اخبار ویژه روزنامه ها

رحمانی فضلی تاکید کرد: الحمدلله فضای کشور انتخاباتی است و در همین تهران که برخی می‌گفتند تعداد کمی از افراد جناح ما تأیید صلاحیت شدند چند لیست ارائه داده‌اند.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

بروکینگز: ایران باز هم از آمریکا انتقام خواهد گرفت

اندیشکده بروکینگز معتقد است انتقام خون سردار سلیمانی به واسطه حمله به پایگاه نظامی عین‌الاسد، به پایان نرسیده و ایران باز هم به آمریکا ضربه خواهد زد.

این اندیشکده در گزارشی تصریح کرد: استراتژی آمریکا در مقابل ایران، پیچیده و به نوعی ناخوشایند است. دولت ترامپ از طریق کمپین فشار حداکثری، چشم‌انداز مقابل خودش را براساس تغییر رژیم در ایران ترسیم کرده است. با این حال واشنگتن همزمان تلاش کرده تا در مقابل سیاست تغییر رژیم خود تلاش‌های متناقضی هم انجام دهد.

دولت در حالی استراتژی امنیتی و دفاعی خود را با محوریت رقابت با قدرت‌های بزرگ مثل چین و روسیه دنبال می‌کند، که همزمان تاکتیک‌هایش برای دستیابی به اهداف تعیین شده در قبال ایران، فاقد معنا و یکپارچکی است. آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای نشان داده هیچ تلاشی برای ایجاد یک مسیر تازه یا ایجاد زمینه‌ای برای گفت‌وگو نمی‌کند. ترامپ در حالی از توافق جدید سخن به میان می‌آورد که نتوانسته به طور مؤثر ائتلاف بین‌المللی‌ای را برای فشار بر ایران بسیج و رهبری کند. دولت حتی نسبت به تنش‌ها هم واکنش‌های مبهم، متناقض و موقتی از خود نشان می‌دهد، مثلاً در حالی امروز به یکباره قاسم سلیمانی را ترور می‌کند که تابستان گذشته در مقابل ساقط کردن هواپیمای بدون سرنشین‌اش از سوی ایران هیچ واکنشی نشان نداد.

مطمئناً، قاسم سلیمانی با توجه به اینکه رهبری فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را برعهده داشت طی چند دهه گذشته به منافع آمریکا ضربه زد به همین خاطر هم کسی نمی‌تواند و نباید ترور او را کم ارزش بداند. با این حال هنوز معلوم نیست که چرا سلیمانی در این مقطع و در عراق ترور شد.

علاوه بر این‌ها، فرآیند مبارزه با داعش طی چند هفته گذشته به شدت مختل شده چرا که ادامه همکاری عراقی‌ها با ائتلاف در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. این رویکرد گیج کننده آمریکا در قبال تهران از سوی خود ایرانی‌ها بی‌اثر، توسط شرکای منطقه‌ای و متحدین اروپایی و آسیایی واشنگتن خطرناک و برای دیگر دشمنان آمریکا مانند کره شمالی یک فرصت ارزیابی می‌شود.

برای کسانی که سؤال می‌کنند آیا با حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق انتقام خون سلیمانی گرفته شده، می‌گوییم که بیایید رو راست باشیم: اگرچه زمان اقدامات آینده ایران نامشخص است، اما شکی نیست که انتقام ایران به همین حمله موشکی ختم نمی‌شود. به عنوان مثال پاسخ دیگر ایران ممکن است توسط حزب‌الله لبنان از طریق حمله به دیپلمات‌ها و غیرنظامیان آمریکایی در لبنان و سوریه باشد. این که می‌گویند ایران پاسخ خودش را داده، نادرست است، شبکه شبه‌نظامیانی که تهران طی این سال‌ها حمایت کرده مهمترین سلاح این کشور برای حمله به منافع آمریکا است.

خاورمیانه در امتداد مسیری حرکت می‌کند که به نظر می‌رسد احساسات در حمایت از تهران به شکل فزاینده‌ای رو به رشد است. در سوریه، ایران با پشتیبانی سنگین روسیه و حزب‌الله موفق شده رهبر این کشور، بشار اسد را در قدرت نگه دارد. در لبنان، دولت جدید به حزب‌الله و دمشق بیش از پیش قدرت می‌بخشد و بعید است بتواند اقدامات راستینی برای جلوگیری از افزایش نفوذ حزب‌الله به عمل آورد. در عراق، مراکز اصلی قدرت در حال بررسی جدی ادامه حضور نظامی آمریکا در کشورشان هستند. در یمن، سعودی‌ها و اماراتی‌ها سال‌ها است در نبرد با حوثی‌ها هستند، اما عملاً دستاوردی نداشته‌اند.

به طور کلی متحدان منطقه‌ای ایران در سراسر منطقه از نظر ظرفیت و توانایی در حال رشد هستند. در کل چشم‌انداز منطقه به طور فزاینده‌ای برای ایران مثبت است.
 

می‌گفتند نامزدهای ما تأیید نشده‌اند اما چند لیست دادند!

وزیر کشور تصریح کرد: آنها که می‌گفتند افراد جناح ما تأیید صلاحیت نشده‌اند، چند لیست در انتخابات ارائه کرده‌اند.

رحمانی فضلی در برنامه نگاه یک سیما تاکید کرد: الحمدلله فضای کشور انتخاباتی است و در همین تهران که برخی می‌گفتند تعداد کمی از افراد جناح ما تأیید صلاحیت شدند چند لیست ارائه داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: احزاب باید نقش خود را انجام دهند. مردم اعتدال، اصولگرا و اصلاح‌طلب را تجربه کرده‌اند ما نباید با صندوق قهر کنیم. نفس حضور مردم برای رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور مهم است.

وی در مورد حضور حداکثری مردم در انتخابات تصریح کرد: حضور مردم در صحنه‌های مختلف همیشه مبین همراهی، مشارکت و دفاع از انقلاب بوده است؛ شاید در هیچ کشوری حساسیت روی این حضور نیست.
 

بی‌انضباطی مالی دولت و تورمی که سر سفره مردم می‌رود

نشریات حامی دولت می‌گویند بی‌تدبیری دولت در مهار نقدینگی سرگردان، موجب تشدید تورم شده است.

روزنامه همشهری ذیل تیتر «صدای پای تورم؛ روی منحنی نقدینگی» نوشت:

نقدینگی در پایان آذرماه امسال از مرز ۲۲۶۳ هزار میلیارد تومان عبور کرد. بانک مرکزی با انتشار این آمار روند رشد سریع نقدینگی را تأیید کرد و موجب شد نگرانی‌ها از اثر فزاینده روند فعلی بر شاخص تورم افزایش یابد.

به زعم کارشناسان یکی از دلایل پایداری نرخ تورم بالا، به کسری بودجه سنگین دولت مربوط می‌شود؛ به گفته اقتصاددانان، پولی شدن کسری بودجه دولت، به معنی جبران آن از طریق سیاست‌های انبساطی پولی است که می‌تواند روند کاهنده نرخ تورم در ماه‌های اخیر را معکوس سازد. بانک مرکزی در ماه‌های اخیر نشان داده مصمم است از طریق استفاده از ابزار عملیات بازار باز، مانع پولی شدن کسری بودجه دولت شود.

این روزنامه افزود: کارشناسان اقتصادی همواره نسبت به خطر پولی شدن کسری بودجه دولت و استقراض مستقیم و غیرمستقیم دولت از بانک مرکزی هشدار می‌دهند؛ با این حال بانک مرکزی به تازگی با فعال‌سازی عملیات بازار باز تلاش دارد تا جلوی این خطر را بگیرد و با استفاده از ابزاری جدید، ضمن اصلاح ساختار، به بدهی‌های دولت نظم دهد و از سوی دیگر با کاهش وابستگی بانک‌ها به اضافه‌برداشت از منابع پرقدرت بانک مرکزی، جلوی رشد تورم را بگیرد. هرچند بانک مرکزی امیدوار است با عملیات بازار باز جلوی پولی شدن کسری بودجه دولت را بگیرد اما توفیق این نهاد در مسیر انتخاب شده به انضباط مالی دولت بستگی زیادی دارد.

نمودار منتشر شده بانک مرکزی نشان می‌دهد رشد پایه پولی از رشد نقدینگی در آبان و آذرماه امسال سبقت گرفته؛ درحالی‌که از تیرماه امسال نرخ رشد نقدینگی بیشتر از نرخ رشد پایه پولی بوده و براساس آخرین برآورد بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی در پایان آذرماه امسال نسبت به آذرماه پارسال 28/2 درصد و نرخ رشد پایه پولی هم 28/3 درصد بوده  و به این ترتیب حجم پایه پولی در پایان فصل پاییز امسال 314 هزار و 260 میلیارد تومان بوده است.

عجیب اما عادی؛ از شگفتی‌های انتشار گزارش تازه بانک مرکزی که حالا دیگر برای تحلیلگران عادی شده، کتمان روند رشد نرخ تورم است؛ بانک مرکزی از یک سو روند نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی را تا پایان آذرماه به تصویر کشیده اما در مقابل نمودار نرخ تورم به آخرین نرخ تورم در آبان‌ماه پارسال محدود شده که استقلال بانک مرکزی را دست‌کم در تولید و انتشار آمارهای تخصصی نظیر رشد اقتصادی و نرخ تورم زیر سؤال برده است. مرکز آمار ایران می‌گوید: نرخ تورم سالانه ایران از  42/7 درصد در شهریورماه امسال به 38/6 درصد در دی‌ماه امسال کاهش یافته؛ با این حال رشد نقدینگی و پایه پولی همچنان تقویت‌کننده نرخ تورم بالا در اقتصاد است.

روزنامه اعتماد هم در گزارشی نوشت: نقدینگی در هر فصل، 6/5 درصد رشد می‌کند. آنچه افزایش نقدینگی را به‌عنوان عاملی نگران‌کننده برای اقتصاد بدل می‌کند، رشد اقتصادی منفی 7/6 درصدی تا پایان آذرماه است. در شرایطی که نرخ رشد اقتصادی منفی است، افزایش نقدینگی به معنای اهرمی برای بالا بردن قیمت‌ها و ناتوانی اقتصاد در هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد را نشان می‌دهد. در خرداد سال جاری که نقدینگی از مرز 2000 هزار میلیارد تومان عبور کرد، نرخ تورم 37/6 بود و در آذرماه نیز به 40 درصد رسید. اگر روند فعلی نقدینگی افزایش یابد، چه بسا نرخ تورم نیز جهش‌های دیگری تجربه کند.
روزنامه سازندگی روزنامه دیگری است که ذیل تیتر «تورم بزرگ در راه است»، می‌نویسد: ثبت رکورد برای نقدینگی بیشتر و بیشتر همچنان ادامه دارد. ترمزش کشیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد دولت یا قدرت کنترلش را ندارد، یا لزومی برای کنترل آن نمی‌بیند. به همین دلیل هم بعد از مدت‌ها که بانک مرکزی بالاخره گزیده آمارهای اقتصادی 9 ماهه 1398 و نقدینگی را منتشر کرد، مشخص شد که حجم نقدینگی از مرز 2200 هزار میلیارد تومان عبور کرده و رشد آن نسبت به سال قبل 28/2 درصد بوده است. حجم نقدینگی در آذر 97 حدود 1764 هزار میلیارد تومان و در اسفند 97 حدود 1882 هزار میلیارد تومان بوده است.
این در حالی است که کارشناسان مدام درباره کنترل حجم نقدینگی و رشد سریع آن هشدار می‌دهند، اما کاری از پیش نمی‌رود. حجم نقدینگی در خردادماه سال جاری برای نخستین‌بار به مرز 2000 هزار میلیارد تومان رسیده بود.

رشد نقدینگی سرگردان و تاثیرات تورمی مخرب آن در حالی است که بسیاری از مراکز تولید، نیازمند سرمایه‌گذاری هستند. دولت در حالی ظرف 6 سال گذشته دائما به‌دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی بود - و تقریبا هم هیچ موفقیتی پیدا نکرد- که نقدینگی در داخل کشور طی 6 سال اخیر تقریبا پنج برابر شده است. این ظرفیت بزرگ در صورت مدیریت می‌توانست و می‌تواند به رونق تولید و اشتغال کمک کند اما متاسفانه هم‌اکنون به شکل سیلابی مخرب در حال تشدید سوداگری کاذب و بر جای گذاشتن تاثیرات تورمی سنگین است که در میان‌مدت می‌تواند موجب تشدید رکود هم بشود.
 

زیباکلام: رأی اصلاح‌طلبان ریزش کرده است

صادق زیباکلام می‌گوید هزینه کردن کارگزاران از نام هاشمی رفسنجانی سؤال‌برانگیز و به دور از امانتداری است.

در حالی که حزب کارگزاران نام «یاران هاشمی» را برای لیست انتخاباتی خود انتخاب کرده، زیباکلام به «انتخاب» گفت: واقعا مشخص نیست این حزب از کجا یقین کرده که اگر مرحوم آیت‌الله هاشمی زنده بود، از این لیست و افراد حمایت می‌کرد.

وی گفت: «اقدام روزنامه سازندگی و اساسا تلاش حزب کارگزاران برای بهره‌برداری از اعتبار مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را می‌توان اقدامی سؤال‌برانگیز ارزیابی کرد. بخش قابل توجهی از طرفداران اصلاحات چهار سال قبل یک و نیم میلیون از آن‌ها به فردی همچون محمدرضا عارف به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان رای دادند اما اکنون عارف در صورت نامزدی مجدد، 100 هزار رای هم کسب نمی‌کند. روزنامه سازندگی و حزب کارگزاران به طور حتم چنین امری را می‌دانند و نسبت به آن واقف هستند که بخش قابل توجهی از بدنه اجتماعی طرفداران اصلاحات پای صندوق رأی نمی‌آیند.»

وی افزود: «در کم‌ترین حالت، اقدام حزب کارگزاران برای هزینه کردن نام اعتبار مرحوم هاشمی را می‌توان نوعی عدم امانت‌داری مناسب ارزیابی کرد.»

این فعال اصلاح‌طلب در بخشی دیگر از گفته‌های خود تاکید کرد:‌ «واقعا مشخص نیست کارگزاران و روزنامه سازندگی از کجا یقین دارند که اگر ایشان زنده بودند از این لیست و افراد حمایت می‌کردند.»

زیباکلام در ادامه تصریح کرد: «ما شاهد بودیم به‌صورت مرتب طرفداران و بدنه اجتماعی جریان اصلاح‌طلب در حال ریزش بوده؛ در این شرایط مسئله این است که آیا همچنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مردم را به حضور فراگیر ترغیب می‌کردند یا خیر؟ من در باب این موضوع مطمئن نیستم که از این لیست حمایت می‌کردند.»

وی افزود: «رغبت دارم از سازندگی و کارگزاران این پرسش را مطرح کنم که آن‌ها این اطمینان را از کجا به دست آورده‌اند که تحت عنوان «یاران هاشمی» لیست ارائه می‌دهند.

گفتنی است در لیست حزب اشرافی کارگزاران که قائل به سیاست‌های اقتصادی سرمایه‌سالارانه است، اسامی برخی مدعیان حمایت از کارگران و اعضای خانه کارگر نظیر علیرضا محجوب و سهیلا جلودارزاده و همچنین برخی اعضای حزب کار دیده می‌شود. در این فهرست همچنین پنج عضو کارگزاران در کنار کسانی چون مجید انصاری‌ حضور دارند.

ایران

پیشنهاد دیدار احزاب با رهبر معظم انقلاب

خبر اول اینکه، دبیرکل یک حزب سیاسی اصولگرا گفت: اگر قرار است حزب تأثیرگذار باشد، نیاز است که به احزاب توجه شود، در همین راستا از مقام معظم رهبری تقاضا داریم تا همان طور که با مداحان، دانشجویان، کارگران، فرهنگیان و سایر اقشار مردم دیدار دارند، دیداری هم با احزاب داشته باشند. به گزارش ایلنا، ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب ایران زمین دیروز در نشست خبری جبهه تحولگرایان ایران اسلامی، افزود: برای مثال هفتم تیرماه که سالروز شهادت شهید بهشتی عزیز و یاران ایشان در حزب جمهوری اسلامی است، می‌تواند مناسبت خوبی برای برگزاری هفته احزاب باشد و در این زمان رهبری دیداری هم با احزاب داشته باشند و احزاب بتوانند با ایشان دیدار و گفت‌وگو کنند.

عمان: امکان گفت‌وگو بین ایران و امریکا وجود دارد

خبر دیگر اینکه،وزیر خارجه عمان بر مواضع کشورش برای برقراری صلح و ثبات در منطقه تأکید کرد. به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان در حاشیه کنفرانس مونیخ گفت: ایران کشوری بزرگ در منطقه است و اینکه این کشور را به چالش بکشیم، کمکی به حل مشکلات منطقه نخواهد کرد.
عمان به ارتباط با واشنگتن و تهران ادامه می‌دهد چراکه ما فکر می‌کنیم امکان گفت‌وگو بین دو طرف وجود دارد و در شرایط فعلی امکان درگیری نظامی بسیار کم است. وی همچنین افزود: ما باید همواره برای ایجاد صلح در منطقه تلاش کنیم. ما نگران اشتباه‌های احتمالی توسط کشتی‌های جنگی در تنگه هرمز هستیم، چراکه چنین اشتباه‌هایی ممکن است مشکل بزرگی ایجاد کند.

‍ بازداشت موقت یکی از کارگران نیشکر هفت‌تپه

دست آخر اینکه، خبرگزاری ایلنا از بازداشت موقت یکی از کارگران نیشکر هفت‌تپه در اهواز خبر داد. این خبرگزاری به نقل از منابع خود در این واحد صنعتی نوشته: محمدرضا دبیریان روز شنبه بازداشت شده است؛ برای او وثیقه تعیین شده اما قاضی پرونده با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه موافقت نکرده است و مشخص نیست تا چه زمانی قرار است در بازداشت بماند. از دلیل این بازداشت هنوز اطلاعی در دست نیست اما از قرار معلوم، بازداشت دبیریان با تجمعات گذشته‌ کارگران نیشکر هفت‌تپه بی‌ارتباط نیست.

جوان

خطاب وزیر کشور با چه کسانی بود؟

سخنان وزیر کشور در مورد کسانی که به رد صلاحیت‌ها انتقاد کردند، مورد اعتراض برخی فعالان مجازی حامی دولت قرار گرفت. عبدالرضا رحمانی فضلی در سخنانی که در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما داشت، فضای کشور را کاملاً انتخاباتی دانست و تصریح کرد: «در همین تهران که برخی می‌گفتند تعداد کمی از افراد جناح ما تأیید صلاحیت شدند چند لیست ارائه داده‌اند.» او در ادامه گفته: «احزاب باید نقش خود را انجام دهند. مردم اعتدال، اصولگرا و اصلاح‌طلب را تجربه کرده‌اند. ما نباید با صندوق قهر کنیم. نفس حضور مردم برای رهبر انقلاب و رئیس جمهور مهم است.»

در هفته‌های اخیر بارها و بارها سران احزاب اصلاح‌طلب نسبت به آنچه رد صلاحیت گسترده کاندیداهای خود می‌نامیدند، اعتراض کردند و مدعی شدند که به دلیل نداشتن کاندیدا امکان دادن لیست را ندارند. از جمله رئیس جمهور حسن روحانی هم در سخنانی (۷ بهمن ۹۸) گفته بود: «به شما می‌گویند وارد یک فروشگاه بزرگ شوید و یک جنسی را انتخاب کنید، اگر یک جنس بیشتر نیست، یک مارک هم بیشتر نیست، دیگر انتخاب لازم نیست، دیگر بزرگ خانواده لازم نیست برود، یک بچه هم برود، یک مارک است دیگر می‌گویند این جنس را برداریم پول را بده و بیا. بسیار مهم است که مردم احساس کنند باید میان چند نمونه یکی را برگزینند؛ این می‌شود انتخابات...»

روحانی البته در نشست خبری روز گذشته خود، این مثال را که نافی انتخابی بودن انتخابات پیش رو بود، به مثالی که صرفاً محدود شدن انتخاب را تأیید می‌کرد، تغییر داد و توضیح داد که انتخابات از بین نرفته، بلکه صرفاً امکان انتخاب محدود شده است و کارخانه خودروسازی را مثال زد که به جای ۵۰ رنگ، ۱۰ رنگ را مقابل مشتری‌های خود می‌گذارد و تصریح کرد: «از نظر برخی ممکن است انتخاب مطلوب امکان نداشته باشد، اما آیا باید انتخابات محدود را هم کنار بگذاریم و کل انتخابات را کنار بگذاریم؟» روحانی همچنین توضیح داد که انتخابات را انتصابات نمی‌داند: «همه حرف من از روز اول آن بود که اجازه ندهیم یک وقتی انتخابات تبدیل به انتصابات شود، نه اینکه هم اکنون انتخابات، انتصاب است که اگر این‌گونه باشد چرا من اصرار می‌کنم که مردم در انتخابات شرکت و در آن حضور پیدا کنند.» برخی خواستند سخنان رحمانی فضلی در کنار انتقادات روحانی به شورای نگهبان را نشانه وجود دوگانگی در دولت بدانند، اما موضع جدید روحانی حکایت از تغییر موضع دولت دارد و نه دوگانگی بین رئیس جمهور و وزیر.

اصلاح‌طلبان هم گرچه ابتدا گفتند کاندیدایی ندارند و لیست نمی‌دهند، اما هم اکنون با لیست‌های متعدد در انتخابات مجلس حضور دارند و همین نشان می‌دهد آن عده که از نداشتن کاندیدا حرف زده‌اند، ادعای‌شان خلاف واقع بوده است.

سخنگوی اعتمادملی: لیست کارگزاران اصلاح‌طلبانه نیست

سخنگوی حزب اعتماد ملی، حزب کارگزاران را متهم به گنجاندن افرادی غیراصلاح‌طلب در لیست خود کرد. اسماعیل گرامی مقدم در مصاحبه‌ای با روزنامه آرمان گفته: «بنا نبود لیستی ارائه دهند که برخی احزاب اصلاح‌طلب به شدت منتقد برخی افراد آن لیست هستند و اصلاً آن‌ها را اصلاح‌طلب نمی‌دانند. ما انتظار داشتیم بر اساس مسلک و مرام حزب کارگزاران بین ۱۲ تا ۱۶ نفر را از بین نامزدهای خود انتخاب کنند و لیست دهند. ولی اینکه ۳۰ نفر را پر کردند، مقداری از سوی رقبا سؤال‌برانگیز است که چرا اصلاح‌طلبان که کاندیداهای مشخصی داشتند از ابتدا لیست ندادند».
او در ادامه اصلاح‌طلب بودن برخی از این افراد را زیر سؤال برد: «رقبا این دقت نظر و انصاف را ندارند که بیش از دو سوم آن‌هایی که در لیست کارگزاران قرار گرفتند چهره‌های ناشناخته‌ای هستند. اینکه ناشناخته هستند یعنی نمی‌دانیم که دارای اندیشه اصلاح‌طلبی هستند یا نه.»

او تلویحاً لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات قبلی مجلس را هم دچار همین مشکل دانست و گفت: «برای اینکه فرصت را از دست ندهیم، احزابی که می‌خواهند لیست بدهند به لیست محدود اکتفا کنند. چه اجباری است که ۳۰ نفر لیست داده شود که قابل کنترل نباشد و پس از آن نیز ما اصلاح‌طلبان مثل داستان لیست امید چهار سال هزینه عملکرد آن لیست را بدهیم؟»

اصلاح‌طلبان پیش از این مدعی نداشتن کاندیدا در تهران شده بودند و حالا صریحاً شاکی هستند که چرا انتشار لیست‌های سی نفره، خلاف واقع بودن ادعای آنان را عیان کرده است. گفته می‌شود غیراز کارگزاران سازندگی، برخی احزاب اصلاح‌طلب دیگر، همچون حزب مردم سالاری، حزب همبستگی و حزب اراده ملت نیز در روزهای آینده لیست‌های جداگانه ارائه خواهند داد.

آرمان

حق با ایران است

وزیر امور خارجه کانادا گفته است: براساس کنوانسیون جهانی هوانوردی درخصوص مسائل مربوط به خواندن جعبه سیاه، حق با ایران است. این در حالی است که در این رابطه در 30روز گذشته، ایران خواسته است تجهیزات لازم را برای خواندن این جعبه‌های سیاه به دست آورد، اما اگر بعد از 30 روز این اتفاق نیفتاده است پس باید به راه‌حل‌های دیگر فکر کرد.

هانی کرده از مرگ گریخت

هانی کرده که در یک درگیری میان اراذل و اوباش به شدت مجروح شده بود، از بیمارستان مرخص شده است. این در حالی است که هانی کرده از اراذل و اوباش سطح یک تهران است که در درگیری میان اراذل و اوباش از نواحی مختلف بدن به علت اصابت ضربات قمه مجروح شده و بنابراین در بیمارستان بستری شده و مدتی در کما بوده است. اما با بهبود وضعیت جسمی‌اش از بیمارستان مرخص شده است. گفتنی است از سوی دیگر هانی کرده اخیرا در فضای مجازی نیز فعالیت داشته است.

انتقاد از سلبریتی شدن مداحان

«معصومه ظهیری» معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه در دوران جدید در بسیاری از حوزه‌ها از جمله مداحی تغییراتی ایجاد شده است، گفته است: مدتی غفلت کرده‌ایم و مجالس مداح‌محور شده و این‌گونه شده است که مداحان نامدار مانند سلبریتی‌ها به چهره‌های شاخصی که تاثیرگذار هم هستند، تبدیل شده‌اند، این در حالی است که اوضاع به گونه‌ای شده که رابطه مداح و طرفدارانش به صورت مرید و مرادی شده است. در این راستا این افراد عده‌ای را در دور خود جمع کرده‌اند و سبک‌های مختلفی را نیز تبلیغ می‌کنند.

اتهامات مالک فیسبوک علیه ایران

مارک زاکربرگ، مالک فیسبوک به بیان ادعاهای بی‌اساس علیه ایران پرداخته است. گفتنی است در این خصوص مارک زاکربرگ مالک فیسبوک مدعی شده است: ایران پشت بیشترین فعالیت‌های دروغ‌پراکنی که فیسبوک با آنها مقابله می‌کند، قرار دارد. این در حالی است که بیشتر فعالیت‌های ایران، آمریکا را هدف قرار داده است. به گزارش د ‌نیشن، مارک زاکربرگ، مالک فیسبوک در ادامه سخنانش در این باره افزوده است: ما باید هوشیار باقی بمانیم چراکه دشمنان در حال پیشرفت هستند. در این رابطه تهدیدها همواره وجود دارد بنابراین ما باید همواره بر آنها غلبه کنیم.

بازداشت یک کارگر هفت‌تپه

محمدرضا دبیریان بازداشت شده است. این در حالی است که منابع خبری در نیشکر هفت‌تپه از بازداشت موقت یکی از کارگران این واحد صنعتی خبر داده‌اند. گفتنی است‌ به گفته‌ آنها، محمدرضا دبیریان روز شنبه بازداشت شده است. در این راستا برای او وثیقه تعیین شده است اما در حال حاضر قاضی پرونده با تبدیل قرار بازداشت به وثیقه موافقت نکرده است و مشخص نیست تا چه زمانی قرار است در بازداشت بماند. در این رابطه از دلیل این بازداشت هنوز اطلاعی در دست نیست اما از سوی دیگر از قرار معلوم، بازداشت دبیریان با تجمعات گذشته‌ کارگران نیشکر هفت‌تپه بی‌ارتباط نبوده است.

تجمع کارگران مترو مقابل شورای شهر

جمعی از کارگران خط سه متروی تهران که در کارگاه ایستگاه نوبنیاد و اقدسیه مشغول به کار هستند، در برابر شورای شهر تهران تجمع کرده‌اند. این در حالی است که از یک سو آنها که نسبت به عدم‌پرداخت 18 ماهه حقوق خود از سوی متروی تهران اعتراض داشته‌اند، گفته‌اند: مدیران مترو به ما قول می‌دهند که حقوق‌تان را واریز می‌کنیم، در حالی که با وعده‌ووعید 18 ماه است که بدون حقوق مشغول به کاریم. گفتنی است در این رابطه ما 60 نفر مشغول در دو کارگاه اقدسیه و نوبنیاد هستیم که ماه‌هاست حقوق خود را دریافت نکرده‌ایم. البته اعتبار به مترو می‌دهند، اما برای تجهیز و توسعه مترو استفاده می‌شود و حقوق کارگران پرداخت نمی‌شود. در این راستا آنها از مدیرعامل متروی تهران و مسئولان شهرداری درخواست کرده‌اند که حقوق معوقه آنها را هرچه سریع‌تر پرداخت کنند. ‌

بازداشت به‌خاطر پرتاب یک سیب

منابع خبری شنبه شب گزارش داده‌اند: پلیس اسرائیل یک زن را به خاطر پرتاب سیب گندیده به سمت بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دستگیر کرده است. در این راستا گفتنی است بنیامین نتانیاهو, نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تجمع انتخاباتی حزب لیکود در شهر «نتانیا» حضور یافته بود که یک زن بیست و پنج ساله به سمت او سیب پرتاب کرده است. براساس این گزارش، این در حالی است که پلیس رژیم صهیونیستی این زن را بازداشت کرده و تحقیقات در این باره در جریان است. در این رابطه هنوز هویت این زن و هدف وی از انجام این عمل مشخص نشده است. در انتخابات گذشته کنست که 17 سپتامبر (26 شهریور) برگزار شده است، حزب آبی- سفید 33 کرسی، لیکود 32 و حزب «اسرائیل خانه ما» هشت کرسی را به دست آورده‌اند.

زمان برگزاری دادگاه بانک سرمایه

قاضی مسعودی‌مقام درخصوص پرونده متهمان عادلیان و خادم که ششمین پرونده بانک سرمایه است، گفته است: مورد اتهامی این افراد در حدود 60 میلیارد تومان بوده است که در حوزه تسهیلات ریالی است. قاضی مسعودی‌مقام با بیان مطلب فوق در ادامه سخنانش در این باره افزوده است: این در حالی است که یک نفر از متهمان به نام خادم متواری است و زمان رسیدگی به این پرونده روز دوشنبه 28 بهمن راس ساعت 9 صبح خواهد بود. گفتنی است مسعودی‌مقام در این خصوص در ادامه خاطرنشان کرده است: در این راستا پس از رسیدگی به اتهامات عادلیان و خادم، به موارد اتهامی آقایان شاملویی و امامی رسیدگی خواهد شد. در این میان پرونده این افراد در حال تنظیم کیفرخواست و در مراحل پایانی خود قرار دارد.

حزب ندا لیست نمی‌دهد

نگاهی به دو لیست حزب کارگزاران سازندگی و ائتلاف 8 حزب اصلاح‌طلب نشان می‌دهد که نام20 نفر در این دو لیست مشترک است. گفتنی است بر اساس شنیده‌ها در لیست ائتلاف اصلاح‌طلبان نام چهره‌هایی مانند مصطفی کواکبیان، محمدعلی وکیلی، علیجانی، مهدی شیخ و ابوالفضل سروش که در لیست کارگزاران کنار گذاشته بودند، دیده می‌شود؛ چهره‌هایی که شاید محور اختلاف کارگزاران با احزاب اصلاح‌طلب بوده‌اند. این در حالی است که در این رابطه اکثر اعضای این دو لیست افراد ناشناخته‌ای هستند و با تمرکز بر اشتراکات میان کارگزاران و احزاب اصلاح‌طلب، می‌توانستند به یک لیست مشترک و واحد برسند. در این راستا حزب ندای ایرانیان به دبیرکلی صادق خرازی هم در نهایت از ارائه لیست عقب‌نشینی کرده است.

معمای دلالی در بازار خودرو

دلالان و واسطه‌ها با حضور در بازار و ایجاد تقاضای کاذب و به دنبال آن سنگین کردن کفه تقاضا به نوعی سبب نابسامانی بازار شده‌اند. این در حالی است که در این باره در حال حاضر فاصله قیمتی در خودروی پرتیراژی مانند پراید بیش از 20 میلیون تومان است؛ این فاصله قیمتی هر کسی را وسوسه می‌کند تا به بازار ورود کند و از سود آن بهره‌مند شود. گفتنی است بر این اساس مسئولان صنعتی با آگاهی از دلایل شکل‌گیری دلالی در بازار، با انداختن تقصیرها به گردن واسطه‌ها علاوه‌بر سرپوش گذاشتن روی ضعف‌های مدیریتی، همچنان به سیاست غلط قیمت‌گذاری دستوری ادامه می‌دهند. در این راستا ابزارهای به‌کار رفته در بازار خودرو چندماه است که ناکارآمد شده است؛ حال آنکه وزارت صنعت باز هم به دنبال ابزارهایی جدید است؛ ابزارهایی که به‌طور حتم خود به رانتی جدید در خودرو تبدیل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    2 0
    پیشنهاد آقای رئوفیان بسیار خوب و سازنده است مخصوصا برای جوانانی که تازه کارهای حزبی را شروع کردند رهنمودهای حضرت آقا و تبادل نظر حضوری بسیار مغتنم خواهد بود .احزاب برای عملی شدن این کار اقدام کنند .
  • امیررضا IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    1 0
    حالا مداح به چهره تاثیرگذاری تبدیل شده احساس خطر کردند اما بازیگر غربزده سگ و گربه باز اشکال نداره تاثیرگذار باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس