اخبار ویژه روزنامه ها

یکی از افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی که پس از چند سال فرار و در به دری به کشور بازگشت، می‌گوید: دستاورد ما در انتخابات آینده، حفظ سرمایه اجتماعی است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

لوموند: ایران دست برتر را دارد آمریکایی‌ها با این موشک‌ها مصونیت ندارند
یک روزنامه فرانسوی تصریح کرد: موشک‌های ایران موجب شده تا این کشور دست برتر را در معادلات منطقه‌ای داشته باشد.


روزنامه لوموند در گزارشی خاطرنشان کرد: موشک‌های ایران در معادلات امنیتی منطقه خاورمیانه دست برتر را دارد. جمهوری اسلامی ایران مهمترین توان موشکی بالستیک و کروز در خاورمیانه را داراست. حملات انتقام‌جویانه به پایگاه نظامی آمریکا در عراق با اولویتی که توسط ایران به توسعه زرادخانه موشکی از سال 1979 میلادی داده شده بود، امکان‌پذیر شد.


یک منبع دیپلماتیک ایرانی می‌گوید: «با هدف قراردادن پایگاه عین‌الاسد به آمریکایی‌ها نشان دادیم که می‌توانیم به آنها به طور دقیق در جایی که خود را مصون می‌دیدند، ضربه بزنیم.


لوموند با اشاره به اقدام ایران در هدف قراردادن پایگاه عین‌الاسد به دنبال ترور سردار سلیمانی نوشت: حمله موشکی ایران در حقیقت با اولویتی که ده‌ها سال  از سوی تهران برای توسعه زرادخانه موشک‌های ساخت خود از زمان انقلاب 1979 به عنوان ستون اصلی راهبرد نظامی تبدیل شده بود امکان‌پذیر شد.


موشک‌های ایران اکنون بخش اساسی معادلات امنیتی منطقه را تشکیل می‌دهند، اگرچه تنش‌ها میان ایران و آمریکا همچنان می‌رود که تهدیدی برای ایجاد تنش جدید میان این دو را به دنبال داشته باشد. بهبود مداوم توانمندی ایران در منطقه و گسترش توان موشکی ایران به لطف متحدان منطقه‌ای صورت گرفته و به نگرانی اصلی اسرائیل تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران مهمترین توان موشکی بالستیک و کروز در خاورمیانه را دارد. برد برخی از این موشک‌ها از 2 هزار کیلومتر هم فراتر می‌رود. ایران متأثر از تحریم‌های نظامی می‌دانست که چگونه به طور مؤثر روی موشک‌های خود سرمایه‌گذاری کند تا به این کشور اجازه دهد تا قدرتش را فراتر از مرزهایش پیش ببرد.

آفتاب یزد: چاره مهار گرانی مدیران جهادی است نه اتو کشیده‌ها
یک روزنامه اصلاح‌طلب تصریح کرد: کشور به مدیران کاری و جهادی نیاز دارد و نه مدیران اطوکشیده.


مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله‌ای نوشت: روزگاری دوستی داشتم در عین اینکه خیلی با معرفت بود اما هر زمان در ماجرایی تاکید می‌کرد «مشکلی نیست» من به شدت نگران می‌شدم و به قول معروف چهار ستون بدنم می‌لرزید! زیرا معمولاً زمانی از این جمله استفاده می‌کرد که اولاً مشکل از دست‌اش در رفته و ثانیاً نیاز به کمک جدی دارد تا مشکل تبدیل به بحران نشود. لیکن به هر حال این موضوع عذاب‌آور جزئی از اخلاق‌اش بود. دوستان و نزدیکان او دیگر واقف شده بودند وقتی وی می‌گوید «مشکلی نیست» حتما مشکلی هست و بایستی هرچه سریع‌تر وارد میدان شد تا دفع شر شود. در مثل مناقشه نیست اما گزاره بالا را آوردم تا بگویم اینکه دیروز جناب آقای واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در مقابل دوربین تلویزیون فرمودند «گرانی در شب عید نخواهیم داشت» حکایت همان دوستمان است! یعنی هر زمان یک مقام دولتی تاکید کرد که مشکلی نیست و اوضاع تحت کنترل است بیش از گذشته باید نگران باشیم چرا که یحتمل بازهم قرار است موضوع جدیدی کام مردم را بیش از گذشته با برخی مدیران دولتی فعلی که برای شرایط موجود ساخته نشده‌اند، تلخ کند. طبیعتا ما نیز دوست داریم «واو» به «واو» سخنان مسئولین محقق شود و حرف‌های آنان به فعل برسد ولی چه سود که کمتر چنین شده است و عطف به همین تجربه هم وقتی جناب واعظی فرمودند شب عید گرانی نخواهیم داشت باید نگران بود. همین چند وقت پیش وقتی به صورت دفعی قیمت بنزین سه برابر شد از صدر تا ذیل مسئولین دولتی برای آنکه مردم را راضی کنند از تریبون‌های مختلف قول دادند اصلاح قیمت بنزین منجر به گرانی نمی‌شود اما اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که نیازی به توضیح بنده ندارد. جالب آنجاست بنزین یک‌بار گران شد ولی از همان تاریخ به امروز قیمت‌ها بالا رفته و هنوز این روند ادامه دارد. ضمن آنکه با عرض معذرت از ساحت جناب واعظی باید پیش‌بینی کرد این گرانی با سخنان اخیر ایشان تشدید نیز می‌شود!


همان‌طور که تجربه ثابت کرده پیش‌بینی برخی مسئولان‌ اشتباه است سخن نگفتن آنان نیز سودمندتر بوده است. به‌عبارت ساده، اجباری نیست وقتی مسئولین در برابر میکروفون و دوربین قرار می‌گیرند به بهانه امید دادن به مردم دست به پیش‌بینی بزنند و سخنانی را به زبان برانند که خود نیز واقف باشند با توجه به پتانسیل موجود در بسیاری از مدیران دولت فعلی تحقق آن به آرزویی و خیالی شباهت دارد.
بی‌پیرایه عرض کنم شرط تحقق وعده اخیر آقای واعظی حضور مدیران جهادی به معنای واقعی کلمه در دولت، نه اطو کشیده است.

مدیر اطو کشیده تنها دغدغه‌اش ساعت پایان کارش و میزان حقوق آخر ماه‌اش است ولی مدیر جهادی دغدغه مردم را دارد تا در وسع خود گره‌ای از زندگی آنان باز کند. ما اکنون در شرایطی قرار داریم به صورت واقعی و به دور از دغل‌بازی‌های سیاسی رایج و پیرامون این شعار به چنین مدیرانی نیاز داریم. شرایط خاص مدیران خاص می‌طلبد؛ مدیرانی که میز ریاست را فرصتی برای خدمت صادقانه به جامعه بدانند نه پلی برای پر کردن جیب، شاغل کردن اقوام و پرش سیاسی. شاید بد نباشد اگر به‌دنبال مدیران واقعی جهادی می‌گردیم به سیستان و بلوچستان برویم تا مشاهده کنیم افرادی را که از ابتدای وقوع سیل تا هم‌اکنون آنجا هستند و بدون مزد و منّتی در حال کمک به مردم رنجدیده هستند.حتما باید رفت و دید؛ راه دوری نمی‌رود.

با این همه زیگزاگ اصلاح‌طلبان صد رحمت به شترمرغ!
یکی از افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی که پس از چند سال فرار و در به دری به کشور بازگشت، می‌گوید: دستاورد ما در انتخابات آینده، حفظ سرمایه اجتماعی است.


به گزارش نامه‌نیوز، اصلاح‌طلبان علی‌رغم اصرار برخی از چهره‌ها مثل محمدرضا عارف و موسوی لاری به ارائه لیست، بنا را بر عدم لیست گذاشتند. به این ترتیب احزاب اصلاح‌طلب در صورت تمایل از داوطلبان حمایت خواهند کرد اما شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان از تجزیه ائتلاف در انتخابات 94 درس گرفته است.


اسماعیل گرامی‌مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی به «نامه‌نیوز» گفته است: «ما در شورای عالی سیاستگذاری ماه‌ها درباره راهبرد اصلاح‌طلبان بحث و بررسی کردیم. کارگروه‌های مختلف در این خصوص کار کردند و نهایتا تصمیم بر این شد که حفظ هویت اصلاح‌طلبی در منشور اساسی ما قرار گرفت. با این راهبرد صرفا باید نیروهای اصلاح‌طلب در لیست قرار می‌گرفت اما به دلیل اینکه شورای نگهبان تمامی نیروهای اصلاح‌طلب را رد صلاحیت کرد عملا امکان ارائه لیست را نداشتیم. به همین دلیل هم با درس گرفتن از تجربه مجلس دهم تصمیم گرفتیم که لیست ارائه نکنیم و هر حزبی در حمایت از کاندیدای موردنظر خودمختار باشد».


وی در پاسخ به اینکه این رویکرد اصلاح‌طلبان چه نتایجی برای این جریان خواهد داشت؟ گفت: «مهمترین نتیجه این است که سرمایه اجتماعی و هویت ما حفظ می‌شود، یعنی اگر ما لیستی با حضور افرادی از جناح متفاوت ارائه دهیم، معیارهای اصلاح‌طلبی زیر سوال می‌رود و بعدها نمی‌توان از اصلاح‌طلبی دفاع کرد یا آن را در معرض انتخاب مردم گذاشت. به همین دلیل می‌توان گفت که حفظ هویت اصلاح‌طلبی مهمترین دستاورد ما از این تصمیم است».


این سخنان در حالی است که مدعیان اصلاح‌طلبی هرگز هویت ثابت و معتبری نداشته و ظرف 4 دهه گذشته به‌ویژه 30 سال اخیر (68-98) بارها رنگ عوض کرده‌اند. آنها در دهه اول انقلاب بر چپ‌گرایی رادیکال تاکید داشتند. در دهه دوم برای 8 سال ژست منتقد دولت سازندگی را که راست و لیبرال توصیفش می‌کردند، گرفتند؛ اما ناگهان در انتخابات خرداد 76، با حزب حاکم بر دولت سازندگی ائتلاف کردند و دولت ائتلافی موسوم به اصلاحات را تشکیل دادند.


اما همین طیف از سال بعد، مجددا ریل عوض کردند و با وجود ائتلاف با حزب کارگزاران که پدر معنوی آن مرحوم هاشمی رفسنجانی بود، در انتخابات مجلس ششم از خجالت آقای هاشمی درآمدند و او را «پدرخوانده» و «عالیجناب سرخپوش» قتل‌های زنجیره‌ای نامیدند. با این حال، شش سال بعد یعنی انتخابات ریاست جمهوری سال 84، دور همین آقای هاشمی جمع شدند و از او قدیس اصلاحات ساختند که البته در رقابت با احمدی‌نژاد موفق نبود.


افراطیون مدعی اصلاحات، در سال‌های 92 و 96 نیز به‌خاطر نداشتن رأی کافی از حسن روحانی حمایت کردند، در حالی که بعدها تصریح کردند روحانی اصلاح‌طلب نبوده است. با این وجود آنها حاضر نشدند پشت عارف یا جهانگیری جمع شوند، چرا که به تعبیر محمدعلی نجفی، رأی عارف در سال 92 زیر هشت درصد بود.


اکنون که 6 سال از دولت روحانی می‌گذرد و اغلب وعده‌های او برعکس از آب درآمده، همین اصلاح‌طلبان می‌گویند روحانی را به عنوان اصلاح‌طلب قبول نداشتند و ائتلاف با او یا علی لاریجانی اشتباه بوده است. آنها در حالی می‌گویند مجبور شدند از روحانی حمایت کنند که عارف و جهانگیری را در گود انتخابات داشتند و درحالی دم از فقدان نامزد در انتخابات مجلس می‌زنند که کسانی چون مجید انصاری، محمدعلی افشانی شهردار قبلی تهران و محمدحسین مقیمی معاون قبلی وزیر کشور و... را در گود انتخابات دارند و عارف را هم با اصرار خود (از ترس رأی نیاوردن) وادار به عدم نامزدی مجدد کردند.

بنابراین نمی‌شود یکی در میان، ائتلاف‌های شترمرغی کذایی در 20 سال گذشته را عین عقلانیت و حکمت و درایت توصیف کرد  ضمنا مدعی اصالت و «حفظ سرمایه اجتماعی» شد. در واقع دروغ‌های پشت سر هم این طیف ظرف 6 سال گذشته، اعتبار و سرمایه اجتماعی برای آنها نگذاشته و به همین دلیل هم دنبال بهانه‌تراشی برای شرکت نکردن در انتخابات می‌گردند تا خود را به آزمون رأی مردم ناراضی از فریبکاری‌هایشان نگذارند.

ائتلاف مدعیان اصلاحات و اعتدال با ضد انقلاب برای تحریم‌ انتخابات..؟!
جمعی از عناصر ضد انقلاب خارج‌نشین به استناد دروغ‌های برخی مقامات دولتی و شبه اصلاح‌طلبان، خواستار تحریم انتخابات شدند.


در بیانیه‌ این طیف که در میانشان عناصر سلطنت‌طلب، کمونیست آمریکایی، گروهک منحله فداییان خلق، گروهک ملی- مذهبی و چند تن از متواریان مدعی اصلاخ‌طلبی در گذشته دیده می‌شود، به استناد برخی فضاسازی‌های مسموم داخلی ادعا شده «تکلیف 70 درصد حوزه‌های نمایندگی مجلس از قبل توسط شورای  نگهبان و نیروهای نظامی امنیتی مهندسی شده است.» امضاکنندگان بیاینه 164 نفره همچنین با وجود رقابت 7 هزار نامزد از طیف‌های سیاسی مختلف، نویسندگان بیانیه ادعا کرده‌اند امکان رقابت انتخاباتی وجود ندارد. آن‌ها خواستار تحریم انتخابات و برپایی اعتراضات  اغتشاشگر شده‌اند.


نویسندگان بیانیه می‌گویند به خاطر خون جان‌باختگان حوادث آبان ماه نباید در انتخابات ترک کرد و حال آن که در اغتشاشات دو روزه آبان، جزو تحریک‌کنندگان ناامنی و درگیری در آبان ماه بوده‌اند.


یادآور می‌شود پیش از این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به استناد دروغ‌های برخی مدیران دولتی و مدعیان اصلاح‌طلبی، ادعا کرده بود انتخابات ایران مشروعیت ندارد و انتصابات است. ترس از تو دهنی مردم در انتخابات و تغییر ریل مجلس و دولت به سمت کارآمدی موجب شده تا ظیف یاد شده پیشاپیش علیه انتخابات موضع بگیرند و به مخدوش کردن چهره انتخابات بپردازند.


گفتنی است موضع سران جبهه اصلاح‌طلبان نیز عملا به مفهوم تحریم انتخابات است و حال آن که چند برابر نیاز مجلس، نامزدهای منسوب به این طیف در میان نامزدها دیده می‌شود.

آرمان: مشکل اصلاح‌طلبان بیگانگی با مردم است نه کمی نامزد
یک روزنامه اصلاح‌طلب خواستار رفتار عاقلانه‌تر این طیف در انتخابات شد.


روزنامه آرمان با تأکید بر این که رویکرد طیفی از اصلاح‌طلبان در عدم معرفی نامزد اشتباه است، نوشت: آن گونه که به نظر می‌رسد، اقلیتی مدافع شرکت در انتخابات و ارائه لیست هستند و اکثریتی مخالف ارائه لیست بوده و برخی از آنها حتی از تحریم انتخابات دفاع می‌کنند. با این وجود، فارغ از تصمیم انتخاباتی اصلاح‌طلبان، آنچه به نظر می‌رسد تداوم همان‌ اشتباهات گذشته است که در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها مشهود است.


مهم‌ترین اشتباه اصلاح‌طلبان، فقدان استراتژی میان‌مدت و بلندمدت است. اکثریت آنها در حالی انفعال در انتخابات را تئوریزه می‌کنند که در نهان به انتخابات سال 1400 می‌اندیشند و این در حالی است که این دو با هم نسبتی ندارند. جریانی که خواهان مشارکت جدی در انتخابات ریاست جمهوری است، اگر در این انتخابات منفعل باشد و نتواند با استفاده از فرصت انتخابات پیوندش با مردم را تقویت کند، فرصت‌سوزی کرده است. آنها به بهانه رد صلاحیت‌های گسترده، می‌گویند در انتخابات از کسی حمایت نمی‌کنند.


 اما به این پرسش پاسخ نمی‌دهند که اگر در سال 1400 نیز کاندیداهای مطلوب‌شان رد صلاحیت شدند، در قبال آن انتخابات چه موضعی می‌گیرند که با مواضع امروزشان همخوانی داشته باشد. اصلاح‌طلبان اگر می‌خواهند در عرصه سیاسی کشور باقی بمانند، باید تکلیف خودشان را با انتخابات در جمهوری اسلامی روشن کرده و از حرکات زیکزاکی پرهیز کنند. آنها به جای اینکه «چو فردا شود فکر فردا کنند» باید بگویند برنامه‌شان برای بعد از انتخابات مجلس چیست و آنگاه بر همان مبنا در مورد انتخابات تصمیم‌گیری کنند.


اشتباه دوم
اشتباه اکثریت اصلاح‌طلبان، انفعال در قبال انتخابات است. آنها با این استدلال که بیشتر کاندیداهایشان رد صلاحیت شده‌اند و در اکثر حوزه‌ها کاندیدا ندارند، عرصه انتخابات را به طور کلی رها کرده‌اند. گویی در انتخابات یا باید لیست 30 نفره داد یا اساساً منفعل و بی‌برنامه عمل کرد و هیچ راه میانه‌ای در این بین وجود ندارد. خلاقیتی در تصمیمات این اصلاح‌طلبان مشاهده نمی‌شود.


«آرمان» اشتباه سوم اصلاح‌طلبان را «سرمایه‌ساز تلقی کردن عدم شرکت در انتخابات» می‌داند و می‌نویسد: بسیاری از اصلاح‌طلبان به غلط، می‌اندیشند که در صورت عدم ارائه لیست در انتخابات، سرمایه اجتماعی آنها تقویت شده یا حداقل حفظ می‌شود. حال آنکه رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان، فقط به‌خاطر کنش انتخاباتی آنها نیست و دلایل فراانتخاباتی دارد.


 عملکرد نیروهای نسل گذشته اصلاح‌طلب و بیگانگی با جامعه و عموم مردم، فقدان‌ساز و کارهای دموکراتیک و شفاف، فقدان رسانه‌های قدرتمند، نداشتن استراتژی و برنامه و... سهم به مراتب مهم‌تری در کاهش اقبال عمومی به اصلاحات داشته است که با شرکت در انتخابات یا تحریم آن نیز این موضوع حل نمی‌شود. اصلاح‌طلبان به‌جای آنکه افزایش سرمایه اجتماعی خود را در انفعال انتخاباتی جست‌وجو کنند، باید ایرادات خود را مرتفع کنند.


اشتباه چهارم، توقف پشت درهای بسته شورای سیاستگذاری است. این شورای اصلاح‌طلبان، که روزبه‌روز ناکارآمدی خود را بیشتر نشان داده و از کرختی و عدم خلاقیت رنج می‌برد، مانعی در تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان شده است. حال آنکه بدنه جوان اصلاحات، بدون آنکه نیاز به تصمیمات این شورا داشته باشد، خود می‌تواند فعالانه وارد میدان شده و متناسب با استراتژی‌های میان‌مدتی که در ذهن دارد، در ایام انتخابات کنشگری داشته باشد.

ایران

 سناتورهای جمهوریخواه خواستار مسدود شدن حساب‌های توئیتری مقامات ایران

 خبر اول اینکه، سنــــــــــــــاتورهای جمهوریخواه امریکا در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل شرکت توئیتر، به بهانه تحریم‌های ایران خواستار بسته شدن تمام حساب‌های کاربری مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ایران در این شبکه اجتماعی شدند.


 به گزارش مهر، در این نامه که با ابتکار «تد کروز» سناتور ایران‌ستیز امریکا و خطاب به مدیرعامل شرکت توئیتر تهیه شده، آمده است: «با وجود آنکه متمم اول [قانون اساسی امریکا]، از حق آزادی بیان امریکایی‌ها حمایت می‌کند– و توئیتر هم نباید سخنرانی سیاسی امریکایی‌ها را سانسور کند– [اما ایرانی‌ها] تحت لوای حقوق ایالات متحده نبوده و در نتیجه از چنین حقی برخوردار نیستند.» شرکت توئیتر هنوز درخصوص این نامه اظهار نظری نکرده است. پیش‌تر هم «برایان هوک»، فرستاده ویژه کاخ سفید در امور ایران و رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه امریکا، از شرکت‌های گرداننده شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی خواست حساب‌های کاربری مسئولان و مقامات ایرانی را مسدود کنند.


 کتابخوانی، مجازات یک متهم حوادث آبان

 دست آخر اینکه،وکیل مدافع یکی از متهمان حوادث آبان ماه از صدور حکم کتابخوانی از سوی دادگاه برای موکلش خبر داد. به گزارش تابناک، موکل این وکیل دادگستری جوانی ۲۱ ساله است و اتهامات وی از سوی دادسرا اخلال در نظم عمومی از طریق حرکات نامتعارف در معابر عمومی و قرار دادن جعبه مقوایی در سطل زباله آتش گرفته و اجتماع و تبانی به‌قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور مطرح شده است.


بر اساس اظهارات این وکیل، رسیدگی پرونده در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ابتدا به صدور حکم یکسال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری  منتهی شد اما در ادامه این حکم با توجه به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر برخورد توأم با رأفت اسلامی با بازداشت‌شدگان، فقدان سابقه کیفری متهم، اوضاع و احوال خاص وی از قبیل جوانی و سرپرستی مادر، اجرای مجازات یاد شده را مناسب ندانسته و به تجویز مواد ۳۷، ۳۸، ۴۱، ۴۲، ۴۶ و ۴۷ قانون مجازات اسلامی، ۹ ماه از یکسال حبس صادره و همچنین تمام شلاق تعزیری را به مدت پنج سال تعلیق کرده است.


این وکیل دادگستری ادامه داد: دادگاه در حکم خود اعلام کرده که با تعلیق مراقبتی، موکل موظف است ظرف مدت ۶ ماه مبادرت به مطالعه و رونویسی از سه جلد کتاب کند و بر این اساس، فقط سه ماه از مجازات صادره قابل اجراست. دادگاه همچنین در ارتباط با عنوان اتهامی اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور با توجه به اظهارات متهم و وکیل پرونده، مبادرت به صدور حکم برائت از این عنوان اتهامی کرد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب پیش‌تر نیز یکی از متهمان حوادث آبان ماه را به سه ماه حبس تعزیری، کتابخوانی و ارائه خدمات رایگان به جانبازان به مدت چهار ماه محکوم کرده بود.

جوان


رقیب هراسی اصلاح‌طلبان شروع شد
حمیدرضا جلایی پور از فعالان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه شرق باز هم راه ترساندن مردم از لولویی خیالی! را آغاز کرده است. او در این گفتگو می‌گوید: «اصلاح‌طلبان در تهران لیست نمی‌دهند؛ ولی به مردم توصیه می‌کنند به تندروها رأی ندهید؛ چون تندروها اگر مجال پیدا کنند، نقشه‌های بدی در سرشان دارند. باید به مردم توضیح داد که «تندروها» دنبال چه نوع دولت جوان رادیکالی هستند؟ دنبال دولتی هستند که نمی‌خواهد در سیاست‌های داخلی و خارجی تجدیدنظر کند. این احتمال وجود دارد که ممکن است به جایی برسیم که ذکر نام جمهوری به قول حسن روحانی جرم تلقی شود؛ آن‌ها به دنبال حذف اینترنت و جایگزینی آن با اینترانت یا حداقل دنبال فیلترینگ گسترده هستند؛ آن‌ها به دنبال تثبیت این آرایش سیاسی و دوگانه‌کردن کاذب و چکشی و غیرپلورالیستی هستند. ما باید بگوییم حتی اگر تندروها مجبور به تعدیل در سیاست خارجی و سیاست‌های اجتماعی شوند، این دولت جوان مخالف نیروهای دموکراسی خواه و طرفدار تکثر و حکومت قانون است و خواهد بود. باید روشنگری کرد... تندروها مخالف رعایت معیارهای دموکراسی هستند؛ به‌همین‌دلیل به‌شدت مخالف اصلاح‌طلبان هستند؛ چون گفتمان اصلاح‌طلبی تقویت دموکراسی در ایران است... اصلاح‌طلبان در نقد خود به جمهوری اسلامی حاضر نمی‌شوند ذره‌ای آسیب به سرزمین ایران وارد شود. اصلاح‌طلبان با ایستادگی مدنی تندروها را به یک حکمرانی خوب دعوت می‌کنند».

جلایی‌پور صریحاً دروغ می‌گوید. همان طور که در انتخابات‌های قبلی با رقیب هراسی‌ها ذیل کلیدواژه‌های دروغ همچون «حمله گازانبری» و یا «سایه جنگ» و یا «دیوارکشی رقیب در پیادروها» مردم فریبی کرده و رأی جمع کردند. اصلاح‌طلبان کارنامه قابل دفاعی ندارند؛ ناکارآمدی‌شان ثابت شده و نارضایتی مردم از عملکرد دولت اصلاح طلب را از نتایج نظرسنجی‌ها می‌دانند؛ به همین دلیل ترجیح می‌دهند با دروغگویی در مورد رقیب، خود را توجیه کنند.

اما یک نکته هم در مورد سخنان جلایی‌پور جالب توجه است؛ او می‌گوید ما لیست نمی‌دهیم، به تندروها هم رأی ندهید. پس مردم چه کنند؟! رأی سفید بدهند یا پای صندوق نیایند؟!


ترساندن روحانی از مجلس اصولگرا!
«وکیل‌الدوله‌ها می‌روند و نمایندگان منتقد دولت کار دولت روحانی را سخت خواهند کرد.»‌این همه آن چیزی است که از سخنان یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران دریافت می‌شود: «دولت با تشکیل مجلس اصولگرا یا باید تسلیم و همراه شود، که با روحیات آقای روحانی خیلی سازگار نیست، یا خود را آماده تحمل شداید کند». دولت روحانی تاکنون کار سختی در نظارت مجلس بر خود نداشته است؛ ریاست مجلس هم هماهنگی خوبی با دولت داشته است. حال نگرانی دولت و حامیانش از اینکه در مجلس آینده دیگر خبری از حامیان دولت نباشد، محسوس است.

طاهرنژاد همچنین گفته: «در زمان آقای احمدی‌نژاد دولت و مجلس از یک جناح بودند و خروجی آن سه برابر شدن قیمت ارز، تورم ۵۰ درصدی و تحریم گسترده کشور بود. نهایتاً هم با برچسب گروه «انحرافی» از دولت خداحافظی کردند. پیش‌تر این تجربه رقم خورده و چیز جدیدی نیست... مجلس چهارم، مجلس هفتم، مجلس هشتم و مجلس نهم همه به همین شکل بود. در مجلس نهم هم که مجلس و دولت کاملاً یکپارچه بودند و سر یکدیگر قسم حضرت عباس می‌خوردند بدترین خروجی بعد از انقلاب را داشتیم.»

او البته نمی‌گوید خروجی هماهنگی میان دولت خاتمی و مجلس ششم چه بود! اما شرح می‌دهد که «دولت روزهای سختی را در پیش خواهد داشت. وقتی بخش عمده‌ای از نمایندگان مجلس طرفدار و حامی دولت هستند، وضعیت دولت به این شکل است؛ الان با این وضعیت سخت تحریم و محاصره اقتصادی کشور، اگر مجلس هم با دولت همراهی نکند، حتماً شرایط برای دولت خیلی سخت‌تر خواهد شد.» در ادامه، باز هم او انتظار همراهی مجلس با دولت را دارد و سخنی در مورد همراهی دولت با مجلس نمی‌گوید: «البته حتماً نمایندگان مجلس متوجه شرایط کشور هستند و مجبورند یک جاهایی برای عبور از بحران با دولت همکاری کنند. ما همه در یک کشتی نشسته‌ایم، اما حتماً این همکاری به راحتی مجلس فعلی نخواهد بود.»


غربال استصوابی اصلاح‌طلبان از نظر حجاریان!
سعید حجاریان، از تئوریسین‌های اصلاحات که نظرش بر ارائه نکردن لیست اصلاح‌طلبان بوده و هست، طی اظهاراتی در گفتگو با شماره اخیر نشریه ایران فردا گفته است: «انتخابات آتی معیار خوبی خواهد بود برای تصفیه نیروهای اصلاح‌طلب. یعنی شورای نگهبان زحمت ما را کم می‌کند و خودش، اصلاح‌طلبان رقیق را از مابقی جدا خواهد کرد.»

دوقطبی سازی‌های اصلاح‌طلبان بین مردم آنقدر زیاد شده که حتی میان خودشان هم دوقطبی رقیق و غلیظ می‌سازند و هر کس را که شورا تأیید کند، تلویحاً اصلاح طلب رقیق می‌نامندکه غلظت کافی اصلاح‌طلبی را ندارد!

بامزه آنکه حجاریان این جملات را پس از آن می‌گوید که تأکید می‌کند: «شهروندان اکنون به دو گروه درجه یک و درجه دوم تقسیم شده‌اند و هر یک نخبگان خاص خود را دارند. از ما بهتران، طبعاً سعی می‌کنند در انتخابات نمایشی از شور و شعف را از خود بروز دهند، اما گمانم دسته دوم بی‌تفاوت از کنار انتخابات عبور خواهند کرد.»

اگر به جای شهروند درجه یک، بگوییم اصلاح طلب غلیظ و به جای شهروند درجه دو بگوییم اصلاح طلب رقیق، دیگر شهروندان به دو گروه تقسیم نشده‌اند؟! حجاریان هم پی تأیید صلاحیت اصلاح‌طلبان در درون جبهه است، فقط از نظرشان نظارت شورای نگهبان ایراد دارد!

آرمان ملی

معاون جنجالی استقلال کاندیدا می‌شود!

معاون جنجالی پیشین استقلال قصد حضور در انتخابات فدراسیون‌ فوتبال را دارد! در این رابطه علی خطیر، معاون جنجالی پیشین استقلال پس از ماه‌های جنجالی در استقلال و درگیری با اکثریت‌ قریب به اتفاق مدیران و بازیکنان این تیم حالا قصد دارد وارد فضای انتخابات فدراسیون‌ فوتبال شود. گفتنی است بر اساس خبرها وی مورد حمایت طیف عزیزی‌خادم و نبی است. این در حالی است که باید دید واکنش اهالی فوتبال نسبت به این موضوع چگونه است.

دستگیری عامل انتشار شایعه کرونا

سرهنگ مهدی دانش‌پور، رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان کردستان از دستگیری فردی که در 15 بهمن‌ماه جاری با انتشار کلیپی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کردستان با عنوان «بستری شدن یک‌ تاجر چینی به علت بیماری کرونا در یکی از بیمارستان‌های سنندج» باعث تشویش اذهان عمومی شده بود، خبر داده و گفته است: این اقدام علاوه‌بر ایجاد نگرانی برای مردم، منجر به سوءاستفاده و باز نشر آن در کانال‌ها و رسانه‌های معاند شده بود. سرهنگ مهدی دانش‌پور، رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان کردستان در ادامه سخنانش در این رابطه افزوده است: این در حالی است که پس از انتشار این کلیپ و اعلام عدم‌صحت این اظهارات خلاف‌واقع و تکذیبه آن از طریق دانشگاه علوم پزشکی استان، بررسی موضوع در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته است. در این راستا پس از 24 ساعت متهم در کردستان شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی بازداشت شده است.

خداحافظی قریبیان از سینما

فرامرز قریبیان، بازیگر پیشکسوت سینما در نشست خبری پس از نمایش فیلم «خروج» در جشنواره فیلم فجر خبر خداحافظی‌اش از سینمای ایران را رسانه‌ای کرده است. این بازیگر پیشکسوت سینما در خصوص این خبر گفته است: من بعد از فیلم گناهکاران در جشنواره شرکت نکرده‌ام. این در حالی است که من در 7 سال اخیر هیچ فیلمنامه‌ای را قبول نکرده‌ام. اما دلم می‌خواست که با یک فیلمنامه خاص حرفه‌ام را خاتمه دهم. کاراکترم در این فیلم بسیار نقش سختی بود. او در ادامه سخنانش در مورد ایفای این نقش افزوده است: برای ایفای این نقش یک ماه برای آموزش رانندگی با تراکتور و... کار کردم. البته این آخرین فیلم من است و می‌خواهم از سینما خداحافظی کنم چون دیگر حوصله غرض‌ورزی و مسخره‌بازی مسئولان سینمایی را ندارم.

علت اختلال اینترنت چه بود؟

از قبل ساعت 12 دیروز، اینترنت در کشور دچار اختلال شده است، به‌خصوص اینترنت بین‌الملل و بیشترین اختلال مربوط به اپراتورهای ثابت بوده است. گفتنی است درباره علت این موضوع از سوی سجاد بنابی، عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، در توئیتر اعلام شده است که در ساعت 11:44 دیروز به دلیل حمله منع سرویس توزیع شده، اینترنت برخی اپراتورهای همراه و ثابت برای مدت یک ساعت با اختلال مواجه شده است که با مداخله سپر دژفا و تلاش همکاران شرکت زیرساخت‌ این ارتباطات هم‌اکنون عادی شده است.

دستگیری عوامل درگیری مسلحانه در آبادان

فرمانده انتظامی آبادان گفت: پنج نفر از عوامل نزاع مسلحانه در آبادان شناسایی و دستگیر شدند. معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی آبادان به نقل از سرهنگ محسن تقی‌زاده اعلام کرد: در پی گزارش درگیری و نزاع مسلحانه در یکی از مناطق آبادان به مرکز فوریت‌های پلیسی 110، ماموران انتظامی به محل اعزام شدند. وی افزود: با مداخله ماموران انتظامی پنج نفر از عاملان اصلی نزاع دستگیر و تعداد 2 قبضه سلاح جنگی کلاشینکف وکلت کمری از افراد مزبور کشف و ضبط شد. فرمانده انتظامی آبادان با بیان اینکه در تحقیقات به عمل آمده توسط پلیس درگیری بین 2 طایفه ناشی از اختلافات خانوادگی است گفت: متهمان پس از تشکیل پرونده برای سیرمراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند.

رد نقص فنی در سقوط بالگرد بسکتبالیست

نتایج تحقیقات انجام شده روی بالگرد حامل «کوبی برایانت» بسکتبالیست مشهور آمریکایی و دخترش «جیانا» که دو هفته پیش بر اثر سقوط این بالگرد جان باخته‌اند، وجود نقص فنی در موتور این بالگرد را رد کرده است. گفتنی است بر اساس شنیده‌ها، هیات ملی امنیت حمل‌ونقل آمریکا با رد احتمال وجود نقص فنی در موتور بالگردی که منجر به مرگ برایانت و دخترش «جیانا» شده است، اعلام کرده است سایر عوامل احتمالی مانند نقش مه غلیظ در بروز این سانحه را بررسی خواهد کرد. بر اساس این خبر یک شاهد عینی این سانحه به هیات فوق‌الذکر در این باره گفته است این بالگرد پیش از آنکه مستقیما به تپه‌ای برخورد کند مکررا در مه به سمت بالا و پایین حرکت می‌کرده است.

پایان اولین جلسه دادگاه امان‌کی

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «داریوش امان‌کی » و 4 متهم دیگر به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی در شعبه سوم دادگاه‌های ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام به پایان رسیده است. گفتنی است بر اساس این خبر در این جلسه دادگاه، ضمن قرائت کیفرخواست از سوی رسول قهرمانی نماینده دادستان، داریوش امان‌کی متهم ردیف اول پرونده به ارائه دفاعیاتش پرداخته است. این در حالی است که براساس این گزارش، قاضی مسعودی‌مقام رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه جرائم اقتصادی در این رابطه گفته است: این پرونده 16 متهم دارد که اتهام 5 نفر از آنها معاونت و مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی است. بر این اساس می‌توان گفت‌ میزان تخلفات در این بخش از پرونده بیش از 60 میلیارد تومان است.

محکومیت یکی از متهمان آبان‌ماه

شعبه 26 دادگاه انقلاب که پیشتر یکی از متهمان حوادث آبان ماه امسال را به کتابخوانی و ارائه خدمات رایگان به جانبازان محکوم کرده بود، در حکم جدیدی یکی دیگر از متهمان این حوادث را با تقلیل مجازات به سه ماه حبس تعزیری، به کتابخوانی محکوم کرده است. در این راستا در حکم صادره از سوی دادگاه، قاضی افشاری در ارتباط با عنوان اتهامی اخلال در نظم عمومی با توجه به گزارش وزارت اطلاعات، اقاریر و ابراز پشیمانی موکل در جلسه دادگاه و تصاویر موجود، وی را ابتدا به یک‌سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق تعزیری محکوم کرده است. این در حالی است که اما در ادامه این حکم با توجه به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر برخورد توام با رأفت اسلامی با بازداشت‌شدگان، فقدان سابقه کیفری متهم، اوضاع و احوال خاص وی از قبیل جوانی و سرپرستی مادر، اجرای مجازات یاد شده را مناسب ندانسته است و به تجویز مواد 37، 38، 41، 42، 46 و 47 قانون مجازات اسلامی، 9 ماه از یک‌سال حبس صادره و همچنین تمام شلاق تعزیری را به مدت پنج سال تعلیق کرده است.

ثبت شکایت میلیارد دلاری علیه ایران

وکلای کانادایی به نیابت از بستگان قربانیان پرواز 752 اوکراین، پرونده‌ای جهت دریافت غرامت به ارزش 5/1 میلیارد دلار کانادا (1/1 میلیارد دلار آمریکا) در دادگاه‌های این کشور گشوده‌اند. گفتنی است بر اساس این خبر مارک آرنولد وکیل شناخته شده کانادایی که قبلا نیز در پرونده دیگری وکالت ضبط دارایی‌های ایران در این کشور را با موفقیت به انجام رسانده بود، اکنون می‌خواهد پرونده غرامت بازماندگان قربانیان کانادایی هواپیمای اوکراینی را جلو ببرد. این در حالی است که خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داده است که نام شاکی اصلی درخواست غرامت پنهان نگاه داشته شده‌ است تا خانواده وی در ایران با مشکل نشوند. بر اساس این خبر به همین علت شاکی پرونده با نام مستعار «جان داو»، از اعضای درجه یک خانواده «جک داو» معرفی شده است.

خراسان

 عاقبت زمین های نهاد ریاست جمهوری در شمال چه شد؟
در حالی که در دولت های گذشته تصمیماتی به تایید مسئولان اسبق رسید که طبق آن حق بهره ‌برداری از حدود 70 هزار مترمربع از اراضی در اختیار دولت، برای ساخت مجموعه جدید اجلاس سران در شمال کشور به نهاد ریاست جمهوری واگذار شد، گزارش جدید یک مقام مسئول به تعدادی از مدیران نهاد ریاست جمهوری نشان می دهد در سال های بعد و با وجود منتفی شدن موضوع ساخت مجموعه اجلاس، اراضی مدنظر همچنان  به دلیل "تامین نیازهای آینده" در اختیار این نهاد قرار دارد.


تایید صلاحیت مدیران شرکت‌های دولتی اجباری شد
یک مقام مهم دولتی در نامه روزهای اخیر خود به همه اعضای کابینه از آن ها خواسته است ضمن بررسی دوره ای رعایت شرایط عمومی و اختصاصی احراز پست های مدیریتی توسط اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ دولتی و بررسی دارا بودن تجربه و سابقه خدمت لازم، در صورت مشاهده افرادی که شرایط مصوب را ندارند، راجع به جایگزینی افراد واجد شرایط اقدام و نسخه ای از مشخصات مدیران را نیز به دولت ارسال کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    0 0
    ترساندن روحانی از مجلس اصولگرا! // اگر اصولگراها انتخاب شوند سایه جنگ میاد داخل مجلس همه تون رو میخوره .پیاده روهای داخل مجلس دیوار کشی و زوجه مَرد میشوند.دلار در داخل مجلس میشه 2500 تومان. اروپا از مجلس ما قهر میکنه تحریمها دیگه بلمره و یکجا لق نخواهند شد داخل رآکتور بتن میریزن و پرونده اتمی ما ماشه ای میشه .به عزت خانم پاسپورت نمیدهند و به هواپیمای آقای ظریف سوخت. مجلس اصولگرا اصلا خوب نیست .اکثر سفرهای خارجی و فرش قرمز و هتل 7 ستاره .. لق میشن با اقتصاد مقاومتی جلوی واردات و تعطیلی کارخانه ها را میگیرن و متاسفانه جوونها دیگه هیچ آسایش و استراحت ندارند و بایستی صبح بروند کار شب برگردند.لذا نه به اصولگراها را تَکرار میکنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس