ویژه های مشرق 15 اسفند

اصلاح طلبان صراحتا اعلام می‌کنند که ما ایرانی‌ها قدرت رقابت در هیچ صنعتی به جز قرمه سبزی و آبگوشت بزباش را نداریم؛و به همین دلیل جوانان را فقط در حد سیاهی لشکر میتینگ‌های انتخاباتی به رسمیت می‌شناسند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**زیباکلام:با شعار «مدیریت جهادی» نمیتوان «اقتصاد» را چرخاند

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «من پیش از این گفته بودم پیروز این انتخابات تندروها هستند و حتی اصولگرایان میانه‌رو هم چندان نقشی در مجلس یازدهم نخواهند داشت...پرسش اساسی اینجاست که تندروها با بحران همه‌جانبه و فراگیری که در عرصه اجتماعی و اقتصادی و سیاست‌خارجی که کشور را در خود فرو برده، می‌خواهند چه کار کنند؛ چون دیگر روحانی هم نیست که بخواهند کاسه و کوزه همه‌چیز را بر سر او و فراکسیون امید خالی کنند».

زیباکلام در ادامه گفت: «مسلما این اقتصادی که درمانده شده است، نمی‌توان با شعار "نگاه‌مان به داخل باشد" یا "مدیریت جهادی" و "سپردن مدیریت به جوانان" و... اداره کرد و هیچ‌کدام از این موارد باعث نمی‌شود بتوانید نفت بفروشید یا صادرات و واردات داشته باشید و قطعا نمی‌تواند مشکلات را مرتفع کند؛ مضاف بر آنکه دیگر روحانی هم در کار نیست که همه تقصیرها را به گردن او بیندازند؛ بنابراین به نظرم هیچ بعید نیست تندروها به ‌نحوی نرمش قهرمانانه‌ای نشان بدهند و به شکلی آبرومندانه با ترامپ کنار بیایند».

«الیاس حضرتی» نماینده عضو فراکسیون امید مجلس و کاندیدای ردصلاحیت شده مجلس یازدهم نیز در مصاحبه با روزنامه آرمان در اظهارنظری مشابه گفت: «برای هر مجلس تازه‌نفسی یک اصل وجود دارد آن هم این است که نمایندگان تازه‌وارد آن آرزوها و آرمان‌هایی دارند. آنها براساس شعارهای انتخاباتی که داده‌اند طبیعی است که رجز بخوانند اما بخش زیادی از این شعارها و رجزخوانی‌ها قبل از ورود به مجلس خام و نپخته است. ایرادی هم ندارد باید اجازه بدهیم به میدان عمل بیایند و محدودیت‌ها و صخره تصمیم‌گیری‌ها را از نزدیک ببینند تا صدای آنها به سمت واقع‌نگری برود و در چارچوب واقعیت تصمیم‌گیری کنند. طبیعی است قبل از ورود به مجلس شعارهایی داده شود که در واقعیت امکان تحقق آن وجود نداشته باشد؛ چرا که شعاردهندگان چندان با واقعیت‌های امور اجرایی و قانونگذاری آشنایی ندارند. اساساً به دلیل اینکه در مسئولیت نیستند. گاه حرف‌های بدون چارچوب می‌زنند. اما درخصوص مجلس یازدهم باید با دقت و تامل بیشتری صحبت کرد و توجه داشت که اکثریت منتخبان این دوره اولین بار است که به مجلس شورای اسلامی راه یافته‌اند».

حضرتی در ادامه گفت: «برخی متحجرین در انتخابات مجلس رای آوردند».

چندی پیش «اکبر ترکان» مشاور سابق رئیس جمهور گفته بود: «هنوز مشخص نشده مثلاً منظور مخالفان دولت از برنامه‌ای چون مدیریت جهادی چیست».

اشخاصی همچون صادق زیباکلام، الیاس حضرتی، اکبر ترکان و دیگر فعالین اصلاح طلب هیچ اعتقادی به جوانگرایی و همچنین مدیریت جهادی و اعتماد به استعدادهای عظیم متخصصان ایرانی ندارند.

برای همین صراحتا اعلام می کنند که «ما ایرانی ها قدرت رقابت در هیچ صنعتی به جز قرمه سبزی و آبگوشت بزباش را نداریم»!؛ و به همین دلیل «جوانان را فقط در حد سیاهی لشکر میتینگ های انتخاباتی به رسمیت می شناسند»؛ و به همین خاطر می گویند «خودکفایی مزخرف است»! و «باید مدیر از خارج بیاوریم»! و...

این طیف در مسئله برجام، عیار ادعاهایش را مشخص کرد. آنجا که پس از امضای توافق اعلام کرد که فتح الفتوحی بزرگ رخ داده و زین پس تمامی تحریم های ضدایرانی از جمله تحریم های مالی و بانکی و نفتی بالمره(به یکباره) لغو خواهد شد و نه تعلیق، و سرمایه گذاری خارجی به کشور سرازیر شده و مشکل رکود و گرانی و بیکاری و ازدواج جوانان و...رفع خواهد شد.

اما اعتماد مطلق به آمریکا و اروپا و بی اعتمادی به جوانان و غفلت از توان عظیم داخلی، مردم را با مشکلات عدیده اقتصادی و معیشتی مواجه کرد. افزایش سرسام آور قیمت دلار، خودرو، مسکن، سکه، لوازم خانگی و اقلام خوراکی در دولت روحانی تنها بخشی از نتایج رویکرد مورد حمایت زیباکلام و حضرتی و ترکان در مدیریت کشور بود.

حالا اصلاح طلبان که به دلیل کارنامه بسیار ضعیف در دولت و مجلس با بی اعتمادی مردم مواجه شده و از راهیابی به مجلس یازدهم بازماندند، با تمام توان در پی ناامیدسازی مردم هستند.

در سوی مقابل، در روزهای گذشته خبرهای خوبی از برخی منتخبان ملت در مجلس یازدهم منتشر شد. تشکیل کارگروه های تخصصی، مشورت با نمایندگان سابق و فعلی مجلس، گفت و گو با تولیدکنندگان، آماده کردن طرح های ویژه برای بازار مسکن و...از جمله اقدامات برخی منتخبان مجلس یازدهم در روزهای اخیر بوده است. اقداماتی امیدآفرین و قابل تحسین.

**مشکلات ما با دنیا، بخاطر اختلاف با اسرائیل است

«فریدون مجلسی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «در برهه‌ای از زمان که آمریکا از توافق هسته ای خارج شده است و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرده است اما طرف‌های اروپایی این اقدام را نپذیرفته‌اند و مجبور به تن دادن به آن شده‌اند، ‌شرایط به‌گونه‌ای پیش رفت که جمهوری اسلامی ایران نیز مجبور به اقدام متقابل شد تا شاید بتواند با مقابله جدی خود امتیازی کسب کند و به طرف‌های دیگر نشان دهد که اراده جدی برای اخذ حقوق خود دارد».

مجلسی در ادامه گفت: «در گزارش آژانس نیز شاهد بودیم که به علت اینکه رژیم صهیونیستی گزارشاتی به آژانس داده است این اختلاف به‌وجود آمده است و دوباره تمامی اختلافات به نحوی نشات گرفته از رژیم صهیونیستی است و گویا طرف‌های دیگر برجام نیز در راستای حفظ امنیت این رژیم خواسته‌هایی از ایران دارند. نقطه اختلاف دقیقا در همین مورد است که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه در مورد این مساله کوتاه نمی‌آید. با وجود این تفاسیر به نظر می‌رسد که اختلافات جدی است و به راحتی قابل حل نمی‌باشد».

چندی پیش «میرمحمود موسوی» دیپلمات سابق و برادر یکی از سران فتنه در اظهارنظری تأمل برانگیز، رویکرد سیاست خارجی عمان در مواجهه با رژیم صهیونیستی را به عنوان رویکردی مبتنی بر عقلانیت و تأمین کننده رفاه و آسایش مردم معرفی کرده بود. این در حالی است که «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان- آبان ۹۷- گفته بود: «اسرائیل یک کشور پذیرفته شده در خاورمیانه است»!

«ریچارد هاویت» (تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط ایران) -بهمن ۹۵- گفته بود: «توافق هسته‌ای یک نقطه عطف بود، هر چند که همه مشکلات ما با ایران درباره اسرائیل، دموکراسی و حقوق‌بشر حل نشده است...نیروهایی در داخل ایران، در حال اعمال فشار بر حاکمیت هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این زمینه شود. ما می‌خواهیم به سوی ساختار جدید امنیتی در خاورمیانه حرکت کنیم».

تجربه ثابت کرده که گره زدن معیشت مردم با مواردی همچون هسته ای، موشکی، حقوق بشر و در نهایت اسرائیل، دوگانه ای دروغین و خسارت آفرین است.

**قطع رابطه با قدرت های بزرگ، خسارت آفرین است

روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: «هیچ کشوری نمی‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های گزاف رابطه‌اش را با کشورهای توسعه‌یافته قطع یا رابطه‌ای تنش‌آلود داشته باشد. از این رو، اگر قرار است نیازهای (امنیتی، دفاعی، علمی، اقتصادی، صنعتی، علمی، سیاسی و...) کشور با هزینه کم تامین شوند، قطع روابط یا رابطه‌ای متشنج با کشورهای دیگر روش کارآمدی برای تامین انواع نیازهای کشور نیست».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «کشورها برای تحقق آن دسته از نیازهای خود که صرفاً با اتکا به امکانات و توانای‌های داخلی برآورده نمی‌شوند مجبورند با کشورهای دیگر مراوده داشته باشند. بنابراین اساس روابط خارجی هر کشوری نه اندیشه‌ها و اهداف و طرح‌های آرمانگرایانه، احساسات گوناگون یا تمایلات فردی و گروهی خاص، بلکه ‌ضرورت محض استدر روابط خارجه نباید به واسطه خصومت، اندیشه‌های آرمانگرایانه یا عملکرد احساس محور با برخی کشورها قطع رابطه کرد».

پیش از این «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود: «بعد از خروج ما از برجام، مشکلات در ایران بالا گرفته است، مردم نمی‌توانند نان بخرند، آنها مجبورند با ما مذاکره کنند»

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز چندی پیش گفته بود: «اگر ایران می‌خواهد مردمش غذا بخورند باید به حرف آمریکا گوش کند. اکنون ایران باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد مردمش غذا بخورند، یا نه»

مقامات آمریکایی بارها مدعی شده اند که ایران باید رفتار خود را تغییر داده و مانند یک کشور نرمال (عادی) رفتار کند یا عواقب سخت آن را بپذیرد. حال سؤالی که در این مورد پیش می‌آید این است که معیار نرمال و غیرنرمال بودن یک کشور چیست و آیا خود آمریکا، کشوری نرمال است!؟

آمریکایی‌ها با گستاخی و وقاحت مردم ایران را تهدید به گرسنگی می‌کنند و می‌گویند اگر می‌خواهید شکمتان سیر باشد باید به خواسته‌های ما تن دهید. حال خواسته های آمریکا چیست؟ نابودی کامل توان موشکی و دفاعی، نابوی کامل و ابدی توان هسته ای و دیگر مولفه های قدرت ساز علمی، دست کشیدن ایران از مبارزه با تروریسم در منطقه و...

آمریکا با هر عاملی که موجب استقلال و پیشرفت دیگر کشورها می شود مخالف است و با خوی زورگویی و غارتگری خود در پی فشل کردن مولفه های قدرت دیگر کشورهای جهان است.

برقراری روابط استراتژیک با هر کشوری مادامی که روابط، «ارباب و رعیتی» نباشد و از سر اقتدار و احترام و هوشیاری باشد هیچ ‌اشکالی ندارد.

یکی از دروغ های پرتکرار این است که کشورهایی مثل ژاپن و کره جنوبی پس از نزدیک شدن به آمریکا پیشرفته و صنعتی شدند. این در حالی است که نزدیک شدن یا دور شدن از یک کشور، هیچ کشوری را نه پیشرفته کرده نه عقب مانده. کشورهای زیادی را می‌توان نام برد که از نزدیک شدن به آمریکا هم فراتر رفته و تبدیل به نوکر آن شده‌اند اما، رهبرانشان به دست همین آمریکا کشته شده، و هیچ نشانه‌ای از یک کشور صنعتی و پیشرفته هم ندارد.

ژاپن و کره جنوبی امروز نان زحمات خود را می‌خورند. اتفاقا این دو کشور در آن حوزه‌هایی که به آمریکا نزدیک شده‌اند، عقب افتاده و در آن حوزه‌هایی که روی پای خود ایستاده و و زحمت کشیده‌اند، پیشرفته‌اند. امثال ژاپن و کره جنوبی در حوزه سیاست و اقتدار نظامی، کشورهای عقب‌مانده‌ای هستند. ژاپن ارتش به معنای مصطلح در سایر کشورها ندارد و نظامیان این کشور اجازه مشارکت در عملیات‌های برون مرزی را ندارند. قانون اساسی این کشور را هم آمریکایی‌ها نوشته و تحمیل کرده‌اند. ژاپن فقط در حوزه اقتصاد و صنعت سرآمد است و آن را هم از صدقه سر زحمات خودشان دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 5
  • رضا IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    31 78
    موافقم اقتصاد علمی است که قواعد خود را دارد و جهاد و شعار در این ارتباط عوام فریبی است
    • سید IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      32 6
      آندره ژید: هرکس در بلاهت زیباکلام تردید دارد، در حماقت خودش یقین داشته باشد!!!
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      39 4
      جهاد یعنی جهد و تلاش و اصل پیشرفت هم همینه. تو اگه نمی فهمی بحث جداست.
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      39 4
      در یک الگوی اقتصاد کارامد تلاش و عزم چیزی است که از کشور چین با سرمایه ناچیز بعد از جنگ جهانی ببر خفه اقتصادی ساخته. ایران هم باید با مدیریت جهادی و عزم راسخ حرکت کنه.اقای محترم ! خیلی از اساتید دانشگاه هم جناب زیبا کلام رو قبول ندارند چون ایشان فقط و فقط در هر دوره ای اگر میبود ساز مخالف میزد قبل از انقلاب و بعد از انقلاب برای این آقا فرق نداره . ایشان اهل راه حل نیست . اهل حرف هست .
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      25 0
      آقا رضا ، مدیریت جهادی بدون علم ممکن نیست و کسی که مدیریت جهادی میکند یعنی علمی دارد که در عمل هم قابل استفاده است . شما باید تعریف خود را از مدیریت جهادی عوض کنید و آنرا مدیریت غیر علمی ندانید .
    • حسن IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      13 3
      امثال شما فکر وذکرتان پر کردن جیب تان از هرراه ممکن هست وتا بفکر هم نوع خود نباشید مشخصا هرکار درست وجهادی را غیر علمی معرفی می کنید ونمونه شما ها محتکرین وسایل بهداشتی دراین روز هاست ووای بر احوال ما براین طرز تفکر اشرافی
    • IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      23 5
      عوام فریبی اون وقتی بود که اصلاح طلبان، معیشت مردم را به برجام گره زدن
    • عبدالله مومن IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      22 0
      با اقتصاد جهادی. هرگز نمی توان کمکهای میلیاردی مردم به زلزله زدگان کرمانشاه را هاپولی کرد. هههههههههههه
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      3 1
      کسی نظر تو رو نخواسته اسهال طلب غرب گدا
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    52 18
    اقای زیبا؟!کلام اونیکه نمی ساخت شرافت و انسایت با پولهای مردم زلزله زده است که به جیب زدی
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      17 0
      سرانجام اون 6 میلیارد پول مردم در حساب ایشون چی شد؟؟ آقای زیباکلام با سود اون پول چه کرد؟
  • یک ایرانی IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    45 6
    مغز فسیلهای پیر و پاتال را چه به مدیریت ایران ، لعنت خدا بر افسادطلب ها
    • سید IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      21 1
      هرچه نادان تر، اصلاح طلب تر و هرچه اصلاح طلب تر، تهوع آورتر!!!
  • DE ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    35 6
    زیباکلام:با شعار «مدیریت جهادی» نمیتوان «اقتصاد» را چرخاند فقط با برجام چرخ اقتصاد میگرده حالا دنبال چه کسی معلوم نیست./ مشکلات ما اصلاح طلبها با دنیای اسلام ، بخاطر اختلاف دنیای اسلام با اسرائیل است
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    33 5
    راست میگی ، شما سفیر ایران در اسرائیل میشید ...
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    36 4
    زشت کلام خفه شو خف................
  • DE ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    31 3
    اینها مجرمین امنیتی و پادوهای آمریکا و اسراییلند نباید فعالیت رسانه ای داشته باشند.سربازان آمریکا یونیفورم دارند و به منطقه ما حمله میکنند و اینها بدون یونیفورم وطن فروشی میکنند و ذهنها رو بمباران میکنند.
  • SY ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    72 11
    باز این کذاب زشت کلام چی بلغور میکنه
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    69 7
    جناب نا زیبا کلام، آیا با برجام میشه اقتصاد کشور را چذخواند؟
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      13 0
      برجام چیزی نبود جز یک مستراح کیپ شده . هر چی جلوتر رفتن بیشتر همه چی رو ملوث کرد
  • DE ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    32 3
    خاک بر سرت زشت کلام که یک راه حل سازنده نداری و فقط مجهز به ارتباط کلامی منفی و زشت هستی عین وجود خودت!
  • مجتبی IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    29 3
    گفته بررسی کنید چرا مشارکت مردم کم بود نمیدونی چرا؟ بخاطر دزدی های چپ راست بخاطر دورغ های چپ و راست بخاطر بی کفایتی چپ و راست بخاطر ...
  • NZ ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    22 6
    امثال زیباکلام مثل بقیه جریان خاص وسط ایثارگری نیروهای متعهد کشور اینست که دائما مفت داد میزنن مفت می خورن و مفتکی در سایه امنیت مدافعان در خیابان شهر قدم میزنن!!!
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    26 3
    تا الان که اقتصاد دست لیبرال جماعت بوده!
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
      15 0
      بله دقیقا. نمونه اش برجام و ضربه ای که به اقتصاد کشور زد
  • DE ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    28 3
    معلومه مدیریت جهادی به مزاق شغال های اسرائیلی و امریکا یی اصلا خوش نیومده! بهتره دق کنند و بمیرن و زوزه های لب قبرشون رو بکشن. در این 41 سال تجارب ملی نشون داده مدیریت جهادی همیشه جواب مثبت داده و محصول پرخیر وبرکت با خود داشته. مردم جوانان جهادی رو از دل و جان دوست دارند. زیرا مرد عمل و شجاعت هستند و برای خدا کار میکنن.
  • AU ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    27 6
    تو حرف نزی نمیگن لالی
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    8 0
    فقط با شعار مدیریت، اجنبی بیا غارت کنیم نصفشو به ما بده، میشه مملکت رو چرخوند. لعنت بر هر وه مفت خور وطن فروش
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    8 0
    جهادی کار کردن در مقابل بی عرضگی و تنبلی و ویژه خواری مطرح است. یعنی بدون چشم داشت و بدون منت، مگر ساخت موشک و یا پیروزی در هشت سال دفاع مقدس اگر جهادی نبود و فقط علمی کار می کردیم شدنی بود و نتیجه ای به این خوبی می داشت.؟آمریکا از اقدامات جهادی ما وحشت دارد.و گرنه با دولت حسن روحانی مخالفتی ندارد
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    7 0
    محسن هاشمی گفت 32 سال از عمر انقلاب دست ما اصلاح طلب ها بوده پس حرف زیادی نزنید
  • علی IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    9 0
    زیبا جون چرا اینقدر سنگ اسراییل به سینه می زنی درد ت چیه چه مشکلی داری تو ؟این اسراییل را بعضی از کشور های دنیا قبول ندارند به عنوان کودک کش می شناسند
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    10 0
    زیبا کلام از کرونا نمیترسی از مرگ چی. خدا جوابتون رو بده. زودتر.!!!
  • حامد IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    11 0
    اگر قرار بود اقتصاد لیبرال کشور را درست کنه تا حالا درست شده بود. افکار پوسیده را کنار بگذار زیباکلام
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    8 0
    مرگ بر اسرائیل. مرگ بر اسرائیل. مرگ بر اسرائیل
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    9 0
    مدیریت جهادی، خار چشم غربگرایان
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    10 0
    لطفا خفه. سفیر اسراییل
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    13 0
    به زیباکلام بگید سکوت کن اقلیت...یادت هست هر کسی نقدتون می کرد می گفتید شما اقلیت هستید؟ سر لیست شما انصاری فقط ۶۹ هزار رای داشت
  • نرگس IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    12 0
    با مدیریت لیبرالی شما هم که این وضعمونه
  • نظر IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    0 0
    اگر با مدیریت جهادی ( تلاش و کوشش نه شعار) نتوان کشور را پیش برد لااقل دو دستی کشور را تحویل کد خدا نخواهیم داد و یا بلابی که سر اقتصاد و پیشرفت های هسته ای آوردند اتفاق نمی افتاد و نخواهد افتاد
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    3 0
    اصلاح طلبان=غربگدا
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    4 0
    انشاالله به فضل الهی اسرائیل از صفحه روزگار محو خواهد شد
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۵
    3 0
    ما با مدیریت جهادی کشور را می سازیم
  • مرصاد IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    3 1
    با مدیریت منفعل غربزده اشرافی چطور ؟؟؟!!!!
  • حسن IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    5 0
    اقای محترم امروز ما داریم جور دوستان شما و برجام را می کشیم در ضمن شما مدیران جنگ نرم دشمن در کشورید.
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    5 1
    وای بحال مملکتی که مغز متفکرش زیباکلام،زشت اندیشه باشد،این نامبارک از قیافه اش پیداست ،که یک تیمارستانی زنجیر پاره است واقعا چرا همچین آدمها را دور میدهند،تو ممالک غربی باشد نها یتا درنظافت توالت بکار گرفته میشود.
  • یزدی IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۶
    3 1
    زیبا کلام خواهشا اول اسمتو فامیلتو عوض کن ودوم این غلطا به تو نیومده بیسواد بیشعور جیره خوار مردور کثیف.مردک تا کی دهن لیس اجانب .حیف اسم ادم که رو تو گذاشتند.( مشرق سانسور نکنی)
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
      1 4
      داداش به زیبا کلام توهین میکنی خودت راه حلی برای حل مشکل اقتصاد مریض ایران داری؟ کارمند دولت هستی حقوقت سر ماه به حسابت واریز میشه خبر از مردم بدبخت محتاج نداری. تا کی میخوای جهان سومی فکر کنی؟ تا حالا سفر خارج رفتی ببینی دنیا دست کیه؟ قول میدم با این طرز فکرت جز شمال جای دیگه ایی نرفتی
  • حمید IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۷
    0 0
    هنوز زیبا کلام زنده است؟
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
    1 0
    مردک مدیریت جهادی اونی نیست که اسلحه بدست بگیری یعنی تلاش همه جانبه با مدیریت علمی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس