کد خبر 1061469
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵
یک بام و دو هوای بازگشایی بوستان های شهر/ از بازشدن پارک ها تا انکار مدیران+عکس

کرونا پارک ها را در عید تعطیل کرد. اما چند روزی است که دوباره پارک ها باز شدند. برخی مدیران به جد بازگشایی مجدد را انکار کرده و برخی هم می گویند به دنبال استعلام هستیم . توپ بازگشایی پارک ها بین مدیران شهری و ستاد کرونا در حال پاسکاری است و معلوم نیست چه کسی باید در این باره تصمیم بگیرد.

به گزارش مشرق،  کرونا موضوعی است که این روزها تمامی مردم در مورد آن صحبت می‌کنند و در خصوص شیوع آن نگرانی‌هایی دارند. برخی شهروندان به وسیله این ویروس جان باختند. مدیران تصمیم گرفتند برای جلوگیری از شیوع این ویروس بخش‌هایی از شهر را تعطیل کنند، ابتدا مراکز فرهنگی ، ورزشی  بسته شده و در نهایت در روزهای ابتدایی سال جاری زمزمه تعطیلی  پارک‌ها شنیده شد و به یک باره خبر رسید که کل پارک های کوچک و بزرگ شهر تعطیل شدند.

بیشتر بخوانید:

شرایط بازگشایی مدارس فراهم نیست

حمل و نقل عمومی عامل انتقال ۲۶ درصدی کرونا

چند روز مانده بود به سیزده‌بدر  در حال عبور از کنار پارک بودم که دیدم نوارهای زرد رنگی دور تا دور پارک را محصور کرده  و پلاکارت‌هایی مبنی بر تعطیلی زده شده بود؛ مردم  جلوی پارک ایستاده بود و نگهبان می گفت کرونا آمده و پارک تعطیل است بروید و بعد از کرونا بیاید.

پارک های نوارپیچ 

 تمامی چراغ‌های پارک را خاموش کرده بود و نوارهای زرد در شب نمایان بود.به چند پارک دیگر رفتم تمام آنها هم نوارپیچ شده بودند. تک تک برخی  مناطق اعلام کردند که پارک‌ها را تعطیل کرده‌اند چرا که کرونا آمده و احتمال دارد در روز طبیعت شیوع این بیماری به خاطر حضور مردم در این مکان‌ها بیشتر شود.

چند روزی از داستان تعطیلی پارک ها می گذشت. دیروز گذرم به پارک محل افتاد و دیدم  که نوارهای زرد در برخی نقاط پاره شده و مردم در داخل پارک هستند. 

از تاب خوردن کودکان تا خوش و بش مادران

پدر و مادری کودک خردسالشان را  سوار تاپ کرده و در حال هل دادنش بودند. در طرف دیگر کودکان سرسره بازی می کرد و در روی نیمکت‌های اطراف پارک هم مادران نشسته و در حال خوش و بش بودند.

به وسط میدان پارک رفتم ؛  عده‌ای مثل روال همیشگی لباس ورزشی پوشیده و در حال پیاده‌روی بودند. خانمی هدفون به گوش در حال دویدن بود به سراغش رفتم گفتم پارک را کی باز کرده‌اند؟ گفت یکی دو روز است. گفتم مگر کرونا نیامده؟ گفت مواظبیم که بیمار نشویم. خانم وضعیت مرا ببین چاق شدم اینقدر در خانه ماندم و غذا خوردم، از کرونا نمریم از چاقی حتما می میرم و به دویدن خود دوباره ادامه داد.

به  سراغ نگهبان پارک رفتم. گفتم پارک را باز کرده‌اید؟ گفت چند روزی است که پارک باز شده و مردم به پارک می‌آیند.

به پارک دیگری رفتم دو طرف خیابان جای پارک برای ماشین ها  پیدا نمی‌شد.رانندگان دیگر هم برای پیدا کردن جای پارک آهسته می‌رفتند  و مجبور بودند مدام ترمز کنند، ترافیک شد، بالاخره بعد از یک ربع دور زدن جای پارکی پیدا کرده و وارد پارک شدم خانواده‌ای دسته‌جمعی بساط پیک‌نیک خود را فراهم کرده  و در حال تخمه شکاندن بودن.

چند متر آن طرف تر خانواده ای نشسته بودند، همه ماسک به دهان و دستکش به دست بودند زیر اندازی پهن کرده و در حال مار و پله بازی کردن بودند.

 به سراغ‌شان رفتم  و پرسیدم چرا به پارک آمده اید؟ گفت می دانیم کرونا آمده اما  مواظبیم دیگر. از ماندن در خانه خسته شدیم و امروز به پارک آمده‌ایم تا بچه‌ها هوایی عوض کنند.

خانمی که در حال پیاده‌روی بود خنده ای کرد و گفت: همیشه می‌گفتم شنبه که بشود ورزش را شروع می‌کنم اما اینبار شنبه نشد و ورزش را شروع کرد، چون مدت زیادی است در خانه مانده‌ام تصمیم گرفتم ورزش را در روزی غیر از شنبه شروع کنم.

این داستان این روزهای پارک های تهران  است؛ در حالی که مدیران شهری پارک‌ها را  به دلیل شیوع کرونا تعطیل کرده‌ بودند اما بسیاری از پارک‌ها دوباره باز  و به محل تجمع شهروندان تبدیل شده است.

از 30 فروردین تمام پارک ها باز می شوند

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در این باره امروز گفت: قرار است از 30 فروردین تمام پارک‌های تهران باز شوند به هر حال شهروندان مشکلات ناشی از استرس کروناویروس و خانه ماندن را دارند به خصوص خانواده‌هایی که فرزند کوچکی دارند.

خانواده ها دسته جمعی به پارک نروند

وی ادامه داد: باید با فاصله‌گذاری اجتماعی این افراد در مکان‌های که قرار است  حضور داشته باشند رعایت شود و مردم هم باید رعایت کنند. اگر دویدن و ورزش کردن مدت کوتاهی باشد ایرادی ندارد اما خانواده‌ها نباید دسته‌جمعی به پارک بروند و توصیه می‌شود فاصله دو تا سه متر رعایت شود.

برخی پارک ها باز شده اند

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی از این خانواده‌ها بچه کوچک دارند و لازم است برای تخلیه انرژی‌شان آنها را به پارک ببرند، گفت:‌الان برخی از پارک‌ها باز شده است و قرار است پارک‌های کوچک محلات هم با کمک شورایاری‌ها هدفمند باز شده و نظارت بر آنها صورت گیرد تا شهروندان بتوانند یک ساعتی در آنجا ورزش کنند.

باید ماسک زدن در پارک اجباری شود

خداکرمی تأکید کرد: مردم باید برای حضور در پارک ماسک بزنند و باید این اقدام اجباری شود و اگر رعایت فاصله اجتماعی صورت گیرد مشکلی پیش نخواهد آمد.

ادارات باز شدند/نمی توانیم بیش از این پارک ها را بسته نگه داریم

وی با بیان اینکه چند روزی کل پارک‌های تهران تعطیل بودند گفت: اما برخی اعضا در این باره تذکراتی داده‌اند برخی از پارک‌ها هم باز شده‌اند اما خانواده‌ها باید رعایت کنند و ما نمی‌توانیم بیش از این پارک‌ها را بسته نگه داریم چرا که ادارات و کسب و کارها باز شده‌اند و شاید پارک‌ها امن‌تر از مترو و مکان‌های بسته باشد اما حتما شهروندان اگر می‌خواهند فرزندان خود را به پارک ببرند ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که همه شهروندان توان خرید ماسک و مواد ضدعفونی کنند ندارد گفت:‌در تلاش هستیم در همه مکان‌ها ماسک را با قیمت خوب در اختیار مردم قرار دهیم به خصوص در مناطق محروم که مردم امکان خرید ندارند و باید ترتیبی اتخاذ شود که در ایستگاه‌های مترو و ورودی‌های پارک تهیه ماسک امکانپذیر باشد.

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: دوختن ماسک کار سختی نیست افراد حتی می‌توانند با یک شال یا یک پارچه هم جلوی بینی خود را بپوشانند اما در تلاش هستیم تا تهیه ماسک قابل دسترس باشد.

برخی اعضای شورا معتقدند که بازگشایی پارک‌ها باید مشروط و همراه با نظارت و رعایت کامل اصول بهداشتی باشد تا بتواند در کاهش اثرات روانی قرنطینه تأثیرگذار باشد.

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این باره گفت:‌ درست است که مردم خودشان باید محدودیت‌ها را رعایت کنند اما ما از ستاد مقابله با کرونای استان تهران درخواست داریم نسبت به ایجاد برخی محدودیت‌ها اقدام کند.

بازگشایی پارک‌ها و بوستان‌ها به صورت مشروط

وی بر بازگشایی پارک‌ها و بوستان‌ها به صورت مشروط تأکید کرد و معتقد است با توجه به اینکه شرایط قرنطینه می‌تواند اثرات روانی برای شهروندان داشته باشد بازگشایی مشروط و همراه با نظارت بوستان‌ها می‌تواند در کاهش اثرات روانی وضعیت فعلی مؤثر باشد.

به گفته عضو شورای شهر تهران این اقدام باید با افزایش سرویس‌های بهداشتی استاندارد و ضدعفونی کردن مداوم آنها در کنار رعایت اصول بهداشتی، ضدعفونی کردن نیمکت‌ها و رویکرد عدم تمرکز جمعیت همراه باشد.

مختاری: بوستان ها باز شد/ مسوولان دولتی: تداوم تعطیلی پارک ها

چند روز پیش مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران خبر از بازگشایی بوستان ها بر اساس بخشنامه مدیریت بحران شهرداری خبر داد و بلافاصله این خبر از روی خروجی برداشته شد. این در حالی بود که کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی کرونا مستقر در وزارت کشور طی اطلاعیه ای بر تداوم تعطیلی بوستان ها و تفرج گاه های پایتخت تاکید کرده بود.

پارک ها باز شدند اما آقای مدیر همچنان انکار می کند

با توجه به اینکه بسیاری از پارک‌های شهر تهران باز شده است اما مدیرعامل سازمان پارک‌ها تأکید دارد که تمامی پارک‌ها بسته است و در هیچ  کجا پارکی باز نشده است.

علی‌محمد مختاری مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در این باره امروز، گفت: همه پارک‌ها بسته است و اگر پارکی باز باشد حتما برخورد می‌کنیم.

وی ادامه داد: از چند هفته پیش پارک‌ها تعطیل شده‌اند و اگر خلافی صورت گرفته حتما برخورد می‌شود.

مدیر کل خدمات شهری: برخی پارک ها باز هستند

با وجود اینکه مدیرعامل سازمان پارک‌ها تأکید دارد که پارک‌های تهران بسته است اما مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران می‌گوید که برخی از پارک‌ها تهران باز است.

ستاد کرونا باید در خصوص باز و بسته بودن پارک ها تصمیم بگیرد

اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در این باره امروز گفت:‌ برخی  از پارک‌ها باز است گزارشی در شورای شهر ارائه شد برخی معتقدند که پارک‌ها باید باز و برخی تأکید دارند که پارک‌ها باید بسته باشد اما باید در این زمینه ستاد ملی کرونا تصمیم بگیرد و به صورت قاطع اعلام کند که پارک‌ها باز یا بسته باشد و یا اینکه چه پروتکلی برای آنها در نظر گرفته شود.

4 روز پارک ها را کامل بستیم/باید در این زمینه از ستاد کرونا استعلام گرفته شود

وی با بیان اینکه برخی از پارک‌ها باز هستند گفت: برای روز سیزدهم فروردین ستاد کرونای شهر تهران اعلام کرد که پارک‌ها باید بسته باشند ما هم 12، 13، 14 و 15 فروردین پارک‌ها را بستیم اما بعد از آن کسی به ما نگفت که پارک باز باشد یا بسته باشد و باید در این زمینه از ستاد کرونا استعلام گرفته شود تا برای این شرایط تصمیماتی اتخاذ شود.

ظرف یکی دو روز آینده تعیین تکلیف می کنیم

همچنین مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران  در خصوص وضعیت بازگشایی بوستان‌ها نیز گفت: طی یک تا دو روز آینده آن را تعیین تکلیف می‌کنیم و به صورت خیلی شفاف تعطیلی بوستان‌ها مصوب نشده است.

برخی از اعضای شورای شهر معتقدند که باید از ستاد مقابله با کرونا استعلام برای ادامه تعطیلی بوستان‌ها شود.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط و خدمات شهری شهرداری تهران در این باره می‌گوید: از سوی شهرداری خدمت‌رسانی گسترده‌ای در شرایط کرونا شده است امیدواریم در ادامه شاهد کاهش هر چه بیشتر شیوع کرونا باشیم.

هیچ ستاد یا فردی دستور بازگشایی مجدد را نداده است 

به گفته نوری، طبق پروتکل و دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا بوستان‌های تهران تعطیل شد و در حال حاضر بازگشایی نشده است. هیچ ستاد یا فردی دستور بازگشایی مجدد را نداده است ولی اینکه نباید بوستان‌ها باز شود کسی قطعی آن را اعلام نکرده است. اما از شهرداری درخواست داریم درباره این موضوع بار دیگر از ستاد مقابله با کرونا استعلام بگیرد.

در صورت بازگشایی بوستان ها باید شرایط ایمنی فراهم شود

وی ادامه داد: اگر قرار است بوستان‌های پایتخت باز باشند باید شرایطی فراهم شود که بتوان دستورالعمل‌هایی جهت رعایت فاصله اجتماعی مدنظر قرار گیرد تا مانع از بروز کرونا در بوستان‌ها شود.

حناچی: تابع نظرات کارشناسی هستیم

البته شهردار تهران هم درباره تصمیمات در خصوص کرونا  کنترل شیوع بیماری کرونا در صفحه شخصی خود اعلام کرده است که تابع نظرات کارشناسی است و همچنین برای صیانت از جان مردم در تصمیم و اقدامات شهرداری پیشتاز بوده است.

بر اساس این گزارش، شنبه 23 فروردین  دو  سوم کارمندان به محل کار خود بازگشتند بسیاری از شهرووندان می‌گویند که وقتی ادارات باز شده دیگر نیازی به تعطیلی پارک‌ها نیست ما هم به همین دلیل به پارک آمده‌ایم.

یک نوار بودیم بالا زدیم و وارد پارک شدیم

یکی دیگر از شهروندان گفت نیازنداریم کسی بازکند فقط کافی بود نوار زرد را بالا بزنیم و وارد پارک شویم دیوار که نکشیده بودند.

وی ادامه داد: در داخل آپارتمان پوسیدیم حیاط که نداریم برویم به خاطر همین به پارک آمدیم. انشالله هم کرونا نمی گیریم.

دیگری می گفت خانم من قبل از این داستان ها عمل کردم دکتر گفته باید پیاده روی کنم اینقدر دور خانه چرخیدم خسته شدم الان چند روزه است به پارک می آیم.

مردم خودشان به پارک ها بازگشتند و این تجمع ها می تواند باعث شیوع بیماری شود.

چه کسی باید در خصوص تعطیلی بوستان ها تصمیم بگیرد؟

 دکتر زالی رئیس ستاد مقابله با کرونای شهر تهران در خصوص بازگشایی بوستان‌های تهران گفته است از شورای شهر خواستار استمرار تعطیلی بوستان‌ها شده‌ایم.

این در حالی است که مسئولان  شهری معتقدند که باید در این باره ستاد کرونا تصمیم‌گیری کند.

تذکر به حناچی برای برخی اقدامات در روزهای کرونایی

از 23 فروردین هم مسئولین شهری اجرای طرح ترافیک را در تهران اجرا کرده‌اند.مدیران شهری تأکید می‌کردند که شورای ترافیک تهران این تصمیم را گرفته است و آنها تابع نظر شورای ترافیک هستند. طرح ترافیک شنبه اجرا شد و میزان مسافران مترو و اتوبوس افزایش یافت و در نهایت عصر همان روز اعلام شده که طرح ترافیک دیگر اجرا نمی‌شود. برخی از اعضای شورا هم برای اجرای طرح ترافیک در روز شنبه به شهرداری تهران تذکر دادند و شهرداری تأکید کرد تابع نظرات بالادستی‌ها است.

بر اساس این گزارش حال بسیاری از بوستان‌های شهر تهران باز شده‌اند و با توجه به شیوع کرونا و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی احتمال شیوع این ویروس در پارک‌ها افزایش یافته است. این در حالی است که برخی از مسؤولان باز شدن بوستان‌ها را تأیید و برخی رد می‌کنند اما گزارش خبرنگار ما از بوستان‌ها حاکی از بازشدن برخی بوستان ها است. 

مدیران شهری می‌گویند باید در خصوص تعطیلی یا باز بودن بوستان‌ها ستاد کرونا تصمیم بگیرد و مسؤول ستاد کرونا هم می‌گوید از شورای شهر خواسته‌ایم که تعطیلی بوستان‌ها را استمرار دهد و معلوم نیست در نهایت چه کسی باید در این باره تصمیم بگیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس