کد خبر 1060046
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۸
کشمش

کشمش منبع سرشار از فیبر است و به جذب مایعات طبیعی موجود در بدن کمک می‌کند.

به گزارش مشرق، کشمش‌ها از خشک شدن انگورها در جلوی نور خورشید یا خشک کن درست می‌شوند، به طور کلی شیرین هستند و طعم آن به طور بسیاری در پخت و پز غذایی در سراسر جهان، مخصوصا در دسرها استفاده می‌شود. بر اساس تحقیقات، کشمش‌ به عنوان بخشی از گروه میوه به حساب می آید. این میوه‌های خشک شده انرژی بدن را بالا برده و اغلب برای کوهنوردان، مسافرین یک تونیک سالم به حساب می‌آیند.

ویتامین‌ها و ارزش تغذیه‌ای کشمش

کشمش منبع بسیارخوبی از انرژی، فیبر، پروتئین و کربوهیدرات‌ است هرچند اما هنوز هم دارای شاخص گلیسمی کم هستند. ۴۳ گرم کشمش حاوی حدود ۱۲۹ کالری است، از آنجایی که آن‌ها کالری زیادی دارند، گفته شده است که در یک روز، بیش از ¼ فنجان کشمش استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید:

با مقدار قند در میوه‌های مختلف آشنا شوید +لیست

کشمش منبع سرشار از فیبر است  و به جذب مایعات طبیعی موجود در بدن کمک می‌کند. این نوع فیبر، فیبر نامحلول به حساب می‌آید چرا که در حجم زیادی از آب قرار دارد و موجب آسانی حرکت مواد غذایی در روده می شود، اگر به طور منظم آن را استفاده کنید، می‌تواند به درمان یبوست هم کمک کند. یک مطالعه تایید کرده است که  مصرف دو وعده کشمش در روز ، می تواند عملکرد روده بزرگ را بهبود بخشد و خطر مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ را کم کند.

کشمش، درمانی برای نفخ شکم

فیبر موجود در کشمش موجب می‌شود تا مواد مضر و سموم از دستگاه گوارش دفع شود و از ایجاد بیماری‌های روده، رشد باکتری‌ها و ناراحتی‌های ناشی از نفخ شکم محافظت کند. کشمش سرشار از پتاسیم و منیزیم است که یک درمان طبیعی برای اسیدیته هستند، این مواد معدنی دو عنصر رایج از آنتی اسیدها هستند، چراکه آن‌ها در مقیاس PH پایه به حساب می‌آید. دو نوع اسیدوز با تعدادی از علل وجود دارد و بسیاری از بیماری‌های سیستم تنفسی، جوش، بیماری‌های پوستی، آسیب به اندام‌های داخلی، نقرس و کلیه را درمان می‌کند.

 کشمش سرشار از آهن (درمان کم خونی)

کشمش دارای مقدار قابل توجهی آهن است که به طور مستقیم در درمان کم خونی اثر بخش است. همینطور حاوی بسیاری از ویتامین B پیچیده است که برای تشکیل خون جدید ضروری هستند، محتوای مس زیاد در تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند.

کشمش‌ها سرشار از کلسیم هستند

کشمش‌ها سرشار از کلسیم هستند و به تقویت مینای دندان برای ترمیم دوباره کمک می‌کند. علاوه بر این کالری موجود در این میوه‌ خشک می‌تواند موجب پیشگیری از رشد میکروب‌های دهانی و تقویت دندان‌ها شود. اسید اولئانولیک، یکی از مواد شیمیایی موجود در کشمش است که نقش مهمی در محافظت از دندان‌ها در برابر فرسایش ایجاد حفره‌ها و شکنندگی دارد.

بیشتر بخوانید:

کربوهیدرات‌ها چه نوع غذاهایی هستند؟

کشمش سطح بالایی از آنتی اکسیدان‌ها را دارد که حاوی کاتچین‌ها و فیتونوتوپ‌ها پلی فنل هستند. آن‌ها در مقابل آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد از بدن محافظت می‌کند که رادیکال‌های آزاد یکی از عوامل اصلی اولیه مرتبط با رشد سلول‌های سرطانی است، با این شرایط همینطور شواهد علمی بیشتری برای تایید این یافته‌ها نیاز است. علاوه بر این ، محتوای فیبر موجب بالا رفتن دفع صفرا از بدن می‌شود و سموم را هم کم می کند.

با بالا رفتن سن، یکی از مشکلاتی که امکان دارد پیش آید، بالا رفتن شکنندگی استخوان‌ها است چراکه افراد مقدار کلسیم مورد نیازشان را مصرف نمی‌کنند و شیر به تنهایی کافی نیست. خبر خوب آن است که منابع مختلفی از کلسیم وجود دارد، مانند کشمش که می‌تواند در رژیم آدم‌ها گنجانده شود. کشمش ریزمغذی است که می‌تواند به بهبود توانایی بدن برای جذب مواد مغذی گوناگون کمک کند.

کشمش خشکباری مفید برای بهبود سلامت پوست

آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در کشمش موجب جوان سازی پوست و از بین رفتن چین و چروک می‌شود. مصرف آن‌ها می‌تواند، از ایجاد شرایطی مانند پسوریازیس و آکنه جلوگیری کند. مصرف روزانه کشمش به داشتن موهایی براق و ضخیم کمک می‌کند، چون که محتوای ویتامین C آن از آسیب سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

می‌توانید کشمش را به قسمتی از رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید، برای صبحانه به جای شکر یا هرگونه شیرینی از کشمش استفاده کنید.
برای شام می‌توانید آن را روی سیب زمینی پخته یا سبزیجات بریزید.

بهترین حالت نگهداری این است که آن را در یک مکان خشک و خنک بگذارید. اگر بیش از دو ماه آن را نگهداری می‌کنید بهتر است آن را در یک ظرف دردار بگذارید و در یخچال آن را نگهداری کنید، به این ترتیب حتی زمان بیش تری قابل استفاده هستند. اگر شما کشمش را برای مصرف بعدتان می‌خواهید، توصیه می‌شود که آن را داخل یخچال بگذارید. شما می‌توانید آن‌ها را در یخچال تا یک سال و در فریزر تا دو سال نگه دارید.

ذخیره سازی طولانی مدت امکان دارد سبب کریستالیزه شدن (کریستالیزاسیون یا بلوری شدن) محتوای قند کشمش شود. برای جلوگیری از کریستالیزاسیون، کشمش‌ها را از ظرف دردار به یک کیسه‌ ذخیره سازی انتقال دهید و تا آنجا که امکان دارد هوای داخل کیسه را خارج کنید. کیسه را به درستی مهر و موم کنید و آن را در یخچال یا کابینت آشپزخانه قرار دهید. این سبب می‌شود که کشمش بلوری یا کهنه نشود. شما حتی می‌توانید آن‌ها را در آب گرم بشویید تا کریستال‌های شان را جدا کنید.

عوارض استفاده بی رویه از کشمش

خوردن کشمش به طور مرتب برای معده بسیار مفید است و سلامت گوارشی شما را بهبود می‌بخشد، اما این وضعیت عمدتاً به علت وجود الیاف رژیمی یا همان فیبر است. الیاف رژیمی که در کشمش وجود دارد به عنوان یک ملین طبیعی استفاده می‌شود، به این معنا که حرکت روده را بهبود می‌بخشد و مانع از ایجاد یبوست می‌شود و در درمان سایر مشکلات دستگاه گوارش هم مانند سندروم روده تحریک پذیر، گاز معده و نفخ اثر بخش است.

اگرچه فیبرهای رژیمی برای گوارش ما مناسب هستند، اما توصیه می‌شود که آن‌ها را در حد متعادل مصرف کنید و بیش از حد نخورید، این به این علت است که مصرف بیش از حد الیاف برای سلامت گوارشی شما مضر است و امکان دارد که منجر به ضعف جذب مواد مغذی، گاز روده، انسداد روده‌ای و ... شود.

کشمش سرشار از آنتی اکسیدان‌های مختلف مانند ویتامین C و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانال مانند:پلی فنل‌ها و بیوفلاونوئیدها هستند. این ترکیبات سلول‌ها را از آسیب‌های اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد در بدن محافظت می‌کند و خطر مبتلا شدن به سرطان‌های مختلف را کم می‌کند.

اگرچه آنتی اکسیدان‌ها برای بدن ما مناسب هستند و مزایای متعددی دارند، اما مصرف آن‌ها در طی مدت زمان طولانی امکان دارد به سیستم بدن آسیب برساند.

خوردن کشمش در دوران بارداری

بارداری مرحله مهمی در زندگی هر زن است و در این مرحله برای زن بسیار مهم است که از یک رژیم غذایی متعادل و پر از مواد مغذی لذت ببرد. مواد مغذی که مادر می‌خورد نه تنها سلامت او را تعیین می‌کند بلکه برای سلامت جنین هم بسیار اثر بخش خواهد بود، اگرچه کشمش برای این دوره مناسب است، اما گفته می‌شود که از مصرف بیش از حد آن پرهیز کنید، چراکه امکان دارد موجب ناراحتی معده، اسهال و سایر مشکلات گوارشی مانند گاز و نفخ معده شود. به همین خاطر به مادران باردار و شیرده توصیه می‌شود که میزان استاندارد آن را با پزشک خود بررسی کنند.

مصرف کشمش باید در حدود ۳۰ گرم در روز محدود شود. کشمش به شما کمک می‌کند تا مایعات موجود در بدن جذب شود و یبوست را کم می‌کند. افرادی که کالری بسیار بالایی دارند، در صورتی که مصرف بیش از حد داشته باشد، امکان دارد باعث اضافه وزن سریع شود.

کشمش ریسک ابتلا به دیابت را بالا می‌برد؟

میوه‌های خشک حاوی بیشترین مقدار فروکتوز (قند میوه) هستند، که با سطح بالای تری گلیسیرید مرتبط است یک مطالعه می‌گوید سطح بالا تری گلیسیریدها می‌تواند احتمال ابتلا به دیابت را زیاد می‌کند. بعضی افراد نسبت به کشمش واکنش آلرژیک دارند که باعث بروز خس خس سینه، مشکلات تنفسی، اسهال و تب می‌شود.

روش تهیه کشمش در منزل

به سادگی مقداری انگور را از ساقه آن جدا کنید و کاملا با آب سرد بشویید آن‌ها را در یک سینی بریزید و در یک روز خشک و آفتابی در مقابل نور خورشید قرار دهید و پس از ۲ تا ۳ روز کشمش‌های شما آماده خواهند شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    0 0
    چقدر خوبه بخشی از مشرق نیوز مقالات تغذیه و همچنین فناوری و تکنولوژی هست. ما خانوادگی هر دفعه می خونیم و پرینت میگیریم. ممنون :))

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس