عملیات نظامی ائتلاف "جیش الفتح" به رهبری القاعده در منطقه سهل الغاب واقع در نقطه تلاقی سه استان ادلب، حماه و لاذقیه طی یک هفته اخیر با مقاومت نیروهای ارتش و گروههای هم پیمان آن شکست سختی خورده است.

گروه بین الملل مشرق- برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از تازه‌ترین تحولات میدانی جبهه «استان ادلب» گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آن را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

آغاز دور ناکامی های القاعده در ادلب/شکست سخت حمله به سهل الغاب با 63 کشته

با گذشت بیش از سه ماه از آغاز عملیات نظامی فتح استان ادلب از سوی شبکه تروریستی بین المللی القاعده در سوریه و گروههای هم پیمان با آن (ارتش آزاد، جبهه اسلامی) که به اشغال بیش از 95 درصد از ادلب انجامید، طی هفته های اخیر پیشروی های نظامی تروریستها در منطقه جنوب شهر راهبردی "جسر الشغور" به سمت منطقه "سهل الغاب" واقع در شمال استان "حماه" متوقف شده است.



عملیات نظامی ائتلاف تروریستی تکفیری"جیش الفتح" به رهبری شبکه تروریستی بین المللی "القاعده" (جبهه النصره لاهل الشام) در دو منطقه "سهل الغاب و شرق جسر الشغور" واقع در نقطه تلاقی سه استان "ادلب، حماه و لاذقیه"که با هدف اشغال باقیمانده مناطق تحت سیطره نیروهای دولتی سوریه انجام شده بود، شکست سختی خورده است. 




سه روز پیش، ائتلاف جیش الفتح به رهبری شبکه تروریستی بین المللی "القاعده" تلاش کرد تا چند منطقه باقیمانده تحت سیطره ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن (حزب الله، لشگر سرافراز فاطمیون و حزب الله عراق) را به اشغال خود در آورد. به همین منظور و بطور همزمان حملات تروریستها بر مناطقی همچون "تل الحمکه، المشیرفه، تل الخطاب و جنه القری" در شرق جسر الشغور متمرکز شد.



به موازات این حملات، مواضع نیروهای ارتش سوریه در روستاهای "الزیاره و تل الواسط" واقع در سهل الغاب در شمال حماه نیز تحت هجوم موشکی و حملات زمینی ایذایی تروریستهای تکفیری قرار گرفت که هدف از آن مشغول نگاه داشتن نیروهای نظامی مستقر در آنها و جلوگیری از امداد رسانی به مدافعان روستاهای حاشیه شرقی جسرالشغور بوده است.


نبردهای سختی میان دو طرف درگرفت که بیش از 10 ساعت به طول انجامید که طی آن دو طرف مواضع یکدیگر را بشدت گلوله باران گردند. در موج اول حملات، چندین دستگاه تانک ارتش سوریه با موشکهای تاو 2 آمریکایی تروریستهای تکفیری هدف قرار گرفته و منهدم گردید. با فشار سنگینی که القاعده بر روی مواضع نیروهای ارتش سوریه وارد آورد نظامیان سوری تل الخطاب را ترک کرده و به تل زهور عقب نشینی کردند.



با شروع هجوم زمینی، صدها نفر از تروریستها از چند محور به تل الخطاب و مشیرفه که کانون اصلی درگیریها بود حمله ور شدند اما در کمین نیروهای ارتش و مجاهدین شیعه که برای چنین موقعیتی آماده شده بودند افتاده و تارو مار شدند. حداقل 63 کشته و تعداد زیادی زخمی، انهدام حداقل دوتانک و چند خودروی زرهی، به غنیمت در آمدن "دو دستگاه تانک تی 72، 2 نفر بر زرهی بی ام پی 1، یک دستگاه خودروی مسلح به توپ 23 میلیمتری و مقادیر فراوانی سلاح و مهمات سبک و نیمه سنگین"نتیجه این کمینهای موفق بوده است.




با افزایش تلفات تروریستها در کمینها و گلوله باران های توپخانه ای ارتش سوریه،  فرماندهان القاعده دستور عقب نشینی از منطقه را صادر کردند. می توان گفت که به استثنای سیطره موقت و 48 ساعته تروریستها بر "تل الخطاب" که در پاتک بعدی ارتش سوریه بازپس گرفته شد، تقریبا تغییری در جغرافیای مناطق تحت سیطره طرفین ایجاد نگردید. لازم به ذکر است که تسلیحات زرهی به غنیمت در آمده بخشی امکاناتی بود که نیروهای ارتش سوریه حین عقب نشینی از منطقه "محمبل" برجای گذاشته و به چنگ تروریستها در آمده بود.




در منطقه سهل الغاب نیز که قوی ترین خط دفاعی ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن در آنجا قرار گرفته است، حملات تروریستها به روستای زیاره و تپه راهبردی "تل الواسط" با واکنش کوبنده مدافعان سوری مواجه شده و شکست سختی خورده است. هواپیماهای بمب افکن نیروی هوایی ارتش سوریه و یگان توپخانه مستقر در منطقه "فریکه" در دفع حمله و جلوگیری از پیشروی تروریستها از طریق گلوله باران و بمباران شدید مواضع و خطوط تدارکاتی و انتقال مهمات و سلاح و مراکز تجمع آنها نقش محوری ایفا کردند. 






گفتنی است در نبردهای چند روز اخیر در مناطق "تل الخطاب،مشیرفه و تل حمکه گروهی از فرماندهان گروههای تروریستی احرار الشام(وابسته به القاعده و اخوان الملسلمین)، القاعده (جبهه النصره)، و ارتش آزاد به هلاکت رسیده اند که از مهمترین آنها میتوان به ابوبتول تونسی فرمانده حمله به تل الخطاب، ابوحسین احرار فرمانده میدانی اجرارالشام در حمله به مشیرفته و تل الخطاب و مصطفی الدبل فرمانده محور دوم احرار الشام در حمله به تل الخطاب اشاره کرد.




بازپس گیری تل الخطاب در پاتک مشترک ارتش سوریه و مجاهدین شیعه

بدنبال اشغال منطقه راهبردی تل الخطاب از سوی تروریستهای تکفیری، و با توجه به حساسیت جغرافیایی و اهمیت راهبردی این ارتفاعات، بلافاصله فرماندهان اتاق مشترک عملیات نظامی ارتش سوریه، لشکر فاطمیون، حزب الله لبنان و عراق پاتک سنگینی را برای بازپس گیری آن طراحی و اجرا کردند که به بازپس گیری آن طی زمان کوتاهی منجر شد.


سرعت عمل فرماندهان جبهه خودی به اهمیت راهبردی این منطقه و به منظور جلوگیری از تثبیت موقعیت نظامی تروریستهای القاعده بر روی آن باز می گردد. چرا که استقرار یگان توپخانه و ادوات تروریستهای تکفیری بر روی آن عملا به منزله قرار گرفتن شهرکهای "مشیرفه، فریکه، سله الزهور و تل حمکی" در برد مفید آتش سلاحهای سنگین دشمن به منظور بستر سازی حملات بعدی و اشغال آنها تلقی می شد.




پاتک رزمندگان جبهه خودی با موشک باران و گلوله باران شدید توپخانه ای مواضع تازه تصرف شده القاعده بر روی تل الخطاب و بمباران شدید هوایی مسیر امداد و تسلیحاتی و تدارکاتی آنها از شهرک محمبل - عین الحمرا به سمت تل الخطاب آغاز شده و پس از چندین ساعت، با هجوم زمینی رزمندگان از سه محور "تل الحمکی، تل (سله)الزهور و فریکه" پس از تنها دو ساعت زد و خورد، مجددا کنترل تل الخطاب به دست ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن افتاد.


هم اکنون کانون جدید نبردها در منطقه "جنه القری" بوده و نیروهای نظامی سوری در صدد بازپس گیری آن و ادامه پیشروی های سریع به سمت محمبل و عین الحمراء (که هردو طی عملیات هفته گذشته القاعده و پس از عقب نشینی ارتش بدست تروریستها افتاده بودند)جهت تثبیت موقعیت خود در منطقه جنوب و شرق شهر راهبردی جسر الشغور می باشند.



ادلب و حماه در آستانه ساعت صفر عملیات نظامی بزرگ 

برخی منابع خبری و میدانی سوری از طراحی عملیات بسیار بزرگ نظامی از سوی اتاق عملیات مشترک ارتش سوریه  و گروههای هم پیمان آن برای بازپس گیری مناطق از دست رفته استان ادلب و همچنین اتمام عملیات پاکسازی مناطق تحت اشغال القاعده و گروههای هم پیمان آن در حاشیه شمالی استان حماه (شهرهای کفرزیتا و لطامنه) خبر داده اند.



لازم به ذکر است که استان حماه در سال گذشته هدف هجوم گسترده تروریستهای القاعده (جبهه النصره)، ارتش آزاد و جبهه اسلامی قرار گرفته بود که طی آن هزاران تروریست تکفیری با فرماندهی مستقیم "ابومحمد الحولانی فرمانده القاعده در سوریه موفق به اشغال کلیه مناطق حاشیه شمالی آن و پیشروی در حاشیه شهر حماه مرکز این استان و کشیده شدن نبردها به منطقه حاشیه فرودگاه نظامی این شهر شده بودند. 


اما با تغییر فرماندهی ارشد نظامی حماه و اعزام صدها نیروی زبده نظامی از شهرهای "حلب، لاذقیه، طرطوس و دمشق" و اجرای عملیات پاتک گسترده به فرماندهی "سرهنگ سهیل الحسن" و همچنین اعزام دو تیپ نظامی از رزمندگان دلاور لشکر سرافراز و خط شکن فاطمیون و حزب الله به منطقه، اکثر مناطق اشغال شده از سوی القاعده یکی پس از دیگری بازپس گرفته شده و هم اکنون مناطق تحت اشغال تروریستها به دو شهرک لطامنه و کفرزیتا محدود گردیده که آن نیز بصورت روزانه هدف موشکبارانها و پرتاب بشکه های انفجاری قرار دارد.