اخبار ویژه روزنامه ها

روزنامه بزک‌کننده برجام، سرگرم توجیه موضع فریبکارانه اروپا و انفعال دولت روحانی در مقابل بدعهدی‌های دولت‌های اروپایی است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

رفوکاری دروغ‌های اروپا در روزنامه زنجیره‌ای

روزنامه بزک‌کننده برجام، سرگرم توجیه موضع فریبکارانه اروپا و انفعال دولت روحانی در مقابل بدعهدی‌های دولت‌های اروپایی است.

روزنامه اعتماد با تیترهایی همچون «احیای دوباره اینستکس» و «جوزب بورل ترمز تندروی اروپا را کشید؛ آتش‌بس تا اطلاع ثانوی»، به توجیه عهدشکنی‌ کامل و طلبکاری بی‌جای اروپایی‌ها پرداخت.

اعتماد با طرح ادعای خلاف واقع که خبرهای نویدبخشی از اینستکس (کانال مبادلات مالی) به گوش می‌رسد، نوشت: شاید این اخبار به معنای انتخاب راه دوم از سوی دولت‌های اروپایی باشد.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد: هرچند در جریان سفر جوزب بورل خبر اقتصادی یا موضوعی مرتبط با توافقات جدید تجاری منتشر نشد اما صحبت‌های وزیر امور اقتصادی نشان می‌دهد که احتمال رخ دادن گشایشی جدید در مسیر اینستکس وجود دارد. اظهار نظر وزیر اقتصاد نشان می‌دهد که امیدواری‌هایی جدید به وجود آمده هرچند ایران به آنها خوشبین نیست و برنامه‌های خود را وابسته به آنها تغییر نمی‌دهد.

یادآور می‌شود نشریات زنجیره‌ای و برخی مقامات دولتی، از تیرماه سال ۹۴ که برجام منعقد شد، چهار سال است که خبر خوش «رونق اقتصادی حاصل از همراهی غرب» را می‌دهند. آنها در دو سال اخیر نیز بارها روی وعده‌های بی‌محتوای ایجاد کانال‌های موسوم به اس‌پی‌وی و اینستکس موج‌سواری کردند اما واقعیت این است که اروپایی‌ها عین آمریکایی‌ها بدعهدی می‌کنند و تنها تفاوت‌شان این است که براساس تقسیم کار با آمریکا، خروج عملی‌شان از برجام را رسما اعلام نمی‌کنند.

نشنال اینترست: ترور سلیمانی جوانان ایرانی را ضدآمریکایی‌تر کرد

«ترور ژنرال سلیمانی، موجب تقویت محور مقاومت در منطقه شده و حس ضد آمریکایی را در میان جوانان ایرانی شدت بخشیده است.»

نشریه آمریکایی نشنال اینترست ضمن انتشار این ارزیابی نوشت: سیاست فشار حداکثری آمریکا موجب می‌شود ایران به جای تغییر رویکرد، سیاست‌های خود را تقویت کند.

این شیوه جدید مشخصاً بیانگر کنار گذاشتن راهکار «هدایت از پشت صحنه» است که دولت اوباما اتخاذ کرد و بر اساس آن آمریکا از کشورهای منطقه‌ای حمایت می‌کرد تا منافع آنها تأمین شود، نظیر جنگ عربستان در یمن (گرچه ناموفق)، تا بدین ترتیب آمریکا خود را مستقیماً درگیر مناقشات در منطقه نکند.

اقدام اخیر آمریکا در ترور قاسم سلیمانی بیانگر شکست «فشار حداکثری» آمریکا برای مجبور کردن ایران به مذاکره، از طریق تحریم‌های یک‌جانبه است. به رغم اعمال تحریم‌ها ایران هیچ تمایلی برای مذاکره نشان نداده، بلکه برعکس این سیاست سبب شده است ایران تعهدات چندگانه خود را در توافق هسته‌ای، کنار بگذارد.

ترور سلیمانی هیچ یک از اهداف آمریکا را پیش نبرده- از جمله تغییر رفتار منطقه‌ای ایران یا پذیرش توافق جدید هسته‌ای، بلکه تنها ایران و متحدانش را تقویت کرده و به رفتار آنها وجهه قانونی داده است. این اقدام همچنین اعتبار و نیز ظرفیت آمریکا را در خاورمیانه تضعیف کرده است.

ترور سلیمانی ایرانی‌ها را در حمایت از جمهوری اسلامی به شیوه‌ای چشمگیر متحد کرده و این امر با حضور ده‌ها میلیون‌ نفری که در تشییع جنازه سلیمانی در سراسر ایران شرکت و از او به عنوان قهرمان ملی یاد کردند، آشکار شد. این مسئله بسیج چشمگیر مردمی بود که یادآور انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ و تشییع پیکر آیت‌الله خمینی در سال ۱۹۸۹ است. این ابراز ارادت به سلیمانی، بیداری ملی را تقویت کرده، به گسترش حمایت از سیاست‌های منطقه‌ای ایران منجر شده و به میزانی چشمگیر اراده سیاسی کشور را در مقابله با فشار آمریکا، استحکام بخشیده است.

نشنال اینترست از «تضعیف قدرت اصلاح‌طلبان»، «تبدیل حس ضد آمریکایی به نیرویی قوی‌تر در نسل جوان» و «متحد ساختن دنیای شیعه در حمایت از مقاومت» به عنوان دیگر عواقب ترور سپهبد سلیمانی یاد کرد و نوشت. ترور سلیمانی حس ضدآمریکایی را در جوامع منطقه‌ای شیعه که چهل درصد جمعیت خاورمیانه را تشکیل می‌دهد تشدید کرده است. رهبران برجسته شیعه نظیر آیت‌الله علی سیستانی در عراق، که میلیون‌ها مقلد در سراسر جهان دارد، با محکوم کردن این ترور، از سلیمانی به عنوان شهید یاد کرده‌اند.

موقعیت سلیمانی به عنوان یک شهید، همراه با طرفداران گسترده در جوامع اصلی شیعه نشانه ضعف استراتژی آمریکا در تسخیر قلب‌ها و ذهنیات مردم است.

تعجب سایت صادق خرازی از امید بی‌پایه به اروپا

سایت وابسته به معاون وزیر خارجه در دولت اصلاحات، از ادامه امید بستن به اروپا انتقاد کرد.

دیپلماسی ایرانی که زیر نظر صادق خرازی اداره می‌شود، ابتدا پرسیده؛ «بر اساس کدام منطق به اروپا امید بسته‌ایم؟» و سپس نوشته است: لازم نیست به دو سه دهه پیش برگردیم تا سطح و عمق تفرق و سردرگمی در سیاست‌های جهانی اتحادیه اروپایی دستمان بیاید و بدانیم در این مدت، سیاستگذاران خارجی کشور با ارزیابی‌های مجموعا اشتباه‌آمیز، چگونه به این بلوک سیاسی متشتت اروپایی امید بسته بودند و حتی اینک با آشکار شدن ضعف سیاسی بیشتر آن، هنوز چشم یاری به آن دوخته‌اند.

مناقشات اقتصادی و تجاری و مخصوصا سیاست‌های پرتضاد انرژی بین اعضا، همین‌طور اغتشاش در سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه عجالتا به کنار، تردید و سردرگمی سیاست‌های راهبردی اتحادیه در برابر سه بلوک اصلی و قدرتمند امروز جهانی: چین، روسیه و آمریکا نیز فعلا مسکوت، فقط بیایید نگاهی گذرا به کیفیت نامتعادل در سیاست خارجی این مجموعه، ظرف همین چند ساله اخیر بیندازیم. پنج سال است که آتش جنگ داخلی در لیبی زبانه می‌کشد. دو کشور بزرگ اتحادیه: فرانسه و ایتالیا در کنار نگاه منفعلانه و محاسبه‌گر آلمان، هر یک، طرف یکی از جناح‌های متخاصم را گرفته، دیده بر خطر جنگ نیابتی بزرگ، به ضعف، فرو بسته و لاجرم جا را در نقطه‌ای راهبردی، برای حضور و مداخلات ترکیه و روسیه باز گذاشته‌اند.

توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی ایران که گویا شاهکار اتحادیه ظرف دهه‌های اخیر بوده، با گذشت کمتر از چهار سال اینک به بزرگترین ناکامی سیاسی- امنیتی اتحادیه تبدیل شده و تلاش‌های دو زن: اشتون انگلیسی و موگرینی ایتالیایی، با تصمیم یکجانبه یک رئیس‌جمهوری افسارگسیخته آمریکایی، با شکست کامل بدرقه شده است. ناکامی اتحادیه و دو قطب بزرگ آن، فرانسه و آلمان، با نزدیک شدن هرچه بیشتر دو رهبر افراطی، جانسون و ترامپ و در حالی که ایران گام‌های بیشتری در عدم تعهد به مفاد برجام برمی‌دارد کامل شده و لاجرم نگاه اروپایی‌ها دوباره به ایالات متحده معطوف شده است.

تلاش‌های موگرینی ایتالیایی ظرف ده سال ریاستش هرگز نتوانسته مانع کاهش شدید جایگاه اتحادیه در عرصه سیاست‌های جهانی شود.

آش مدیریت بازار شور شد صدای روزنامه‌ حامی دولت هم درآمد

روزنامه حامی دولت خواستار رسیدگی به سوء‌مدیریت حوزه صنعت شد.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: دولت دوم آقای روحانی، نقاط ضعف متعددی دارد که این یکی از آن‌ها وجود چند وزیر ضعیف‌ در دولت است. در این زمینه طی سال‌های اخیر بارها گفته و نوشته‌ایم ولی متأسفانه آقای رئیس‌جمهور هیچ اقدامی انجام نداده است.

وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت با گستردگی کم‌نظیری که در میان دستگاه‌های اجرائی دارد، به مدیری بسیار قوی نیازمند است تا بتواند پاسخگوی نیازهای مردم در سه بخش مهم صنایع و معادن و بازرگانی داخلی و خارجی باشد.

وضعیت بسیار آشفته خودرو در دو سال اخیر و وعده‌های بی‌پشتوانه روشن‌ترین نشانه ضعف در مدیریت این وزارتخانه مهم است.

وزیر صنعت در طول دو سال اخیر همواره وعده داده که قیمت خودرو را کاهش خواهد داد و بازار خودرو را به ثبات خواهد رساند ولی نه تنها این وعده‌ها عملی نشده بلکه هرچه می‌گذرد شرایط بدتر می‌شود.

آقای وزیر صنعت، مرتبا از ضرورت واگذار کردن کارخانه‌های خودروسازی بزرگ به بخش خصوصی سخن می‌گوید! اکنون که دولت این کارخانه‌ها را در اختیار دارد، اینگونه از نظر قیمت و کیفیت به مردم اجحاف می‌شود، اگر بخش خصوصی صاحب این کارخانه‌ها شود قطعا بسیار بیش از این‌ها جیب مردم خالی خواهد شد.

مهم‌تر این‌که واگذاری‌ها در بخش خصوصی دارای پرونده‌ای سیاه است و سرنوشت ماشین‌سازی تبریز، هپکوی اراک، کشت و صنعت مغان، نیشکر هفت‌تپه و... را دیدیم. این صنایع بسیار مهم کشور در همین سال‌های اخیر با قیمتی بسیار نازل و در واقع مفت به بخش خصوصی واگذار شدند و زیان‌های زیادی به کشور و بیت‌المال وارد شد. با این حال چگونه است که وزیر صنعت هرچند روز یک بار از عزم خود برای واگذاری کارخانجات بزرگ خودروسازی کشور به بخش خصوصی سخن می‌گوید؟ سازمان خصوصی‌سازی تا زمانی که سروسامان نیابد، نباید واگذاری‌ها به بخش خصوصی از سر گرفته شود.

هنوز تکلیف آن همه پول بیت‌المال که از طریق به حراج گذاشته شدن سرمایه‌های مهم صنعتی و کشاورزی کشور به جیب مفسدان اقتصادی رفته روشن نشده و هنوز سازوکار دقیق و قابل اطمینانی برای سازمان خصوصی‌سازی ایجاد نشده. در چنین شرایطی سخن گفتن از واگذاری‌ شرکت‌های بزرگ خودروسازی به بخش خصوصی بسیار سوال‌برانگیز است.

ایران

سطح زندگی ۸۰ درصد اروپایی‌ها از مردم ایران پایین‌تر است

خبر اول اینکه،رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه تأکید کرد که وضعیت زندگی اروپاییان نسبت به وضعیت امروز مردم ایران بدتر است. به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام عباسی در مجمع عمومی نمایندگان طلاب و فضلا گفت: بنده در گذشته و در حال حاضر مسئول بخش اروپای المصطفی بوده و هستم و حاضرم سوگند بخورم که ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم اروپا سطح زندگی پایین‌تری از مردم ایران دارند؛ رسانه دنیا را به نحو دیگر ترسیم کرده است و نمی‌دانیم در آن کشورها چه خبر است. وی تصریح کرد: امروز بسیاری از نعمت‌هایی که در کشور داریم، برای ما عادی است و به چشم ما نمی‌آید اما برخی از اشخاصی که از کشورهای گوناگون به ایران می‌آیند، همین مباحث عادی، برای آنان تعجب‌آور است. به گفته عباسی، قدرت رسانه شیطانی و مکرآمیز استکبار کاری انجام داده که حتی برخی‌ها نتوانند از دستاوردهای ما دفاع کنند.

تشبیه فقهای شورای نگهبان به پیامبر

خبر دیگر اینکه، آیت‌الله علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه مشهد با دفاع از عملکرد شورای نگهبان گفت: آنچه باعث تأسف است، این است که برخی مسئولین با سمت بالا با دشمن همصدا شوند و انتخابات را تشریفاتی بنامند. رهبر انقلاب در سخنرانی پریروز به یک آیه اشاره کردند و من امروز می‌خواهم این آیه را توضیح دهم. شأن نزول آیه این است که در سر معامله‌ای در زمان پیامبر، امیرالمؤمنین با یکی از اصحاب اختلاف پیدا کردند و امام گفتند باید به پیغمبر مراجعه کنیم و صحابی نپذیرفت که پیامبر قطعاً به نفع پسرعمو و دامادش حکم خواهد کرد و در این زمان بود که آیه نازل شد. به گزارش ایلنا وی افزود: اینکه بگوییم شش مجتهد شورای نگهبان با جناح‌گرایی حکم می‌کنند مثل این است که بگوییم پیامبر به نفع داماد و پسرعمویش حکم می‌کند؛ این دو حرف همسان هم هستند. خداوند در آیه بعدی می‌گوید چرا برخی این گونه هستند و پاسخ می‌دهد سه علت دارد؛ یا در دل‌هایشان مریضی است، یا شکاک هستند یا می‌ترسند خدا و پیامبر حق اینها را از بین ببرند. فقهای شورای نگهبان به اندازه وزن برخی آقایان نماز شب خوانده‌اند.

ارزیابی متفاوت اقتصاددان امریکایی از وضعیت ایران

شنیدیم که،«استیو ‌هانکه» اقتصاددان امریکایی در دانشگاه «جانز ‌هاپکینز» که روی تورم در اقتصادهای مختلف دنیا تحقیق می‌کند، پیش‌بینی وقوع «اَبَرتورم» در ایران را رد کرد و گفت برعکس اقتصاد ایران در یک سال اخیر روند با ثباتی را طی می‌کند و ارزش پول ملی ایران باثبات است. به گزارش عصرایران، این استاد اقتصاد با نگارش مطلبی در نشریه «نشنال ریویو»، با اشاره به اینکه اقتصاد ایران هیچ گاه حتی در آستانه اَبَرتورم نیز قرار نگرفته است، نوشت: «برایان هوک» نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران، اخیراً ادعا کرد که تحریم‌های امریکا علیه ایران باعث ایجاد «ابر تورم» در این کشور خواهد شد. اقتصاد ایران تنها در اکتبر سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) به آستانه ابرتورم نزدیک شد، اما وارد دوره ابرتورم نشد و امروز، ایران حتی نزدیک به آستانه ابرتورم هم قرار ندارد.این استاد اقتصاد امریکایی افزود: «در واقع از سال جدید میلادی، ارزش ریال ایران در برابر ارزهای خارجی (دلار) در بازار سیاه بسیار پایدار بوده است و نرخ رسمی تورم سالانه ۳۸.۶ درصد است. و طبق جدیدترین ارزیابی‌های من ، نرخ تورم ایران در حال کاهش است.»

آلمان امسال هم در جشن پیروزی انقلاب حضور دارد

دست آخر اینکه، وزارت امور خارجه آلمان اعلام کرده امسال هم طبق روال سال‌های گذشته در مراسم جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در محل سفارت ایران در برلین حضور خواهد داشت. به گزارش عصرایران، سخنگویانی از وزارت خارجه آلمان به روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» گفتند تغییری در مناسبات سیاسی ایران و آلمان روی نداده و نمایندگان وزارت خارجه آلمان امسال هم طبق سال‌های گذشته در مراسم چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در محل سفارت ایران در برلین حضور خواهند داشت. پارسال رسانه‌ها و محافل طرفدار اسرائیل جنجال گسترده‌ای بر سر حضور مقاماتی از وزارت خارجه آلمان در مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سفارت ایران در برلین به راه انداختند؛ اما مقامات برلین تأکید کردند بابت حضور در جشن پیروزی انقلاب اسلامی عذرخواهی نمی‌کنند و این روشی معمول در عرف روابط دیپلماتیک بین کشورهاست.

جوان

اصلاح‌طلبان: مجلسِ خوب مجلس ساختارشکن است!

درحالی‌که بسیاری از افراد اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس یازدهم تأیید صلاحیت شده‌اند، رد صلاحیت اقلیتی از نمایندگان تندرو مجلس از سوی شورای نگهبان قانون اساسی گویی برای این جماعت گران تمام شده است.

معصومه ابتکار، معاون اصلاح‌طلب رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در یادداشتی در روزنامه اعتماد، این اقلیت تندرو را نماینده دولت، اصلاحات و اعتدال نامیده و نوشته نگرانی‌ها از حذف این صداها و سلایق متنوع است!

پیش‌تر محمدصادق جوادی حصار از فعالان فتنه ۸۸ و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی این تندروها را سرمایه‌های اصلاح‌طلبان نامیده بود. علی مطهری نماینده عضو لیست امید در مجلس دهم چندی پیش گفته بود: «حتی افراد سهل‌انگار نسبت به احکام دین و حتی افراد مخالف نظام باید در مجلس نماینده مورد علاقه خود را داشته باشند». در میان نمایندگان شاخصی که اصلاح‌طلبان خیلی برای آن‌ها مرثیه می‌خوانند یکی محمود صادقی است (که رد صلاحیت شده) و دیگری پروانه سلحشوری است که البته در انتخابات مجلس یازدهم نامزد نشد. اما برای اینکه مخاطب بداند مواضع آن‌ها که اصلاح‌طلبان «صدای مردم» می‌نامند چه بوده است، به دو نمونه اشاره می‌کنیم.

محمود صادقی: «در اهواز، کرمانشاه، ملایر، همدان، اصفهان و... منتظر بودم از ریزگردها، فقر، بیکاری و... شِکوه کنند، اما رفع حصر خواسته اصلی بود.» پروانه سلحشوری: «مگر سوختن یک دکه دار در تونس منجر به انقلاب نشد؟ پس چرا ما این‌قدر نسبت به هم بی‌تفاوت هستیم؟ چرا وقتی این همه زنان را تحت فشار قرار می‌دهند، ساکت هستیم و کسی حرفی نمی‌زند؟»!

اکنون قضاوت را به خوانندگان محترم می‌سپاریم که نماینده مجلسی که با هزاران وعده عمل نکرده از مردم رأی اعتماد گرفته، این مواضع در راستای کدام یک از وظایف نمایندگی است. سابقه ساختارشکنی و حاشیه پردازی این جماعت البته به این دوره از مجلس بازنمی گردد و آن‌ها در مجلس ششم هم که اکثریت را در اختیار داشتند، همین مسیر را دنبال کردند. از نظر آن‌ها نماینده خوب، نماینده ساختارشکن و جنجالی است. نماینده‌ای که مردم را از رسیدگی به مطالبات و رفع مشکلات کشور مأیوس کرده و معاندان را سرِ شوق می‌آورد.

آرمان

خباز از تهران می‌رود؟

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره احتمال تغییر حوزه انتخابیه محمدرضا خباز از تهران به کاشمر گفت: دقیقا اطلاع ندارم، اما آقای محمدرضا خباز قاعدتا باید تغییر حوزه بدهد چرا که طبق مصوبه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان امکان لیست‌دهی در تهران وجود ندارد.

مجید انصاری انصراف می‌دهد؟

داریوش قنبری درخصوص این شائبه که ممکن است مجید انصاری از انتخابات انصراف دهد، گفت: «من این مساله را از زبان خود آقای انصاری نشنیده‌ام و این موضوع صرفا در حد گمانه‌زنی است. خودایشان باید در خصوص سیاست انتخاباتی‌اش اظهارنظر کند».

گلایه عضو پایداری از اصولگرایان

محمدناصر سقای‌بی‌ریا پیرامون حضور مستقل جبهه پایداری در انتخابات مجلس گفته است: «در چند روز گذشته لیستی 60 نفره را اعلام کرده‌ایم. در این راستا در مرحله بعدی تلاش ما این است که با نیروهای انقلابی، به مشترکاتی حداکثری در لیست خود دست پیدا کنیم. این در حالی است که در این مرحله ممکن است همه لیست با شورای ائتلاف مشترک باشد یا ممکن است در حد امکان اعضایی مشترک ارائه شود.» محمدناصر سقای‌بی‌ریا در ادامه تصریح کرده است: «برخی جریان‌ها و افراد که جبهه پایداری را به تمامیت‌خواهی و تک‌روی متهم می‌کنند، تحلیل اشتباهی دارند. همان‌گونه که تاکنون پیش‌رفته هیچ‌گاه نگفته‌ایم لیست جدا ارائه خواهیم کرد.»

پرندگان مرده میانکاله در بازار

با وجود اینکه حدود 10 روز از ممنوعیت فروش و برپایی بازار پرندگان در مازندران به علت مرگ مشکوک پرندگان مهاجر در میانکاله می‌گذرد، اما بازار پرنده‌فروشان فریدونکنار حتی یک روز نیز تعطیل نشده است. این در حالی است که چندین هفته است که پرندگان مهاجر تالاب میانکاله به دلایلی هنوز نامعلوم تلف می‌شوند. بر این اساس آمار تلفات پرندگان مهاجر تالاب میانکاله حتی از مرز 20 هزار بال نیز گذشته است.

کاندیداهای جامعه مدرسین برای «خبرگان»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اطلاعیه‌ای کاندیداهای این نهاد عالی حوزوی را برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان اعلام کرده است. این افراد عبارتند از: 1- استان قم: حضرت آیت‌ا... محمد یزدی «دامت برکاته»،2- استان خراسان‌رضوی: حضرت آیت‌ا... محمدتقی مصباح‌یزدی «دامت برکاته»،3- استان فارس: حضرت‌آیت‌ا... لطف‌ا... دژکام «دامت تاییداته»،4- استان تهران: حضرات آیات علی مومن‌پور، عباسعلی اختری و غلامرضا مصباحی‌مقدم «دامت تاییداتهم» و 5- استان خراسان‌شمالی: حضرت آیت‌ا... غلامرضا فیاضی «دامت تاییداته».

پایان ممنوعیت حضور وثوقی در سینما؟

در نامه‌ای از سازمان سینمایی به متولیان جشنواره فجر تاکید شده که نمایش نسحه اصلی فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست‌داشتنی » برای خبرنگاران و منتقدان در جشنواره فجر بلامانع است. گفتنی است این نامه در حالی صادر شده است که چندی پیش شهاب حسینی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور که رونوشت آن به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، درخواست کرده است با رفع ممنوعیت حضور بهروز وثوقی در سینمای ایران دستور نمایش نسخه اصلی «آشغال‌های دوست‌داشتنی» با حضور این بازیگر در جشنواره فجر را صادر کند.

روایتی از حضور کارچاق‌کن‌ها در مجلس

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس حضور کارچاق‌کن‌ها در مجلس را یکی از مشکلات بزرگ خوانده و گفته است: کارچاق‌کن‌ها افرادی هستند که قبلا در دولت یا مجلس مسئولیتی داشته‌اند و واسطه‌گری می‌کنند. محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص شاهراه‌های فساد در مجلس دهم در ادامه سخنانش افزوده است: دفاتر نمایندگان در تهران و شهرستان‌ها از نقاطی هستند که امکان ایجاد فساد در آنها وجود دارد، این در حالی است که متاسفانه افرادی که در دفاتر نمایندگان کار می‌کنند به‌رغم اینکه مورد اعتماد نمایندگان هستند گاهی از جایگاه خود سوء‌استفاده کرده و بعضا بدون اطلاع نمایندگان دست به فساد می‌زنند. گفتنی است نماینده کرمان در مجلس ادامه داده است: برخی از نمایندگان بدون شناخت کافی برای افراد توصیه‌نامه می‌دهند و بعد از مدتی متوجه مشکلات پرونده تخلفات آنها می‌شوند، اما دیگر کار از کار گذشته است.

تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد ایران

رضا زندی، روزنامه‌نگار حوزه انرژی در کانال تلگرامی خود نوشته است: 70درصد واردات نفت چین از کشورهای اوپک و اوپک پلاس تامین می‌شود. در این حالت می‌توان گفت ویروس کرونا باعث توقف 18 پالایشگاه چین و کاهش 20درصدی تقاضای نفت در این کشور شده که روزانه 3میلیون بشکه از تقاضا را کم کرده است. در این رابطه وقتی شرایط سخت می‌شود، رقابت شدیدتر می‌شود، پس بنابراین کشورها سعی می‌کنند به هر شکل ممکن کمترین میزان صادرات‌شان در چین را از دست بدهند. این در حالی است که قاعدتا بیشترین صادرات نفت ایران در شرایط تحریم به چین است. گفتنی است در این شرایط کاهش شدید واردات نفت چین و رقابت شدید فروشندگان دیگر، فروش نفت ایران را محدودتر می‌کند.

دستگیری عامل تیراندازی به یگان مرزی

پس از انتشار فیلمی در فضای مجازی مبنی بر تیراندازی به سمت یگان‌های مرزی شهرستان میناب، فرمانده دریابانی هرمزگان از دستگیری عامل این تیراندازی خبر داده است. در این رابطه فرمانده دریابانی (زیرمجموعه نیروی انتظامی) هرمزگان گفته است: در این راستا مرزبانان با اقدام تخصصی و اطلاعاتی موفق شده‌اند عامل تیراندازی به مقر نظامی را شناسایی کرده و متهم را در حالی که قصد فرار از حوزه استحفاظی بندرعباس به مقصد استان فارس را داشته است با هماهنگی قضایی و همکای عوامل انتظامی دستگیر کنند. این در حالی است که سرهنگ حسین دهکی در ادامه سخنانش افزوده است: دو قبضه اسلحه از متهم کشف و فرد دستگیر شده به هویت اختصاری «س.ن» در بازجویی‌ها به تعدی و تعرض به یگان‌های مرزی، ایجاد اخلال در نظم و امنیت عمومی و قاچاق گسترده کالا اعتراف کرده است.

پرداخت یارانه‌ها کم می‌شود؟

هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور در سال 99 گفته است: براساس مصوبه کمیسیون در سال آینده 28 هزار تومان به مبلغ یارانه در سال 99 اضافه خواهد شد. این در حالی است از ابتدای فروردین سال آینده رقم یارانه نقدی از 45 هزار و 500 تومان به 72 هزار تومان افزایش می‌یابد. بر این اساس به نظر می‌رسد دولت با این مصوبه موافقت چندانی ندارد؛ به‌طوری که تازه‌ترین اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از این حکایت دارد که پرداخت یارانه 72 هزار تومانی در برنامه‌های دولت نبوده است. در این میان، مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سال 99 در این باره اعلام کرده است: با اجرای تصمیم جدید کمیسیون تلفیق، مجموع سرانه یارانه پرداختی به افراد کمتر خواهد شد.

ردصلاحیت ضربه بزرگی به من زد

رئیس کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراهای مجلس در مورد ردصلاحیتشدنش گفته است‌: به ردصلاحیت خودم اعتراض دارم، اما براساس بیانات رهبر معظم انقلاب آبروی خود را با خدا معامله می‌کنم و برای جلوگیری از تضعیف شورای نگهبان دیگر هیچ اعتراضی نخواهم کرد. محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراهای مجلس در کانال تلگرام خود در این باره نوشته است: رد صلاحیت اخیر ضربه بزرگی به آبروی من که همه عمرم را صرف خدمت به نظام کرده‌ام، وارد کرده است و خناسان بدخواه نظام نیز منتظر سوءاستفاده از این شرایط هستند، ولی اکنون ساکت کردن خناسان بدخواه نظام اوجب واجبات است. وی در ادامه افزوده است: بهتر است شورای محترم نگهبان در خصوص علت ردصلاحیت‌ها بنا به رضایت افراد روشنگری کند.

دستگیری عامل انتشار شایعه کرونا

پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان از دستگیری عامل انتشار شایعه کرونا در کردستان خبر داده است. سرهنگ مهدی دانش‌پور، از دستگیری فردی که 15 بهمن‌ماه جاری با انتشار کلیپی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کردستان با عنوان «بستری شدن یک‌ تاجر چینی به علت بیماری کرونا در یکی از بیمارستان‌های سنندج»، باعث تشویش اذهان عمومی شده بود، خبر داده و اظهار داشته است: این اقدام علاوه‌بر ایجاد نگرانی برای مردم، منجر به سوءاستفاده و باز نشر آن در کانال‌ها و رسانه‌های معاند شده بود. پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان در این باره افزوده است: پس از انتشار این کلیپ و اعلام عدم صحت این اظهارات خلاف‌واقع و تکذیبیه از طریق دانشگاه علوم پزشکی استان، بررسی موضوع در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته است که پس از 24 ساعت متهم در کردستان شناسایی و با هماهنگی مرجع قضایی بازداشت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مرصاد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    27 0
    اصلاح طلب خوب هم ؛ اصلاح طلب مرده است !!
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۹
    25 1
    خیر خیر .. ساختار شکن نمیخواهیم .. ایمان به الله وراه امام و رهبری مخواهیم سلیمانی و سلبمانی های زیادی داریم ، از مشی انها میخواهیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس