ظریف نمایه

وزیر امور خارجه ایران درباره ترور شهید سلیمانی با بیان اینکه گرفتار جوسازی و شانتاژ آمریکایی ها نمی شویم، گفت: هر زمان و به هر شکلی که صلاح بدانیم پاسخ آمریکا را می دهیم.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (جمعه) در برنامه گفتگوی زنده شبکه یک سیما درباره شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی حضور یافت و از سردار سلیمانی گفت.

وی در این برنامه تلویزیونی شهادت سردار سلیمانی را خدمت خانواده شهید سلیمانی، همرزمان وی، مقاومت و مردم ایران تسلیت گفت و افزود: صبح این سعادت را داشتم خدمت مقام معظم رهبری تسلیت عرض کنم و صلابت ایشان علیرغم این مصیبت بزرگ برای همه درس بود که به همه قوت قلب دادند.

بیشتر بخوانید:

تدابیر امنیتی در شهرهای اصلی آمریکا

گفتگوی تلفنی ظریف و دبیرکل سازمان ملل درباره ترور سردار سلیمانی

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران درباره بیانیه شورای عالی امنیت ملی و جلسه امروز شورا نیز اظهار داشت: ابتدا باید ببینیم آمریکایی ها چگونه به این دام افتادند که این اقدام خطرناک را انجام دادند و خود را گرفتار این وضعیت کردند.

* آمریکایی ها مرتکب یک خطای محاسباتی شدند

وی افزود: احساس همه ما این است که آمریکایی ها مرتکب یک خطای محاسباتی شدند و مشورت های بسیار نا به جایی از سوی برخی سران مرتجع و وابسته منطقه و سران رژیم صهیونیستی که سیاست های تروریست پرور آنها در این منطقه عموما با هوشیاری و رشادت سردار سلیمانی خنثی شده بود، به آمریکایی ها داده شد.

وزیر خارجه اضافه کرد: آنها کینه بسیار عمیقی از سردار سلیمانی داشتند. خاطرم است در مذاکرات بین المللی مربوط به سوریه، برخی وزرای کشورهای کوچک منطقه با وضعیتی از سردار نام می بردند که نشانگر کینه بود. معتقدم آمریکایی ها گرفتار مشورت های غلطی شدند که به آنها داده شد و همچنین گرفتار حقد و کینه ای که خودشان به خاطر سرمایه گذاری عظیمی که در این منطقه برای ایجاد شکاف و اختلاف در جهان اسلام از طریق گروه های افراطی و تکفیری کرده بودند، دست به این اقدام بسیار خطرناک زدند.

وی با بیان اینکه اقدام خطرناک آمریکا چند بعد دارد، یک بعد آن را شکستن حاکمیت عراق برشمرد و افزود: آمریکایی ها نه تنها سردار سلیمانی را به شهادت رساندند بلکه سردار ابومهدی را به شهادت رساندند و این اقدام نقض تمامیت ارضی و حاکمیت عراق برای به شهادت رساندن چندین نفر از قهرمانان عراقی بود که نتیجه آن خشم مردم عراق بود و در عتبات عالیات فریادها و شروعی را آمریکایی ها به دست خود دامن زدند

ظریف با بیان اینکه این یک اقدام بزدلانه تروریستی بود که با اتومبیل شهید سلیمانی و ابومهدی و همراهان آنها حمله کردند، به خانواده همراهان شهیدان سلیمانی و از جمله شهید حسین پورجعفری تسلیت گفت.

وی گفت: یک اقدام واضح تروریستی بود که بزدلی از همه وجنات آن می بارد، اظهار داشت: آنها ناگزیر بودند ایشان را به این شیوه به شهادت برسانند به همان شیوه ای که شهید عماد مغنیه و شهید سید عباس موسوی را به شهادت رساندند که از این روش های تروریسم دولتی استفاده کردند.

وزیر خارجه با بیان اینکه آمریکا در چند سال گذشته تروریسم و جنگ اقتصادی را علیه مردم ما اعمال کردند، عنوان کرد: گزارشگر ویژه سازمان ملل در این زمینه موضع گیری کرد و گفت این اقدام از نظر حقوق بین المللی محکوم است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: حرکت آمریکایی ها علیه دو شخصیت بود که در جهان اسلام معروف هستند. حاج قاسم سلیمانی در کنار مردم افغانستان با القاعده جنگیده در عراق و سوریه در کنار مردم این کشورها با داعش و جبهه النصره جنگیده است. مردم این کشورها کینه و نفرتی از اقدام وحشیانه آمریکا دارند که حتما آثار خود را نشان خواهد داد.

وی نقض حاکمیت عراق، نقض قوانین بین المللی و جریحه دار کردن احساسات مردم منطقه را از جمله ابعاد این اقدام تروریستی آمریکا برشمرد.

وی گفت: آمریکایی ها یکی از بالاترین مقامات نظامی جمهوری اسلامی ایران را با وقاحت به شهادت رساندند و ایران این حق قانونی را دارد هر زمان و به هر شکلی که خودش صلاح بداند، پاسخ دهد. ما گرفتار جوسازی و شانتاژ آمریکا نمی شویم و هر زمان خودمان بدانیم پاسخ لازم را به آمریکایی ها خواهیم داد.

ظریف با اشاره به تماس تلفنی اش با گوترش دبیرکل سازمان ملل و اینکه نامه ای در این خصوص تنظیم شده، همچنین افزود: همه نمایندگی های ما بسیج شده اند مشورت های سیاسی و اقدامات حقوقی لازم را صورت بدهند.

وزیر خارجه گفت: امروز بعد از شنیدن خبر بسیار تلخ شهادت برادر عزیزم سهپبد سلیمانی تا قبل از اینکه اینجا حضور یابم در جلسه بودم. چند وزیر خارجه غربی و از منطقه تقاضا داشتند که گفتگو کنند و فرصت نشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد: کار ترامپ یک کار انتخاباتی بود هم برای انتخاب خود هم نتانیاهو و هم رها شدن از فشار استیضاح.

وی درباره پیغامی که سوئیسی ها آوردند گفت: سوئیسی ها به عنوان حافظ منافع مطالبی را منعکس می کنند یک پیام بسیار نابخردانه ای را از آمریکایی ها آوردند و جواب قاطعی را دریافت کردند. کاردار سوئیس دو بار به وزارت خارجه احضار شد یک بار برای ابلاغ اعتراض ایران به وی و دیگری برای پاسخ قاطع ایران به پیام گستاخانه آمریکایی ها.

وزیر خارجه بیان کرد: آمریکایی ها اقدام غلط انجام دادند و نگران عواقب آنها هستند. پامپئو چندین تماس تلفنی برقرار کرده که بگوید ما دنبال تنش نیستیم دنبال دیپلماسی هستیم. 

وی خطاب به آمریکایی ها گفت: شما دنبال تنش بودید و کسی این ژست ها را از آمریکایی ها نمی خرد. به نظر می رسد آمریکایی ها با اشتباه محاسباتی شان خودشان را از منطقه حذف می کنند.

وزیر خارجه اظهار داشت: نمی توان کتمان کرد که سردار سلیمانی یک چهره بی نظیر بود و من نمی توانم باور کنم رفتن این برادر خوب را. فردی هوشمند، بسیار با درایت، باهوش و متفکر و جایگزینی آن سخت است ولی 40 سال است آموخته ایم که این اقدامات به عکس خود تبدیل می شود. هفت تیر ضربه بسیار بزرگی به ایران بود و باعث متزلزل شدن ایران نشد بلکه نهال انقلاب را قدرتمندتر کرد. همیشه لطف خدا اینگونه بوده است.

ظریف افزود: قاسم سلیمانی سردار صلح بود و کسی بود که برای مبارزه با تروریسم و خشونت جنگید.

 وزیر خارجه درباره انتصاب سردار قاآنی به جای شهید سلیمانی گفت: من به خاطر روابط بسیار خوبی که با شهید سلیمانی داشتم روابط بسیار خوبی با سردار قاآنی داشتم و امروز دو بار ایشان را ملاقات کردم و بعد از انتصاب ایشان در تماس تلفنی به ایشان اطمینان دادم همان روابطی که با سردار سلیمانی داشتیم با ایشان ادامه خواهیم داد.

ظریف همچنین در پاسخ به سؤالی بیان کرد: باید توقع داشته باشیم که آمریکایی ها به خصومت های خود ادامه دهند. آخرین و تلخ ترین آن که ترور سردار بود آخرین اقدام آنها نبود. مردم نشان دادند که همواره در کنار مسئولان بوده اند و آنچه بالندگی کشور و جمهوری اسلامی ایران و بالندگی مقاومت را تضمین می کند، این است که اینها حرکت های مردمی هستند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: قبلا خون مردم و سلحشوران ایرانی و عراقی به دست داعشی ها ممزوج شده بود. امروز آمریکایی ها کاری کردند که خون ایرانی ها و عراقی ها به دست اشقیای آمریکایی ممزوج شد و این ارتباط مستحکمی بین ایران و عراق ایجاد می کند. فارغ از ناآرامی هایی که در عراق بوده آنچه در عراق مشاهده می کردیم این است که مردم عراق می دانند شهید سلیمانی و شهید ابومهدی چه برای آنها کرده اند. مردم عراق فردا در تظاهرات خودشان یک بار دیگر به کسانی که خودشان را گول می زنند و می گویند مردم عراق رقص و پایکوبی می کنند نشان می دهند واقعیت صحنه عراق چیست و فردا به آمریکا نشان می دهد که این آغازی بر پایان حضور آنها در عراق است.

وی گفت: حاج قاسم عاشق شهادت بود و دلش می خواست این اتفاق برای او بیفتد. در جلساتی که با هم داشتیم، من احساس می کردم ایشان خیلی دلش می خواهد که شهید شود.

ظریف اظهار داشت: نکته بارزی که نسبت به حاج قاسم داشتم و ایشان هم نسبت به ما داشت این بود که احساس می کردیم اگر هم اختلاف نظری داریم به خاطر این است که قضایا را این گونه می بینیم و جلساتی که داشتیم برای همین بود که صحبت کنیم و این جلسات با یک معانقه گرم شروع و با معانقه گرم تری پایان می یافت.

وزیر خارجه گفت: سپهبد سلیمانی خیلی صادق، آرام، باهوش و خیلی افتاده و سلیم النفس بود و هیچ وقت ندیدم که ایشان در حال ذکر نباشد.

ظریف در پاسخ به سوالی بیان کرد: برخی نمی فهمند روابط ما با گروه های جهادی چگونه است. روابط رئیس و مرئوسی نیست روابط برادری است. حاج قاسم می توانست با گروه های مختلف گفتگو کند و حضور ایشان و تفکر راهبردی و دیپلماتیک ایشان صبح ها صحبت می کردیم درباره دیپلماسی صحبت می کردیم که با همسایگان و کشورهای بزرگ چگونه تعامل کنیم. ایشان خیلی منظم بود سراغ ندارم جلسه ای آمده باشد که نداند چه خطوطی باید دنبال شود.

وی گفت: سردار سلیمانی فرد معتدلی بود رقیق القلب بود ولی براساس احساسات تصمیم نمی گرفت همیشه براساس منطق تصمیم می گرفت. واقعا ضایعه بزرگی بود و امیدوارم خداوند به لطف خود این ضایعه را جبران کند.

وی گفت: روس ها در سوریه هستند برای منافع خودشان ولی دیپلماسی شهید سلیمانی یک دیپلماسی بسیار موفقی با روسیه بود و همکاری تنگاتنگی در این زمینه داشتیم و سفری نبود که بخواهم مسکو بروم و قبل از آن با سردار سلیمانی هماهنگی نکنم. حتی در مذاکرات گروه حامیان سوریه وقتی به ژنو و بروکسل یا آستانه می رفتم همیشه با سردار مشورت تنگاتنگ داشتیم که چگونه می شود از همه عوامل بین المللی استفاده کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: دیدار سردار سلیمانی با پوتین در حضور جدی روسیه در سوریه موثر بود.

وزیر خارجه اظهار داشت: در گروه بین المللی حمایت از سوریه که 25 کشور حضور داشتند، برخی از وزرای خارجه منطقه وقتی راجع به گروه قدس و شهید سلیمانی صحبت می کردند با یک انزجار و وحشتی از فردی صحبت می کردند که تمام طرح های آنها برای حاکمیت تکفیری ها را نابوده کرده بود.  

 ظریف در پاسخ به سؤالی گفت: تجربه کاری من با سردار سلیمانی این گونه بود که ما به بضاعت کم خود و ایشان با توان بالای خود به پیشبرد اهداف کشور کمک کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین عنوان کرد: جلسات خیلی خوبی داشتیم یک ساعت و یک ساعت ربع صبح زود اولین جلسه کاری هر دو ما شکل می گرفت و همیشه قبل از من با اینکه من میزبان بودم، ایشان در حیاط قدم می زد و ما به ایشان می پیوستیم  و همیشه نگران بودیم که ایشان اینقدر زیاد و راحت سفر می کنند. من در ماشینی که ایشان شهید شد در کنار ایشان بارها نشسته بودم و ایشان اصلا باکی نداشت. بیشتر اوقاتی که می خواستم از ایشان خداحافظی کنم فالله خیرحافظا را در گوشش می خواندم.

ظریف در پاسخ به این سؤال که آیا صبح باور می کردید که ایشان شهید شده؟ گفت: نه.

*از این مردم، سلیمانی ها برخواهد خواست

وی در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد: سیاست فشار حداکثری آمریکا شکست خورده و مردم ایران توانستند بزرگ ترین قدرت جهان را ناکام کنند و اقدام علیه سردار سلیمانی نشانگر این ناتوانی بود که به تروریسم رو آوردند. نمی توانستند با سردار سلیمانی مقابله کنند و ایشان را ترور کردند. درست است ما امروز ضربه بزرگی خوردیم ولی توان مردم ما از این ضربه بزرگ تر است، از این مردم، سلیمانی ها برخواهد خواست. مردم خود را باور کنیم و حتما راه آینده ما درخشان خواهد بود. یقین دارم به برکت خون سردار سلیمانی آینده بسیار زیباتری برای ایران و مردم رقم خواهد خورد.

وزیر خارجه همچنین درباره تاثیر این اقدام بر انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ترامپ از روزی رئیس جمهور هر اقدامی صورت داد برای انتخابات بود ولی فکر می کنم بیشتر برای اشتباه محاسبه آنها  و عمق کینه آنها نسبت به سردار سلیمانی است و بعید می دانم به انتخاب ترامپ در دور بعدی کمک کند. 

وی در پایان به خانواده شهید سلیمانی و شهید پورجعفری و سایر شهدا تسلیت گفت و برای مردم آرزوی سرافرازی کرد.

  شهید سردار سپهبد قاسم سلیمانی بامداد امروز در پی حمله بالگردهای آمریکایی به خودروی حامل وی به شهادت رسید.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران همچنین در بیانیه ای با محکومیت این ین جنایت تصریح کرد: تمام ظرفیت‌ها را برای پاسخگو کردن رژیم جنایتکار و تروریست آمریکا به کار خواهیم بست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 14
  • DE ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
    9 0
    خوب یکی به پیامشون چی بوده؟
  • DE ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
    8 1
    هر زمان و به هر شکلی که صلاح بدانیم پاسخ آمریکا را می دهیم.
    • DE ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
      3 0
      lمنظورم پیام آمریکاییها بود...
  • abbas US ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
    17 2
    اگه عرضه ندارید بکشید کنار ما خانواده شهدا و جانبازا انتقام سپهبدمون رو میگیریم
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    15 1
    مگه آمریکا در مورد خروج و نقض برجام که تازه امضا هم کرده بود پاسخگو بود باید فقط انتقام گرفت خون حاج قاسم و ابو مهدی رو ریختن ودر جواب این کارشون باید خون های زیادی ازشون ریخته بشه باید نشون بدیم دستی رو که عزیزانمون گرفت قطع میکنیم هرچند به نظر من باید مثل شاه اسماعیل سر و دست رو با هم قطع کنیم
  • خسارت محض IR ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    14 0
    خروج از برجام و NPT و غنی سازی 90 درصدی می تواند تو دهنی محکمی به ترامپ باشد اما نباید از انتقام گیری نظامی صرفه نظر کنیم.
  • Amin IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    17 1
    در تاریکیه شب مشعلی روشن دیده میشود پرچم های سیاه از مشرق برای نابودی کفار حرکت میکنند بپاخیزید ای مومنان پشتیبان انتقام سید خراسانی باشید پیروزی نزدیک است . این وعده ی الاهیست
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    7 1
    آقای ظریف! آمریکایی ها مرتکب یک عمل ددمنشانه و وحشیانه تروریستی شدند
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    6 4
    آفرین آقای ظریف آفرین
  • DE ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    8 1
    یقه ترامپ را بگیر بکش دادگاه بین المللی تا محاکمه بشه.
  • عبدالله مومن IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    14 5
    از نتایج دولت برجامی
  • هموطن IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    9 1
    خون شهید انشاالله حالیتون کزد که دولت تروریست امریکا وقرداد ننگین فتف رو جمع کنید وبریزید زباله دان ...اروپایی جوناتم که خفه خون گرفتند ...
  • محسن IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    9 2
    شما و اقای روحانی غیر از مذاکره با امریکا مگه کار دیگه هم بلدید البته ناگفته نماند به شدت هم محکوم میکنید اگه حاج قاسم شهید هم نمیشد با قرادادfatfشما باید حاجی رو تحویل امریکای ها میدادیم.
  • امیر مهدی IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    1 0
    نفس زکیه بدست شقی ترین مردم به شهادت رسید آیا خون بهای سردار اسلام حاج قاسم سلیمانی با کشتن هزار نفر نظامی امریکایی برابری میکند البته که نه ماصدها هزار نظامی امریکایی و اسرائیلی را قتل عام خواهیم کرد
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    5 0
    این یک وعده برجامی است ما را فریب ندهید انتقام گرفتن را به اهلش بسپارید.
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    0 0
    سلام سفارت سوئیس به عنوان محافظ منافع آمریکا باید از این مسئولیت خویش کناره گیری کند در غیر این صورت می بایست دولت نسبت به بستن سفارت اقدام کند . احضار روزانه سفیر سوئیس چه معنی دارد . در این بین بر سر چه چیزی معامله میشود که این سفیر در رفت وآمد بین وزارت امور خارجه و سفارتخانه است . دولت جا دارد حداقل در این موضوع خودی نشان دهد.
  • ارش کماندار IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    10 0
    جناب ظریف شما چرا الکی ناراحتین ...خوب احساس کن که لایحه ننگین اف ای تی اف را تصویب کردین وسردار ایران وسردار اسلام را تحویل امریکا دادین ....چون این امر یکی از بندهای لایحه ننگین است
  • به یاد سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهدای همرزمش IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
    0 0
    شهادت سپهبد دلها حاج قاسم سلیمانی را تسلیت می گویم سردار فدوی دیشب بخشی کوچکی از این پیام آمریکا را در برنامه زنده اعلام کردند که شامل این بوده است که آنها درخواست کردند متناسب با آن پاسخ داده شود و ایران اعلام نموده متناسب با صلاحدید خود پاسخ خواهد داد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس