کد خبر 1057626
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۲
تصادف نمایه

امسال تصادفات فوتی از ۲۵ اسفندماه تا ۱۳ فروردین، ۶۵ درصد کاهش داشته است.

به گزارش مشرق، با شروع عید نوروز هر ساله تعدادی زیادی از هموطنان به سفرهای نوروزی می‌روند که بسیاری از آن‌ها به عید دیدنی، تعداد دیگر هم به تفریح و .. به سفر می‌پرداختند.

به همین منظور پلیس و سایر دستگاه‌ها دیگر از شروع طرح نوروزی که هر ساله از ۲۵ اسفندماه آغاز و تا پایان عید نوروز ادامه دارد، تمهیداتی را می‌اندیشیدند.

بیشتر بخوانید:

روحانی: با مشاهده وضعیت امروز جاده‌ها خستگی من تمام شد

اما امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور، بسیاری از هموطنان با قرنطیه کردن خود در منازلشان از هرگونه سفر پرهیز کردند و این بیماری با همه بدی‌هایش در کاهش آمار ترددها و جانباختگان حوادث رانندگی تاثیر بسزایی داشت. به گونه‌ای که از ۲۵ اسفند ماه تا پایان روز ۹ فروردین سال گذشته ۹۸ تعداد ترددها ۲۹ میلیون و ۵۳۲ هزار و ۳۳۴ بود که امسال ۱۱ میلیون و ۷۳۲هزار و ۸۰۵ تردد را شاهد بودیم.

در همین راستا سرهنگ ایوب شرافتی جانشین رئیس پلیس راه راهور ناجا، در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان جانباختگان حوادث جاده‌ای امسال نسبت به مدت مشابه اظهار کرد: در حوزه تصادفات فوتی از ۲۵ اسفندماه تا ۱۳ فروردین ۶۵ درصد و در حوزه تصادفات جرحی نیز ۵۷ درصد کاهش داشته ایم.

همچنین طبق گفته سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا، براساس شاخص ابلاغیه ۵ سال ششم، در نوروز ۹۸، نسبت به نوروز ۹۷، ۴۰ درصد کاهش جانباختگان وجود داشته و ۴۳ درصد حوادث نوروزی ۹۸ مربوط به واژگونی خودرو بوده که این آمار در سال گذشته ۲۳ درصد بوده است همچنین براساس گزارشات مرکز فرماندهی و کنترل ناجا، در ایام نوروز۹۸، ۳۳ درصد کاهش تلفات جاده‌ای نسبت به سال ۹۷ وجود داشته است.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا در سال ۹۸، ۴۴ درصد تصادفات در نیمه اول تعطیلات نوروزی رخ داده و بیشترین تصادفات در ساعت ۱۲ شب تا ۱۶ ظهر بوده، همچنین سهم وسایل نقلیه سواری در تصادفات فوتی و جرحی از جمله پراید ۲۵ درصد، پژو ۲۳ درصد، سمند ۵.۷ درصد بوده. همچنین وضعیت راه‌های روستایی مناسب نیست و ۳۳ درصد حوادث ما در نوروز در راه‌های فرعی و روستایی اتفاق افتاده است.

سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی چهار عامل وقوع تصادفات در کشور هستند که عدم رعایت این عوامل ۸۵ درصد تلفات را در سال ۹۷ به همراه داشته است و در نوروز ۹۸ این رقم به ۷۸ درصد رسیده است.

همچنین طبق اعلام پزشکی قانونی در سال ۹۷ مجموع آمار جانباختگان ناشی از حوادث رانندگی نوروز از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ۱۰۳۴ نفر بود که ۲۱۹ نفر از این تعداد در تصادفات درون شهری و ۷۳۲ نفر در حوادث برون شهری جان خود را ازدست دادند.

استان تهران با ۴۶ جان‌باخته و بوشهر بدون مورد فوتی در تعداد جانباختگان درون شهری به ترتیب در جایگاه اول و آخر قرار دارند و استان فارس با ۷۵ جانباخته و استان اردبیل با ۵ جانباخته نیز به ترتیب در جایگاه اول و آخر آمارهای درون شهری سال ۹۷ قرار دارند.

بیشترین آمار تصادفات نیز در این سال در تاریخ‌های ۱۳۹۷/۰۱/۱۰، ۱۳۹۷/۰۱/۱۳ با فراوانی ۶۵ جانباخته و کمترین آمار در تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۱۵ با فراروانی ۳۴ جانباخته بوده.

در سال ۹۶ نیز طبق آمار پزشکی قانونی مجموع جانباختگان ناشی از حوادث رانندگی نوروز از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ۸۷۴ فقره بوده که ۱۷۷ نفر مربوط به سفرهای درون شهری و ۶۴۰ نفر دیگر مربوط به سفرهای برون شهری است.

گفتنی است؛ بیشترین آمار فوتی درون شهری مربوط به استان تهران با ۳۵ جانباخته و کمترین آمار مربوط به استان سمنان است که هیچ جانباخته‌ای در سال ۹۶ نداشته است‌. همچنین بیشترین و کمترین آمار حوادث برون شهری نیز به ترتیب مربوط به استان‌های فارس و ایلام با ۵۷ فوتی بود.

اما با توجه به اینکه استان تهران در ۲ سال ۹۷ و ۹۶ بیشترین آمار جانباختگان درون شهری را به خود اختصاص داده، طبق گفته سرهنگ محمد رازقی رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از ابتدای طرح نوروزی سال ۹۸، ۱۰ مورد فوتی بوده است که این عدد امسال به ۷ فقره رسیده و نشان دهنده کاهش ۳۰ درصدی است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    1 0
    کرونا بهتر از خودروهای بیکیفیت ایران بهتر عمل میکند این عید به کمک کرونا باید هم کاهش تلفات داشته باشیم
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    1 0
    کسی بیرون نرفت که تصادف بشه.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    1 0
    تعداد تصادفات پراید هم کم بود. یعنی فعالیتهای سایپا در استانداردسازی قطعات و استحکام به نتیجه رسیده؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس