کد خبر 1060478
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
چرا در شرایط بحران کرونا بازهم به مسافرت می‌رویم؟

نوروز 99 متفاوت‌ترین نوروزی بود که ایرانیان در قرن معاصر تجربه ‌کردند؛ نوروزی بدون سفر و دید و بازدید. از اوایل اسفند با شیوع ویروس کرونا در ایران هشدارها برای رعایت اصول بهداشتی شدت گرفت.

به گزارش مشرق، کاهش حجم سفرها در نوروز 99 سبب شد تا اندازه زیادی از شیوع ویروس کرونا در کشور جلوگیری شود؛ اگرچه با شروع تعطیلات تعداد مبتلایان به طور روزانه بیش از قبل از نوروز رسید اما همین مقدار نیز می‌توانست در صورت لغو نکردن سفرها به فاجعه‌ای ملی تبدیل شود. اگرچه ضربه‌ای که کرونا به صنعت گردشگری ایران و حتی جهان وارد کرد، به سادگی جبران نمی‌شود اما شرکت‌های گردشگری در تلاشند تا مشتریان‌شان را از خود راضی نگه دارند.

بیشتر بخوانید:

نوروز 99 متفاوت‌ترین نوروزی بود که ایرانیان در قرن معاصر تجربه ‌کردند؛ نوروزی بدون سفر و دید و بازدید. از اوایل اسفند با شیوع ویروس کرونا در ایران هشدارها برای رعایت اصول بهداشتی شدت گرفت. مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز تفریحی‌-رفاهی تعطیل ‌شدند تا مردم در خانه بمانند و زنجیره انتقال این ویروس به مردم قطع شود. در همین روزهایی که روزانه بیش از 1500 نفر در کشور به این ویروس شناسایی می‌شدند، نوروز 99 از راه رسید. رسانه‌ها سعی داشتند با ارائه برنامه‌های سرگرم‌کننده مردم را به درخانه‌ماندن تشویق کنند.

این کار سبب می‌شد سلامت خود و خانواده‌شان تا حدود زیادی تضمین شود. بسیاری از مردم از ماه‌ها قبل بلیت و تورهای خود را برای سفرهای داخلی و خارجی پیش‌خرید کرده بودند که با شیوع کووید19 تورهای گردشگری لغو شد و مردم بلیت‌های خود را برای سفرهای نوروزی لغو ‌کردند.

از مجموعه اطلاعات آماری منتشرشده توسط دستگاه‌های دولتی رصدکننده در نوروز 99 مجموع سفرهای داخلی شامل سفرهای شهر به شهر و استان به استان حدود 50 تا 55 درصد کاهش داشته است. پروازهای نوروزی نیز به دنبال کنسلی‌های پی‌درپی از سوی مردم کاهش چشمگیری داشت، به‌طوری‌که در پروازهای نوروزی سال گذشته سه میلیون و 35 هزار و 533 اعزام و پذیرش مسافر هوایی انجام شد اما طبق آمار تازه، این میزان در نوروز 99 به 596 هزار و 356 مسافر هوایی رسید.

با این حال می‌توان سفرهای نوروزی را گرداب انتقال ویروس و مسافران نوروزی را مشتاقان ابتلا به ویروس کرونا قلمداد کرد؛ البته ایران تنها استثنا نیست. در بسیاری از کشورهای جهان طی سه ماه گذشته، نبض گردشگری داخلی و خارجی تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرد، به‌طوری‌که حتی در تعطیلات ژانویه ۲۰۲۰ که هنوز فراگیری جهانی ابتلا به کرونا در آن مقطع حاد نشده بود، در برخی کشورهای توریستی حجم ورود توریست تا ۵۰ درصد افت کرده بود.

با توجه به تعداد کل خانوارهای ایرانی، نوروز امسال نزدیک به 10 درصد از خانوارهای ایرانی ریسک سفر ‌کردن در ایام کرونایی به جان خریدند اما اگرچه آمار سفرهای نوروزی در عید ۹۹ کاهش حدودا ۵۵ درصدی نسبت به نوروز ۹۸ را نشان می‌دهد اما در برخی استان‌ها، ریزش آمار سفر از سوی ساکنان آنها به مراتب بیشتر از افت کشوری بوده است.

به طور مثال در شهر تهران، تعداد خانوارهایی که عید امسال به قصد سفر نوروزی از شهر خارج ‌شدند ۷۵ درصد نسبت به عید سال گذشته کاهش پیدا کرده است. فرودگاه مهرآباد هم که هر سال در ایام نوروز پذیرای روزانه ۴۰۰ پرواز بود، اکنون روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ پرواز دارد و بر اساس آمار اعلامی از سوی اداره کل فرودگاه مهرآباد، نشست برخاست هواپیماها در این فرودگاه در بازه زمانی ۲۵ اسفند ۹۸ تا ۱۲ فروردین ۹۹ کاهش ۶۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. همچنین بنا بر آخرین اعلام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ترددهای تجمعی در جاده‌های کشور در فاصله زمانی ۲۵ اسفند ۹۸ تا ۸ فروردین جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰ درصد کاهش داشته است.

استرداد هزینه‌زا

هرچند خانه‌نشینی اجباری مردم به شرکت‌های آنلاین خرید بلیت و شرکت‌های مسافرتی آسیب سنگین اقتصادی زد اما ماجرای لغو سفرها روی دیگر سکه دارد؛ برخی شرکت‌های فروش بلیت که اتفاقا از بزرگ‌ترین شرکت فروش اینترنتی در کشور به شمار می‌آیند، پول کسانی که بلیت پیش‌خرید کرده‌اند را با پرداخت ۱۰ درصد ضرر و زیان لغو قرارداد توسط مشتری پرداخت می‌کنند؛ این درحالی است که به گفته وزیر راه و شهرسازی، هزینه استرداد بلیت‌ها ‌باید تماما به مردم بازگردد اما به نظر می‌رسد آژانس‌های مسافرتی و برخی شرکت‌ها از این کار خودداری کرده و برای لغو بلیت سفرها از مردم جریمه دریافت می‌کنند که این امر موجب نارضایتی مسافران و سردرگمی آنها شده است.

 مردم به فکر سلامتی خود بودند

با وجود اینکه برخی از سامانه‌های فروش و استارت‌آپ‌های خدماتی از ناآگاهی مردم سوءاستفاده ‌کردند اما بسیاری از مردم حفظ سلامت خود و هموطنان‌شان را به پیگیری حضوری ترجیح دادند و با لغو سفرهای خود تلاش ‌کردند تا این زنجیره انتقال قطع شود. با وجود اینکه برخی از شرکت‌ها محدودیت نقل و انتقالات بانکی را مطرح می‌کنند، متاسفانه هنوز با وجود بخشنامه‌های متعدد و مصاحبه‌های مکرر مقامات مسوول، فروشندگان و تامین‌کنندگان خدمات بلیت نتوانسته‌اند تمام تعهدات‌شان به مردم را انجام بدهند و بعضا حقوق مردم بین دستگاه‌های مسوول پاسکاری می‌شود.

تهرانی‌ها حرف‌گوش‌کن‌ترند

خانه‌نشینی‌های نوروزی خانوارهای ایرانی در عید امسال رکوردهای جالبی را ثبت کرد؛ مثلا سهم تهرانی‌ها از مسافرت‌های نوروز 99 بیشترین کاهش را داشته است که نشان می‌دهد توجه پایتخت‌نشین‌ها به توصیه‌های پزشکی مرتبط با کرونا در مقایسه با دیگر شهرها بیشتر بوده است. رکورد دیگری که امسال به ثبت رسید این بود که در تعطیلات نوروز امسال برای اولین بار حجم ورود مسافر به مشهد در تعطیلات امسال ۷۵ درصد افت کرد. در استان هرمزگان نیز که جاذبه‌هایی نظیر جزایر کیش و قشم را دارد، حجم ورود مسافر حدود ۹۴ درصد نسبت به عید ۹۸ کاهش پیدا کرد.

جزییات کاهش سفرها از زبان وزیر راه

 نوع حمل و نقل    میزان کاهش در نوروز 99
سفرهای ریلی    ۹۴ درصد
سفرهای اتوبوسی    ۷۵ درصد
سفرهای هوایی    ۷۰ درصد
سفرهای دریایی    90 درصد
مقایسه تعداد مسافران   در دو سال اخیر
سال    تعداد مسافران    تعداد خانوارها
نوروز 98    18 میلیون    5 میلیون و 300 هزار
نوروز 99    8 میلیون و 500هزارنفر    2میلیون و 700 هزار

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس