مرتضی مبلغ

یک فعال اصلاح‌طلب با انتقاد از القای بی‌اعتمادی در جامعه؛ بر اعتماد داشتن مردم به نهادهای متولی کشور تأکید کرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

ماهیگیری سعید حجاریان از آب گل‌آلود "کرونا"

سعید حجاریان، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی به تازگی در یادداشتی سیاسی پیرامون ویروس کرونا که در یک وبگاه اصلاح‌طلب منتشر شد؛ 7 خصلت را برای این ویروس برشمرده است.

از جمله آنکه کرونا خرافات را احیا کرده، موجب انسداد می‌شود، ساخت قدرت را منهدم می‌کند، از آنجا که تأثیر بیشتری بر بیماری‌های زمینه‌ای دارد پس ضد عدالت رفتار می‌کند و...

حجاریان در وصف دوم خود از کرونا می‌نویسد: کرونا، به «گسست اجتماعی» می‌انجامد. هم‌اکنون عده زیادی از مردم در قرنطینه به سر می‌برند؛ گویی کرونا اعلام حکومت نظامی کرده و اجتماع بیش از چند نفر را ممنوع خوانده است. این رویه به اتمیزه‌شدن جامعه منجر شده و نهادهای اجتماعی را بالمره منهدم کرده است. در این وضعیت علاوه بر تعطیلی سینما و تئاتر، دانشگاه و مدرسه و دیگر اماکن عمومی، احزاب و نهادهای مدنی هم به‌سختی گرد هم می‌آیند.

او در وصف چهارم نیز می‌آورد: کرونا، به‌سراغ کسب‌وکارهای کوچک رفته است. این ویروس، اثر چندانی بر ابر بنگاه‌ها نخواهد نداشت اما در مقابل، به مصاف درآمدهای «بخور و نمیر» کسب‌وکارهای کوچک رفته و «مسأله بقاء» را از نو گشوده است؛ به‌ویژه در شرایطی که تورم و ناکارآمدی، قشرهای ضعیف را به قعر جدول حیات دلالت می‌کرد.+

*اصولا آقای حجاریان و دوستان ایشان طی چند سال اخیر از هر اتفاقی نتیجه سیاسی می‌گیرند و نتیجه سیاسی آنها هم اینست که جامعه ایرانی؛ منهدم شده، پر مشقّت و در معرض انقلاب است و بزودی مردم ندار، حاکمیت اسلام را به زیر خواهند کشید!

مثلا این حجاریان بود که در ابتدای امسال، ماجرای "سیل" را پیش کشید و در اشاره به صعوبتی که این مسئله در کشور ایجاد کرده بود اینطور مدعی شد که مردم نیز روزگاری مثل سیل در خیابان‌ها روان خواهند شد.[1]

ما این نحوه سیاست‌ورزی و تحلیلگری دشمنانه را به قضاوت مردم و مخاطبان محترم می‌گذاریم اما این نکته را بیان می‌کنیم که یک بازی ولو غلط و دشمنانه هم در حالتی که بصورت روزمرّه در ذهن جامعه پمپاژ شود و کسی هم در مقابل آن به روشنگری برنخیزد؛ می‌تواند به مرور به یک واقعیت تبدیل شود.

دوستان حجاریان دیرسالی است که مشغول تعیّن بخشیدن به آرای او هستند.[2][3]

اما آیا در سمت مقابل، همانطور که متخصصان پزشکی به دنبال پادتن ویروس کرونا هستند آیا کسی از متخصصان سیاسی هم پادتن این مفاهیم جعلی پیش‌گفته را ترشّح کرده است؟!

***

انتقاد یک فعال اصلاح‌طلب از القای بی‌اعتمادی در جامعه

مرتضی مبلغ، فعال چپ و از مقامات وزارت کشور در دولت اصلاحات، طی اظهاراتی غیر منتظره در مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی گفته است: رسانه‌های بیگانه نشان دادند هیچ‌خیری برای این ملت نمی‌خواهند و حتی حاضرند که جان و سلامت مردم را قربانی اهداف و منویات سیاسی خود کنند از این جهت می‌خواهند القا کنند که اعتمادی وجود ندارد. نتیجه این القا این است که مردم را به این تشویق کنند که زیر بار سیاست‌های سازنده‌ای که می‌تواند این بحران -کرونا- را حل کند نروند. القای این بی‌اعتمادی توسط برخی افراد ناآگاه و بخشی از افراد آگاه نتیجه دیگری ندارد.

او می‌افزاید: "در عین حال آنطور که گفته می‌شود هم بی‌اعتمادی در جامعه وجود ندارد و همچنان مرجع اصلی مردم ستاد ملی مبارزه با کرونا است و اطلاعات خود را از همانجا می‌گیرند."[4]

*صحبت‌های درست آقای مبلّغ در اوج هیاهو و تأکیدات مؤکد دوستان ایشان در ستاد اصلاحات مبنی بر بی‌اعتماد شدن مردم است.

تنها یک نگاه گذرا به مواضع رجال جریان چپ و رسانه‌های آنها بوضوح نشان می‌دهد که "اصرار بر بی‌اعتمادی و البته ناامیدی مردم" به قاتق نان آنها بدل شده است.

در این زمینه می‌توان به یادداشت‌های عباس عبدی و علی تاجرنیا اشاره کرد که در روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور مدعی بی‌اعتمادی مردم شدند.[5]

و یا باید به بیانیه حزب اتحاد ملت در روزهای پس از اغتشاشات آبان اشاره کرد که اصرار می‌کرد جامعه ایرانی بی‌اعتماد شده است![6]

مع‌الوصف بایستی اشاره کرد که اصرارهای ستاد اصلاحات مبنی بر شیوع بی‌اعتمادی در جامعه ایران صحیح نیست و هیچ سند و متقنی هم ندارد؛ بلکه هرچه هست اسناد و بیّنات وجود اعتماد بین مردم و بین مردم و نظام اسلامی است. اسنادی از جمله حضور میلیونی مردم ایران در تشییع سردار سلیمانی و اعتماد به مجاهدتهای او، افزایش پرداخت‌های خیریه مردم به نهادهای خیریه انتصابی در کشور[7] و...

گفتنیست،‌ قبل از مبلّغ، دکتر عماد افروغ نیز در سخنانی تأکید کرده بود که اعتماد مردم به حاکمیت، روز به روز در حال افزایش است.[8]

***

هاشمی: اصلاح‌طلبان با عدم مشارکت در انتخابات "بی‌نتیجگی" خود را پوشش دادند

محسن هاشمی، فعال اصلاح‌طلب و رئیس شورای شهر اصلاح‌طلبان تهران طی یادداشتی آوانگارد و جسورانه در ویژه‌نامه نوروزی روزنامه سازندگی پیرامون انتخابات مجلس یازدهم نوشته است: اشکالات عملکرد اصلاح‌طلبان در قدرت موجب رویگردانی مردم از صندوق‌های رأی می‌شود.

در ادامه این بخش از یادداشت او همچنین می‌خوانیم:

"در مجموع می‌توان گفت که تصمیم اصلاح‌طلبان برای عدم مشارکت در انتخابات، نوعی رفتار سیاسی با هدف آبروداری بوده است تا با عدم مشارکت، فقدان عملگرایی و نتیجه‌گیری را در دولت، مجلس و مدیریت شهری پوشش بدهند."

هاشمی در بخش پایانی یادداشت خود نیز نوشته است: این جریان (اصلاحات) علاوه بر فرصت‌سوزی در دولت اصلاحات، قدر فرصت گرانبهای دیگری را نیز برای خدمت آنطور که انتظار می‌رفت، ندانست.

*آنچه که هاشمی گفته حقیقتی محض است که بایستی در مقابل دیدگان مردم ایران، اعم از مشارکت کنندگان در انتخابات و سایرین گذاشته شود تا همه بدانند چرا اصلاح‌طلبان دست به رفتار خائنانه "تحریم خاموش انتخابات" زدند و با رفتار اعلامی خود، مردم را به عدم مشارکت تشویق کردند.

اما بعنوان تکمله باید این عبارات را نیز در حاشیه یادداشت مهم محسن هاشمی افزود که عمل اصلاح‌طلبان هرگز یک عمل آبرودارانه نبود زیرا یک جریان سیاسی پس از مشخص شدن ضعف‌های خود نباید به سمت خروج از دموکراسی، تحریم انتخابات و براندازی حرکت کند بلکه بر اساس آنچه از دین، عقلانیت، تاریخ و روش سایر حکومت‌ها می‌دانیم؛ یک جریان سیاسی در این حالت بایستی با مردم صداقت به خرج دهد و ضمن بیان مثبتات رقیب، به تشریح دلایل ضعف خود بپردازد و حتی از چهره‌های مطلوب جریان رقیب نیز دفاع کند.

کاری که اصلاح‌طلبان نکردند و با تحریم خاموش انتخابات، داغ خیانت را بر پیشانی این طیف سیاسی چسبانیدند.

***

1_mshrgh.ir/947227

2_mshrgh.ir/1052119

3_mshrgh.ir/1050087

4_http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/285000

5_ mshrgh.ir/1045491

6_ mshrgh.ir/1013130

7_ mshrgh.ir/1003020

8_ mshrgh.ir/1047822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • محمد IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    5 1
    سلام به نظرم آقاي هاشمي نبايستي ديگران را متهم نمايد.و به نوعي فرار به سمت جلو مينمايد. از ايشان اين گونه اظهار نظر بعيد است
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
      11 1
      اصلاح طلبان و کارگزارانی ها با دلار 16000 تومانی و سکه 6 میلیونی و پراید 70 میلیونی و تورم 400 درصدی مردم را ناامید و بیچاره کردند و نتیجه آن شکست شون در انتخابات شد خود کرده را تدبیر نیست.
  • هادی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    2 0
    کیه بابا بودی تو ؟ مامیگفتیم باورنمی کردن
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
      9 0
      برای خروج از بحران کرونا باید اصلاح طلبان بی کفایت را از چرخه مدیریتی کشور حذف کنیم.
  • هادی IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    10 1
    حجاریان چرانمیری اونور واست فک کنم یدونه( دکه شبکه ای بدن ها) یا (تورادیو موجی )
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    8 0
    این حجاریان کی میخواد بمیره؟؟؟؟؟؟؟؟
    • DE ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
      5 0
      حجاریان مُرده است چون اصلاحات مُرده است. سعدیا مرد نکو نام نمیرد هرگز - مُرده آنست که نامش به نکویی نبرند. و حجاریان حتی درون اصلاحات محبوبیتی دیگر ندارد.او بود که ماشین اصلاحات را به فرقون تبدیل کرد و فرقون اصلاحات را به لجن نشانید.
  • حسين DE ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    11 2
    جريانى كه تئوريسين آن اين يارو حجاريان نفوذى باشد معلومه كه چه نوع جريانى است؟ مورد ويروس كرونا تبديل به يك معضل جهانى شده و كشورهائى نظير فرانسه ، انگليس، وآلمان را هم در نورديده واين جاسوس و مزدور مكتب فرانكفورتى فكر ميكنه كه فقط ملت ايران با اين پديده شوم مبارزه ميكنند،كم سواد نفوذى مزدور اصلاح طلبان براى ايران و ملت ايران بمراتب خطرناكتر از هر نوع ويروسى هستند .
  • مجید IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    10 2
    بنظر می رسد حجاریان از مردم و کشور بی اطلاع است نشسته کتابهای انچنانی می خواند و و تطبیق سازی می کند امید وارم این بشر بداند غرب با همه امکانات این مردم را نشناخته .شما هم تلاش کنید اوقات خانه نشینی را به رمان نویسی بپردازید خیل بهتره .
    • BE ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
      4 0
      عالی !!
  • مسعود IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    4 0
    کرونای بنفش مردم ایران را گرفتار کرده است.
  • حقیقت گو IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    5 2
    باسلام - حجاریان هرچند وقت از خواب بلند می شود و یک چیزی می پراند و اعلام وجود می کند . این افراد کی می خواهند دست از سر این کشور و مردم بردارند .
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    5 1
    سعید حجاریان، فعال اصلاح‌طلب تو بالاترین و سختترین ویروس هستی که می خواهی در دل و افکار جامعه نفوذ کنی ولی مردم دیگر مردم دوران خاتمی تو نیستند که با حرفهای پوچ تو دل و فکرشان تغییر کند
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    4 0
    دگه حالم از حرفها و اسم سعید حجاریان به هم میخوره. احمق ها و سامری های سیاسی.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    2 0
    این اقای حجاریان هم برای خودش شبها که خوابش نمی بره خیال بافی می کنه - اصلا بگید تا حالا چند بار از خونه بیرون آمده و یا تا حالا واقعا کمکی به مردم نیازمند کرده - این جور نویسنده ها و منتقدین من رو بیاد شخصیتی در کارتون گالیور می اندازد که همه چیز رو منفی می دید - خلاصه از زیر پتو نی توان مقاله برای پر کردن صفحات روزنامه ها و دوستان نوشت اما نمی شود حرف دل مردم رو نوشت - قبول کنید که دارید تحلیل می رید و مردم آگاهتر شدن و این حرفها دیگه جایی تو ذهن مردم نداره و با یک تحلیل ساده مردم نیت شما رو متوجه می شن - یه زمانی من اغلب حرفهای این سنخ از نویسنده ها رو تحسین می کردم اما با گذشت زمان واقعا دیدم بسیاری از اینها از سازمانهای غرب تغذیه می شن و اصلا دغدغه مردم و کشور ندارن و اب به اسیاب کسانی می ریزن که همیشه ایران رو تحقیر کردن ومردم را بدبین به اعتقادات دینی و میهنی کردن - فقط جاهلان و سر سفره غرب بزرگ شده ها و او نهایی که رعیتی و نوکری هنوز تو خونشون وجود داره از صحبتهای شما استقبال می کنن.
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    3 0
    محسن هاشمی اصلاح طلبان سه لیست دادند فقط 13 نفر در لیست تهران ان هم جز 30 نفر دومند مردم دیگه شماهارا قبول ندارند دکتر نجفی میسازیددلودزد ها به صفند
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
    4 0
    چنان آب را گل آلود کردید که ماهی هم نمی تونید بگیرید. افساد طلبان.!!!
  • SE ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    6 0
    کرونا، به «گسست اصحالات» می‌انجامد.
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
    8 0
    میخ تابوت اصلاح طلبی زده شد. تمام پایان کارتان استخر سعدآباد بود ولی نفهمیدید. مثل همیشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس