کد خبر 353861
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹

واژۀ فن(Fan) به‌معنی طرفدار و هوادار مدت زیادی است در ادبیات فوتبالی و ورزشی استفاده می‌شود. این واژه در صنعت گیم و در میان طرفداران بازی‌های ویدئویی در سایت‌ها و فوروم‌ها هم کاربرد زیادی دارد. معمولاً در اظهار نظرهای افراد در سخنرانی‌ها یا در کامنت‌ها که احساس جانب‌داری فرد ازسمت به خصوصی حس شود، بلافاصله برچسب فن‌بودن یا طرفداری به آن چسبانده می‌شود.

گروه جنگ نرم مشرق- مخاطبان بازی‌های ویدئویی امروزه، برای مطلع‌شدن از اخبار بازی‌ها و مطالعۀ نقد و نظر و امتیازات بازی‌های مختلف راه‌های بسیاری دارند. بعضی برای این کار از نشریات و مجلات منتشر‌شده در این حوزه که به‌طور دو هفته‌نامه و ماهنامه روی پیشخوان دکه‌ها قرار می‌گیرند، استفاده می‌کنند.

عده‌ای دیگر هم به‌طور روزانه از اخبار سایت‌های داخلی و خارجی بهره می‌برند؛ البته شاید از مجلات هم استفاده کنند و عده‌ای دیگر هم از این دو دسته جدا هستند و اطلاعات خود را از اطرافیان یا فروشندگان می‌گیرند.

مجله بازی

درحالحاضر، تقریباً پنج مجله و نشریۀ تخصصی بازی در کشور منتشر می‌شود که به جز این بسیاری از مجلات حوزۀ فناوری هم معمولاً چند صفحه‌ای را به اخبار و نقد بازی‌های ویدئویی اختصاص می‌دهند که تعداد این مجلات هم به بیش از ده نشریه می‌رسد.

علاوه‌براین، بیش از ده نشریۀ الکترونیکی داریم که به‌طور رایگان یا پولی در فضای اینترنت منتشر می‌شوند. از مجلات که بگذریم به سایت‌های بازی می‌رسیم که در اینجا تعداد بیشتر از این حرفهاست. در میان سایت‌های بازی علاوه بر اینکه همۀ مجلات بازی سایت هم دارند و اخبار بازی‌های داخلی و خارجی را مخابره می‌کنند، با بیش از بیست سایت خبری‌‌تحلیلی بازی که به زبان فارسی هم منتشر می‌شوند، طرف هستیم که تقریباً همۀ آنها هم، مخاطبان خاص خود را دارند، حال یکی بیشتر یکی کمتر.

به جز سایت‌های فارسی، سایت‌های خارجی و مجلات خارجی فراوان و متعددی داریم که به دیگر زبان‌ها بهخصوص زبان لاتین منتشر می‌شوند که بسیار مورد توجه سایت‌ها و مجلات داخلی هستند.

درواقع، به این دلیل که بیشتر خبرهای این حوزه در خارج از کشور اتفاق میافتد (به استثنای اخبار بازی‌های ایرانی)، از خروجی سایت‌های خبری انگلیسی زبان مخابره می‌شوند. این اتفاق سبب شده است تا این خبرگزاریها به‌نوعی دنبال‌کننده و مترجم این اخبار و اطلاعات باشند. برای مخاطب داخلی که به‌دلیل حجم روز افزون این اطلاعات (به‌دلیل رشد صنعت بازی)، هر روز با اخبار متنوع و گوناگونی روبه‌رو می‌شود، ذائقهسازی اتفاق می‌افتد و هر روز حرص بیشتری برای دریافت بیشتر اطلاعات حرز و دعواهای بی‌فایدۀ‌ داخلِ سایت‌ها و فوروم‌ها برای طرفداری از بازیِ خاص، کنسول خاص یا شرکت خاصی راه می‌اندازند و اصطلاحاً فن(Fan) آن می‌شوند!

مجله بازی

واژۀ فن(Fan) به‌معنی طرفدار و هوادار(نه به‌معنی پنکه!) مدت زیادی است در ادبیات فوتبالی و ورزشی استفاده می‌شود. این واژه در صنعت گیم و در میان طرفداران بازی‌های ویدئویی در سایت‌ها و فوروم‌ها هم کاربرد زیادی دارد. معمولاً در اظهار نظرهای افراد در سخنرانی‌ها یا در کامنت‌ها که احساس جانب‌داری فرد ازسمت به خصوصی حس شود، بلافاصله برچسب فن‌بودن یا طرفداری به آن چسبانده می‌شود.

این اتفاقات سبب شده است افرادی بیشتر از سنین پایین که از زمان بیکاری بیشتری برخوردارند؛ به‌دلیل جذابیت حواشی بازیهای ویدئویی زمان خود را در این سایتها و به بطالت‌گذراندن به این طریق و پشت اینترنت بپردازند. زمانی که شاید میشد به طریقی دیگر در مسیر مناسبتری مثل آموختن طریقۀ ساخت یک بازی و استفاده از این نیروها در مسیر ساخت پروژههای کوچک و مستقل بازیسازی باشد.

امّا این‌گونه برخوردها تا به حال باعث بروز پیامدهای درخور توجهی هم شده است، مثلاً یکی از این سایتها و خبرگزاری‌های این حوزه؛ یعنی «دنیای بازی» در سالهای گذشته چندین و چند بار مخاطبانی را که زیر اخبار در کامنتها به دیگران توهین میکردند، از سایت اخراج میکرد و حتّی با بالاگرفتن این بحثها در مقطعی، قسمت نظرگذاری سایت را چند روزی تعطیل کرد. به غیراز این اتفاق، دیگر سایتهای بازی هم افرادی را که به دیگر کاربرها توهین کنند، اخراج می‌کنند.

مجله بازی

این توهین‌ها که بیشترشان به‌دلیل همان فن‌بودن و طرفداری‌های توخالی و بی‌فایده است، همانطورکه در ابتدا هم توضیح داده شد، به خود این سایتها و نداشتن چشمانداز این سایتها برمی‌گردد. سایت‌هایی که بعضی از آن‌ها یک شبه راه می‌افتند؛ ولی با هزینه‌های شخصی و انتخاب و استفاده از نویسنده‌های جوان و تازه کار از میان مخاطبانشان هر روز بیشتر و بهتر اخبار روز بازی‌های ویدئویی و فناوری‌های این حوزه را به مخاطب ایرانی ارائه می‌کنند. این سایت‌ها هر چه بیشتر و بهتر مخاطب خود را با مفاهیم مخربی که دشمن از راه این بازی‌ها القا می‌کند، آشنا می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس