مارب.jpg

رژیم سعودی تا چند ماه قبل برای اشغال شهر صنعاء برنامه ریزی می کرد اما تحولات میدانی ۱۸۰ درجه تغییر کرد و مواضع خود را در مرکز یمن از دست داده می بیند.

به گزارش مشرق، در ۵ سال گذشته استان مارب در مرکز یمن به یکی از پایگاه های اصلی فرماندهی ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی تبدیل شد و رژیم سعودی و امارات برای تثبیت موقعیت در این استان سرمایه گذاری زیادی کردند.

پس از این که رژیم امارات تصمیم برای خروج نیروهایش از استان مارب را عملی کرد، رژیم سعودی باز هم روند تجهیز پادگان ها به انواع تسلیحات مدرن نظامی و حمایت از عناصر تحت فرمانش (دولت مستعفی و فراری منصورهادی، حزب اصلاح و ...) را ادامه داد چرا که این استان برای ریاض اهمیت راهبردی داشت.

رژیم سعودی تمام توان و امکاناتش را در استان مارب به میدان آورد چرا که رویای اشغال شهر صنعاء را در سر می پروراند و می دانست برای رسیدن به پایتخت یمن باید مواضع را در این استان تقویت و تحکیم کند.

در حالی که سعودی ها در استان مارب برای تصرف صنعاء برنامه ریزی  می کردند، یگان موشکی رزمندگان یمنی با عملیات و شلیک های دقیق توازن قدرت را تغییر داد و رژیم سعودی مجبور شد سامانه دفاعی پاتریوت را در پایگاه «صحن الجن» در شمال شرق این استان مستقر کند تا از حملات در امان بماند.

به گزارش مشرق، همزمان با حملات موشکی و پیشروی ها در شمال شرق استان صنعاء و جنوب غرب استان الجوف (زمستان ۹۸)، نیروهای یمنی نیز به تدریج از لاک دفاعی در مناطق تحت کنترل در استان مارب خارج شدند و موضع تهاجمی گرفتند.

در یک ماه گذشته رزمندگان یمنی عملیاتی را در غرب استان مارب از دو محور آغاز کردند و موفق شدند در محورهای شمال و شرق شهر «صرواح» پیشروی کنند و چند منطقه را از اشغال نیروهای ائتلاف سعودی خارج کنند.

اعلام الحربی

پاکسازی پایگاه مهم و راهبردی «کوفل» که یکی از مهم ترین مقرهای نظامی در مرکز یمن به شمار می آید از جمله پیروزهای میدانی مهم اخیر محسوب می شود و نیروهای یمنی با کنترل بر این پایگاه نظامی، فاصله با شهر مارب (مرکز استان) را به ۱۴ کیلومتر کاهش دادند.

در حال حاضر، رزمندگان یمنی حدود ۲۰ درصد از مساحت استان مارب معادل حدود ۳ هزار کیلومتر مربع را در کنترل دارند و نیروهای ائتلاف سعودی ۱۴ هزار کیلومتر مربع از خاک این استان که اغلب بیابانی است را در اشغال دارند.

بخش های «بدبده، حریب القرامش» و مناطق وسیعی از بخش های «مجزر و صرواح» در شمال غرب و غرب استان مارب در کنترل نیروهای یمنی است و بخش های «مارب، رعوان، مدغل، الجدعان، الجوبه، جبل مراد، رحبه، حریب، ماهلیه، العبدیه» در اشغال نیروهای ائتلاف سعودی هستد.

بخش های استان «مارب»

«مارب» بزرگترین بخش در استان مارب است و حدود ۴۰ درصد از مساحت این استان مهم و راهبردی را تشکیل می دهد؛ میدان های بزرگ و مهم نفتی در مرکز و شرق استان مارب (بخش مارب) واقع شده اند.

«الصافر، الرجاء و النصر» بزرگترین و مهم ترین میادین نفتی در استان مارب به شمار می آیند؛ منابع نفتی و پالایشگاه مهم و راهبردی «الصافر» در حومه شرقی شهر مارب واقع شده که جزء سه میدان نفتی بزرگ در یمن است.

در مجموع بیشتر مناطق نفت خیز و گازی در مناطق مرکزی و جنوبی یمن واقع شده اند که خارج از محدوده تحت کنترل رزمندگان یمنی و در اشغال نیروهای ائتلاف غربی - عربی - صهیونیستی هستند.

به گزارش مشرق، یکی از عواملی که در آینده باعث خواهد شد پیشروی رزمندگان یمنی در استان مارب تسهیل و افزایش یابد توافق با قبایل است که در حال حاضر برخی از این قبایل با ائتلاف سعودی همراهی می کنند و شماری دیگر موضع بی طرف و گروهی دیگر موافق دولت نجات ملی و رزمندگان یمنی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علی خدایی IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    51 31
    خدا قوت به یاران جبهه مقاومت همیشه پیروز باشید
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    54 27
    پرچم مقاومت بالا.. انشالله سقوط آل سقوط
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    21 53
    چند ساله اینارو میگی مشرق
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
      40 17
      قرار بود عربستان خبیث به کمک امریکا و اسرائیل و تسلیحات اروپایی یک هفته ای یمن رو بگیره ولی الان سال ها می گذرد و هنوز ابتکار عمل با نیروهای انصار الله است مثل 6 جنگ قبلی
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    22 16
    یا قاصم الجبارین
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    22 17
    یا کافی من استکفاه
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    16 14
    قرائت دعای مرزداران بعد از نمازها را ادامه دهیم
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    26 15
    کم من فئة قلیلة غلبت فئة کثیرة بإذن الله
  • ES ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    0 1
    لاحول ولاقوه الابالله
  • احمدظاهر IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴
    17 15
    خداوند نگهدارشما با انهمه جور وظلم وستم تحریم وغیره از طرف اغنای حکام امارات وسعودی اطرافتان که دم از انسانیت اسلامیت و خادمین حرمین شریفین می زنند شما نشان دادید این پنج سال چگونه باهم کمبودها فقط با توسل بخداوند و اعمه اطهار کمر ستمگران نطفه ابوسفیان زمان را شکستید و نفیر موشکهای شما زوزه کشان خواب رابرچشم سلمان نامسلمان وپسر ناخلفش حرام کردید دست شما درد نکند
  • AU ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    17 2
    من امیدوارم رزمنده گان شجاع ومومن یمنی هرچه زودتر جشن پیروزی رو برگزارکنند
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    3 2
    عربستان منطقه ی طهرستان شیعه نشین دارد؟
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
      0 0
      منطقه قطیف شیعه نشین است و منظور شما احتمالا ظهران بود؟
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
    0 2
    خوب یمنی ها بدون پشتیبانی ضدهوایی دوش پرتاب نمی توانند زمین های بیابانی را حفظ کنند و فقط می توانند مناطق کوهستانی مارب را حفظ کنند باید به یمنی ها کمک های نظامی ویژه کوچک سبک اما کارامد صورت گیرد با پهبادهای سنگین شب رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس