کد خبر 1429884
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸
تل‌آویو؛ نمی‌توانیم به اوکراین کمک نظامی کنیم

رئیس رژیم صهیونیستی مدعی شد اسرائیل با ارائه کمک‌های بشردوستانه در کنار اوکراین بوده، اما در سایر حوزه‌ها حمایت آن به دلایل امنیتی محدود است.

به گزارش مشرق، «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی مدعی شد اسرائیل با ارائه کمک‌های بشردوستانه در کنار اوکراین بوده، اما در سایر حوزه‌ها حمایت آن به دلایل امنیتی محدود است.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، وی در جریان سفرش به واشنگتن در گفت‌وگو با اندیشکده شورای آتلانتیک مدعی شد: «این موضوعی است که اغلب در عموم مورد بحث قرار گرفته است. اول این که اسرائیل در تمام مجامع بین‌المللی با جامعه بین‌المللی و ایالات متحده هسمو است. دوم این که البته ما به صراحت گفتیم که با تجاوز به تمامیت ارضی اوکراین مخالف هستیم. اما مسئله مهمتر البته این است که اسرائیل در مجموعه‌ای از مسائل عمدتاً مسائل بشردوستانه به شکلی قابل توجه کمک می‌کند».

او در ادامه افزود: «ما همچنین سامانه‌های غیرنظامی برای تشخیص زودهنگام حملات موشکی پیشنهاد دادیم، چیزی که اسرائیل تجریه زیادی در آن دارد. اما چیزهایی وجود دارد که نمی‌توانیم به دلایلی منافع امنیتی خود که از بیشترین اهمیت برخوردار است، تامین کنیم».

وی در ادامه با این ادعا که جهت‌یابی که برای قضاوت این رژیم استفاده می‌شود برخی اوقات دچار تحریف است، افزود: اسرائیل با توجه به ملاحظات استراتژیک و امنیتی خود آنچه را که می‌تواند انجام می‌دهد.

دیمترو کولبا وزیر خارجه اوکراین ۱۸ اکتبر گفت که کشورش پیامی رسمی به تل‌آویو برای درخواست تامین فوری سامانه‌های دفاع هوایی خواهد فرستاد.

به نوشته تاس، تاکنون اسرائیل هیچ نوع کمک نظامی به اوکراین نکرده و به ارائه کمک‌های بشردوستانه و پزشکی به اوکراینی‌های زخمی شده در نتیجه درگیری‌ها بسنده کرده است. بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی با همتای اوکراینی در روز بعد از این درخواست تایید کرد که تل‌آویو آماده ارائه تسلیحات به کی‌یف نیست. وی گفت این رژیم با محدودیت‌های عملیاتی مواجه است.

پیش‌تر، «ناچمن شای» وزیر امور دیاسپورا رژیم صهیونیستی (صهیونیست‌های ساکن خارج از فلسطین اشغالی) خواستار کمک نظامی این رژیم به کی‌یف برای مقابله با روسیه شد. در واکنش، «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور سابق و معاون شورای امنیت ملی روسیه به رژیم صهیونیستی درباره ارسال تسلیحات به اوکراین هشدار داد و گفت تحویل سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته به کی‌یف به معنای نابودی روابط دوجانبه است.

جنگ اوکراین در ماه‌های گذشته به افزایش تنش میان روسیه و رژیم صهیونیستی منجر شده است.  یائیر لاپید چندی پیش در اظهاراتی که از تشدید تنش‌ها در روابط تل‌آویو و مسکو حکایت داشت حملات موشکی روسیه به اوکراین را به شدت محکوم کرده بود. این بیانیه با پاسخ سفارت روسیه در فلسطین اشغالی روبرو شد که در بیانیه‌ای تأکید کرد تل‌آویو طی هشت سال گذشته در برابر حملات مداوم اوکراین علیه ساکنان دونباس سکوت اختیار کرده است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین هم اخیراً از مخالفت رژیم موقت صهیونیستی با ارسال سامانه‌های پدافند موشکی به کشورش ابراز ناخرسندی کرد. زلنسکی طی مصاحبه‌ای گفت از اینکه تل‌آویو سامانه‌های پدافند موشکی به اوکراین نفروخت تا در برابر حملات موشکی روسیه مقابله کند، «بهت‌زده» است. او گفت: «نمی‌دانم چه اتفاقی برای اسرائیل افتاده است. حقیقتاً و به‌راستی بهت‌زده هستم، زیرا درک نمی‌کنم که چرا آن‌ها به ما پدافند هوایی نمی‌دهند».

رئیس‌جمهور اوکراین در فاصله کوتاهی بعد از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) هم از رژیم صهیونیستی درخواست کرده بود تا سامانه‌های پدافندی «گنبد آهنین» به کشورش بدهد.

بعد از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین که به گفته مسکو هدف از آن نازی‌زدایی و خلع سلاح کی‌یف است، رژیم صهیونیستی موضع طرفدار اوکراین اتخاذ و روسیه را به تجاوز متهم کرد و خواستار توقف درگیری‌ها در اوکراین شد. همزمان، مقامات صهیونیست به منظور جلوگیری از تشدید تنش با مسکو در خصوص ارسال سلاح برای کی‌یف محتاطانه عمل کرده‌اند. مسکو، تل‌آویو را به دلیل عملیات‌های مشکوک مزدوران اسرائیلی در اوکراین مورد انتقاد قرار داده است. مسکو علاوه بر این، فعالیت آژانس یهود در روسیه را متوقف کرده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ایرانی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 0
    یهود همه دنیا را به زیر پای خود می خواهد و همه فتنه ها زیر سر اوست...
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 0
    خیانت بالاست- خوب اوکراین به خطوط راه اهن روسیه هم رحم نمی کند اما روسیه حتی یکی از پلهای راه آهن را تخریب نمی کند و حتی یکی را هدف قرار نمی دهد و ارتش اوکراین برای حمله به شرق اوکراین از ان پلها استفاده می کند حتی سوخت نیروگاههای برق اوکراین را تامین می کند چرا روسیه پلهای مهم زمینی اوکراین را مورد حمله قرار نمی دهد این نشان دهنده خیانت فرماندهان ارشد ارتش روسیه نیست
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 0
    این حملات پهبادی باید بصورت مرتب عنصر چهارگانه حیاتی اوکراین را هدف قرار دهد 1-- برق 2- مخابرات 3- پلها 4- مخازن سوخت و انرژی اگر خیانت فرماندهان روس بگذارد
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
    0 0
    روسیه کلا باید موشک های کالیبر و کینژال گران قیمت خود را برای درگیری با امریکا وانگلیس کنار بگذارد استفاده از اینها برای نابودی چند کاهدان در اوکراین یک خیانت از سوی فرماندهان روس است این جنگ عمدا برای نابودی ذخایر ارزشمند روسیه است بجای اینها پهبادهای ارزان قیمت گل شمعدانی خوب تر و منطقی تر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس