فناوری‌های نوین موجب شده است که اگر دیروز، کودک با از دست‌دادن تلویزیون مشغول سرگرمی دیگری می‌شد، امروز بتواند از کنسول دستی خود به‌عنوان صفحۀ نمایش کنسول خانگی‌اش استفاده کند یا اگر خارج از خانه می‌رود، بتواند فایل‌های ذخیرۀ بازی را از کنسول خانگی‌اش به کنسول دستی‌اش انتقال دهد تا از ادامۀ بازی‌ جا نماند.

گروه جنگ نرم مشرق- بازی را در کنسولش گذاشت و شروع کرد به بازی‌کردن. خیلی وقت بود در انتظار این بازی صبح و شب در سایت‌ها منتظر تاریخ عرضه‌اش بود تا با خرید آن، دست از همه چیز کشیده و به بازیِ مورد علاقه‌اش بپردازد. هنوز کمی از بازی حظ نبرده بود که مادر صدایش کرد که وقت رفتن به خانۀ مادر بزرگ است. هر کاری کرد نتوانست مادر را منصرف کند و نرود. دیگر کاملاً ناامید شده بود که به یک‌باره نگاهش روی میز افتاد و کنسول دستی‌اش را دید. ناگهان فکری به ذهنش رسید! بازی علاوه‌بر کنسول خانگی‌اش برای کنسول دستی‌اش هم عرضه شده بود و نیازی نبود هر دو نسخه خریداری شود و با یک بار خریدن بازی دسترسی به نسخۀ دیگر رایگان بود. پس شروع کرد به دانلود نسخۀ کنسول دستی‌اش. فقط کمی وقت از مادر گرفت و پس از اتمام دانلود بازی، فایل‌های ذخیرۀ ادامۀ بازی را از کنسول خانگی‌اش به کنسول دستی‌اش انتقال داد. بلافاصله همراه خانواده‌اش سوار ماشین شد و بدون ناراحتی ادامۀ بازیِ مورد علاقه‌اش را در کنسول خانگی‌اش ادامه داد...

کنسول‌های بازی و غفلت‌زایی + تصاویر

یکی از دلایل مهمی که امروزه، موجب دوری اعضای خانواده به‌خصوص فرزندان از جمع خانواده می‌شود، بازیهای کامپیوتری است. روزگاری کنسولهای بازی مختص خانه بود و کودکان تنها قشری بودند که از آنها استفاده میکردند. کنسولهایی که برای استفاده از آنها منحصراً احتیاج به یک تلویزیون بود و درصورتیکه تلویزیون توسط عضو دیگر خانواده اشغال میشد، بچهها از بازیکردن میماندند و سراغ تفریحی دیگر میرفتند. در ادامه، با دایرشدن کلوپهای بازی و گیمنتها این قشر از کودکان، محل تفریح خود را به این اماکن تغییر دادند که موجب دوری هر چه بیشتر کودکان از خانه و خانواده و تفریحات سالم شد. امروزه، پیشرفت فناوری بدعت جدیدی را بنیان نهاده است که به موجب آن کودکان در هر جایی میتوانند به بازی خود ادامه دهند؛ به‌طوریکه حتی اگر در جمع خانواد ه نیز باشند با خانواده نیستند. با ارتقای سخت‌افزاری گوشیهای همراه و توانایی اجرای بازیها با گرافیک بالا و عرضهشدن بازیهای متنوع برای سلایق مختلف، راه برای همهگیرشدن بازیها برای همۀ سنین فراهم شده است. خانهای که در گذشته محل بحث و گفت‌وگو میان والدین و فرزندان و رفع نیازهای عاطفی بود، امروزه به مکانی تبدیل شده است که اعضای آن در کنار هم حضور دارند؛ اما مشغول انجام کار دیگری هستند و سر خود را با سرگرمیهای کاذب گرم میکنند و به‌جای اینکه با همنشینی خود فضای خانه را گرم و مطلوب و لذتبخش کنند، موجبات سردی و دوری را فراهم میکنند. حتی در بیرون از منزل نیز چشمهای مردم به صفحههای گوشی دوخته شده است، تعاملاتی که افراد با یکدیگر انجام میدادهاند، کمتر شده و مسبب نوعی درونگرایی و دوری از جامعه شده است.

کنسول‌های بازی و غفلت‌زایی + تصاویر

فناوریهای نوین موجب شده است که اگر دیروز، کودک با از دستدادن تلویزیون مشغول سرگرمی دیگری میشد، امروز بتواند از کنسول دستی خود بهعنوان صفحۀ نمایش کنسول خانگیاش استفاده کند یا اگر خارج از خانه میرود، بتواند فایلهای ذخیرۀ بازی را از کنسول خانگیاش به کنسول دستیاش انتقال دهد تا از ادامۀ بازی جا نماند. فناوری جدیدی که توسط شرکت سونی در نسل کنونی کنسولهای بازی خود یعنی ps4 وps vita قرار داده است. این فقط آغاز این راه است؛ زیرا با آمدن و همه‌گیرشدن فناوری cloud که سیستم بازی on live از آن بهره میبرد، تنها کافی است دستگاهی داشته باشیم که از این سیستم پشتیبانی کند و با سرعت مطلوبی به اینترنت متصل شود، بقیۀ اَعمال ازجمله پردازش، توسط سرور بازی انجام شده و تنها خروجی تصویر بازی روی صفحه نمایش دستگاه ظاهر میشود. این به این معنی است که کاربر با‌توجهبه نوع اشتراکی که خریداری کرده است به تعداد نامحدودی بازی بدون توجه به اینکه آیا نوع سیستم بازیباز توانایی پردازش آن را دارد یا نه و حتی فضایی از حافظۀ دستگاه را اشغال کند، دسترسی داشته باشد.

کنسول‌های بازی و غفلت‌زایی + تصاویر

درواقع، این در دسترس‌بودن بیچون و چرای طیف وسیعی از بازیها در هر مکان و زمان، موجب از هم‌گسیختگی بیشتر خانواده میشود. وقتی برای باهم‌بودن و برطرفکردن نیازهای ذاتی افراد باقی نمی‌ماند. این واکنش بدون درنظر‌گرفتن تأثیرات مخربی است که بعضی از این آثار بر روح و روان فرد می‌گذارد. غافلشدن افراد از مطالعۀ کتاب، دوری از تعاملات خانوادگی و نپرداختن به تفریحات و سرگرمیهای سنتی در کنار خانواده از دیگر مشکلاتی است که با رسوخ این فناوری پدید آمده است. جا دارد که خانوادهها به‌خصوص والدین توجه ویژهای دراینزمینه کنند. بهتر است والدین فرزندان خود را به آغوش خانواده دعوت کرده و روابط خود را با آنها گرم و صمیمی­ کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    نترسید با سرعت اینترنت ایران هیچ اتفاقی نمیفته...
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    ممنون مطلب مفیدی بود ولی کاش به همراه نقد باز های رایانه ای الگوی مناسب هم ارائه میشد
  • serena ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    همه ی کنسول های تو بازار رو دارم(به امام زمان قسم)ولی فقط xbox 360 ندارم ولی ps3,ps4,ps2,ps1,psp,ps vita,xbox one دارم ولی فقط xbox 360 رو ندارم.(به حضرت عباس قسم)
  • ایزا ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    شاید هم نتیجه عکس بده!
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    سرگرمی های سنتی؟ بخواب لحاف یخ کرد
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    ابله برای چی قسم میخوری؟!
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    مطلب یه چیز دیگست. شما رفتی یه جای دیگه. جو گیر نشو زیاد
  • Amir Takro ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    2 0
    ای شما سیاسی ها کی میخواید ساکت بشید ، تو زندگی مردم سرک نکشید GAME is OUR LIFE
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    که چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۵
    0 0
    ما که بازینون رو میکینم حتی توی خوابگاه دانشگاه... چون دوست داریم
  • ارشام ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
    0 0
    هرچیزی زیادش خوب نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس