چرا تل‌آویو سامانه‌های دفاع موشکی خود را در اختیار کی‌یف قرار نمی‌دهد؟

تحلیلگر آمریکایی معتقد است که دلیل عدم تمایل رژیم صهیونیستی به کمک تسلیحاتی به اوکراین، ترس از افتادن این سامانه‌های دفاعی به دست روسیه و ایران است.

به گزارش مشرق، وبگاه شبکه «الجزیره» در گزارشی به درخواست اوکراین از رژیم صهیونیستی مبنی بر عرضه یک سامانه دفاع موشکی نظیر «گنبد آهنین» به کی‌یف و دلایل امتناع تل‌آویو از این کمک تسلیحاتی پرداخته است.

درخواست کی‌یف در چارچوب درخواستش برای سیستم‌های دفعی دیگری است که می‌خواهند به آن‌ها متکی باشند و از خود در برابر موشک‌ها و پهپادها محافظت کنند؛ اما بی‌میلی تل‌آویو برای انجام این کار، همزمان با تشدید حملات روسیه موجب انتقاداتی شده است.

در همین خصوص، «بردلی بومن» در هفته‌نامه آمریکایی «نیوزویک» نوشت که در نگاه اول می‌توان چنین موضعی را از جانب طرفی که نسبت به وضعیت اسفناک اوکراین ابراز همدردی نمی‌کند رد کرد، اما هیچ چیز نمی‌تواند به این صورت دور از واقعیت باشد.

بومن که مدیر ارشد مرکز قدرت نظامی و سیاسی در بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها است، در این باره می‌گوید «وقتی از دیگران خواسته می‌شود تا برای کمک به اوکراین هر چه در توان دارند انجام دهند، آمریکایی‌ها نباید کشورهای دیگر مانند اسرائیل را که نمی‌خواهند چنین کاری کنند، ملزم به دنباله‌روی از این تصمیم کنند».

وی افزود: قبل از گرفتن انگشت اتهام به سوی اسرائیل مبنی بر عدم ارائه سامانه گنبد آهنین به اوکراین، ابتدا باید بدانیم که چرا خود آمریکا از ارائه سامانه پدافند هوایی پاتریوت به این کشور خودداری کرده است؟ این علی‌رغم کمک‌های نظامی گسترده‌ای است که به کی‌یف ارائه کرده و به مبلغی حدود ۱.۸ میلیارد دلار می‌رسد».

نویسنده ادامه داد: این عمدتاً به این خاطر است که خود ارتش ایالات متحده نیز به اندازه کافی سیستم‌های پاتریوت  در اختبار ندارد تا از نیروهای خود حفاظت کند؛ چه برسد به متحدان و شرکای آن. دلیل دیگر هم این است که حزب‌الله لبنان دارای تعداد زیادی موشک است که اسرائیل را تهدید می‌کنند.

بومن در ادامه خاطرنشان کرد: «برخی در اسرائیل نگران هستند که روسیه سامانه گنبد آهنین ارسال شده به اوکراین را توقیف کرده و سپس سامانه و اطلاعات مربوط به آن را در اختیار ایران قرار دهد. موضوعی که باعث می‌شود تا ایران و عواملش بتوانند از آن برای توسعه قابلیت‌های خود در دور زدن خطوط دفاعی گنبد آهنین و کاهش اثربخشی آن‌ها استفاده کنند».

این در حالی است که پیش‌تر، «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی در جریان سفرش به واشنگتن در گفت‌وگو با اندیشکده شورای آتلانتیک مدعی شده بود که «اسرائیل با ارائه کمک‌های بشردوستانه در کنار اوکراین بوده، اما در سایر حوزه‌ها حمایت آن به دلایل امنیتی محدود است».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    2 0
    اگر مثل روز اول موشکها و پهبادهای روسیه به هدف نمیرسن ، اینکه اسراییل کمک نکرده را بشنو و باور نکن .
  • DE ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۶
    10 0
    چرا تل‌آویو سامانه‌های دفاع موشکی خود را در اختیار کی‌یف قرار نمی‌دهد؟- لازم نیست اگه عرضه داره جلوی پهبادهای حزب الله و موشکهای فلسطینی را بگیره . یکیش را میخوان میلیونها دلار بفروشند چند ساعت بعد که نصب شد در اوکراین صدای موتور چمن زن یا موتور گازی بلند میشه زوووووووووو تق چند میلیون دلار رفت هوا.باید فقط برای هر سامانه موشکی ده تا سامانه موشکی دیگه بگذاره مواظب باشن موتور سیکلت نخوره توش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس