کد خبر 1060576
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
بحران در جبهة النصره؛ انحلال یا ادغام در دیگر گروهک‌ها

«هیئة تحریر الشام» (جبهة النصره) یا باید تن به توافقات ترکیه و روسیه بدهد و به تدریج در دیگر گروهک‌ها ادغام شد یا مسیر مقابله با ترکیه را در پیش بگیرد.

به گزارش مشرق، گروهک «هیئة تحریر الشام» یا همان جبهه النصره معروف، با تمام فراز و نشیب‌های بحران ۱۰ ساله سوریه، تنها گروهک تروریستی مطرحی است که همچنان دوام آورده، اما مدتی است اختلافات و چند دستگی‌ها همچون سابق پنهان نیست و رهبران به شدت به تقابل با یکدیگر روی آورده‌اند.

به نوشته وبگاه العربی الجدید تا کنون چند تن از رهبران جبهه النصره که به بخش تندروتر وابسته بودند به علت مخالفت با توافق روسیه و ترکیه و اعلام آتش‌بس، جدا شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

«جمال زینیه» ملقب به «ابومالک التلی» از رهبران جبهه النصره، سه شنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای گفت که به علت عدم فهم برخی سیاست‌های این گروهک، دیگر قادر به ماندن نیست. او مدتی قبل هم با تصمیم شورای «دولت نجات» وابسته به تحریر الشام برای تعطیلی نمازهای جماعت به علت شیوع کرونا مخالفت کرده بود.

پیش از او نیز «ابو الیقظان المصری» از تندروترین رهبران جبهه النصره در فوریه ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) به علت آن‌چه «تساهل و تسامح در برخی مسائل» می‌خواند، جدا شد.

چهارشنبه هفته گذشته نیز «بسام صهیونی» رئیس شورای مشورتی عمومی (مرتبط با جبهه النصره) از منصب خود استعفا داد. به نوشته وبگاه عنب بلدی در یک سال گذشته شش تن از رهبران این گروهک اعلام جدایی کرده‌اند. بنابراین گروهک «هیئه تحریر الشام» (جبهه النصره) هیچ زمانی بدین گونه در چند دستگی و تشتت به سر نبرده است.

از سوی دیگر نیز ترکیه چاره‌ای جز انحلال کامل این گروهک یا ادغام آن در دیگر گروهک‌ها ندارد تا جلوی حملات روسیه و سوریه را بگیرد. چرا که عمده نقض آتش‌بس‌ها از سوی این گروهک رخ می‌دهد.

از سوی دیگر از آوریل سال گذشته میلادی و پس از شکست‌های پیاپی جبهه النصره در استان‌های حماه، ادلب و حلب بتدریج در شهرهای تحت اشغال تروریست‌ها در ادلب، شاهد اعتراضات معارضان سوریه علیه جبهه النصره هستیم. شعار دهندگان عمدتا خواستار انحلال این گروهک و خروج اعضای آن از شهرها هستند و علیه «ابو محمد الجلانی» سرکرده جبهه النصره شعار می‌دهند.

منابع سوری به العربی الجدید گفتند که جبهه النصره برای دوره‌ای که ترکیه بخواهد از نیروی نظامی برای انحلالش بهره ببرد، خود را آماده کرده است و رهبران این گروهک به طور جدی مایل به حضور جدی در هرگونه تحولات پیش رو هستند.

به گفته آن‌ها دو جریان در میان جبهه النصره وجود دارد، جریان اول خواستار تعامل سازنده با پیچیدگی‌های شرایط موجود و همکاری با ترکیه است و از اینکه تندروی موجب انحلال شود، هراس دارد و اما جریان دوم هرگونه ملاطفت با توافق ترکیه و روسیه را رد کرده و خواستار مقاومت در برابر ترکیه است؛ هرچند تحولات نظامی اخیر و پیروزی‌های ارتش سوریه موجب از هم گسیختگی جریان تندروتر شده است.

***

جبهه النصره در طول سالیان بحران در سوریه جزو اصلی‌ترین و شاید بتوان گفت سازماندهی شده‌ترین گروهک به شمار می‌رود.

این گروهک در ژوئن ۲۰۱۶ برای اینکه صفت «تروریستی» را از روی خود بردارد، اعلام کرد که از سازمان تروریستی «القاعده» جدا شده و «ابو محمد الجولانی» نام آن را به «جبهه فتح الشام» تغییر داد. اما برای همگان روشن بود که عقیده اعضای گروهک با تغییر نام، دستخوش تغییر نخواهد شد. بار دیگر در ژانویه ۲۰۱۷، با دیگر گروههای معارض در شمال غرب سوریه ادغام شد و نام خود را به «هیئة تحریر الشام» تغییر داد و اما همچنان در لیست گروههای تروریستی اکثر کشورهای جهان قرار دارد. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی خدایی IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳
    0 0
    ارکیه یعنی عردوغان این گروهک های تروریستی را گروه عادی نشان میدهد اما باید با اسناد و سند های موجود که در دست هستند را در مجامع بین المللی نشان داد که چه جنایت های گروهک های مورد حمایت عردوغان کرده اند و البته تنها راه حل این گروهک های تروریستی ها کشتن این بی ناموس ها است این ها آدم نیستند همه جوره جرم کرده اند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس