمی‌آیند، قبلا دیر شده و خانه را آب برده، کماکان پس از ویران‌شدن منزل همه انگشت اشاره را به‌طرف دیگری می‌گیرند و در این «ویرانه»، عمارت‌های سیاسی و جناحی خود را برپا خواهند کرد، کماکان برخی از مدیران و نهادها و شخصیت‌ها خواهند گفت: «گفتیم، گوش ندادند»، و دیگرانی خواهند گفت: «کسی نگفت و ما بی‌اطلاع بودیم»، کماکان امر اجتماعی تابع امر سیاسی (با سویه‌ی زیست‌سیاست) باقی خواهد ماند، کماکان بسیاری از مردم با دست (با زبان) دولت را به عقب می‌کشند، و با پا (در عمل) آن را به پیش می‌کشند و مدیریت مشکلات و تقاضاها و نیازهای ریز و درشت‌شان را از آن طلب می‌کنند، کماکان مثل کیسه‌گردو نق می‌زنند و همه‌چیز را اسیر رنگ سیاسی می‌کنند و نسبت به آن‌ها «آخر تحلیل‌ها و تجویزها» -البته بدون «داده» و استدلال عقلی و علمی- را ارائه می‌دهند، و در یک کلام، جامعه‌ی ایرانی، کماکان یک موزه باقی خواهد ماند -که در آن مومیایی‌شده‌ی همه‌چیز و همه‌کس به نمایش گذارده شده است- حتی تماشاگران مومیایی. +

*ما یادداشت آقای تاجیک را از باب اقتراح منتشر می‌کنیم و آنرا به قضاوت مخاطبان محترم می‌گذاریم.

مع‌الوصف در باب این پیش‌بینی تاجیک بیان ۲ نکته ضروریست:

یکم: همانطور که ملاحظه می‌شود، تاجیک نیز همچون سایر اعضای ستاد اصلاحات با نوشتن جمله "-کرونا- بحران‌های اجتماعی و سیاسی موضعی و متوالی و متراکم بسیاری را ایجاد می‌کند"؛ بر گزینه "اغتشاش در پساکرونا" تأکید دارد و حتی در پیش‌بینی خود نیز از این رسالت ستادی دست برنمی‌دارد.

اصرار اصلاح‌طلبان بر گذاشتن گزینه اغتشاش در پیش پای مردم که در مقابل رفتار مدنی "امید دادن و بیان راه‌های رفع مشکلات" قرار دارد، مقوله‌ای است که حتماً نیازمند تأملات امنیتی است و گرنه شاهد تکرار وقایعی مثل "آبان ۹۸" خواهیم بود!

دوم: اگرچه عمده تئوریسن‌های اصلاح‌طلب اصرار دارند که ژن ایرانی حقیر و خشن و حرّاف و غیره است! اما بیش از این مسئله "ژن ضدّ مردم اصلاح‌طلبان" است که فی‌المثل در یادداشت آقای تاجیک هم به رأی‌العین دیده می‌شود.

ما تأکید داریم که این مقوله در ژنتیک اصلاح‌طلبان نهفته است زیرا نگاهی در کتب مرجع آنها و در آرای بزرگان آنها نشان می‌دهد که در مانیفست چپ ایرانی؛ مردم هرگز گزینه قابل احترامی نیستند، نمی‌فهمند و اساساً به قول آقای بازرگان، سرّ بقای ایرانی‌ها در پفیوزی آنهاست!

اینکه تئوریسین‌های چپ چرا قصد ژن درمانی ندارند و چرا پیشرفت‌های بزرگ جامعه ایرانی مثل انقلاب اسلامی، پیروزی در جنگ تحمیلی، مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا و قدرت منطقه‌ای شدن نظام جمهوری اسلامی با اتکای به مردم را نمی‌بینند؛ سؤالیست که اندیشمندان و متفکرین بایستی درباره آن به بحث بنشینند...
 

گفتنیست، تاجیک در قبل از شیوع ویروس کرونا هم در اظهاراتی گفته بود: دلیلی برای صبر مردم ایران نمی‌بینیم! [۲]

***

اسلام یا نان؛ مردم برای کدامیک انقلاب کردند؟

محمدتقی فاضل میبدی، از فعالان اصلاح‌طلب طی یادداشتی در شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی نوشته است: مردم انقلاب کردند تا چرخه‌های اقتصادی در کشور به کار افتند!

او همچنین می‌نویسد: معنویت منهای سعادت در اقتصاد معنا ندارد.[۳]

*کلمه "نان" یا "اقتصاد" در هیچیک از شعارهای مهم مردم در جریان انقلاب ۵۷ وجود ندارد.

از طرفی به گواه تمام اقتصاددانان و مورّخین، دهه ۵۰ شمسی یکی از بهترین دوران‌های اقتصادی برای دربار پهلوی بوده است و شاخص‌های اقتصادی آن دوره از دهه‌های پیشین این حکومت، در رتبه بهتری قرار داشته.

رهبر مردمی انقلاب ایران یعنی "امام خمینی" هم در سخنرانی‌ها و اعلامیه‌های خود؛ بیش از هرچیزی بر گزینه "اسلام" تأکید داشتند.

یعنی ما ۳ اماره و استدلال داریم که نشان می‌دهد میبدی دروغ می‌گوید و سخنی که می‌گوید مردم ایران صرفا برای نان و اقتصاد قیام کردند؛ تحریف تاریخ است.

اما...

اما باید دانست که اسلامی که مردم ایران در انقلاب خود به دنبال آن بودند؛ همانطور که آقای میبدی نیز تصریح دارد قرین سعادت بوده و در یک کلام مردم به دنبال "اسلام ناب" بود که انقلاب کردند. نه یک اسلام خانقاهی و بدون دستاورد اقتصادی!

همان اسلام نابی که حضرت روح‌ا... بعنوان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی نیز بر آن تأکید داشت.

و یقینا اگر اسلام ناب، فاقد دستاوردهای مختلف و از جمله در حوزه اقتصاد نباشد؛ اساساً نمی‌توان به آن اسلام ناب اطلاق کرد!

کما اینکه در تاریخ نیز شاهدیم حکومت پیامبر(ص)، حکومت امیرالمؤمنین(ع) و حکومت امام مجتبی(ع) نیز بعنوان جلوه‌های حکومت اسلام ناب؛ حاوی دستاوردهای بزرگ اقتصادی، امنیتی و اجتماعی برای مردم بود.

اکنون این سؤال وجود دارد که پس نسبت اسلام نابی که در انقلاب ۵۷ به دنبال آن بودیم با مشکلات اقتصادی امروز چیست!؟

برای پاسخ بایستی عینک سیاه‌نما و انکار کننده اصلاح‌طلبان و فرماندهان فتنه اقتصادی را از چشم برداشت و با واقع‌بینی به کارنامه انقلاب اسلامی نگاه کرد.

یعنی اگرچه ما نیز همچون تمام کشورهای جهان با مشکلاتی از جمله در حوزه اقتصاد مواجه هستیم اما این به معنی ندیدن مثبتات، واقعیت‌ها و نیمه پُر لیوان نیست.

انقلاب اسلامی ایران با وقوع خود توانست شرایط هم‌طبقگی مردم و مسئولان را فراهم بیاورد، ساده‌زیستی اقتصادی را به یک ارزش و مطالبه عمومی تبدیل کند، میزان فقر مطلق ۶ درصدی در ایران ابتدای انقلاب را به کمتر از یک درصد کنونی برساند و در روزگاری که کشورهایی مثل انگلیس و آمریکا با مشکل گرسنگی دست به گریبان هستند؛ ایران را در زمره سیرترین کشورهای جهان قرار دهد [۴]، ضریب جینی ایران را بهبود بخشد، از وسوسه دریافت مالیات بیشتر از مردم چشم‌پوشی کند، مقولاتی مثل مسافرت و خودرو را بر خلاف دوران ستمشاهی به یک امکان عمومی تبدیل کند، در ابتدای انقلاب، حقوق کارگران را نسبت به پیشاانقلاب افزایش دهد و هزاران دستاورد دیگر.

فی‌الجمله اگر انقلاب اسلامی و "اسلام ناب" حضرت روح‌ا... نبود؛ هیچکدام از این دستاوردها و شرایط رو به پیشرفت کشور نیز وجود نداشت و شرایط عصر ستمشاهی ادامه داشت.

***

"۲۴۶" گردن‌کلفتی که مردم باید در جریان پرونده آنها باشند

رئیس دیوان محاسبات کشور به تازگی از وجود مدیری در کشور خبر داد که حقوق ۵۳ میلیون تومانی می‌گرفته است!

طبق اعلام آقای عادل‌آذر، این فرد البته یک تن از مجموعه ۲۴۱ نفری مدیران نجومی‌بگیرِ شناسایی شده است. [۵]

چندی قبل نیز رئیس اتحادیه بارفروشان از انحصار توزیع میوه لیمو توسط ۵ نفر خبر داد که با هر قیمتی که دوست داشته باشند اقدام به توزیع این محصول در بازار می‌کنند. [۶]

بدیهیست که رفتار "این ۲۴۶ نفر" در توزیع دلبخواه یک محصول مورد نیاز مردم و دریافت حقوق نجومی، هرگز یک رفتار دفعتاً یا فوق سرّی نبوده است.

این حقیقت موجب بروز سؤالات زیادی از دستگاه‌های ناظر دولتی و قضایی می‌شود...

*اگرچه این حق افکار عمومی است که بدانند تضییع‌کنندگان حقوق آنها چه کسانی هستند و مطالبه معرفی "این ۲۴۶ نفر" به مردم نیز چندان غیر منطقی به نظر نمی‌رسد اما مع‌الوصف این دستگاه متولی (اعم از دولتی یا قضایی) که باید صلاح به تشهیر بداند و امر کند که این افراد بایستی معرفی عمومی بشوند یا خیر!؟

جدای از این مطالبه اما سؤالاتی نیز وجود دارد نظیر اینکه این افراد با کدام حاشیه امن اقدام به چنین اقداماتی کرده‌اند و چرا جامعه در فهم جریان برخورد با همه آنها دچار ابهام است؟

آیا این بدیهی نیست که اگر مردم بدانند با آن ۲۴۱ مدیر نجومی‌بگیر دقیقا چه برخوردی شده است یا آن ۵ توزیع کننده گران فروش، تحت کدامین پیگردها قرار دارند؛ اعتمادشان به فرایندها و به نظام اسلامی افزایش خواهد یافت؟

دستگاه‌های دولتی و قضایی کشور در قبال این تخلّفات بیّن وظایفی دارند که انجام به‌موقع و اطلاع‌رسانی پیرامون آنها، فضای عمومی بهتری را در کشور سبب خواهد شد. خاصّه اینکه بهتر بود، قبل از یک سخنرانی یا یک مصاحبه؛ این دستگاه متولی قضایی و دولتی باشد که درباره اقدامات و پیگیری‌های خود در قبال این پرونده‌ها به ساحت مردم گزارش می‌دهد.

***

۱_ mshrgh.ir/۹۲۳۵۳۹

۲_ mshrgh.ir/۹۴۸۹۰۸

۳_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/۲۸۵۸۶۹

۴_ mshrgh.ir/۹۴۴۹۸۰

۵_ khabaronline.ir/news/۱۳۷۶۶۵۹

۶_ http://fna.ir/ewkpt۹

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    62 19
    هر چه پُرروتر، پُرگو تر
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      24 0
      دیشب سلامی خبرنگار 20:30 رفته بود تامین اجتماعی سیستم رایانه قطع بود و ازدحام شدید خوبه همین الان پیگیری بشه ببینند واقعا علت قطعی چی بوده ایا عمدی نبوده
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      72 95
      جوانان کافیست برای درک شرایط آن زمان بدانند که مردم آن زمان از شدت مشکلات اقتصادی دسته دسته کمونیست می شدند. قبل از انقلاب قرار بود ایران به یک کشور نفتی مانند امارات و قطر تبدیل شود. فرش نفت به شش میلیون بشکه در روز رسیده بود و دیوانه وار صرف واردات تسلیحات می شد (دقیقا حکایت امروز عربستان و امارات گاوهای شیرده آمریکا) آنهم در شرایطی که ایران دشمن جدی نداشت و حتی با وجود این تسلیحات بحرین را شوهر داد رفت . کشور در بالاترین بی عدالتی بیشترین ضریب جینی بود و غذای عموم مردم اشکنه و کله جوش بود و آمار سواد زیر 50 درصد بود ( درحالی که در همان زمان در ترکیه و لیبی این آمار بین تا 65 تا 70 درصد بود). اما رسانه های حاکم و فیلمها و سینما و رسانه های خارجی همواره چهره ای مرفه از رو به ترقیات از ایران نشان می دادند دقیقا شبیه همین چهره ای که الان از عربستان و دوبی نشان می دهند و هرگز فقر مردمی که آن سوی برجها و هتلهای شیک زندگی می کنند را نشان نمی دهند. وجود چند منطقه مرفه شمالی تهران و تعدادی بلوار و حوض و مجسمه در کلانشهرها شده بود ویترین ایران و نقابی برای حقیقت وحشتناک افزایش انفجاری زاغه نشینی در اطراف در تهران بعد از انجام اصلاحات ارضی که به خالی شدن رستاها انجامید چرا که روستاییان زمینهای کوچک و غیر اقتصادی که صاحب شده بودند را فروختند و به شهر آمدند و البته نتیجه دیگر آن هم محتاج شدن ایران به واردات گسترده گندم و مواد غذایی بود. تنها رسانه و هفته نامه مخالف دولت هویدا یعنی نشریه توفیق به جرم انتقاد از دولت توقیف شد. حال جای تاسف و درد دارد که برخی جوانهای امروز خیال می کنند آن زمان ایران بهشت بوده و مردم از شدت شکم سیری انقلاب کرده اند.
    • سید IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      55 18
      تاجـــــــــــــــیک ــ تاجـــــــــــــــزاده ــ تاجــــــــــــــــــرنیا ــ پدر تاج بخش این اراذل تهوع آور کدام گوری است؟!
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      11 3
      درباره روزه امسال:: البته روزه سه روز فقط آب و یا نوشیدنی بدون کالری و پروتئین و با کالری کمتر از ۲۰۹ به مدت سه روز که معادل سی روز روزه به سبک اسلامی میشود. در مدل سه روزه در هر دو هفته تمامی سیستم ایمنی دوباره صفر نمیشود ولی در سیستم روزه اسلامی تمامی سیستم ایمنی از نو صفر میشود. علت در این هست که در رژیم کم کالری و کم پروتئین سه روزه تنها سلولهای ایمنی معیوب از بدن دفع میشود ولی در سیستم روزه اسلامی علاوه بر دفع سلولهای ایمنی معیوب عامل ریشه ای تولید سلولهای ایمنی معیوب یعنی کموکین ها که باعث تولید سه هورمون استرس یعنی کورتیزول و نوراپی نفرین و آدرنالین میگردند نیز کاملا از خون پاک میشوند و ریشه استرس را نیز کاملا از نو صفر میشود و برای همین سیستم ایمنی بدن بصورت بسیار بهتری از روزه سه روز میتواند بدن را در مقابل بیماریها محافظت کنند. برای همین باعث کاهش فشار خون کاهش تورم های مختلف بدن و باعث بهبود هورمونهای دیگر مثل ملاتونین و خواب عمیق تر و با کیفیت تر میگردد.
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      13 1
      مگر ما برای شکم انقلاب کردیم؟
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    47 35
    نمی خوام بگم تو ایران مشکل نیست، اما چرا اصلاح طلبا دقیقا مثل بی بی سی و منوتو و... فقط سعی در پخش ناامیدی بین مردم دارن و ظاهر و باطن حرفاشون منفی بافی و منفی نگریه؟!!! الان تو همین روزا واقعا قشنگی ها و همدلی ها و زیبایی ها به مراتب بیشتر وجود نداره؟ این هماهنگی با بی بی سی در نوع خبر رسانی واقعا جالب توجه ــه. حقیقتا وقتی خوب فکر می کنم به حرف اون دوستمون که این جریان رو تهوع آور خطاب می کنه می رسم.
    • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      39 5
      در حال سقوط واز دست دادن کامل پایگاه اجتماعیشون هستندوکدخداشون هم که مثل اون پادشاهه معلوم شده لخته ولباس تنش نیست ،مانند مورچه ای که لانه اش را اب فرا میگرد ،فریاد بر میاورند که دنیا را آب برد! شایسته ترحم هستندوعبرت.
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    36 23
    به این آقای دی کاپریوی تایتانیک بگین که انگار خودتونم فهمیدین که جنگ، تحریم، تحدید، برجام و حتی کرونا هم نمیتونه مسیر انقلابی این کشورو عوض کنه و دیگه نا امید شدین! خوب بابا دست ازین ترمز کردن ور دارین یه کار مثبت (البته دزدی جزوش نیست!) برای مملکتتون بکنین!
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      19 4
      آرزوهاشون رو دارند به اسم تحلیل ،به خورد ملت میدن ! بیچاره ها از اینجا رونده واز اونجا مونده شدن ! بهشون حق بده کمی اینطوری خودشون رو تسکین بدن.
  • تنبل IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    7 22
    احسنت .قدم خوبی بود. انشاالله به آهستگی گوش های شنوایی برای شنیدن پیدا میشوند .
  • صادق تبار US ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    31 12
    میشه بگین کجا تاجیک از اغتشاش نوشته؟
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      17 17
      درست نگاه کن - - - - > اونجا!! دیدیش؟
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      29 28
      امثال کواکبیان و تاجزاده و تازه گی هم اون حیدری نماینده تهران بعد ازخطی که پمپئو داد هی میگن پول های بنیادها را بیارین کمک دولت انگار که الان همه دارن با اون پولها لفت و لیس میکنند مثل خودشان با دلار جهانگیری و 4.5 میلیارد های که معلوم نیست کجا گم شده یا اینها خیلی دلسوز تر از رهبری هستند برا مردم چرا از حساب پر پولدارهایی که دولت بی کفایت را سرکار اوردند و حداقل 150 هزار هم فرار مالیاتی دارند کسر نشه؟( چه اینکه در سرزمین ارزوهاشان که نماد مالکیت است الان اموال و امکانات خصوصی را برای اضطرارشان بلوکه میکنند) تازه در انصورت دولت بیکفایت باید اختیاراتش را واگذار کند و تا انتخابات سال دیگه فقط مصوبات را امضا کنه تا کار پیش بره مردم هم خوبه هشیار باشند تا غاصبین فدک دوباره دست ولی را خالی نکنند که مثل اروپا و امریکا مردم با اولیای شیطان به این روز بیافتاند
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      17 67
      واقعا عبارت بحران اجتماعی رو تو متن ندیدی؟! پاشو از خواب
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    26 81
    برخی موجودات عجیب و غریبی به نام اصلاح طلب! نه غربی اند، نه ایرانی! نه پیش غربی ها محترمند نه پیش ایرانی ها! دم از رای مردم می زنند و در مثل انتخابات 88 لگد به رای مردم می زنند! خودشان هم سردرگم‌اند! هنوز که هنوزه تعریفی از اصلاحات ندارند!
  • حسين DE ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    25 37
    در پاسخ تاجيك "فعال" اصلاح طلب بايد گفت، اصلاح طلبان هرچه بيشتر زمان ميگذرد،ابله تر،كودن تر،احمق تر،وخائن تر ميشوند.
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    23 20
    فرهنگ ایرانی خود را به کمال در این ماجرا به رخ دنیا کشید، کرونا بت فرهنگ غرب رو در برابر چشم همه شکست، حرف های تاجیک و زیبا کلام هم مثل حرف بت پرستایی هست که معبودشون رو هزار تکه و ناتوان بر خاک می بینن و دلیلی برای یک عمر گمراهی خودشون و دیگران پای همچین فرهنگ وامانده ای رو ندارن.
  • حقیقت گو IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    20 23
    باسلام - متاسفانه این افراد بعد از چهل سال از انقلاب گذشته هنوز فکر می کنند همه مردم مثل خودشان هستند که برای شکم و میز انقلاب کردند و نظام را دوست دارند . این افراد کج خیال خود را به خواب زده اند . باید یاد آوری کرد که مردم کشور و نظام خود را دوست دارند هرچه که یک سری افراد درون آن رخنه کرده و مثل موریانه از درون آن را می جوند .
  • حقیقت گو IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    38 1
    باسلام - رئیس دیوان محاسبات کشور خوب صحبت می کند .ولی اگر برای مردم یک مقدار مسائل را شفاف تر کند بهتر است . باید یک مقدار شجاعت شهید فهمیدها و حججی ها را داشت .
  • وطن پرست DE ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    12 31
    خب باشه برای نان انقلاب کردن. می شه بگی پس چرا هیچ کاری برای نان مردم نمی کنید و فقط دنبال ازادی های یواشکی هستید؟ این حرفتون یعنی اعتراف به ضد ملت بودن خودتون و حزبتون.
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    15 19
    آقای تاجیک! اگه میومدیم دوباره بهتون رای میدادیم مردمی فهمیده و راستگو و درستکار بودیم؟؟؟
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    21 15
    انهایی که می.گویند ما برای نان انقلاب کردیم فاسدینی بیش نیستند،همین صحبت ها وسیاست مغز پوک این هاست که سعی درناامید کردن مردم دارند-جناب فلانی انهایی که سند زنده اند ودر زندان انون رژیم فاسد پهلوی شکنجه میشدند برای نان بوده!؟اگرنمیدونی بدان که برای این بود که کم کم انون رژیم شاه ملعون داشت ازمراسمات عاشورا هم اشکال میگرفت!بخاطراین انقلاب کردیم که بی حیایی بیداد میکرد-دردبیرستان کسی اجازه روسری نداشت بازهم بگویم-پس کورید که جاده واب وبرق وگاز برای دورترین روستاها کشیده شدوخیلی کارها که بنده درسیاست نیستم کسی جرات داشت اسم ملعون شاه بیاره بیصدا باماشین شبانه میریختن صاواک میبرندش-ظلم وزوروشکنجه بیداد میکردوووو
  • علی IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    14 19
    همه در توهم توطئه
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      22 16
      در توهم توطئه بودن شرف داره به هالو بودن که اجانب ثروت مملکتتون رو ببرن دو تاهم بزنن تو سرتون تازه از خوشحالی هم غش و ضعف کنین!!!!
    • آجیک IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      17 2
      اسلام مردم گرفتارشاه شده بود برای نمازو روزه خیلی جاها مردم مشکل داشتند آزادی برای اسلام نبود فقط می بایست شاه را دعا میکردن اینه که اقای تاجیک میکه دروغه مردم مشکل نون نداشتن همه جور نون تو بازار بود از لواش بگیر تا سنگگ و تافتون البته نون ساندویچی کم بوده احتمال داره این آقا منظورش همین نون بوده ! میشه یک ملت واسه نون ساندویچی قیام بکنن ؟؟؟!!
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      7 1
      برو بی بی سیت رو ببین بابا. اُسکُل کله.. 40 ساله پراید سوار می شه هنوز نمی دونه چه خبره، می گه توهم!!با وجود این افکار امثال تو ما تا 400 سال دیگه هم همین پراید رو داریم :/
  • حسن IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    13 5
    این یک واقعیته.هر موقع یک فاجعه مثل سیل و زلزله و سقوط هواپیما و ... پیش میاد تا مدتی مردم و مسئولین بهش درگیر می شوند و بعد از مدتی رها میشه تا دوباره چند وقت بعد فاجعه تکرار بشه.در مورد کرونا هم همین طور تغییری در سیاست و رفتار ایجاد نخواهد شد.
  • حسين DE ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    6 0
    ٢٤٦ نفر گردن كلفت ؟
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    5 87
    به زودی جمهوری اسلامی نابود میشود. ایران نابود
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      20 4
      این آرزو رو به گور میبری
    • ناشناس ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      16 0
      عزیزم بزودی امریکا تجزیه میشه و اروپا دچار مشکلات عدیده میشه اما شیر بیدار شده ایران بیدارتر و قوی تر میشه -چرا؟- بخاطر اعتقاداتی که تانداشته باشی متوجه اش نمیشی
    • FR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      14 1
      جمهوری اسلامی ایران ارزوی خیلی هارا به گور برد تو هم نفر بعدی اش هستی
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      35 2
      کالیفرنیا پیام داده می گه ایران ما رو حمایت کنه ما جدا می شیم، و این دومینو وار ادامه خواهد داشت، بعد این یارو :)))))))) می گه جمهوری اسلامی از بین میره، می گم اُسکُلن، می گین نه.. بیا. همینو دیدین؟ این 4 روز دیگه این تفکرات رو همراه با بی بی سی ادامه بده، خودکشی رو زده. افسرده ی مطلق
    • IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      4 2
      منظور ش این است که اگر جمهوری اسلامی نابود شود ایران نابود خواهد شد
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    11 0
    خفه شین همین گندکاری شماها باعث بدبختی ماست
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    10 2
    و بالاخره تاجیک و تاجیکیان ،یا کرونامیگیرند ، یا برای سالها درمی تا برن ... ما دعا میکنیم. خدا هدایتشان کند و یا کرونا مغز انها را اصلاح میکند
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    3 10
    شماها راست میگین!!!
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      11 1
      خوب معلومه که راست میگیم!! نفر بعدی!! :-)
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    24 1
    منطقه باآمدن سربازان آمریکایی درکشورهمسایه آبستن وقایعی خواهدبود . من زاویه دیگری ازتاجیک واصلاحطلبان بی ادب به ملت ایران میپرسم درصورت حمله وتجاوز آمریکا حاضرید درراه دفاع از وطن شهید شوید !؟ اصلاحطلبان بانی اصلی به اشتباه انداختن دشمنان دربه شهادت رساندن نفس زکیه ای شدند که بسیار به خدای بزرگ نزدیک شده بود اوراه رسیدن به خدارا خدمت به مردم ایران ومسلمانان درمنطقه ودرجنگ تحمیلی دید . آیاتاجیک حاضراست مثل او دردفاع ازامنیت کشورومردمش فقط به جبهه رودروی آمریکا برود وتماشاکند رهروان شهید مظلوم وآخرالزمانی چگونه دشمن را درعراق ومنطقه درمحاصره دید وسلاح خود گرفته اند ؟! اصلاحطلبان باشروع برجام آنقدر ضعف وزبونی و حقارت نشان دادند که با بنزینی کردن فضا دشمن را به شهادت سردار بی نظیرکشورمان مصمم کردند والان هم این سخنان و نداهای خیانت کارانه را میبینند ومیدانند هدف اصلاحطلبان درواقع دعوت آنها برای تجاوزبه حریم امنیتی ومرزی ایران است . این خیانتها درهرکشوری حتی درهمین آمریکابود زیربیست سال زندان نداشت امااین خرگوشهای بهاری ذوق زده ازچمنزار وکلاغان بدیمن وخروسهای بی محل و کبوتران نامه بر به دادن اطلاعات بابستن اطلاعات به پا درقلعه دشمن ووطنشان دررفت وآمدی شوم هستند اگرتاجیک پیشگویی میکند ماهم حق داریم پیش بینی کنیم که درصورت تحقق آرزویشان دشمن هیچ رحمی به آنهانخواهدکرد ونفرین ابدی وخشم ملت ایران دامنگیر آنهاشده وسرنوشتی شوم وسیاه درانتظار آنهاست . مردم میبینند آنها بادشمن درمراوده و هم سخن شده اند ودرصورت اشتباه آمریکاوبن سلمان مردم ایران باپاسخی ویران کننده دشمن را شکست و این جارچی های ضدملی را ادب خواهندکرد . احتمال جنگ دراجباردفاع همیشه بوده وهست اما بروشنی دیده میشود سران اصلاحطلبان ونوچه های آنها بعداز سالها صبروخویشتنداری انقلابیون مردمی که درتشیع نفس زکیه ای شرکت کردند وفریاد من سلیمانی هستم آنهارا آسمان وزمینیان شنیدند مقصران وبه طمع اندازان دشمن راسخت مجازات خواهندکرد . آنها دردشتها وکوهستانهای ایران نمیتوانند خودرادرمنظر راهیان شهادت ودفاع از وطن دورکنند وهرجاپیداشوند دستگیرومردم خودشان باآنها برخوردخواهند کرد . آیا تاجیک حاضر است درصورت جنگ ازکشوردفاع کند ؟ آیااصلاحطلبان بازهم بعد ازشکست دشمن هستند که دنبال شهیدی از خودشان بگردند وپیدانکنند!! پایان خط آنهاست
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    10 0
    پیشنهاد میکنم مسئولین بخصوص امنیتی قضایی ونظارتی کتاب سه دقیقه در قیامت رو مطالعه بفرمایند. بی فایده نخواهد بود. خدا عاقبت همه مارو ختم بخیر کنه مارو ببخشه که فقط بعضی اسمها رو به یدک منیکشیم امام زمان معذرت معذرت میخوایم!
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 15
    معلوم نیست چرا هر کی یه حرفی از دهانش در می آد، به شماها بر می خوره و خودتونو موظف به پاسخگوئی می دانید؟ تاجیک یه حرفی زده اون هم طنز وار خوب کی چی؟ این امر در تمام کشورها خواهد بود. مثلا فرانسوی و آلمانی هم در پسا کرونا دست از مسافرتشون بر نمی دارند و می رن ترکیه دونر کباب بخورند جون ارزونتره. اما یک نکته؛ مثلا سایت شما خیلی هوای مردم رو داره و خیلی مردم رو امیدوار نگه می داره و خیلی جوش منفعت مردم و ملت رو می زنه؟ کو؟ کی؟ کجا؟ شماها خودتون عامل خشونت در همه زمینه ها هستید..
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      12 0
      با این حساب اونی که داره واقعا کار می کنه و عامل امیدواری هست، فقط بی بی سی و سعودی اینترنشناله :)))))))) پس برو با همونا تا رسیدن به افسردگی خوش بگذرون.
  • رحمت IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 8
    کامنتهارو که میخانم انگاری همه را یه نفر نوشته. جمله بندی خیلی شبیه بهم هستش و خط فکری هم کپی هم.
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      9 0
      آرزو بر جوانان عیب نیست. تو هم اینجوری تصور کن. چه عیب داره؟!
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 0
    اسامیشان را در اعلام کنید .نه به عنوان مجرم که منع قانونی داره بلکه به عنوان بچه زرنگ تا مردم بشناسنشان .
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    6 0
    وَمَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ و کسانی که خدا و رسولش و مؤمنانی [چون علی بن ابی طالب] را به سرپرستی و دوستی بپذیرند [حزب خدایند،] و یقیناً حزب خدا [در هر زمان و همه جا] پیروزند.
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    10 1
    از تئوریسین های وامانده اصلاح طلب که اندوخته آنها داده پردازش شده های لیبرالیست های غربی است و مدام بر طبل اغتشاش می کوبند و مانند دست پروردگان و استادان غربی خود انسان را در فکر آخور و مزبله خلاصه می دانند بیش از این انتظاری نیست پایان تاریخ فوکویاما بر باد رفت و درک جهان منتظر منجی برای آن ها مشکل خواهد آفرید باشد که امثال تاجیک در خلوت خانه تاریک و آشفته لیبرالیسم دق مرگ شوند و آرزوی بر باد رفتن جمهوری اسلامی را به گور برند
  • r.s IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    18 0
    طبق فرمایش امام ما برای اسلام انقلاب کردیم که سر منشاء همه خبرها است یعنی خیر دنیا و آخرت ولی افسوس حاکمیتی که باید این دو خیر را برای مردم ما بوجود می آورد با سیاست شیطانی توسط مردم افتاد دست عده ای سیاسیون گشنه و سست ایمان تا عقده سالها گرسنگی اجباریشان را با افتادن روی بیت والمال و بخور بخور کردن خالی کنند لعنت خدا و شهیدانی که برای آرمانهای اسلام ناب خون دادن بر شما باد
  • US ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 7
    تاجیک و رفقاش که تکلیفشون معلومه. اما مشرق و دوستان مشرقی هم خیلی بهتر از اونا نیستند. لطفا خیلی رو خودتون حساب نکنید. همش حرف و ادعای پایبندی به اصول انقلاب هست و بس. پای عمل که وسط بیاد از اونا حریص تر و بدتر عمل می کنید. فقط و فقط دعای من اینه: اللهم عجل لولیک الفرج. خدایا بین دو لبه قیچی گیر افتادیم. ی لبه قیچی سلطه گران غربی و صهیونیستی هستند و لبه دیگر این قیچی دولت نامردان جمهوری اسلامی هستند.
    • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      11 0
      مشرق و دوستاش: اول که اصول گرا نیستن. دوم هم همین الان کف خیابون دارن ضد عفونی می کنن.. شما و این پس مونده های غرب الان کجا وایسادین؟
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    8 0
    یکی از جذابیتهای اصلاح طلبان اینست که حرفهایشان ارزش تره خورد کردن ندارد ، چه رسد به گوش دادن به حرفهایشان ، بنابراین میتوان حرفهای این جماعت را فقط در قالب طنز و تمسخر و ایجاد نشاط کاذب برای گذران وقت گوش کرد.
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    15 0
    اقای تاجیک شماحرف نزن بروگم شو ایران اسلامی رامردم خوب قدردان زیاد داردغربگرای نامردبی خاصیت وطن فروش
  • ناشناس IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    8 0
    آقای فاضل میبدی!اگر دهه پنجاه بهترین شاخص های اقتصادی را داشته،پس افاضات شما که مردم برای نان قیام کردند معنا ندارد اتفاقا این بدین معناست که درد مردم ایران دین بود نه اقتصاد.
  • علی اصغر ایرانپرست IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    17 0
    علمای اسلام تاسیس حکومت اسلامی را تضمین کرده اند و صددر صد در مورد اقتصاد هم تفکری وجود دارد چون حکومت بدون اقتصاد معنی ندارد این صحبتهایی که من میشنوم قبلا از انگلیسیها پدران ما شنیده اند وقتی میخواستند نفت جنوب را غارت کمند به بختیاریهای جنوب میگفتند توکه مهر علی تو خونت است نفت ملی برای چیت است اسلام بدون اقتصاد اسلام انگلیسی است امام خمینی وعدیه زندگی خوب با آخرت خوب را به ملت ایران داد و ما امیدوار هستیم
  • GB ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 12
    جناب میشود آزادانه نظر داد؟ البته بدون توهین و شعار مرگ یا زنده باد.
    • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
      9 0
      این حرفای ترگل ورگل منو یاد دموکراسی غربی می ندازه مثل آمریکا که می گه من با تروریست مبارزه می کنم!!! ( فقط موندم داعش و القاعده رو کی بوجود آورد؟) این ازادانه نظر بدم، بدیم، دقیقا منظورت چیه؟ اگه اشتباه برداشت می کنم بگو، این یعنی هر کی هر چی دلش خواست بگه؟ البته سیستم ایران الان هم همینجوریه، ولی اسمش ازادی نیستا، بی بند و باریه، که مثلا یه سلبریتی برای ما در مورد مسائل کلان نظام فتوا می ده..
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    3 0
    ما آمریکا را زیر پا به خواهیم کرد به فضل الهی
  • FR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    8 0
    امیدوارم لا اقل پس از کرونا یک تغییر بزرگ در ایرانیان وزندگی شان اتفاق بیفتد وانهم محو شدن اصلاح طلبانن منفوری ست که بیش از صد وپنجاه سال ایران را تحریف شده خواستند و هزینه خیانتشان را با تحقیر مردم فاکتور کردند
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    چه سوال بیخودی که چهل سال قبل آیا چی می‌خواستند. باید دید الان چی می‌خواهند؟
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    2 5
    ایران، ایران می مونه. این حاکمان بوده اند که آمده اند و رفته اند. کمی یا بیش.
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 0
    نفت را بگو که زیر 20 دلاره، کسی هم نمی خره. اونی هم که یواشکی می‌خره، پولشو نمیده. تازه حق بانکداری هم از ما میگیره. اینو چی میگید؟!
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    0 2
    نفت را بگو که زیر 20 دلاره، کسی هم نمی خره. اونی هم که یواشکی می‌خره، پولشو نمیده. تازه حق بانکداری هم از ما میگیره. اینو چی میگید؟!
  • مجید IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    12 0
    این انقلا ب انشا الله باقی هست با پیشوای عزیزمون حضرت امام خامنه ای تا ظهور امام زمان فقط این اصلاح طلبهای وطن فروش باید تکلیفشون روشن بشه تمامی این وزیران باید مشخص بشه کارهاشون
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    6 1
    چرا همیشه بی دین های ایرانی موقع انتخابات به اصلاح طلبها رای می دن؟
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    1 1
    اما بنده ار مفاد تحلیل کودکانه و ابتدایی آقای تاجیک نه تنها احتمال اغتشاش را برداشت نمیکنم بلکه ایشان کاملا سرخوردگی و یاس خود را از بی تحرکی و عدم تغییر و تحول اقرار کرده است. مشکل متن در فراز و فرود معنایی آن است . فرازش آنحاست که خلق و خوی نوع بشر را به نقد میکشد فرودش جایی که این خلق و خو را به یک قوم خاص نسبت میدهد!
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    4 0
    هیچ اتفاقی واسه ۲۴۶ نفر نمی افته چون همه اینها وصل به جایی هستند نهایتا یکی دوتا دانه کوچیک رو میگیرن و بعدش میگن سلطان.... بوده و اعدام. چرا بابک زنجانی تا الان اعدام نشده چندسال توی زندانه؟ مشابه این بابا زیاد داریم
  • حسن IR ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    0 3
    بوی انقلاب جدیدمیاد
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
      1 0
      بوی انقلابی میاید که ان شاء الله جریان لیبرالیسم نفوذی در انقلاب را که مانع اجرای عدالت اجتماعی و رشد معنوی و فرهنگی و اقصادی کشور در چهل سال گذشته هستند را از راس قدرت کنار بگذارند و بعد از قریب به 200 سال غده عفونی و مهلک غربزدگی از ریشه کنده شود .
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    3 2
    روشنفکری در ایران بیمار متولد شد / بیمار زیست و بیمار و ناکام میمیرد . افسردگی / خود تحقیری / خود کم بینی/گنده گویی/ احساس حقارت / پرخاشگری / انحصار طلبی / از خصوصیات و بیماری های روحی و روانی رایج و مزمن روشنفکری غربی در ایران است .
  • US ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۸
    1 1
    سالها است كه ليست پر پرپيمونه اصلاح طلبان برانداز روى ميز رئيس جمهورهاى امريكا خاك ميخورد براى نمونه ازامريكا ميخواهند نه تنها نظام را ازجلوباى انها بردارد تا خانمها بى حجاب درانظارعمومى ظاهر شوند بلكه حزب الله حشدالشعبى چين روسيه كره شمالى وكوباراهم ازنقشه جهان پاك كنند وخوداذعان دارند بدون كمك امريكا نمى توانند هيچ ٠٠٠ بخورند كارشان شده تامين هزينه شبكه هاى برانداز تحت عنوان اختلاس اين است هنر اين ادمهاى پرمدعا احمق و مفلوك وبى عرضه كه بول كشور بدزدند وبدهند به شبكه هاى معاند نظام ودريوزگى كاخ سفيد بى شعور باشكم خالى باد توليدنمى شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس