کد خبر 351140
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۷

چین، کشوری که پس از 14 سال اجازه واردات کنسول‌های بازی را داده است، شاهد عرضه آن‌ها در سطح وسیعی بوده است.

گروه جنگ نرم مشرق- پس از تاخیر‌ها و گمانه‌زنی‌های بسیار، مایکروسافت اولین شرکتی بود که توانست از فضای به وجود آمده استفاده کند و کنسول نسل جدید خود را روانه بازار چندصد میلیونی چین کند.

امّا سوال اصلی این است که واکنش بازار به این امر چیست؟ طبق عکس‌ها و گزارشات به دست آمده به نظر می‌رسد مایکروسافت توانسته که نظر بازار را به خود جلب کند و فروش خوبی را نیز تجربه کند. Xbox One در این کشور با دو باندل مختلف بدون کینکت به قیمت 3,699 یوان یا 600 دلار و باندل همراه با کینکت با قیمت 4,299 یوان یا 700 دلار عرضه شده است. هر دوی این باندل‌ها دسته‌ای مخصوص که عبارت "China Day One” بر روی آن حک شده را به همراه دارند.

با توجه به گزارشاتی که توسط بعضی از کاربران در انجمن چینی A9VG (انجمنی در رابطه با بازی‌های ویدئویی) منتشر شده، به مقدار صدهزار واحد از این کنسول در همان روز ابتدا در چین به فروش رسیده است. این میزان فروش با توجه به آمار ارسال شده از فروشگاه‌­ها اعلام شده است. این فروش تا همین‌جا شگفت‌انگیز است چرا که مایکروسافت تنها همین مقدار Xbox One را به کشور چین فرستاده بود و توانسته در مدت زمان ۲۴ ساعت تمامی آنها را به فروش برساند.

همچنین این آمار فروش در مقایسه با فروش Xbox One در ژاپن بسیار جالب است، چرا که این کنسول نسل هشتمی نتوانست به دلیل رقابت با کنسول سونی یعنی پلی استیشن 4، در بازار ژاپن موفقیتی کسب کند و از استقبال مردم ژاپن بهره‌مند شود. همچنین این مقدار فروش می‌تواند باعث نزدیک‌تر شدن رقابت این دستگاه نسل هشتمی با PS4 از نظر فروش شود و حتی از آن هم جلو بزند. با این اوصاف باید منتظر ماند و نظاره کرد مایکروسافت چه برنامه دیگری برای نزدیک کردن رقابت‌ها به یکدیگر دارد. این فصل یعنی فصل تعطیلات (میلادی)، مبارزه این دو کنسول نسل هشتمی بسیار جالب‌تر می‌شود و باید منتظر ماند و دید کدام یک از این میدان نبرد پیروز بیرون می‌آیند

.

ورود مایکروسافت به بازار چین به عنوان یک کشور و بازار با جمعیتی میلیاردی نشان از افق بزرگ و گسترده پیش رو دارد. از آنجا که چین تا به حال از ورود این وسایل و بازی­‌ها در بازارش جلوگیری کرده، با ورود این کنسول از این پس باید شاهد عرضه بازی­‌های ویدئویی روز، شبکه­ آنلاین بازی‌ها یعنی xbox live، فیلم­‌ها و سریال­‌ها و موسیقی‌‌های روزی که در این شبکه قرار می­‌گیرند، در این کشور باشیم.

این بدان معناست که بلافاصله فرهنگ در بسته­‌های شکیلِ هنری در بستر سخت افزار، برای قلب و ذهن مخاطبی که با آغوش باز این محصول را تهیه می­‌کنند، فرهنگ و سبک زندگی آمریکایی را نمایش و ترسیم می­‌کند.

به نظر شما کدام یک اهداف مایکروسافت از این اقدام در کشور چین اولویت بیشتری برایش دارد؟ اهداف فرهنگی یا اقتصادی؟