گزارش آژانس اتمی درباره بازرسی از فعالیت هسته‌ای اعلام نشده در اوکراین

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد در سه مکان معرفی شده از سوی دولت اوکراین، فعالیت هسته‌ای اعلام‌نشده‌ای یافت نشده است.

به گزارش مشرق، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه اعلام کرد، بررسی میدانی در سه نقطه از اوکراین درباره فعالیت هسته‌ای اعلام نشده را به اتمام رسانده است.

در وبگاه رسمی آژانس آمده است، این بررسی‌های میدانی بنا به درخواست دولت اوکراین انجام شده و تیم‌هایی برای بازرسی به این سه محل اعزام شدند.

در این گزارش آمده است، درخواست بازرسی در این سه محل پس از آن از سوی اوکراینی‌ها صادر شد که روسیه ادعاهایی درباره فعالیت در آن‌ها برای ساخت «بمب کثیف» مطرح کرد.

در این گزارش آمده است، «موسسه تحقیقات هسته‌ای» در کی‌یف، «مرکز معدن‌کاری و فراوری» در ژووتی کودی و «مرکز ماشین سازی و صنایع پیودنی» در منطقه دنیپر ظرف چند روز گذشته مورد بررسی قرار گرفتند و تمام مراحل کاری برای بازرسی از آن‌ها به طور کامل انجام شد.

آژانس اتمی در ادامه می‌نویسد، بر اساس ارزیابی نتایج و اطلاعاتی که از سوی دولت اوکراین به دست آمده است، این نهاد هیچ علائمی از فعالیت هسته‌ای اعلام نشده و مواد مرتبط با این مسئله را در این سه مکان پیدا نکرد.

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس اتمی شامگاه دوشنبه اعلام کرده بود تحقیقات این سازمان در دو تأسیسات اتمی در اوکراین برای یافتن سرنخ‌هایی از تولید احتمالی «بمب کثیف» شروع شده است.

پیش از این، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تهدید مقامات اوکراینی به استفاده از بمب رادیواکتیو علیه نیروهای روس را واقعی و تهدید جدی توصیف کرد.

بمب کثیف، نوعی بمب یا موشک آلوده به مواد رادیواکتیو است که با استفاده از انفجار غیراتمی، محیط را به تشعشعات اتمی آلوده می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس