دوستان تاجزاده در جبهه اصلاحات، طی بیانیه‌ای از احتمال تخلف ضابطان و مقامات قضایی در جریان دستگیری تاجزاده سخن گفته و خواستار پیگیری شخص ریاست قوه قضائیه در این باره شده‌اند!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

دردسر دوستان نادان برای یک مجرم سیاسی

جبهه اصلاحات بعنوان نهاد رأس جریان چپ ایران و اتاق فکر تحریم‌کننده انتخابات 1400، در بخشی از یک بیانیه که پیرامون دستگیری مصطفی تاجزاده منتشر کرد، نوشت:

"از رییس محترم قوه قضائیه می‌خواهیم مطابق وعده‌ها و رویکردهای اعلامی خود این موضوع را بررسی کند، در صورت مداخلهٔ بی‌رویهٔ ضابطان یا بی‌مبالاتی اشخاص و مقامات قضایی در این مورد، پیگیری جزایی لازم را در دستور قرار دهد و روند آن را به اطلاع افکار عمومی برساند."[1]

باید به این افراد یادآوری کرد که سیاست علم "حرف زدن در همه احوال" نیست بلکه علم تفکر، عقلانیت و پاسخگویی است.

اتهامات و جرم تاجزاده هم دیر یا زود اعلام می‌شود و آقایان بایستی به جای بیان اباطیلی مثل تأدیب ضابطان، بصورت اصولی به دفاع بپردازند. البته اگر فکر می‌کنند برای اقدامات و مواضع تاجزاده پاسخی در چنته دارند.

گفتنیست در زبان فارسی ضرب‌المثلی داریم که تاجزاده باید آنرا با خود حتما زمزمه کند.

ضرب‌المثلی که می‌گوید:

"دشمن دانا بلندت می‌کند/ بر زمینت می‌زند نادانِ دوست"

***

ترور شینزوآبه هم "ژاپن‌پرستهای ایرانی" را بیدار نکرد!

تنها چند روز پس از ترور شینزوآبه، نخست‌وزیر سابق کشور ژاپن که ایرادات و اهمال‌های فاحش سیستم امنیتی، تیم حفاظت و سرویس‌های مدیریتی کشور ژاپن را برملا ساخت؛ یک فعال اصلاح‌طلب ایرانی دست به یک دفاع پرطمطراق از سیستم نظارتی در کشور ژاپن زد.

علی صوفی، از وزرای دولت اصلاحات به تازگی در کنایه به مشکلات مدیریتی دولت رئیسی به ایلنا گفته است:

"به طور مثال در کشور ژاپن، اگر بخواهد خطایی صورت بگیرد، آنقدر دستگاه‌های نظارتی کارکشته وجود دارد که مو را از ماست بیرون می‌کشند و جلوی آن خطا گرفته می‌شود. اما در کشور ما اینگونه نیست"! [2]

ما قضاوت درباره این تعریف و تمجید آقای صوفی از کشور ژاپن و نیز خودتحقیری ایشان؛ تنها چند روز پس از ترور شینزوآبه بر اثر ضعف سیستم مدیریتی و ناشی‌گری ژاپنی‌ها را به قضاوت مخاطبان محترم می‌گذاریم.

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که ژاپن همچنان در اشغال آمریکاست و تمام مناسبات راهبردی و کلان این کشور در سایه نظارت و اجازه‌های آمریکا باید صورت بگیرد.

***

روش برخورد علی(ع) با مخالفان تند سیاسی

تاجزاده بدون روتوش

بازداشت "مصطفی تاجزاده" کنشگر اصلاح‌طلب با حکم دستگاه قضایی، در نزد برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی حرف و حدیث‌هایی را برانگیخته است.

در این بین اما کاربرانی که گویا علایق اصلاح‌طلبانه دارند، تاجزاده را یک اصلاح‌طلب مصلح و قانونمدار می‌خوانند که عبور از او به معنای روبرو شدن با براندازان است!

برخی دیگر نیز با تعدادی فیلم و البته جعلیات تاریخی از این می‌گویند که چرا نظام اسلامی که همواره بر تحمل منتقد تأکید دارد، تاجزاده را دستگیر کرده و نیز در حکومت امیرالمؤمنین(ع) هیچ زندانی سیاسی‌ای نبوده است.

حرف و حدیث‌های اشاره شده همچنین در حالی است که مراجع قضایی و امنیتی کشورمان هنوز دلایل بازداشت تاجزاده و اتهامات او را رسما بیان نکرده‌اند.

در کنار این رخدادها اما خوانش مواضع تاجزاده در سال‌های اخیر و همچنین حقایق عقلانی و تاریخی می‌تواند به فرایند تحلیل صحیح در ماجرای بازداشت تاجزاده کمک کند.

*شاید عده کمی از مردم و خواص باشند که مصطفی تاجزاده حوالی 4 سال قبل در اظهاراتی رسمی صراحتا اینطور گفته بود که خیلی از حرف‌های اصلاح‌طلبان و براندازان یکیست اما اصلاح‌طلبان با براندازان در راه‌حل (و نه لزوما در هدف!) مرزبندی و اختلاف دارند. [3]

تاجزاده همچنین همان کسی است که پس از پیش‌لرزه فتنه اقتصادی در آبان 98 به صحنه آمد و گفت که این اغتشاشات، وسیع‌تر و خشن‌تر تکرار خواهد شد. [4]

اما به زعم تحلیلگران منصف، اینها بخش کوچکی از جرایم سیاسی تاجزاده است و او گناه بزرگتری هم دارد... گناه بزرگی به نام "تحریم انتخابات" که تاجزاده در انتخابات 1400، آنرا هم به پرونده خود افزود.

باید دانست که بر زمین گذاشتن صندوق رأی و پشت پا زدن به جمهور که برخی معتقدند می‌تواند بزرگترین دستاورد یک انقلاب باشد دقیقا به معنای قیام علیه مردم و حکومت است. همچنانکه در تأیید این معنا دیدیم که سعید حجاریان نیز پس از تحریم انتخابات 1400 در یک توییت اینطور نوشت که "اصلاحات صندوق محور مُرد"!

این پرونده صفحات دیگری هم دارد.

تاجزاده پرچمدار تئوری براندازانه "اصلاحات ساختاری" است! همان که در فرم و محتوا معتقد به ایجاد تغییر در جمهوری اسلامی است.

یک تئوری تا آن اندازه تند که حتی برخی بزرگان اصلاحات صراحتا عنوان کردند که ناممکنش می‌دانند.

دأب مشهور تاجزاده نیز مقصرتراشی از رهبری در اجرائیات کشور است.

اجرائیاتی که علی‌الاصول به رئیس‌جمهور مربوط است نه به هیچکس دیگری... اما تاجزاده تا آن اندازه بر مقصرتراشی اشاره شده تأکید دارد که این خوی ناجوانمردانه او دستمایه طنز و مزاح در شبکه‌های اجتماعی نیز شده است.

پس بدانیم که این همان تاجزاده بدون روتوشی است که برخی مدعیان، او را صلح‌جو و خشونت‌پرهیز نامیده بودند!

در بحث شبهه "عبور از اصلاح‌طلبی و رسیدن به براندازی" نیز اگرچه گزاره‌های قبلی نشان می‌دهد چطور برخی اصلاح‌طلبان عملا هیچ فرقی با براندازان ندارند اما می‌توان به این توضیح اشاره کرد که مادام که یک نظام سیاسی دارای عقلانیت، قانون‌مداری و کارآمدی باشد؛ با هیچ خطر سیاسی مواجه نخواهد شد. اگرچه منتقد منصف و نیروی سیاسی همسو با عقلانیت و پیشرفت به افزون شدن سرعت پیشرفت کمک می‌کند.

در این رابطه می‌توان به یک مثال ساده مثل کشور چین اشاره کرد که اساسا دارای آزادی سیاسی و دموکراسی به معنای عام نیست اما دارای پیشرفت اقتصادی است.

پس نبود "منتقدان تند و ساختارشکن" لزوما به معنای مواجهه با براندازی نیست.

در بحث نبود زندانی سیاسی در حکومت امیرالمؤمنین(ع) هم اگرچه این حرف خالی از عقلانیت حکومتی است و یک حکومت طبعا تعدادی زندانی خواهد داشت که برخی از آنها هم اصطلاحا سیاسی هستند. اما از آنجا که صاحبان این ادعای غلط، به نبود هیچ روایتی در این زمینه استناد می‌کنند، می‌توان به بخشی از کتاب مشهور "الغارات" اشاره کرد.

در این بخش از کتاب الغارات که مربوط به رخدادهای حکومت امیرالمؤمنین علی(ع) است، می‌خوانیم: وقتی امیرالمؤمنین (ع) به سمت نهروان میرفت، مردی از قبیله نَخَع را به عنوان جانشین خود در کوفه قرار داد. روی او نامه‌ای به حضرت نوشت که دو قبیله "غنی و باهله" فتنه‌انگیزی میکنند و دست به دعا برداشته‌اند که دشمنت بر تو پیروز شود! علی(ع) در پاسخ نوشت: آنان را از کوفه بیرون کن و نگذار حتی یک نفر از آنان در کوفه بماند.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1559084

2_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1251253

3_ mshrgh.ir/905078

4_ mshrgh.ir/1018114

برچسب‌ها