اصلاح طلبان نمایه

در میزگرد شبکه المیادین درباره وضعیت جریان اصلاح‌طلبی در انتخابات یازدهم مجلس، این سوال را از میهمانان خود پرسید که چرا اصلاح‌طلبان لیست یکپارچه ندادند، چون عملکرد اقتصادی ضعیفی داشتند؟

به گزارش مشرق، شبکه خبری المیادین در ویژه برنامه انتخاباتی روز شنبه، به بررسی وضعیت جریان اصلاح‌طلب در انتخابات یازدهم مجلس پرداخت.

بیشتر بخوانید:

المیادین: رقابت انتخاباتی درون جریانی سبب بروز نخبگان می‌شود

ملحم ریا در این برنامه میزبان «سعید نورمحمدی» رئیس کمیته انتخاباتی حزب «ندا ایرانیان» و «حسین نورانی نژاد» سخنگوی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی بود.


ویژه‌برنامه المیادین برای انتخابات

ریا در ابتدای برنامه گفت، در این برنامه به این مسائل می‌پردازد که چرا جریان اصلاح‌طلب لیست یکپارچه برای انتخابات نداد؟ آیا نتیجه انتخابات برای این جریان تمام شده است؟ مسئول وضعیت شورای نگهبان است یا عملکرد اقتصادی خود اصلاح‌طلبان مانع شد که این جریان وارد رقابت جدی نشود و آیا جریان اصلاح‌طلب در این تصمیم خود بازنگری خواهد کرد یا خیر.


نورمحمدی و نورانی‌نژاد

المیادین از نورانی‌نژاد پرسید که چرا جریان اصلاح‌طلبی برای انتخابات یازدهم مجلس، لیست ارائه نداد. نورانی‌نژاد گفت، اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر بخصوص بعد ناکامی در انتخابات ۱۳۸۴ توافق کردند که به شکل جمعی حرکت کنند و در انتخابات سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ با این سیاست راهبردی جلو رفتند و به نظر می‌رسد که در این مرحله، اختلافی درباره مشارکت در انتخابات میان اصلاح‌طلبان نیست. اما چیزی که مانع دادن لیست یکپارچه شده، معتقدم کسانی که صلاحیت‌شان در شورای نگهبان تأیید نشد، سبب شد که برخی بگویند که انتخابات روح خود را از دست داده است... فکر نمی‌کنم که در این انتخابات در این سطح، بتوانیم لیستی یکپارچه بدهیم. برخی می‌گویند که نتیجه انتخابات روشن است.

المیادین حرف نورانی‌نژاد را قطع کرد و پرسید، برخی می‌گویند که جریان اصلاح‌طلبان به خاطر این بهانه‌ [رد صلاحیت در شورای نگهبان]، ضرر خواهد کرد و این [بهانه هم] علت حقیقی نیست. علت واقعی این است که اصلاح‌طلبان دریافته‌اند که مشارکت در انتخابات کنونی با لیست واحد اصلا به نفعشان نیست. نورانی‌نژاد پاسخ داد، کسانی که به این قول معتقدند، اجازه می‌دادند که اصلاح‌طلبان لیست‌شان را بدهند. بالاخره سرنوشت انتخابات یا پیروزی است یا شکست. اصلاح‌طلبان می‌گویند که در این وضعیت، انتخابات از معنا می‌افتد. من به عنوان یک اصلاح‌طلب شاید هیچ وقت تاکنون ندیدم که این جریان دچار افول اقبال شود.

المیادین پرسید، وقتی شخصیت‌های سرشناس اصلاح‌طلبان تأیید صلاحیت نشدند، جریان اصلاح‌طلبی چهره‌های دیگری برای رقابت در انتخابات نداشت. آیا این مشکلی برای این جریان به شمار نمی‌رود؟ که نورمحمدی در توضیحی که داد، تقریبا پاسخی به این سوال نداد و صرفا گفت، در انتخابات پیش هم شخصیت‌هایی بودند که صلاحیت‌شان در شورای نگهبان رد شد. ما نمی‌دانیم واقعیت چیست، تفسیرهای زیادی هست اما برخی گفتند شورای نگهبان صلاحیت‌های آن افراد را رد کرد چون نگران بودند که آنها رأی بیاورند. شورای نگهبان هم اعلام کرد که نظرش بر اساس قانون است و نظراتش سیاسی نیست.

المیادین سخن او را قطع کرد و با اشاره به مراجع چهارگانه شورای نگهبان برای استعلام گفت، این موضوع بسیار مهم است که اشاره کنیم که همین مراجع برخی اصلاح‌طلبان را قبل از اینکه پرونده‌شان در شورای نگهبان بررسی شود، کنار گذاشته بود. این مراجع هم زیر نظر وزارت کشور دولت هستند و این دولت هم، آنطور که می‌گویند،‌اصلاح‌طلب است.  نورمحمدی گفت، خیر اینطور نیست. همه مراجع چهارگانه که برخی اصلاح‌طلبان را رد کردند، همه‌شان در دست دولت اصلاح‌طلب نیستند. برخی می‌گویند فقط این چهار مرجع نیست که از آنان استعلام می‌شود بلکه نهادهای دیگری هم هست. شورای نگهبان به مشورت با این مراجع چهارگانه بسنده نمی‌کند و نظر دیگر نهادها را هم می‌پرسد.

المیادین پرسید، آیا از این تصمیم بخصوص در رد صلاحیت چهره‌های سرشناس در ابتدای امر، غافلگیر شدید؟‌ نورمحمدی گفت، تا این اندازه خیر. وقتی هیئت‌های اجرایی نتیجه را اعلام کردند چه درباره اصولگرایان چه درباره اصلاح‌طلبان، تا این مقدار، غافلگیر نشدیم. نورانی نژاد نیز گفت، این دولت دولت اصلاح‌طلب نیست. ما این دولت را حمایت کردیم و ما مسئولیم و باید به سوالات پاسخ بدهیم اما حقیقت این است که این به دلیل منافع ملی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود و بر خلاف آنچه درباره ما انجام شد و حتی آقای هاشمی رفسنجانی هم رد صلاحیت شد... .

المیادین پرسید، آیا آنطور که برخی می‌گویند نتیجه انتخابات از الان تمام شده است؟ که نورمحمدی گفت، بر اساس آماری که از کل کشور به دست ما رسیده است، اصلاح‌طلبان در حداقل شصت حوزه انتخاباتی شسکت خواهند خورد، البته نه به این دلیل که کسی به آنها رأی نمی‌دهد. به طور کلی دو نظر در جریان وجود دارد و برخی خواستار عدم ارائه لیست یکپارچه هستند و برخی دیگر بر ضرورت مشارکت تأکید می‌کنند و می‌گویند ما نیاز داریم که در صحنه حاضر باشیم و باید تلاش خود را انجام بدهیم. شاید به نظر برسد که انتخابات و مجلس را از دست داده‌ایم اما نباید اجازه بدهیم که تندروها وارد مجلس شوند. نمی‌خواهیم که تندروها در سایه شرایط تندروی‌های بین‌المللی وارد مجلس شوند بخصوص که شرایط سخت و پیچیده است. 

المیادین گفت، آقای نورانی‌نژاد جایی در خلال صحبتشان گفتند که این دولتی که برجام را امضا کرده، اصلاح طلب نیست. گویی نوعی تلاش هست برای فرار از این دولت.  در این اظهارنظرها نوعی تناقض وجود دارد. در حقیقت این دولت، کم و بیش به نام جریان اصلاح‌طلبی نوشته شده است. برخی اصلاح‌طلبان می‌خواهند از این امر فرار کنند. چرا. آیا فرار از عملکرد اقتصادی این دولت است؟ و نورانی‌نژاد گفت، یک بدبیاری که دولت حسن روحانی آورد این است که مقابلش دولت ترامپ روی کار آمد. اگر برجام جلو می‌رفت... المیادین سخن او را قطع کرد و گفت، برخی می‌گویند دولت حسن روحانی قبل از شروع به امضای توافق می‌توانست شروطی معین بگذارد که کنگره این توافق را تایید کند و هیچ رئیس جمهوری نیاید آن را کنار بگذارد تا این نقطه ضعف وجود نداشته باشد. نورانی‌نژاد گفت، ترامپ فقط از این توافق بیرون نرفته بلکه از توافق‌های بین‌المللی دیگری هم خارج شده است. فراموش نکنیم که در دولت اول آقای روحانی دستاوردهای بزرگی حاصل شد و جامعه دارای ثبات شده بود.

المیادین پرسید، آیا عملکرد جریان اصلاح‌طلب راضی کننده بوده است؟ نه فقط در حوزه اقتصادی بلکه در حوزه‌های دیگر. نورمحمدی گفت، دو موضوع را باید تفکیک کرد. اینکه اصلاح‌طلبان روی مفاهیم اصلی خود مانده‌اند مثل صلح، آزادی، حقوق شهروندی و حقوق معترضان. اما در برخی حوزه‌ها اصلاح‌طلبان نتوانسته‌اند موفق عمل کنند. ما انتظار داشتیم که دولت جوان‌تر باشد. علی‌رغم شعارهایی که داده شد، اما کبر سن برخی مسئولان یکی از موانع بود. فقدان مسئولان جوان در دولت یکی از نقاط ضعف بود و البته برخی امور هم خارج از کنترل بود... در نهایت نتیجه مطلوب به دست نیامده است.

المیادین پرسید، دولت کنونی اصلاح‌طلب است و اگه می‌گویید خیر، حداقل این است که مورد حمایت اصلاح‌طلبان است و حدود چهل درصد مجلس نیز اصلاح‌طلب است. چه عملکردی داشته‌اند و مثلا اصلاح‌طلبان در مجلس چه عملکردی داشته‌اند؟ نورانی‌نژاد گفت، اینطور نیست که هیچ کاری نکرده باشند. می‌توانم از برخی دستاوردها صحبت کنم اما آنچه شخصا برای من مهم است تغییر قانون اعدام تجار مواد مخدر است. با این قانون تعداد اعدام‌ها کاهش خواهد یافت اما ما در حزب اتحاد از این فراکسیون راضی نیستیم... در مجموع حداقلش این بود که موفق شدند که نگذارند مجلس تندرو نباشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس