میزان پرداخت زکات در استان زنجان؛ 80 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته. این افزایش پرداخت وجوهات شرعی نشان‌دهنده علایق مذهبی اکثریت مردم ایران است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

پس از قطع رابطه آلبانی و بیانیه علیه جزایر ایرانی چه رخ می‌دهد؟

ایران و خطر زوزه سگ‌های شلّاق خورده!

روزنامه شرق در شماره اخیر خود با فردی که گفته شده کارشناس مسائل بین‌المللی است، پیرامون ماجرای قطع روابط آلبانی با ایران مصاحبه کرده است.

فرد مذکور که احد رضایان قیه‌باشی نام دارد در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: زمانی که در بیانیه پایانی نشست وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس دوباره ادعاها بر سر مالکیت جزایر سه‌گانه توسط امارات مطرح می‌شود و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از آن حمایت می‌کنند یا کشور اروپایی مانند آلبانی با اتهام‌زنی علیه ایران، قطع روابط با تهران و حتی حمله به سفارتخانه‌ها و اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی را در این کشور کلید می‌زنند، نوعی تلاش برای تصویرسازی از ایران رو به افول است، چراکه این اقدامات نشان می‌دهد ایران دیگر دارای آن‌چنان قدرت تأثیرگذاری در منطقه و جهان نیست که بتوان با استفاده از این قدرت، کشورها، حتی کشورهایی مانند آلبانی را از تقابل با ایران بازداشت.

سپس شرق از وی می‌پرسد: در سایه همین آسیب‌شناسی شما تا چه اندازه تأخیر در احیای برجام سبب شده است که تصویری از ایران رو به افول توسط دیگر کشورها در دستور کار قرار بگیرد؟

و رضایان پاسخ می‌دهد: به سؤال بسیار مهمی اشاره کردید؛ به‌هرحال پارامترهای قدرت ایران به واسطه عدم احیای برجام و تداوم تحریم‌ها به نقطه شکننده و کم‌رمقی رسیده است؛ بنابراین هر اندازه که پروسه مذاکرات وین برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها به تأخیر بیفتد، به همان اندازه تأثیرات مخرب و منفی خود را روی توان اثرگذاری ایران در منطقه و جهان خواهد داشت. چون کافی است که به شرایط، تحولات و اتفاقات چند روز اخیر نگاه کنید. در ۷۲ ساعت از چهارشنبه گذشته تا جمعه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شورای همکاری خلیج فارس، آمریکا، ناتو، انگلستان، عربستان، اسرائیل و حتی آلبانی در ابعاد و جهات مختلف به دنبال فشار به جمهوری اسلامی ایران هستند.[1]

*از لوازم "تحلیل صحیح" و سیاست‌ورزی اصولی البته توجه به همان ضرب‌المثل ایرانی است که بر "سردی نکردن با خوردن یک غوره و گرمی نداشتن با خوردن یک مویز" تأکید دارد.

با فروض مطرح شده در اظهارات این کارشناس؛ حکما جهانِ پیرامون پس از قطع روابط آمریکا با ایران در دهه 60 و همینطور پس از قطع روابط جیبوتی با ایران هم قرار بود شاهد یک ایران رو به افول(!) باشد اما جهان به تماشای ایرانی نشست که  از میانه آتش جنگ و ترور و تحریم برخاست و به "هژمون ایران" تبدیل شد.

هژمونی که هم‌اکنون قدرت بلامنازع منطقه و جهان است، از حامیان خود حمایت‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی دارد و در زمزمه‌های اروپای سرد اما توانسته یک کشور گرم را برای شهروندان خود در فصل سرد پیش رو مهیا کند.

از طرف دیگر این نکته را هم باید دانست که بیانیه کشورهای حاشیه خلیج فارس پیرامون جزایر ایرانی همانند زوزه سگ‌های شلاق خورده است که هر از گاهی به گوش می‌رسد و البته همانطور که به رأی‌العین می‌بینیم اثری هم ندارد.

همانطور که رفتارهایی مثل قطع رابطه دولت میکروسکوپی آلبانی با ایران هیچ اهمیتی ندارد.

دقت شود که ایران اسلامی در ذهن عقلای جهان؛ کشوری است که ارباب تمام این دشمنان ریز و درشت یعنی آمریکا را شکست داده و با آمریکا در قطع رابطه به سر می‌برد. و البته در شکست ایران پس این قطع رابطه نیز تردیدهای جدی وجود دارد!

لذاست که تلاش و فرض موصوف مبنی بر ارائه تصویر از یک ایران رو به افول؛ تلاش و فرضی است که در میدان بدیهیات اثری از آنها دیده نمی‌شود.

اظهارات تحلیلگر موصوف مبنی بر اینکه ایران به نقطه شکنندگی رسیده است نیز با واقعیات صحنه تطابقی ندارد.

***

 

اکثریت متدین ایرانی و افزایش پرداخت زکات

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان زنجان گفت: بر اساس آمارهای موجود از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۴۶ میلیارد تومان زکات در استان زنجان جمع آوری و ساماندهی شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد افزایش دارد.

روح‌ا... صالحی در گفت و گو با ایرنا همچنین افزود: تعامل و همکاری خوب مسوولان دستگاه‌های اجرایی و مشارکت مناسب خیران نیک اندیش در برنامه های کمیته امداد موجب تحقق بالای ۱۰۰ درصدی برنامه هدف گذاری این نهاد در حوزه ساماندهی و جمع آوری زکات شده است.[2]

*این خبر مسرّت‌بخش و مبیّن را بایستی باطل‌السحر القائات هر روزه کسانی دانست که می‌گویند مردم ایران از دین بری شده‌اند، جوانان با حاکمیت اسلام در تنافر قرار گرفته‌اند و اکثریت جامعه ایرانی دچار علایق غیر دینی شده‌اند!

و البته این افزایش 80 درصدی پرداخت زکات در یک استان، تنها یک ورق از کتاب قطور و نفیس دین‌گرایی مردم ایران است.

کتابی که در سایر صفحات آن بایستی حضور گسترده مردم در مراسم اربعین، تشییع چند ده میلیونی حاج‌قاسم، برگزاری پرشور مراسم مذهبی از قبیل احیا و عرفه و اعتکاف، اجرای قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران توسط اکثریت مردم و... را به مطالعه و تماشا نشست و به این حقیقت عالی رسید که اکثریت مردم ایران، دیندار و دین‌دوست هستند و حکومت اسلام را می‌خواهند.

اینکه دشمن خارجی یا دنباله‌های داخلی آن نمی‌خواهند این حقایق را بپذیرند یا نمی‌خواهند، بگذارند عده‌ای این حقایق را ببینند البته موجب خاموش شدن نور حقیقت نخواهد شد.

سایر اخبار کمیته امداد نیز حاکی از افزایش سالانه میزان پرداخت وجوهات شرعی و صدقات از سوی مردم ایران است. مقوله‌ای که جدای از اثبات دین‌مداری مردم، نشان از اعتماد عمومی نسبت به نهادهای امین نظام اسلامی است.

***

حجاریان: برای مبارزه با فساد "ناظر خارجی" بیاورید

سعید حجاریان اخیراً در یادداشتی با عنوان "پیشگیری از فساد" که وبسایت مشق نو آنرا منتشر کرد، نوشته است: هر از گاهی از ناحیه‌ای صوتی بلند می‌شود: فسادی کشف شد! متعاقباً نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی پیگیری می‌کنند، بعضاً قرارگاهی تشکیل می‌شود و عده‌ای بازداشت و مجازات می‌شوند؛ ولی این حکایت ادامه پیدا می‌کند. پرسش این است چرا منحنی فساد نزولی نمی‌شود و از پیش از انقلاب تاکنون میل به افزایش دارد.

او در ادامه به طرح پیشنهاداتی مثل "آوردن ناظران خارجی برای کاهش دادن فساد" می‌پردازد و در خاتمه می‌نویسد: اهتمام به اجرای پیشنهادهایی از جنس موارد چهارگانه فوق از آنجا اهمیت می‌یابد که ما امروز علاوه بر فساد و تبعات‌اش با وضعیتی مواجه هستیم که من آن را «اضطرار فساد» می‌نامم. در اتمسفر اضطرار فساد، برخلاف الگوهای فساد ساختاری و ساختارهای حامی-پیرو (به‌معنای کلاسیک آن) با رویه‌های طولانی‌مدت مواجه نیستیم؛ زیرا بناست همه‌چیز در زمانی کوتاه انجام گیرد چرا که اضطراب مشاغل رانتی کوتاه‌مدت و رقابت‌های افشاگرانه حتی منطق فساد ساختاری را هم که از شبکه‌سازی و کلان‌نگری تبعیت می‌کند، تحت تأثیر قرار می‌دهد. در چنین شرایطی حامیان و حاملان فساد بلندمدت می‌کوشند منطق خود را بر بازیگران جدید تحمیل کنند و یا آن‌ها را در مدار جاذبه خود ببلعند.[3]

*این اظهارات حجاریان از حیث علمی و اعتباری ساقط است زیرا فساد از آنجا که یک امر نفسانی است، در همه حکومت‌های جهان و اعصار و حتی در حکومت امام معصوم نیز وجود دارد و هرگز به صفر نخواهد رسید. ضمن اینکه فساد کم یا زیاد نیز معنی ندارد و بلکه این "احساس فساد" است که می‌تواند در ذهن افراد بزرگ باشد یا کوچک.

احساسی که همه می‌پذیریم منشأ گرفته از گفته‌های خواص و میزان مفسدنمایی یا پاک‌نمایی از یک نظام سیاسی است.

پس می‌پذیریم که ژست "چرایی ادامه حکایت فساد"، یک ژست نمایشی است.

جالب است که بدانیم حتی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی که در بحث مبارزه با فساد فعال هستند نیز شاخص‌های خود را با عنوان "شاخص ادراک فساد" منتشر می‌کنند نه با تعداد فساد! (چون همانطور که اشاره شد وزن کردن و شمارش فساد به لحاظ فلسفی غیر ممکن است)

مثل سازمان شفافیت بین‌الملل که اصلاح‌طلبان دائم به آمار آن اشاره می‌کنند اما نمی‌گویند که این سازمان اولا یک موسسه غیر دولتی است و ثانیا طبق شناسنامه آن صرفا اقدام به انتشار "شاخص ادراک فساد" می‌کند.

در بحث نظام جمهوری اسلامی ایران هم همانطور که واضح است؛ ‌ دستاوردهای بزرگی در طول 43 سال گذشته در ایجاد عدالت و مبارزه با فساد به دست آمده است.

امروز همه می‌دانند کسی که در نظام جمهوری اسلامی ایران؛ ارتکاب به فساد مالی اولا کاری سخت است و ثانیا کسی که مرتکب فساد شود و دادگاه هم به اثبات جرم او برسد یقینا مجازات خواهد شد و چوبه اعدام نظام جمهوری اسلامی برای مفسدان مالی در هر سطح و مقامی برافراشته است.

در اظهارات حجاریان؛ تأکید او بر آوردن ناظران خارجی برای کاهش دادن فساد نیز ناشی از یک ژنتیک خودتحقیر و اجنبی پرست است که از هیچ تلاشی برای تقلیل دادن حقانیت حکومت اسلامی در ذهن مردم و ربط دادن قیام و قعود کشور به خارج از مرزها اِبایی ندارد.

(کما اینکه در سابقه همین ژن دیده‌ایم که چطور نان مردم و کاهش مشکلات را به امضای برجام یا FATF مرتبط می‌دانستند!)

گفتنیست، زمانی در اواسط دهه 80 که برخی ایادی داخلی دشمن از لزوم حضور ناظر خارجی در انتخابات ایران سخن گفته بودند؛ موسوی لاری، از رجال اصلاح‌طلب در سخنانی گفته بود: این امر توهین به ملت، جامعه و فرهیختگان ایران است که ما در داخل نتوانیم مشکلات خود را حل کنیم و ناظر از خارج بیاوریم در حالی که ما ساز وکارهای قانونی لازم برای برگزاری انتخابات سالم را داریم و نیازی به ناظر خارجی و بین المللی نداریم. [4]

***

1_ https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-855776

2_ https://irna.ir/xjKwxF

3_https://mashghenow.com/?p=5755

4_ mehrnews.com/x7gMk

برچسب‌ها