کد خبر 1046142
تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰
رژیم غذایی نمایه

مدیرگروه تغذیه مرکز بهداشت یزد گفت: با استفاده صحیح از کربوهیدرات‌ها می‌توان بدنی سالم داشت.

به گزارش مشرق، یوسف نقیایی مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت یزد گفت: کربوهیدرات‌ها یکی از سه نوع غذاهایی هستند که به بدن انرژی می‌دهند و دو نوع دیگر پروتئین و چربی‌ها هستند این سه مورد در کنار هم سوخت مورد نیاز بدن برای ساخت و اصلاح خود را تامین می‌کنند کربوهیدرات‌ها به گلوکز (قند) تجزیه می‌شوند و در این حالت بدن می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

به محض دیدن علائم سرماخوردگی این غذاها را بخورید

او افزود: : در مورد مصرف قندهای ساده باید محدودیت داشت، چون قند خون را با سرعت افزایش می‌دهد و بدن نمی‌تواند مصرف همه قندها را داشته باشد و ارتباط مستقیمی بین مصرف قندهای ساده با  بیماری هایی، چون دیابت فشارخون بالا، چاقی و افزایش تری گلیسیرید وچربی  وجود دارد.

 مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت یزد  گفت: کربوهیدرات‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل قندهای ساده و قندهای پیچیده است.

نقیایی ادامه داد: قندهای ساده مهم‌ترین منابع غذایی شان قند، شکر، نبات و محصولاتی است که از این موارد ساخته می‌شوند مانند نوشابه، آبمیوه‌های مصنوعی است و بهتر است در مصرف این‌ها رعایت کنیم و تا حد امکان مصرف این قندها راکاهش دهیم.

 مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت یزد گفت: بهترین منابع کربوهیدرات‌های پیچیده سیب زمینی، ماکارونی، غلات و موادی که از غلات تهیه می‌شود مانند؛ آرد، نان، برنج و گندم است.

او گفت: می‌توان از قندهای پیچیده بیشتر از قندهای ساده استفاده کرد، اما باید توجه داشت که مصرف بیش از حد آن  باعث ابتلا به دیابت، اضافه وزن، چاقی و اختلالات چربی می‌شود.

بهترین زمان مصرف کربوهیدرات

زمان مصرف کربوهیدرات برای بهبود عملکرد بسیار اهمیت دارد. به طور کلی هنگامی که زمان مصرف کربوهیدرات را رعایت کنیم، بدنمان برای مدیریت آن آماده‌تر بوده و بهتر کار می‌کند. بهترین زمان مصرف کربوهیدرات معمولا صبح‌ها و بعد از ورزش است.

 مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت یزد افزود: برای اینکه معیاری از استفاده درست کربوهیدرات‌ها داشته باشیم لازم است در دسته بندی خاص خود بیان شوند برای قنده‌های ساده بهترین معیار برای حبه‌های قند می‌توان در طول روز ۶ حبه قند مصرف کرد به شرط اینکه از بقیه قندهای ساده مانند شکر یا قندهای ساده که در نوشابه‌ها و آبمیوه‌های مصنوعی و بعضی غذاها وجود دارد استفاده نکنند.

او ادامه داد: برای معیار استفاده  از کربوهیدرات‌های پیچیده هم باید برحسب  واحد غذایی، آن‌ها را بسنجیم واحد غذایی در نان و غلات اگر رعایت شود معادل هم فرض می‌شود هر واحد نان معادل ۳۰ گرم یا یک کف دست ۱۰×۱۰ سانتی متری است که معادل آن نصف لیوان برنج پخته شده و معادل آن یک سیب زمینی کوچک و نصف لیوان ماکارونی و یا دو عدد بیسکوییت ساقه طلایی است.

نقیایی گفت: بهترین الگویی که در مصرف این کربوهیدرات‌ها می‌توان داشت مصرف ۶ تا ۱۱ واحد در طول روز است فرد هرچه جثه و استخوان بندی کوچکتری داشته باشد باید از واحدهای کمتری از این قندها استفاده کند برای مثال از ۷ یا ۸ واحد استفاده کند و اگرجثه بزرگ تری دارد می‌تواند حداکثر ۱۱ واحداستفاده کند.

او تصریح کرد: افرادی که بیشتر از این مقدار کربوهیدرات استفاده کنند منجر به اضافه دریافت انرژی و در نهایت قند و بروز بیماری‌های مرتبط از جمله اضافه وزن، چاقی و دیابت می‌شود میوه ها هم دارای قند هستند و قندشان قابلیت جذب بالایی دارد، اما اگر در مقدار مناسب از میوه‌ها استفاده کنیم خوب است و مصرف بیش از حد میوه ها نیز منجر به بروز بیماری‌ها می‌شود.

نقیایی گفت: بهترین معیار برای استفاده از میوه‌ها ۲ تا ۴ واحد در روز است و هر واحد میوه معادل یک عدد سیب متوسط، ۲ عدد خرما، نصف لیوان انگور و نصف عدد موز و پرتقال متوسط است و توت خشک یا کشمش جزء میوه خشک محسوب می‌شوند و از مقدار زیاد میوه‌های خشک استفاده نکنند، چون حاوی قند زیاد هستند و قند خون را افزایش می‌دهند و اگرمیوه خشک زیاد مصرف شد جزء واحد میوه محسوب کنند و از واحد میوه مصرفی کم کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس