کد خبر 1017065
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵
تیراندازی در آمریکا

یک سازمان غیرانتفاعی در آمریکا روز جمعه گزارش داد شمار «تیراندازی‌های کور» در آمریکا در سال جاری میلادی به عدد ۳۱۹ رسیده است.

به گزارش مشرق، تیراندازی که ساعتی پیش در یک پایگاه دریایی آمریکا در ایالت «فلوریدا» به وقوع پیوست، شمار تیراندازی‌های کور در این کشور در سال جاری را به ۳۱۹ رساند.

بیشتر بخوانید:

دعوت به خشونت، قتل و آشوب توسط جوکر

خشونت‌های تسلیحاتی در کمین مدارس و دانش آموزان آمریکایی

وبگاه‌اطلاع‌رسانی سازمان غیرانتفاعی «آرشیو خشونت‌های مسلحانه» ( Gun Violence Archive) که پایگاه داده‌ای برای رصد تیراندازی‌های کور در آمریکا ایجاد کرده گفته حادثه امروز که در جریان آن ۴ نفر کشته شدند سیصد و نود و یکمین تیراندازی کور در سال ۲۰۱۹ در آمریکا است.

 خشونت با اسلحه در آمریکا وضعیت متفاوتی با تمامی کشورهای دنیا دارد.  این کشور با آنکه حدود ۵ درصد از جمعیت دنیا را در خود جای داده صحنه وقوع نزدیک به ۳۱ درصد از کل حوادث مربوط به کشتارهای کور در سراسر دنیا است. 

آزادی حمل سلاح توسط شهروندان را اغلب مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل ایجادکننده این پدیده می‌دانند. در اینجا هم آمارها از آمریکا تصویر جامعه‌ای کاملاً متمایز و متفاوت به تصویر می‌کشند: آمریکایی‌ها صاحب حدود نیمی از (۴۸%) از کل ۶۵۰ میلیون قبضه سلاح غیرنظامی موجود در سراسر دنیا هستند. 

تمایز دیگر جامعه آمریکایی، محل وقوع تیراندازی‌های مرگبار است. در حالی که تیراندازی‌ به سمت یک گروه در سایر کشورها عمدتاً در نزدیکی تأسیسات نظامی اتفاق می‌افتد در آمریکا این حوادث با اختلاف معناداری در نزدیکی مدارس، دانشگاه و اماکن محل‌ کار رخ می‌دهند.

آنطور که پژوهش‌های «آدام لانکفورد»، استاد جرم‌شناسی دانشگاه «آلاباما» نشان می‌دهد ۶۲ درصد از کل تیراندازی‌هایی که در دنیا در نزدیکی اماکن تحصیلی و شغلی اتفاق می‌افتند مربوط به کشور آمریکا هستند. الگوی قابل مشاهده دیگری که وجود دارد این است که عاملان این تیراندازی‌ها پس از تجربه شکست در محل تحصیل یا کارشان، در واقع به قصد گرفتن انتقام به چنین خشونت‌هایی متوسل شده‌اند.       

این پدیده خود از تفاوتی فرهنگی در جامعه آمریکا نشأت می‌گیرد و آن تأکید مفرطی است که روی اجتناب از شکست و رقم زدن موفقیت‌های فردی و یا به اصطلاح خود آمریکایی‌ها برای تحقق «رویای آمریکایی» وجود دارد. 

 «آگوستو دی ونانزی»، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه پرودو می‌گوید: «در جامعه آمریکا ملاک قضاوت درباره ارزش افراد  موفقیت‌های فردی در زمینه‌های شغلی، تحصیلی، رقابت‌های ورزشی، مُد یا جایگاه اجتماعی-اقتصادی است. به تبع آن اعضای جامعه نیز احساس ارزشمندی و عزت نفس خود را صرفاً در گرو پیشرفت در همین شاخص‌ها می‌دانند.»

فرد معمول جامعه آمریکایی، بنابراین فردی است که دائم در معرض قضاوت‌ها و فشارهای اجتماعی برای اکتساب سریع موفقیت‌های مادی قرار دارد. این عوامل اگر با دسترسی آسان به سلاح همراه شود، نتایج جالبی تولید نخواهد کرد. آمارهای مربوط به قربانیان سلاح در آمریکا هم این را تأیید می‌کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس