آزادسازی پایگاه های نظامی که شاهرگ های ائتلاف سعودی به شمار می‌آیند یکی از راهبردهای اصلی نیروهای یمنی برای پاکسازی کامل استان‌های الجوف و مارب محسوب می‌شود که در دستور کار قرار گرفته است.

سرویس جهان مشرق؛ نقطه شروع شکست های سنگین نیروهای ائتلاف سعودی در مرکز یمن، آغاز عملیات «بنیان المرصوص» و پاکسازی مناطق شرقی پایتخت در اوایل بهمن ماه سال گذشته است که توازن قدرت را ۱۸۰ درجه به سود نیروهای یمنی تغییر داد.

در گام نخست این عملیات، ائتلاف سعودی مناطق اشغالی را در بخش «نهم» در شمال شرق استان صنعاء به همراه بخش هایی از غرب استان مارب و جنوب استان الجوف از دست داد و متحمل ضربات مهلکی شد.

رزمندگان یمنی در جریان این عملیات به یک پیروزی مهم دیگر دست یافتند و پایگاه نظامی «فرضه» را هم در شمال شرق استان صنعاء (پایتخت) بازپس گرفتند و به کنترل درآوردند و نیروهای ائتلاف سعودی را در شوک فرو بردند.

آزادسازی پایگاه های نظامی که قلب تپنده ائتلاف سعودی به شمار می آیند یکی از راهبردهای اصلی نیروهای یمنی در عملیات آزادسازی مناطق اشغالی استان های الجوف و مارب است که در دستور کار قرار گرفته چرا که راه را برای پیشروی های بیشتر باز می کند.

به گزارش مشرق، رزمندگان در جریان عملیات تامین امنیت و پاکسازی مناطق اشغالی در جنوب غرب و شمال غرب استان الجوف نیز موفق شدند پایگاه های مهم و راهبردی «اللبنات و الخنجر» را از اشغال خارج کنند و به کنترل دربیاورند.

پایگاه نظامی «اللبنات» در شرق بحش «الحزم»، مهم ترین مقر نظامی ائتلاف سعودی در جنوب غرب استان الجوف محسوب می شد و دوازدهم فروردین ماه امسال پس از درگیری های سنگین پاکسازی شد؛ این پایگاه پس از آزادسازی بخش الحزم، اتاق عملیات نیروهای ائتلاف بود.

پایگاه نظامی اللبنات، از محور جنوبی به استان مارب متصل می شود که از محور غربی با شهر الحزم حدود ۵۷ کیلومتر فاصله دارد و از محور جنوبی نیز در ۵۳ کیلومتری شهر مارب واقع شده و همین مسئله اهیمتش را چند برابر کرده است.

پایگاه نظامی «الخنجر» در شمال غرب استان الجوف (بخش خب و الشعف) و نزدیکی مرزهای مشترک با استان صعده و جاده راهبردی «البقع - الحزم» واقع شده و پاکسازی این پایگاه تاثیر زیادی بر آزادسازی مناطق حومه از جمله «الیتمه» دارد.

اعلام الحربی

در حال حاضر، نیروهای ائتلاف سعودی در محور جنوبی استان الجوف پایگاه نظامی «الکنایس» را در اشغال دارند و بازپس گیری این مقر در اولویت و دستور کار نیروهای یمنی قرار گرفته است تا روند پیروزی های میدانی را در این استان تکمیل کنند.

رزمندگان یمنی حدود ۲۷ کیلومتر با پایگاه «الکنایس» فاصله دارند که از محور جنوبی به شهر مارب و از محور جنوب شرقی به پالایشگاه نفتی «الصافر» متصل می شود و نقطه اتصال استان های الجوف و مارب به شمار می آید؛ نیروهای ائتلاف سعودی پس از دست دادن پایگاه «اللبنات»، اتاق عملیات خود را به پایگاه «الکنایس» انتقال داده اند.

در محور غربی استان مارب (شرق بخش صرواح) نیز نیروهای یمنی در یازدهم فروردین ماه امسال توانستند پایگاه نظامی «کوفل» را بازپس بگیرند؛ این پایگاه از محور شرفی حدود ۱۸ کیلومتر با شهر مارب فاصله دارد و از محور غربی به شهر «صرواح» متصل می شود.

در روزهای گذشته پایگاه نظامی طارق بن زیاد (الجفره) در شمال غرب استان مارب از اشغال نیروهای ائتلاف سعودی خارج و به کنترل نیروهای یمنی درآمد؛ این پایگاه در شرق سه راهی الجوف و نزدیکی جاده مهم و راهبردی «صنعاء - مارب» واقع شده است.

رزمندگان یمنی در محور شمال غرب استان مارب تلاش می کنند پایگاه نظامی «ماس» را از لوث وجود نیروهای ائتلاف سعودی پاکسازی و آزادسازی کنند؛ در صورت پاکسازی این پایگاه، مواضع اشغالی در بخش های «مدغل الجدعان و مجزر» به صورت دمینوار آزادخواهند شد.

در حال حاضر، پایگاه های نظامی «صحن الجن و تداوین» در شمال شهر مارب در اشغال نیروهای ائتلاف سعودی هستند؛ این دو پایگاه نظامی از محور شمالی با شهر مارب به ترتیب ۴ و ۲ کیلومتر فاصله دارند.

در صورتی که این دو پایگاه نظامی مهم و راهبردی از اشغال نیروهای ائتلاف خارج شوند و به کنترل رزمندگان یمنی درآیند راه برای ورود به شهر مارب (مرکز استان مارب) از دروازه های شمالی باز خواهد شد؛ پایگاه نظامی «صحن الجن» محل ذخیره تجهیزات نظامی و استقرار نیروهای ائتلاف سعودی است و همین مسئله اهمیتش را نسبت به پایگاه «تداوین» چند برابر کرده است.

به گفته منابع میدانی، نیروهای خارجی اشغالگر نیز در پایگاه نظامی «صحن الجن» حضور دارند؛ در ماه های گذشته یگان موشکی جبهه مقاومت انصارالله یمن تاکنون چندین مرتبه این پایگاه راهبردی را هدف قرار داده است؛ رزمندگان یمنی برای رسیدن به پایگاه های نظامی «صحن الجن و تداوین» باید در گام نخست پایگاه نظامی «الکنایس» را در جنوب استان الجوف از اشغال ائتلاف سعودی خارج کنند.

اعلام الحربی

پایگاه نظامی «الرویک» نیز در شمال شرق استان استان مارب و در نزدیکی مرزهای مشترک استان الجوف در اشغال نیروهای ائتلاف سعودی است که از محور جنوبی به جاده «مارب - حضرموت» و تاسیسات نفتی «الصافر و الرجاء» متصل می شود.

به گراش مشرق، اگر رزمندگان یمنی بتوانند پایگاه های اشغالی را در استان الجوف و مارب بازپس بگیرند و به کنترل درآورند، مناطق اشغالی یکی پس از دیگری در این دو استان آزاد خواهند شد و بخش وسیعی از مرکز یمن در آستانه پاکسازی قرار می گیرند و سرنوشت نبردها به طور کامل تغییر می کند.

برچسب‌ها