عکس/ بازدید فرمانده انتظامی تهران از پارک ملت در روز طبیعت

مراقبت از مردم یا به لب رساندن جان مردم؟ مسئله این است...

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

تصمیماتی که ممکن است به بهانه کرونا اقتصاد کشور را به خطر بیاندازد

دشمنی خطرناک‌تر از "کرونا"!

مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی، در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایرنا اظهار کرده است:

"کرونا آثار دشواری از لحاظ اقتصادی و روانشناسی اجتماعی برای جامعه ایران در پی دارد ولی مردم ما توانایی خودترمیمی بالایی دارند و بحران را با سربلندی پشت‌سر می‌گذارند."[1]

*کرونا فی‌نفسه یک بیماری واگیردار است مثل تمام بیماری‌های دیگر و با آسیب‌ها و خطراتی  کمتر از دیگر مشکلات.

یعنی آثار سوء اقتصادی و اجتماعی این بیماری هرگز بیشتر از مشکلات جانکاهی مثل چندین هزار کشته تصادفات جاده‌ای نیست.

به سخن دیگر اینکه گزینه‌ای که موجب مترتب شدن برخی آثار اجتماعی و اقتصادی بر کرونا ویروس می‌شود؛ تصمیمات غلط و عدم ارائه پیوست‌های لازم برای این تصمیمات از سوی نهادهای ذیربط است.

مقولاتی مثل بزرگنمایی، بحران‌نمایی، به لب رساندن جان مردم، کاستن از گزینه‌های شادمانی برای جامعه در روزهای بحران، توجه نکردن به اقتصاد و معیشت مردم، عدم استفاده از الگوی رفتارهای کشورهای پیشرفته درگیر کرونا برای حفظ شاکله اقتصادی و... از جمله مواردی هستند که موجب شده کسانی بتوانند برای کرونا؛ مشکلات اقتصادی و اجتماعی حادّی را تصور کنند.

مفاهیمی که اگر به آن‌ها فکر نشود و پیوست‌های استراتژیک با محتوای "مراقبت کرونایی آری، کسب و کار مردم هم آری" در مقابله با این بیماری به کناری گذاشته شود؛ حتما مضارّی را شامل مردم و اقتصاد کشور خواهد کرد.

در این زمینه می‌توان به اقدامی نظیر آنچه که بنیاد مستضعفان در بخشش 2 ماهه اجاره املاک خود انجام داد[2] بعنوان یک پیوست مطلوب برای مراقبت‌های کرونایی نهادهای ذیربط از مردم اشاره کرد.

دولت محترم نیز برنامه‌هایی را در این زمینه در دست اجرا دارد که پیوست "اعلام اطمینان‌بخش به مردم" یک ضرورت برای تمام آنهاست.

***

مراقبت از مردم یا به لب رساندن جان مردم؟ مسئله این است...

فردی به نام ش.ع که گفته شده دستیار یک کارگردان سینماست! در نامه‌ای سرگشاده به رئیس سازمان صداوسیما که خبرگزاری ایلنا آنرا منتشر کرد خواستار تعطیل شدن تمام پروژه‌های صدا و سیما شده است.

او در این نامه ادعا می‌کند که اگر این پروژه‌ها تعطیل نشود حدود 5 هزار نفر در خطر ابتلا به کرونا قرار می‌گیرند.

فرد مذکور همچنین نوشته است:‌ اقای علی عسگری یعنی صدا و سیما با این عظمت و با آن تعداد فیلم و جنگ که در آرشیو دارد، نمی‌تواند برای سرگرمی مردم از تولیدات موفق سال‌های پیش استفاده کند؟

آیا نمی‌شود سریال‌هایی مثل هزار دستان، پاییز صحرا سربداران، پدر سالار، روزگار قریب،  خواب و بیدار و .... یا جنگ‌های شاد نوروز ٧٢، پرواز ٥٧ و آثار مهران مدیری و امثال آن پخش شود؟

در نامه اشاره شده همچنین می‌خوانیم: تا دیر نشده و تا تعداد بیشتری از همکاران ما مبتلا نشده‌اند به یاری ما بیایید و دستور توقف فیلمبرداری پروژها را تا پایان عید ١٣٩٩ صادر کنید تا بعدها عذاب وجدان و پشیمانی سراغتان نیاید![3]

*متأسفانه در روزهای شیوع ویروس کرونا در کشور، بازار سخنان منورالفکری و رویه‌های مدعی "به فکر مردم بودن"! در حالی داغ شد که در زیر پوست آن هیچ فرایندی غیر از "به لب رساندن جان مردم" و عصبانی کردن قشرهای جامعه دیده نمی‌شود.

بله! برای جلوگیری از شیوع کرونا بایستی حتما مراقبت‌های شدیدی داشت، به مکان‌های پر خطر نرفت و عبور و مرور غیر ضروری نداشت.

اما آیا این مراقبت‌ها به معنی تعطیل کردن کشور است؟

پس چه کسی در صحنه بماند تا امنیت مردم تأمین شود؟ چه کسی برای شادمانی جامعه فعالیت کند؟ اقتصاد مردم از کجا تأمین شود؟ و اساساً روال زندگی مردم تا چند روز امکان تعطیلی دارد؟

به این سوالات بایستی فکر شود و در منصه‌های عمومی به آنها پاسخ داده شود تا مثلا ارزش کار کسانی که درست در همین روزها برای مردم برنامه‌های شاد تلویزیونی می‌سازند مشخص شود و در مقابل، کسانی که دانسته یا ندانسته قصد عاصی کردن مردم را نیز دارند متنبّه شوند.

لازم به اشاره است که در دیگر کشورهای درگیر کروناویروس از جمله در کره جنوبی و ایتالیا به هیچ وجه شاهد "قرنطینه پلیسی" و مقررات منع آمد و شد نیستیم و هتل‌ها و رستوران‌ها نیز باز هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پایش‌ها نشان می‌دهد که در زمینه مقابله با ویروس کرونا، طرح "کره جنوبی" برای تست گرفتن از تعداد بیشتری از مردم، بیشتر از سایر طرح‌ها (از جمله قرنطینه) موفقیت‌آمیز بوده است.[4]

طرحی که جمهوری اسلامی ایران نیز یکی از پیشگامان آن است و فازهای جدید آن با ورود نیروهای مسلح اجرایی می‌شود.+

***

علاقه عجیب یک رسانه اصلاح‌طلب به "انقلاب"!

سالنامه نوروزی روزنامه شرق، در عمده مطالب سیاسی، اجتماعی و بین‌الملل خود علاقه فراوانی به مطالبی با مضامین انقلاب، خیزش، بی‌اعتمادی نشان داده است.

آنچه که در ادامه می‌خوانید، دستچینی از تیترهای مطالب شرق است:

"تولد حادثه از خاکستر حادثه، جای خالی اعتماد و مشارکت‌طلبی، زوال سرمایه اجتماعی، نقشه راه عبور از چالش اعتراضات، چرا اینهمه جنگ و نفرت؟، اعتراض رادیکال آبان از چه منشأیی سرچشمه گرفت، سال شوک‌های دور از انتظار و فرصت‌های از دست رفته، ساعت صفر، خیزش توده‌ها، شمشیری که از رو بسته شد، معترضان دیگر اعتقادی به جایگاه حکمرانان ندارند، همه علیه همه، شورش جهانی علیه نولیبرالیسم، به شورش جهانی علیه نولیبرالیسم خوش آمدید"

*محتوای آنارشیک و خیزش‌خواه تیترهای مذکور و عملیات روانی برنشسته در پنهان آنها چیزی نیست که قابل انکار باشد.

اما سؤال اینجاست که چرا؟!

نویسندگان و پژوهندگان این رسانه در چه فضایی می‌زی‌اَند که چنین خوانشی را از جهان پیرامون دارند؟

تحلیلگران در این باب، گمانه‌های فراوانی را مطرح می‌کنند و از جمله معتقدند که وقوع اغتشاشات دیماه 96 و آبان 98 که هر دو با عملگری فرماندهان فتنه اقتصادی در ستاد اصلاحات راهبری شده است؛ در علاقه عده‌ای برای ترویج فضای فتنه‌گون در جامعه و خیزشی جلوه دادن اوضاع  کشور؛ نقش اصلی را دارد.

کما اینکه شاهد بودیم کسانی از رجال ستادی اصلاحات پس از رخدادهای دی و آبان کراراً تأکید دارند که این رخدادها پیش‌لرزه است و اغتشاشات آبان با خشونتی بیشتر تکرار خواهد شد.[5]

و در واقع، آنچه که در تیترهای مذکور و ایضاً در عملیات‌های رسانه‌ای مشابه مثل تأکید بر خیابان، ناامید بودن مردم، دچار شکاف بودن حاکمیت و لزوم اشغال مراکز حساس کشور پس از خیابانی شدن سیاست![6]، می‌بینیم؛ می‌تواند عملیات بازوی رسانه‌ای جریانات پیش‌گفته باشد که به یک طلوع خونین در صبح "فتنه اقتصادی" می‌اندیشند.

ما پس از کنار هم قرار دادن این تیترها،‌ این فکت‌ها و آن سوابق؛ قضاوت را به مخاطبان محترم واگذار می‌کنیم...

***

1_ www.irna.ir/news/83711412/

2_ mshrgh.ir/1050459

3_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-885423

4_ https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-response-specialre/special-report-italy-and-south-korea-virus-outbreaks-reveal-disparity-in-deaths-and-tactics-idUSKBN20Z27P

5_ mshrgh.ir/1018114

6_ mshrgh.ir/1011192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    39 37
    در مورد علاقه رسانه معلوم الحال به انقلاب باید از خواب دیدن پنبه دانه توسط شتر یاد کرد
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      9 6
      کرونای بنفش مردم ایران را گرفتار کرده است.
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    32 52
    اهالی هنر با ان درامدهای هنگفت و مبالغ نجومی قراردادهایشان فقط رفیق پول مردم هستند ولی وقتی نوبت به فداکاری می رسد جیم می شوند
  • NL ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    33 15
    اصلاح طلبا و دولت بنفش بخاطر همین فضای مجازی و سینما و تئاتر رو ولنگار رها کردند تا هم فساد رو ترویج کنند و هم فحاشی به دین و انقلاب عادی جلوه داده بشه.نفوذیهای بی اعتقاد به دین و انقلاب شمشیر از رو بستند از وقتی هم که سپاه به پایگاههای اربابشون حمله کرده بیشتر بهشون فشار اومده.منافقها تشییع میلیونی شهید سلیمانی و حمله به عین الاسد خاری شده تو چشمهاشون و فکر باطلی میکنند که دست خدا بسته است
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    22 19
    چه کرونا طبیعی باشد و چه مصنوعی پخش آن در ایران قطعا سازماندهی شده و مصنوعی است. ایران کشوری منزوی با حداقل مبادلات توریست و مسافر با دنیا است. همسایگان ما مثل ترکیه و دوبی برعکس ما هاب هوایی جهانی هستند و روزانه میلیونها مسافر از آنها جا به جا می شد. اما درست برعکس شاهد هستیم آن کشورها کرونا تقریبا ندارند - شاید هم دروغ بگویند- اما در ایران به طرز حیرت آوری این آمار بالا است. به نظر می رسد اصلاح طلبان از قبل از ورود کرونا خبر داشته اند. انتخاب قم به عنوان اولین اعلام کشف کرونا، اعلام آمارهای پی در پی برای شکستن مقاومت مردمی، تحریک مردم به درگیری با پلیس به جرم بستن راهها، شایعات عجیب فضای مجازی از آمارهای دروغ ترسناک تا ادعای شفا بخش بودن الکل!، جناحی عمل کردن کرونا، مثبت شدن مجدد شیب رشد کرونا بعد از آنکه چهار روز شاهد نزولی شدن آمارهای روزانه ابتلای جدید به کرونا بودیم و اینکه تا حالا اکثریت مطلق سیاسیونی که با کرونا جان باختند اصولگرا بودند و تقریبا جز محمد رضا راه چمنی هیچ یک از رجال اصلاح طلب از کرونا تلف نشدند، همه نشان دهنده یک برنامه کاملا هدفمند است. به نظر می رسد ضد انقلاب در حال پخش سیستماتیک کرونا در ایران است و این روند فعلی اصلا طبیعی نیست.
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      10 5
      احسنت.واقعا پخش خبر وجود بيماري كرونا درست قبل از انتخابات ان هم در شهر قم كه نه فرودگاه دارد و نه راه دريايي كاملا مشكوك به نظر ميرسد.همچنين بي كفايتي خود خواسته دولتمردان در اين شرايط نشان از نفوذ بالاي دشمنان نظام در كشور است.
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      3 8
      احمق.
  • SE ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    43 6
    این روزنامه شرق اسمش شرقه ولی استحاله در نوکری غربه
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      3 15
      اخییییییییی سوختی؟ اب بریز
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      12 3
      از چي بسوزه؟؟ از اينكه دست اندركاران روزنامه شرق نوكر غرب وحشي اند؟ ! نوكري و خوش خدمتي كه بارها و بارها به اثبات رسيده تا جايي كه مدال پر افتخار سرمايه هاي اسرائيل درايران را همچون ساير همپالگيهاي افسادطلبشون بر گردن آويختندو به آن افتخار مي كنند. درو اقع اين امثال تو و همفكرانت هستيد كه بايد از اين همه خفت و خواري ناشي از وطن فروشي و خوش رقصي اين جماعت براي دشمنان اين مرز و بوم بسوزيد. البته اگر هنوز يه ذره غيرت و حميت و آزادگي در وجودتون مونده باشه... كه البته خيلي بعيده.
  • سید IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    37 2
    روزی نامه شرق خاستگاه تفکر خائنانه اصلاح طلبان تهوع آور یا همان خس و خاشاک های فتنه 88 !!!!
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    3 74
    انشالله مشرقیان عزیز را دلیست کرونایی های کشور ملاحظه کنیم تاببینیم نگران جان مردم بودن چه حالی دارد.
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      27 1
      کاش خودت کرونا بگیری و بمیری بلکه قدری از فشار روانی روی مردم کم شود.
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
      16 0
      آهاااای جغدووووووووووووووو هر شبی بالاخره به صبح ظفر میرسه!
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    13 0
    نولیبرالهای شرق شعار انقلاب علیه نولیبرالیسم می دهند! جل الخالق
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
    9 1
    چنانچه جریان متوهم اصلاح طلب برای عقده گشایی سال ۸۸ دست به آزار اذیت روحی و روانی مردم و از آب گل آلود ماهیگیری کند چنانچه اسیب به انقلاب اسلامی وارد کند اولین بازنده بزرگ این جریان و بزرگان به اصلاح مدعی اصلاح طلبی خواهند بود از بردن ایران به سمت لیبی سازی و سوریه سازی حتما وبدون شک این جریان دچار خساراتی سنگین وغیر قابل جبران خواهد شد
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۵
    0 0
    رای اقای محجوب راببینید بعد اینقدر قلم فرسایی کنید سرتون ....بمیرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس