رئیس جمهور اوکراین مدعی شده است صدای پهپادها هر شب در آسمان کی‌یف و شهرهای دیگر اوکراین شنیده می شود؛ بر اساس گزارش منابع اطلاعاتی، مسکو حدود ۲ هزار فروند پهپاد انتحاری شاهد از ایران سفارش داده است.

سرویس جهان مشرق _ دویست و چهل و چهارمین روز از جنگ در خاک اوکراین به پایان رسید.

تحولات روز دویست و چهل و یکم جنگ اوکراین:

کنگره امریکا به دنبال تصویب بسته مالی ۵۰ میلیارد دلاری برای کی‌یف/ احتمال وقوع فاجعه انسانی با شکستن سد کاخوفکا اوکراین +نقشه و تصاویر

در عرصه میدانی، وضعیت مناطق تحت کنترل دو طرف با کمترین تغییرات همراه است؛ در بیشتر جبهه های نبرد نیروهای اوکراینی و روسی بدون اینکه دست به پیشروی زمینی خاصی بزنند تنها به آتشباری علیه مواضع یکدیگر اقدام می کنند.

تنها تغییر جزئی در نقشه میدانی جنگ، بازپس گیری بخش شرقی شهر باخموت در منطقه دونباس توسط ارتش اوکراین بود که منطقه ای را که حدودا ۳ ماه قبل توسط ارتش روسیه تصرف شده بود، به کنترل خود درآوردند.

همچنان در جبهه های استان خرسون، خارکیف و زاپروژیا، خبری از عملیات تهاجمی و پیشروی دو طرف درگیر وجود ندارد.

زلنسکی: صدای پهپادهای ایرانی ما را اذیت می‌کند!

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین روز گذشته در مصاحبه تلویزیونی با یک شبکه اسرائیلی، انتقاداتی را نسبت به دولت رژیم صهیونیستی ارائه کرده و به مسئله عدم ارسال کمک های تسلیحاتی تل آویو به اوکراین و همچنان اصرار بر اشاره به شایعات حضور پهپادهای ایرانی در خدمت ارتش روسیه اشاره کرد.

وی گفت: اسرائیل تا کنون با ارسال کمک های انسان دوستانه و جلیقه و کلاه خودهای ضد گلوله از ما حمایت کرده است، اما آنها حاضر به ارسال سلاح به ویژه تسلیحات پدافندی برای تامین امنیت آسمان اوکراین نیستند. آنها نگرانند که حمایت نظامی از اوکراین منجر به اختلال در امنیت ملی شان در بحث جنگ سوریه و حضور روسیه در این کشور شود.

"گمان می کنید همکاری نظامی میان ایران و روسیه و ارسال پهپادهای ایرانی به مسکو در ازای چیست؟ پول؟ گمان نمی کنم مسئله تنها دریافت پول برای این تسلیحات باشد، بلکه روسیه به ایران در پیشبرد برنامه هسته ای خود کمک خواهد کرد؛ این معنای واقعی اتحاد میان این دو کشور است".

زلنسکی مدعی است اگر اسرائیل حاضر به ارسال سیستم های پدافند ضد موشکی و ضد پهپادی به اوکراین می شد و تهدید تسلیحات ایرانی را رفع میکرد، روسیه نیز در سوی مقابل حاضر به ارائه کمک های فنی در بحث برنامه اتمی به ایران نمی‌شد.

وی گفت: صدای پهپادهای ایرانی هر شب در آسمان کی‌یف و شهرهای دیگر اوکراین شنیده می شود؛ بر اساس گزارش منابع اطلاعاتی ما، مسکو حدود ۲ هزار فروند پهپاد انتحاری شاهد از ایران سفارش داده است؛ آنها تا کنون بیش از ۴۵۰۰ تیر موشک علیه خاک اوکراین شلیک کرده اند و دچار کمبود شدید در ذخایر موشکی خود شده و به دنبال جایگزینی زرادخانه مصرف شده خود از طریق کشورهای دیگر از جمله ایران هستند.

هشدار روسیه به نیروهای خود در خصوص آلودگی رادیو اکتیو در اوکراین

وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد به تمامی نیروهای خود درباره تشعشعات هسته‌ای هشدار و اعلام آمادگی داده است.

بنابر ادعای منابع روسی، ارتش اوکراین قصد دارد در آینده نزدیک اقدام به استفاده از یک "بمب کثیف" در خاک این کشور کرده و آن را به استفاده روسیه از تسلیحات ممنوعه نسبت دهد. بمب کثیف، سلاحی است که با استفاده از مواد رادیو اکتیو ساخته می شود اما فاقد واکنش زنجیره ای و افنجار اتمی بوده و تنها منجر به آلودگی گسترده رادیواکتیو در منطقه مورد استفاده می شود.

در روزهای گذشته نیز مقامات روسی مدعی بودند ارتش اوکراین قصد دارد با استفاده از راک اندازهای امریکایی هیمارس به سد کاخوفکا در استان خرسون حمله کرده و با انهدام آن موجب ایجاد سیلاب در مناطق حضور ارتش روسیه شود.

این در حالی است که دولت اوکراین ادعای استفاده از بمب کثیف را رد کرده و کشورهای اروپایی حامی اوکراین نیز در بیانیه ای مشترک مسئولیت چنین اتفاقاتی را بر عهده مسکو دانستند.

تخریب مسیر راه آهن شهر بریانسک در غرب روسیه

فرماندار منطقه بریانسک روسیه اعلام کرد عصر روز گذشته یک بمب در مسیر راه آهن بین شهرک نووزیبکوف و ایستگاه زلینکا در استان بریانسک روسیه منفجر شد و به ریل راه آهن آسیب وارد کرده است.

این گونه حملات به زیرساخت های راه آهن در خاک روسیه به نیروهای ویژه و خرابکار اوکراینی نسبت داده می شود که از ابتدای جنگ تا کنون چند مرتبه با نفوذ به خاک مناطق نظیر بلگورود، کورسک و بریانسک اقدام به تخریب مسیرهای راه آهن روسیه کرده اند.

برچسب‌ها