طبق وعده دولتمردان که به دفعات نیز اعلام شد، هدف اصلی برجام، لغو کلیه تحریم ها و گشایش اقتصادی بود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** هدف از برجام، ایجاد صلح است

«رضا نصری» از فعالین اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «برجام بیش از هر چیز یک وسیله برای ایجاد ثبات و صلح و تنش‌زدایی است و لازم است همین کارکرد آن هم در افکار عمومی جهان و همسایگان برجسته شود».

نصری در ادامه گفت:«حقیقت این است که برجام چارچوبی است که روابط ایران با غرب و روابط ایران با نهادهای بین‌المللی بعضا تحت‌ تاثیر غرب را "تنظیم و تعدیل"‌ می‌کند. طبیعی است که تضعیف یا فروپاشی این چارچوب این نظم و اعتدال نوپا را برهم خواهد زد و آشفتگی حاصل از آن نیز به نفع هیچ‌کس نیست».

دولتمردان و اصلاح طلبان در سالهای اخیر دستاوردهای زیادی را برای برجام برشمردند، از «ایجاد همدردی بین المللی با ایران»! تا «پیروزی اخلاقی»! و «دورشدن سایه جنگ»! و...حالا این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که برجام موجب ایجاد صلح در جهان شده است.

این در حالی است که طبق وعده دولتمردان که به دفعات نیز اعلام شد، هدف اصلی برجام، لغو کلیه تحریم ها و گشایش اقتصادی بود.

به اذعان مقامات ارشد دولت و فعالین اصلاح طلب، برجام هیچ دستاوردی برای کشورمان در بر نداشته و جز خسارت، چیزی عاید مردم کشورمان نشده است. اما با این وجود طیف اصلاح طلب نه تنها از این توافق خسارت بار دفاع کرده، بلکه مدعی هستند که فرمول برجام باید به دیگر حوزه ها نیز تعمیم پیدا کند!

** نظارت استصوابی مانع ورود افراد توانمند می‌شود

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «خط قرمزها و انتخابات» به قلم «محمد کیانوش راد» نوشت:«وظیفه تایید صلاحیت‌های داوطلبان نمایندگی مجلس برعهده شهروندان است. شورای نگهبان براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت، درصورت وجود دلایل متقن، می‌تواند در مورد تایید یا رد کاندیداها نظر دهد. شهروندان نشان داده‌اند که در مجموع، قادر به تشخیص منافع خویش و کشور هستند. مردم به قیم احتیاج ندارند ولو در تشخیص خویش از نظر برخی مرتکب اشتباه شوند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«از زمانی که شورای نگهبان، مساله نظارت استصوابی را به میان آورده است، متاسفانه حربه رد صلاحیت، مانعی برابر حقِ انتخاب شهروندان شده و امکان رقابت محدود می‌شود. بر این اساس بعضا، افراد توانمند هم به بهانه‌های واهی زیر تیغ نظارت استصوابی قرار می‌گیرند و حتی کسانی هم که به مجلس راه یافتند، اکثرا به دلیل نگرانی از ردصلاحیت، از روش‌های محافظه‌کارانه و محتاط در پیگیری مطالبات واقعی تبعیت می‌کنند. مجلس اکنون در راس امور نیست».

با نزدیک شدن به موعد انتخابات مجلس، اصلاح طلبان در اقدامی مسبوق به سابقه، حمله به شورای نگهبان را کلید زده اند. این رویکرد با 2 هدف عمده صورت می گیرد. اولین هدف این است که شورای نگهبان از اجرای قانون- در نظارت استصوابی بر کاندیداهای مجلس- عقب نشینی کند. این در حالی است که سخنگوی شورای نگهبان صراحتا اعلام کرده است که این شورا از اجرای قانون عقب نشینی نمی کند.

دومین هدف نیز این است که بر ناکارآمدی نمایندگان اصلاح طلب سرپوش گذاشته شود. این در حالی است که کارنامه نمایندگان لیست امید در مقابل دیدگان افکار عمومی قرار دارد. از سلفی حقارت با موگرینی تا اروپاگردی و دغدغه رفع حصر و غفلت از مطالبات متعدد مردم.

** زیباکلام:هرکس دیگری جای روحانی بود،وضع همین بود

روزنامه سازندگی در یادداشتی با عنوان «مسئله دولت» به قلم «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:«واقعیت این است که دولت اختیارات چندانی در برخی سیاست ها و برنامه های داخلی و حتی سیاست خارجی ندارد...هر فرد دیگری هم که رئیس جمهور شود، همین مشکلات وجود دارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«وقتی در نتیجه تصمیمات سیاست خارجی، وضع اقتصادی خراب می شود و به رشد منفی 8 می رسیم یا تورم بی سابقه ای را تجربه می کنیم و نرخ ارز یک شبه چند برابر می شود، همه انگشتان اتهام به سمت قوه مجریه گرفته می شود. در حالی که وضعیتی که الان کشور به آن دچار است در نتیجه تصمیمات سیاستمداران دیگری است که هیچ نقشی در دولت ندارند. یا پنهان هستند و یا در نهادهایی مانند مجمع تشخیص هستند».

اکنون بیش از 6 سال از عمر دولت روحانی سپری شده و هر جور حساب و کتاب کنیم، زنگ حساب دولت فرا رسیده است. اصلاح طلبان بارها اذعان کرده اند که اختیارات و امکانات دولت بسیار گسترده است و مسئله اصلی این است که دولت اهتمام و اراده جدی برای بهره مندی از این امکانات و اختیارات را ندارد.

با این وجود، برخی اصلاح طلبان با توهین به شعور مردم همچنان دولت را در ایجاد وضع موجود بی تقصیر جلوه داده و مدعی هستند که هرکس جای روحانی بود، وضع به همین منوال و چه بسا بدتر نیز بود.

طیف اصلاح طلب در سال 96 مدعی بودند که اگر رقبای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسند، وضع کشور بحرانی شده و دلار 5 هزارتومان می شود. اما در دولت دوم روحانی دلار تا آستانه 19 هزارتومان افزایش یافت و سفره مردم کوچک شد.

متاسفانه اصلاح طلبان، جز ترساندن مردم از سایه جنگ و رقیب هراسی، هنر دیگری ندارند.

برچسب‌ها