کد خبر 1041956
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴
نشست خبری

قرار است نشست خبری رییس‌جمهوری برگزار شود؛ نشستی که به نظر می‌رسد برای شارژ انتخاباتی یک جریان خاص باشد.

به گزارش مشرق، امروز و در فاصله پنج روز مانده به انتخابات یازدهم مجلس، حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران قصد دارد نشستی خبری برگزار کند. اگر پیش از این، فواصل نشست‌های خبری روحانی به یک‌سال و حتی بیش از یک‌سال می‌رسید، اکنون رییس‌جمهوری می‌خواهد این سنت را شکسته و بعد از فقط چهار ماه از آخرین مصافحتش با اصحاب رسانه، مصاحبت دیگری را رقم بزند. این نشست خبری، بی‌شک زیر سایه مستقیم فضای انتخاباتی کشور خواهد بود و به نظر می‌رسد نیت رییس‌جمهوری از برگزاری این نشست، بهره‌برداری سیاسی حداکثری خود و جریان حامی‌اش باشد. اظهارات و ابرازات جهت‌دار رییس‌جمهوری طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته نیز این شائبه را تقویت کرده که روحانی قصد دارد از زمین نشست مطبوعاتی امروز، مقاصد خاص خود را برداشت کند.

بیشتر بخوانید:

۵ فهرست اصلاح طلبان در تهران +فیلم

حملات کلامی پیاپی رییس‌جمهوری و چهره‌های نزدیک به او علیه نهاد شورای نگهبان در ماه‌های گذشته، با جنجال بسیاری همراه شد. روحانی و عناصر دولتی در روایت‌های خاصی، قصد داشتند تا این نهاد را به انحصارگری و حذف عامدانه نامزدها به دلیل حمایت از مواضع دولت متهم کنند.

رییس‌جمهوری حتی در یکی از آخرین اظهارات خود، شورای نگهبان را به غرض‌ورزی و از بین‌بردن فضای رقابت انتخاباتی در مظان حرف و حدیث‌های بی‌پایه و اساس قرار داد. او روز 7 بهمن در همایش استانداران و فرمانداران سراسر کشور، با ادعای غیرمستقیم دستکاری در آرای مردم مدعی شد: «شماها که در جلسات خصوصی خود می‌گویید مجلس بعدی صددرصد مال ماست، اگر مال شماست چرا غصه می‌خورید. شما که اینجوری در اتاق فکر گفتید مجلس بعدی صددرصد مال ماست الحمدلله مال شماست؛ اگر مال شماست بگذارید یک رقابت شکل بگیرد، مشارکت بالا برود، مجلس هم مال شما باشد، نوش جان شما.» پیش از این، واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری نیز در اظهاراتی مدعی شده بود که برخی نامزدها به دلیل حمایت از برجام، ردصلاحیت شده‌اند. چنین هجمه‌هایی علیه شورای نگهبان، بارها با ادبیات مستدل متولیان شورا پاسخ داده شدند. شخص عباسعلی کدخدایی، قائم‌مقام دبیر شورا بارها اعلام کرد که برای این نهاد، خط و ربط سیاسی نامزدها کمترین تاثیری در احراز یا عدم احراز صلاحیت آنها ندارد.

فعالیت‌های پشت‌پرده رییس‌جمهوری

روزهای ابتدایی بهمن خبری درباره نشست مشترک حسن روحانی با محمد خاتمی، رییس جبهه اصلاحات و تنی چند از حامیان دولت در کاخ سعدآباد تهران، حرف و حدیث‌های زیادی را برانگیخت. در این نشست، درباره حضور همه‌جانبه اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش‌رو، چگونگی به حاشیه بردن فعالیت انتخاباتی جریان انقلابی و نوع مهندسی افکار عمومی ناراضی از عملکرد دولت، جمع‌بندی به عمل آمد. دقیقا چند روز پس از این نشست بود که روحانی در جمع استانداران و فرمانداران که ذکر آن رفت، حملاتی را متوجه شورای نگهبان کرد. علاوه بر این جریان حامی روحانی نیز چندی پس از برگزاری این نشست در سعدآباد، پروپاگاندای فشار سیستماتیک خود علیه نهادهای نظارتی انتخاباتی را شدت بخشیدند و مدعی همسویی شورا با جریان رقیب خود شدند.  

لیست انتخاباتی دولت منتشر شد

با وجود همه این فعالیت‌های نهان و عیان شخص رییس‌جمهوری به نفع بزرگ‌ترین جریان حامی خود یعنی جریان اصلاح طلبی، دو روز پیش حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی در توییتی صراحتا مدعی شد که دولت قصدی برای ارائه لیست انتخاباتی ندارد. آشنا ابراز کرد: «دولت نه لیستی دارد و نه از لیست خاصی حمایت می‌کند اما تشکل‌ها و احزاب کشور را دعوت و تشویق می‌کند حتی‌المقدور با مسوولیت‌پذیری، ارائه لیست‌های انتخاباتی و معرفی افراد شایسته کمک‌ کنند تا مشارکت آگاهانه حداکثری محقق شود.»

این اظهارات آشنا پس از آن عنوان شد که برخی نقل‌قول‌ها از تدارک لیست انتخاباتی از سوی دولت تدبیر و امید حکایت می‌کرد. گزارش روز شنبه(26 دی ماه) روزنامه «سازندگی» ارگان مطبوعاتی حزب اصلاح‌طلبِ کارگزاران سازندگی که در آن رسماً از لیست انتخاباتی این حزب برای انتخابات رونمایی شد، دقیقا خلاف ادعای آشنا مبنی بر دست نداشتن دولت در پخت و پزهای انتخاباتی را به اثبات رساند. این روزنامه در گزارش خود اعلام کرد که لیست متبوع کارگزاران سازندگی، به تایید و تصریح جمع زیادی از احزاب از جمله حزب «اعتدال و توسعه» به دبیرکلی محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه دولت حسن روحانی، رسیده است.

«امیدِ» ناامید

دادن لیست انتخاباتی از سوی دولت حسن روحانی البته امر تازه‌ای نیست. دولت اعتدال، چهار سال پیش و در آستانه انتخابات مجلس دهم نیز دست در دست جریان اصلاح‌طلب، لیست مشترک انتخاباتی داد. پیش از بسته‌شدن نهایی این لیست، مرتضی بانک و علی جنتی از مشاوران رییس‌جمهوری و دو عضو حزب اعتدال و توسعه (حزب نزدیک به دولت) با حضور در جلسات «شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان» لابی و واسطه‌گری‌های لازم برای گزینه‌های نزدیک به دولت را انجام دادند. 

بر همین اساس نیز در لیست انتخاباتی مشترک دولت و اصلاح‌طلبان که با عنوان «امید» منتشر شد، برخی چهره‌های نزدیک به دولت از جمله کاظم جلالی، بهروز نعمتی جای داده شدند.

دولت در آن برهه تلاش کرد با ارائه لیست مشترک با اصلاح‌طلبان، شرایط را برای تشکیل مجلسی همسو با خود تسهیل کند تا خیالش از فشارهای نظارتی پارلمان در آینده آسوده شود؛ هدفی که البته تا حد زیادی به آن نایل شد. با این حال
به نظر می‌رسد تکرار آن کنش این بار برای انتخابات مجلس یازدهم، برای دولت توفیقی به همراه نداشته باشد. دولت می‌خواهد مجلس یازدهم نیز مانند مجلس دهم، مجموعه‌ای اخته و بی‌اثر و منفعل باقی باشد تا در بازه زمانی یک‌سال و پنج ماه تا پایان عمر دولت دوازدهم، شرایط بیش از پیش بر وفق مراد پاستور و پاستورنشینان، جلو برود. با توجه به افت وجاهت اجتماعی دولت و جریان حامی او، این بار بعید به نظر می‌رسد که لیست مشترک دولت و اصلاح‌طلبان، از شانس بالایی برای جلب توجه عموم برخوردار باشد. باید دید خواب دولت برای تشکیل مجلسی مطیع تعبیر خواهد شد یا شرایط جور دیگری رقم می‌خورد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    12 3
    هیچ دستاویزی ندارد ، مطمئنا هر تقلایی موجب فرو رفتن بیشتر در باتلاق میشود. امیدوارم مجلس آینده طرحی برای مجازات وزرای خائن این دولت سیاه و مشاورین اقتصادیش داشته باشد.
  • امید IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    7 4
    ان شاالله با بصیرت مردم و انتخاب افراد انقلابی حسن روحانی ارزو به گور خواهد بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس