کد خبر 1061877
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۳
خداحافظی با طرح فاصله‌‌گذاری اجتماعی در مترو

روزانه 350 هزار نفر با مترو تردد می‌کنند و قرار است از هفته آینده بسیاری از کسب و کارهای دیگر هم باز شوند مسئولان شهری هشدار دادند در صورت افزایش مسافر دیگر نمی‌توانند طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را در مترو اجرا کنند.

به گزارش مشرق،  با شیوع ویروس کرونا   مسوولان شهری خواستار تعطیلی سیستم حمل و نقل عمومی شدند چرا که معتقد بودند مترو  و اتوبوس از مکان‌هایی است که امکان شیوع این بیماری را بیشتر می کنند.

ببینید:

 سیستم حمل و نقل عمومی را تعطیل کنند

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران حتی نامه‌ای برای پیروز حناچی شهردار تهران نوشت و اعلام کرد که سیستم حمل و نقل عمومی را تعطیل کنند.

اعضای شورا معتقد بودند که یکی از عوامل اصلی شیوع کرونا ادامه فعالیت سیستم حمل و نقل عمومی است که باعث می‌شود به سرعت این ویروس در بین شهروندان منتقل شود.

تعطیلی مترو رد شد

درخواست مسئولین شهری برای تعطیلی مترو از سوی مدیران بالادستی رد شد. تا جایی که شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران گفت: همانطور که می‌دانید رتبه اول انتقال ویروس کرونا به وسایل حمل و نقل عمومی همانند اتوبوس و مترو اختصاص دارد از همان روزهای ابتدایی شیوع این ویروس شهرداری به جد ضدعفونی کردن این مکان‌ها را بر عهده گرفت حتی ما درخواست داشتیم که مترو تعطیل شود که با این موضوع مخالفت شد.

وی ادامه داد: البته باید مردم هم همکاری کنند و ما برخلاف سیاست‌های همیشگی‌مان به افراد توصیه می‌کنیم که از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده کنند.

مترو تعطیل نشد. در تعطیلات نوروز میزان مسافرین به حداقل رسید و شرایط تا حدودی خوب بود تا اینکه از 23 فروردین دو سوم از کارمندان به محل کار خود بازگشتند و میزان استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش یافت مدیران شهری ایجاد طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را در مترو فراهم کردند و با گذاشتن رد پاهایی در مترو اعلام کردند  شهروندان فاصله را رعایت کنند.

طرحی که در شلوغی فقط 10 درصد جواب می دهد

یوسف حجت در  چند روز پیش در این باره گفت که طرح نشانه‌گذاری در ساعات شلوغ مترو 10 تا 20 درصد جواب می‌دهد و فقط این طرح در زمانی که مترو خلوت است اجرایی می‌شود.

اگر مسافران مترو بیش از 500 هزار نفر باشد فاصله گذاری اجتماعی امکانپذیر نیست

امروز  هم علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری اعلام کرد در صورتی که مسافرین مترو بیش از 500 هزار نفر باشند فاصله‌گذاری اجتماعی امکانپذیر نیست.

به گفته اعطا، از روز شنبه 23 فروردین مترو روزانه  358 هزار مسافر داشته و در صورتی که مسافران از این تعداد افزایش نیابد تا حدودی می‌توان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرد ولی اگر مسافران افزایش یابند دیگر نمی‌توان این کار را انجام داد.

وی تأکید کرد: در ایام نوروز اعلام کردیم که مترو تعطیل شود ولی به دلایل و دیدگاه‌های مختلف این امر صورت نگرفت.

کاملا  با صحبت های اعطا موافقم/ اگر مسافر زیاد باشد نمی توانیم

بعد از اظهارنظر سخنگوی شورای شهر به سراغ یوسف حجت سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رفتیم. حجت امروز در این باره گفت: بله اگر مسافران مترو بیش از 500 هزار نفر عملا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی اجرایی نمی‌شود و من کاملا با صحبت‌های آقای اعطا موافق هستم و حتی می‌گویم اگر بیش از 450 هزار نفر باشند این طرح جوابگو نیست.

بر اساس اعلام ستاد کرونا باید مسافران به تعداد صندلی ها باشند

وی ادامه داد: از نظر فنی اگر تعداد مسافران به بیش از 450 هزار نفر برسد دیگر نمی‌توانیم در ایستگاه‌ها و واگن‌های مترو طرح فاصله‌گذاری را رعایت کنیم چرا که ستاد کرونا گفته است ظرفیت باید به تعداد صندلی‌ها باشد یعنی اگر هر واگن 300 صندلی دارد باید 300 مسافر در آن سوار شوند البته در اینجا فعلا به چیدمان کاری نداریم.

 از لحاظ فنی نمی‌توانیم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم

وی با بیان اینکه از 23 فروردین تا کنون روزانه 340 تا 350 هزار نفر در مترو تردد کرده‌اند گفت:‌از شنبه  31 فروردین گفته‌اند که بسیاری از ادارات باز می‌شود قطعا میزان مسافرین افزایش می‌یابد و ما دیگر از لحاظ فنی نمی‌توانیم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.

حجت تأکید کرد: با افرایش مسافر عملا اجرای طرح شدنی نیست و همین الان هم با وجود 350 هزار مسافر در بسیاری از گلوگاه‌ها در برخی ساعات دچار مشکل هستیم.

کاهش سرفاصله به 3 دقیقه برای اولین بار در خط 2 مترو

این مقام مسوول  با بیان اینکه در حال حاضر 180 قطار در خطوط در حال فعالیت است گفت: تعدادی از قطارها هم در حال اورهال هستند که اگر بتوانیم چند قطار وارد خطوط کنیم می‌توانیم برای اولین بار سرفاصله قطارها در خط دو  به سه دقیقه برسانیم در تلاش هستیم تا این کار را در هفته آتی انجام دهیم.

با بازگشایی برخی دیگر از صنوف در 31 فروردین مسافران مترو و اتوبوس زیاد می شوند چرا که همه شهروندان وسیله نقلیه شخصی ندارند در نتیجه مشکلات در مترو افزایش می یابد.

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران امروز در خصوص طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و اجرای آن با افزایش مسافر گفت: به هر حال وقتی که کسب و کارها قرار است باز شوند و ادارات به فعالیت خود ادامه دهند مردم باید برای رسیدن به محل کار خود از یک وسیله‌ای استفاده کنند قطعا همه وسیله شخصی ندارند و به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی می‌روند و این را هم بگویم که اگر همه بخواهند از وسیله شخصی استفاده کنند خیابان‌ها  هم کشش ندارد و قطعا قفل می‌شود.

عملا فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند در این شرایط امکانپذیر نیست

وی با تأکید بر این موضوع که با باز شدن ادارات استفاده از مترو و اتوبوس اجتناب‌ناپذیر است گفت:‌عملا فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند در این شرایط امکانپذیر نیست.

عضو شورای شهر تهران از مردم خواست که حتما از ماسک استفاده کنند و خودشان حداقل فاصله را رعایت کنند.

نصب دستگاه ضدعفونی در داخل کابین های مترو

خداکرمی اضافه کرد: قرار است است در داخل کابین‌های مترو دستگاه ضدعفونی کننده نصب شود و اگر این امر رخ دهد اتفاق خوبی می‌افتد در غیر این صورت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود.

اصرار به اجباری شدن استفاده از ماسک داریم

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این موضوع که ما پیشنهاد داده‌ایم که استفاده از ماسک در مترو اجباری شود گفت:‌اما این پیشنهاد رد شده است ما همچنان هم اصرار داریم که استفاده از ماسک اجباری شود در حال حاضر هم ماسک به میزان لازم در دسترس است و اگر کسی هم نمی‌تواند تهیه کند می‌تواند از یک پارچه تی‌شرت کهنه یک ماسک درست کند و استفاده کند.

وی افزود:‌به هر حال واقعیت این است که کرونا وجود دارد و معلوم نیست چه زمان از بین برود ما باید زندگی با این شرایط را بهتر یاد بگیریم.

بسیاری از مسئولین شهری معتقدند ضمانتی هم  برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد.

کمبود اتوبوس و مترو

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: باید برای اجرای طرح فاصله‌گذاری ضمانت‌ اجرایی وجود داشته باشد فعلا این طرح در حد توصیه است و به توصیه همه خیلی توجه نمی‌شود.

وی معتقد است که تعداد واگن‌ها و اتوبوس‌ها کم است و با اجرای فاصله‌گذاری ظرفیت 50 درصد کاهش می‌یابد.

بر اساس این گزارش به گفته مسئولین دولتی قرار است از 31 فروردین  بسیاری از کسب و کارهای کم ریسک هم فعالیت خود را آغاز کنند. از 23 فروردین هم دو سوم کارمندان به محل کار خود بازگشتند مدیران شهری پیش‌بینی می‌کنند با افزایش تعداد مسافر اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو امکانپذیر نیست و مترو هم مهمترین مکان‌ها برای شیوع ویروس کرونا است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس