با توجه به اینکه برخی از اصلاح‌طلبان شورای شهر دید سیاسی را به جای دید کارشناسی برگزیده‌اند و تمامی تصمیمات و اظهارنظرهای خود را با رنگ و بوی سیاسی و جناحی عنوان می‌کنند، پیش بینی می‌شود که تنش‌ها و جنجال‌های سیاسی گریبان‌گیر شورای چهارم شود و شوراي چهارم رنگ و بوي شوراي اول را به خود بگيرد.

گروه سیاسی مشرق _ 17 شهریورماه روزی بود که همه نگاه‌ها به اعضای شورای شهر دوخته شده بود تا در جلسه انتخاب شهردار تهران نتیجه دو ماه تلاش برای رسیدن به شهردار مطلوب پایتخت را مشاهده کنند.

در هفته‌های اخیر برخی از اعضای شورای شهر تلاش زیادی برای دور کردن فضای شورا از سیاسی‌کاری های مشمئزکننده انجام دادند و در این راستا با تشكيل كارگروه تعيين شاخص‌ها و معیارهاي شهردار آينده تهران، درپی هموار کردن راهی برای انتخاب درست اعضای شورا بودند ولی از سوی دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب رویه‌ای دیگر را در دستور کار قرار دادند.

برخی از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر با همراهی جریان سیاسی-رسانه‌ای خود سناریو چند لایه‌ای را برای کنار زدن شهردار مورد حمایت اکثریت اعضا به اجرا گذاشتند و با کلید زدن پروژه تخریب محمدباقر قالیباف، به دو قطبی کردن فضای شورای شهر و سیاسی‌ جلوه دادن تمامی تصمیمات اعضای شورا پرداختند.

با مروری بر مطالب منتشر شده توسط رسانه‌های اصلاح‌طلب به این نکته خواهیم رسید که آنها چگونه با تخریب محمدباقر قالیباف و از سویی دیگر دامن زدن به دو قطبی (اصلاح طلب – اصولگرا) در شورای شهر در پی جنجال و ایجاد تنش‌های سیاسی بودند، این گزارش به تفصیل در مشرق منتشر شده است.

با آغاز به کار شورای چهارم شهر تهران و رویکرد جدید اصلاح‌طلبان برای تصاحب دو کرسی ریاست شورای شهر و شهرداری تهران چراغ‌های خطر برای ادامه کار شورا روشن شد و برخی از اعضای شورا خبر از احتمال انحلال شورای شهر و تجربه مجدد شورای شهر اول را مطرح کردند.


*** دلایل انحلال شورای شهر اول تهران چه بود؟

با اعلام نتایج انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا مشخص شد که هر ۱۵ نفر راه یافته به پارلمان پایتخت از چهره‌های اصلاح‌طلب هستند. اصلاح‌طلبان در ادامه فضای عمومی حاکم بر جامعه بعد از پیروزی سیدمحمد خاتمی در خرداد ۷۶ شورای شهر تهران را نیز در دست گرفتند.
۹ اردیبهشت سال ۷۸ زمان آغاز به کار رسمی اولین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا بود. این روز مصادف بود با سالروز تاریخی صدور فرمان امام(ره) برای تشکیل شورا‌ها؛ فرمانی که البته اجرای آن به دلایلی به تعویق افتاده بود. در ترکیب اولین دوره شورای شهر تهران چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلبان و کارگزاران سازندگی همچون عبدالله نوری، سعید حجاریان، محمد عطریانفر، ابراهیم اصغرزاده و جمیله کدیور حضور داشتند. با انجام رای‌گیری عبدالله نوری رئیس و سعید حجاریان به عنوان نایب رئیس انتخاب شدند.

عبدالله نوری لیدري کارگزاران را به عهده گرفت و سعید حجاریان هم چهره مشارکتی‌ها در شورا بود. با وجود آنکه کارگزاران نسبت به مشارکتی‌ها و چپی‌ها در اقلیت بودند اما جایگاه نوری به شکلی بود که لیدر اقلیت، رئیس شورا شد. علیزاده طباطبایی از اعضای دوره اول در این باره گفته است؛ «وقتی بحث انتخاب رئیس مطرح شد، آقای نوری گفت هر فردی را که شورا انتخاب کند، قبول داریم، اما بنده گفتم آقای نوری باید به عنوان رئیس انتخاب شود، در حالی‌که اکثریت شورا که از اعضای جبهه مشارکت بودند، با انتخاب نوری به عنوان رئیس مخالف بودند و این اقلیت شورای دور اول بودند که نوری را به عنوان رئیس انتخاب کردند، درحالی‌که نیروهای اصلاح‌طلب او را قبول نداشتند...» (تسنیم 24/۲/9۲)

انتخاب سیاسی شهردار توسط اصلاح‌طلبان

به طور طبیعی اولین دستور کار اصلی شورا انتخاب شهردار بود. انتخابی که فرایند طولانی و بحث‌برانگیزی را به‌دنبال داشت. در ابتدا با توجه به یکدست بودن سلیقه سیاسی اعضای شورای شهر (اصلاح‌طلب) تصور می‌شد که اولین دوره، با تجربه خوب و شیرینی توام شود. بر همین اساس در فرایند انتخاب شهردار به شکلی دموکراتیک شورا فراخوان داد که مردم کسانی را که توانمندی لازم برای تصدی مسئولیت شهرداری تهران را دارند، به شورا معرفی کنند. شروع به کار شورا و اقدام برای انتخاب اولین شهردار منتخب در شرایطی بود که غلامحسین کرباسچی شهردار سابق تهران، در خصوص پرونده معروف شهرداری در زندان بود و سایه او که از چهره‌های اصلی و موثر در ستاد انتخاباتی سیدمحمد خاتمی بود، بر سر شورای شهر سنگینی می‌کرد. «رئیس و چند تن دیگر از اعضا معتقد بودند که این جمع باید با انتخاب کسی که کرباسچی توصیه می‌کند، اعتراض خود را ‏به سرنوشتی که جناح محافظه‌کار به ناحق برای شهردار سابق رقم‌زده بیان کند. گروه دیگر (اعضای جبهه مشارکت) در ‏عین بزرگداشت کرباسچی و تایید وی و اعتراض به سرنوشتش، نگاه به آینده‌ای دوخته بودند که باید با کمترین تشنج همراه ‏باشد و نخستین تجربه مدیریت شورایی را به خطر نیندازد. چنین بود که شورای شهر اعلامیه‌ای صادر کرد و از مردم ‏خواست کسانی را که برای این مقام توانایی دارند، معرفی کنند. حاصل این فراخوان اعلام نام ۷۴ نفر بود. هر نامزدی که ‏بتواند در رای‌گیری مقدماتی ۵ رای بیاورد، در فهرست نهایی قرار می‌گرفت و بدین ترتیب ۹ نفر به لیست نهایی راه یافتند؛ محمد عطریانفر، ‏محمد حقانی، تقی‌زاده، محمد غرضی، دانش آشتیانی، ابراهیم اصغرزاده، سهیلا جلودار‌زاده، شهاب گنابادی و عزت‌الله ‏سحابی.» (مجله پیام امروز شماره ۳۱)

در ادامه نامزد موردنظر جبهه مشارکت، یعنی دانش آشتیانی نسبت به دیگر گزینه‌ها رای بیشتری آورد. او ۹ رای چپی‌ها و مشارکتی‌ها را در برابر ۶ رأی کارگزارانی‌ها داشت. طیف اقلیت که دبیر کل خود را در زندان می‌دید، راضی نبود با هزینه‌هایی که پرداخت کرده، حالا شهرداری تهران را از دست بدهد.

بدین ترتیب شهردار تهران بعد از چند هفته کشمکش سیاسی و پشت سرگذاشتن لابی‌های فراوان سیاسی و جناحی و خارج از ضوابط اعلام شده دموکراتیک ابتدایی انتخاب شد. الویری اولین منتخب شورای شهر تهران لقب گرفت. داستان اختلافات سیاسی و دسته‌بندی‌های درون جناحی در فرایند انتخاب شهردار، در ماه‌ها و سال‌های بعد هم ادامه یافت. دسته‌بندی‌ها به‌تدریج علنی‌تر شد و اختلاف بین شورای شهر و شهرداری روزبه‌روز بیشتر و بیشتر شد؛ تا جایی که منجر به شکایت طرفین به دستگاه قضایی و طرح سوال، استیضاح و در ‌‌نهایت استعفای الویری شد. (خراسان ۱۸/ ۵/ ۷۹‏)



بالاگرفتن اختلافات سیاسی اصلاح طلبان و استیضاح شهردار

اختلافات بین شهرداری و برخی اعضای شورای شهر بالاخره به استیضاح شهردار تهران رسید، ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ انتخابات ریاست جمهوری برگزار و سیدمحمد خاتمی برای دومین بار از سوی مردم انتخاب می‌شود. این پیروزی اصلاح‌طلبان در‌‌ همان روزهایی بود که اختلافات اصلاح‌طلبان در مدیریت شهری تهران به اوج خود رسیده بود. کار به آنجا رسید که تعدادی از مخالفان الویری تصمیم داشتند در جلسه ۲۸ خرداد سال ۸۰ شهردار تهران را عزل کنند. قبل از آن هم هیاتی برای حل اختلافات بین شهرداری و شورای شهر به‌وجود آمده بود که راه به جایی نبرده بود. اما در روز مقرر رئیس شورا (عطریانفر) به همراه فروزش عضو دیگر شورا به وزارت کشور رفته بودند و نایب رئیس (حجاریان) هم- که در ۲۲ اسفند ۱۳۷۹ در مقابل شورای شهر ترور شده بود- به خاطر معالجات خود در محل شورا حضور نیافت و جلسه تشکیل نشد. عدم برگزاری جلسات رسمی به خاطر آبستراکسیون و از حد نصاب انداختن، شیوه‌ای بود که در طول دوران شورای اول طیف‌های مختلف برای پیشبرد برنامه‌های خود و ممانعت از پیشبرد برنامه‌های رقیب استفاده می‌کردند.

در ‌‌نهایت مخالفان الویری او را در ۱۴ آبان ۸۰ استیضاح کردند. استیضاحی که به صحنه رقابت طیف‌های سیاسی درون شورای شهر و موافقان و مخالفان الویری بدل شد و در آن جلسه موافقان الویری توانستند او را در سمت شهرداری تهران نگه دارند. الویری هر چند با حمایت برخی دیگر از اعضای شورای شهر توانست از دام استیضاح برهد، اما دیری نپایید که ماندن در شهرداری تهران را به صلاح ندانست و خود استعفا داد.

پارلمان پایتخت به دست اصلاح‌طلبان منحل شد

شورای شهر در اسفند ماه محمدحسن ملک مدنی را به عنوان شهردار جدید انتخاب کرد. اما رابطه شورای شهر با دومین شهردار منتخب هم چندان به خوشی و تعامل نپایید و به زودی اعتراض‌ها و انتقاد‌ها از ملک ‏مدنی آغاز شد و در ‌‌نهایت در ۲۰ اسفند محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد که هیات مرکزی حل اختلاف به انحلال شورای شهر تهران رای داده است. ابطحی گفت: «علی‌رغم رای منفی نمایندگان دولت برای انحلال شورای شهر تهران، انحلال این شورا با اکثریت آرا به تصویب رسید. نتیجه این نشست و رای‌گیری به وزارت کشور اعلام شده تا از طریق این مرجع ابلاغ شود. آخرین تلاش این هیات برای بقای شورای اسلامی تهران، تشکیل جلسه‌ای ۷ ساعته بود که متاسفانه علی‌رغم توافق مکتوب اعضای شورا بر عمل به دستور حکمیت، مورد عمل تعدادی از اعضا قرار نگرفت.» (همشهری ۲۱/ ۱۲/ ۸۱)


هشدار رهبرانقلاب به اعضای شورای شهر

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در ۱۳۸۶/۰۲/۰۸ در پیامی به مناسبت آغاز به كار سومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، شوراها را نماد دیگری از اداره كشور به دست مردم خواندند و تأكید كردند: دخالت جناح بندی‌ها و انگیزه‌های حزبی و گروهی و شخصی و طایفه‌گی در این وظیفه ی مهم، زهر مهلكی است كه شوراها را از كار می‌اندازد و آن را كم سود و گاه، زیانبخش می سازد.


آغاز سیاسی‌کاری در شورای شهر چهارم

با آغاز به کار شورای چهارم شهر تهران و رویکرد جدید اصلاح‌طلبان برای تصاحب دو کرسی ریاست شورای شهر و شهرداری تهران چراغ‌های خطر برای ادامه کار شورا روشن شد، به طوری که رسانه‌های اصلاح طلب با پررنگ جلوه دادن نگاه‌های سیاسی و تخریب گسترده محمدباقر قالیباف در پی تصاحب کرسی شهرداری تهران بودند.



در این بین برخی از اعضای شورای شهر به دلیل تنش‌های سیاسی و غلبه پیدا کردن نگاه‌های سیاسی در بین اصلاح‌طلبان خبر از احتمال انحلال شورای شهر و تجربه مجدد شورای شهر اول را مطرح کردند.

این اتفاق نامبارک که به دلیل خط دادن برخی گروه‌های سیاسی از بیرون شورای شهر و همچنین جریان سیاسی-رسانه‌ای اصلاح‌طلبان در حال رخ دادن بود با برخی اقدامات اعضای شورای شهر و همچنین رئیس جدید شورای شهر احمد مسجدجامعی شدت گرفت به طوری که بعداز انتخاب محمدباقر قالیباف تخریب کسانی که به وی رای داده اند کلید خورد.


انتشار قوانین تاریخ مصرف گذشته برای ممانعت از شهردار شدن قالیباف

رسانه های اصلاح طلب مبنی بر منع انتخاب شهردار تهران براي دوره‌هاي متوالي عنوان شد که از جمله جديدترين موضوع خبري در موضوع شورای شهر و انتخاب شهردار تهران به حساب می آمد كه از سوی یکی از اعضاي شوراي سوم شهر تهران توسط تعدادي از منتخبان در شوراي چهارم مطرح و توسط يكي از اعضاي شوراي سوم شهر تهران نيز تاييد شد.

اما طرح این موضوع در رسانه ها در حالي است كه به گفته اعضای کمیسیون شوراهای مجلس (اینجـــا) در نص صريح قانون تشكيلات، نظارت و انتخابات شوراهاي اسلامي و انتخاب شهرداران مصوب سال 1375 مجلس، منع عدم امكان انتخاب متوالي شهردار تهران وجود ندارد.


رسانه‌های اصلاح‌طلب: قالیباف به دنبال قدرت است نه خدمت!

در همین راستا، یکی از سلسله روزنامه های زنجیره‌ای اصلاح طلب نیز طی گفت‌و‌گویی با اشرف بروجردی به تخریب قالیباف می‌پردازد و شهردار شدن قالیباف را سکویی نه برای خدمت به مردم بلکه برای رشد سیاسی او در کشور می‌خواند.

اشرف بروجردی معاون اجتماعی وزیر کشور دولت اصلاحات و از اعضای فعلی بنیاد باران که چندی پیش شورای نگهبان را به عملکرد سلیقه ای و خلاف قانون متهم کرده و در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفته است: چون قالیباف نتوانست اکثریت آراء مردم در انتخابات ریاست جمهوری را کسب کند، لذا تلاش می کند از خلال انتخاب شهردار، همچنان در عرصه رقابت‌های سیاسی باقی بماند. (اینجـــا)

وی با متهم‌کردن قالیباف به قدرت طلبی می‌گوید: تصور می‌کنم آقای قالیباف شهرداری را سکویی برای رشد خود در عرصه سیاسی می‌بیند و شاید به همین دلیل مایل نیست این زمینه را از دست بدهد، در نتیجه تلاش می‌کند به عنوان شهردار باقی بماند و لابی‌های او با اعضای شورای شهر نیز از این بابت است.


به تاخیر افتادن زمان رای‌گیری برای انتخاب شهردار

ملاحظات سیاسی و برخی تعاملات خارج از عرف بر اولین تصمیم شورای چهارم سایه انداخت و احمد مسجد جامعی به عنوان رئیس شورای شهر چهارم از سوی اعضای شورا و با فاصله تنها یک رای انتخاب شد، قرار بود تا بلافاصله بعداز انتخاب رئیس شورا، اعضای شورای شهر برای انتخاب شهردار تهران نیز رای گیری کنند که این اتفاق نیافتاد. پرویز سروری عضو شورای شهر تهران پیرامون این موضوع اینگونه گفت که «به تعبیر من اگر نگاه سیاسی بر مجموعه شورای چهارم حاکم نبود رئیس بلافصل و بی تردید شورای تهران باید مهندس چمران می بود اما متاسفانه با همه نگرانی هایی که احساس می شد که در شورای چهارم ایجاد شود، رفته رفته فضای سیاسی بر نظرات کارشناسی در شورا غلبه کرد و نتیجه آن بیشتر از یک نتیجه کارشناسی یک نتیجه سیاسی شد.»


حکم سیاسی مسجدجامعی برای "جدیدی" در روز انتخاب شهردار

در روزی که رقابت بین محسن هاشمی و محمد باقر قالیباف به دقایق آخر نزدیک می‌شد، احمد مسجد جامعی در آستانه انتخاب شهردار طی حکمی عباس جدیدی را معاون نظارت شورای اسلامی شهر تهران انتخاب کرد تا فضای شورای شهر پیش از پیش رنگ و جلوه سیاسی به خود بگیرد.

این اقدام احمد مسجد جامعی در حالی بود که وی در مصاحبه‌ها و گفت و گوهای متعدد با رسانه‌های اصلاح طلب به شدت به تخریب عملکرد قالیباف و همچنین حمایت از محسن هاشمی پرداخته بود.

حکم مسجدجامعی برای عباس جدیدی در روز انتخاب شهردار تهران در حالی که بود شایعات و گمانه‌زنی های متعدد پیرامون وعده اصلاح‌طلبان شورای شهر برای نشانده عباس جدیدی بر کرسی هیئت رئیسه شورا شدت گرفته بود و این حکم بر گمانه‌زنی ها می‌افزود.


انتخاب قالیباف و آغاز هجمه‌های بی‌سابقه علیه راستگو

سرانجام در روز شنبه 17 شهریورماه، قالیباف با رای نفس گیر در بهشت ماندگار شد. رای گیری در راند دوم به نفع قالیباف رقم خورد. الهه راستگو به همراه یک عضو دیگر اصلاح طلب ها به کارآمدی قالیباف رای دادند و تکلیف یکسره شد.
 
اما از روز بعد از رای‌گیری هجمه بی سابقه ای علیه الهه راستگو ایجاد شده است. دوستان هم حزبی وی در شورای شهر وی را عهد شکن خواندند.


واکنش روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب به انتخاب قاليباف

در راستاي همين موضوع روزنامه آرمان در واکنش به اتفاق ديروز انتخاب شهردار تهران تيتر اصلي خود را به " اولين گام راستگو " اختصاص داده و در اين باره گزارشي را نوشته است.  همچنين روزنامه اعتماد با درج گزارشي با اين عنوان که "قاليباف چگون شهردار ماند" به بررسي اتفاقات ديروز شوراي شهر تهران پرداخته است و الهه راستگو و احمد دنیامالی را متهم به عدم همراهی با اصلاح طلبان کرد.

روزنامه شرق  نيز در واکنش به راي دادن برخي از چهره‌هاي اصلاح‌طلب به محمدباقر قالبياف گزارشي را باعنوان "اصلاح‌طلبان و انتخاب قاليباف"  تهيه و منتشر کرده است.

«چرخش نیم ساعته چگونه رقم خورد؟»، «چرا هاشمی را نیاورد؟»، "«فضای جلسه رای گیری بسیار ملتهب بود»، «قالیباف چگونه شهردار ماند؟» و چندین تیتر دیگر، تنها بخشی از تیترهای امروز روزنامه های اصلاح طلب در واکنش به رای نیاوردن محسن هاشمی به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان برای رسیدن به شهرداری تهران بود. « الهه راستگو» و «احمد دنیامالی» دو چهره ای بودند که با لیست اصلاحات وارد شورای شهر شدند ولی در مرحله آخر رای گیری برای انتخاب شهردار، رای خود را به قالیباف دادند.

رای الهه راستگو به قالیباف آغازی بود بر موج حمله و تخریب رسانه‌های اصلاح‌طلب به وی، یکی از روزنامه های اصلاح طلب در واکنش به این رای راستگو با تیتر « به نام اصلاح طلبان، به کام اصولگرایان؛ اولین گام راستگو» وی را عامل عدم کامل نشدن چرخه سیطره اصلاح طلبان بر شهر تهران معرفی کرد. این روزنامه که مدت‌ها در پی دوقطبی‌سازی و سیاسی‌کردن تصمیمات شورای شهر قدم برداشته بود، انتخاب مسجد جامعی را شروع کنار زدن اصولگرایان از جایگاه مدیریتی شهر تهران دانست و دو عضو اصلاح طلب را بخاطر این رای به اصطلاح «غیرتشکیلاتی» مورد انتقاد قرار داد.

واکنش رسانه‌های اصلاح طلب به انتخاب قالیباف از سوی اعضای شورای شهر در حالی است که آنها پس از یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پروژه فتح سنگر به سنگر ارگان‌های دولتی را در دستور کار قرار داده بودند و به شکلی کاملا افراطی درصدد تخریب رقبای خود برآمده بودند به صورتی که چندی قبل تیتر «دیروز پاستور، امروز بهشت، فردا بهارستان» را در اولین صفحه رسانه‌های خود منتشر کردند.


اخراج راستگو بخاطر رای‌ ندادن به هاشمی

روزنامه اصلاح طلب بهار که از جمله رسانه‌های اصلاح طلبی است که در هفته های اخیر مطالب متعددی در راستای تخریب محمدباقر قالیباف و همچنین دوقطبی کردن فضای شورای شهر منتشر کرده بود، امروز نوشت " شورای حزب اسلامی کار اخراج الهه راستگو را با هماهنگی های تلفنی مورد بررسی قرار دادند و بر اساس این بررسی ها مقرر شد اخراج او از این حزب روز دوشنبه در جلسه اعضا به شکل رسمی اعلام شود."

گویا رای غیر سیاسی الهه راستگو در شورای شهر و همچنین انتخاب محمد باقر قالیباف برای اصلاح طلبان آنقدر سنگین تمام شده است که فردی با سابقه روشن اصلاح طلبی را به دلیل عدم رای به محسن هاشمی اخراج می‌کنند.

جهان نیوز در این خصوص نوشت: چون فرصت جلسه حضوری نبود، اعضای "حزب اسلامی کار" این تصمیم را در جریان یک "تلفن کنفرانس" اتخاذ کردند. جلسه آنقدر فوری و تصمیم به اندازه‌ای شدید بود که گمان می‌رفت به تاخیر انداختن بررسی اقدام الهه راستگو هرگز جایز نیست. اما ‘خطای غیرقابل گذشت’ خانم راستگو که سابقه سال‌ها همکاری و تلاش وی را از یاد دوستان اصلاح‌طلبش برد، چه بود؟ "رای سفید" در جلسه انتخاب شهردار پایتخت.


مسجد جامعی گفت که راستگو خائن است

الهه راستگو عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با فارس در مورد موضوع اخراج وی از حزب اسلامی کار، اظهار داشت: در مورد اخراجم به بنده اطلاعی نداده‌اند.

وی تاکید کرد: بنده وامدار مردم هستم بنابراین وامدار هیچ حزب و گروهی نخواهم بود؛ من از روز اول در برابر خداوند متعال قسم خورده‌ام و به آن عمل خواهم کرد.



عضو شورای شهر تهران در مورد رای خود به محمدباقر قالیباف برای شهرداری تهران تصریح کرد: دو گزینه بیشتر نداشتیم. اگر گزینه‌های دیگری بود شاید می‌توانستیم وقت بیشتری بگذاریم اما به هر حال به نظر بنده تنها شخصی که می‌توانست به شهر تهران کمک کند آقای قالیباف بود.

راستگو گفت: پس اعلام نتیجه انتخاب شهردار تهران افرادی که اصلا سیاسی نیستند و با هدف کاسب‌کارانه در لیست ما قرار گرفته بودند، طی تماس‌هایی نه تنها به بنده توهین کردند بلکه من را نیز تهدید کردند.

وی در پاسخ به این پرسش که آقای مسجد‌جامعی چه واکنشی نسبت به رای شما داشته، اظهار کرد: آقای مسجدجامعی گفته‌اند که من خائن هستم بنابراین باید مشخص شود که بنده به چه چیزی خیانت کرده‌ا‌م به رای مردم یا چیز دیگری.


شرایط موجود و احتمال انحلال شورای چهارم

پرویز سروری عضو شورای شهر چهارم با بیان اینکه در بین برخی از اعضای شورا دید کارشناسی بر دید سیاسی و جناحی غلبه پیدا کرده است، عنوان کرده بود «با کمال تاسف مجبورم این را بگویم که تا الان تحلیل من این است که شورای چهارم به طرف تهدید در حال حرکت است.» وی همچنین با اشاره به به وضع موجود اظهار داشت:«این روندی که در پیش گرفته شده به اعتقاد من به انحلال شورای چهارم منجر خواهد شد و طبیعی است که تهران تحمل آشفتگی در شورای شهر را ندارد.» (مهر 17 شهریور)

مروری بر آزمون و خطا‌های اصلاح طلبان در شورای شهر اول تهران که موجب انحلال شورای شهر شد، می‌تواند عبرتی برای کسانی باشد که در راستای سیاسی‌کردن شورای شهر قدم بر می‌دارند. کما اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار جمعی از اعضای اصلاح‌طلب و علی‌البدل چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران و اعضای ستاد اصلاح‌طلبان خاطرات تندروی دوره اول شورای شهر ‏تهران را تلخ خواند و گفت: «باید در تعامل سازنده و معقول با جناح‌ها و دور از جار و جنجال، به اولویت‌بندی ‏فرهنگی، اخلاقی، رفاهی و عمرانی بپردازید تا آلودگی‌های اجتماعی و تهدید‌کننده استحکام خانواده‌ها را از زندگی مردم ‏دور سازید.» (ایسنا ۱۰ تیر)


آیا شورای شهر چهارم از عملکرد اصلاح‌طلبان عبرت می‌گیرد؟

اکنون با غلبه پیدا کردن دید سیاسی و جناحی بر دید کارشناسی در میان اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر و همچنین جنجال‌های اخیر پیرامون آراء اعضای شورا در روز رای‌گیری باید دید آیا اصلاح‌طلبان و جریان سیاسی - رسانه‌ای انها از نتیجه عملکرد اعضای شورای شهر اول تهران که موجب انحلال شورای شهر اول شد عبرت می‌گیرند و یا کماکان سیاسی‌کاری و عملکردهای جناحی را در دستور کار خود قرار خواهند داد.

قاعدتا جریان اصلاحات با تجربه شورای شهر اول می‌داند مردم به طور دقیق عملکرد نمایندگان خود را رصد می‌کنند و به موقع عکس العمل نشان می‌دهند و حاشیه‌سازی های اخیر و همچنین باندبازی های سیاسی که در هفته‌های اخیر از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب در دستور کار قرار گرفته است، از دید پایتخت نشینان پنهان نخواهد ماند و مردم پایتخت در زمان نیاز عکس العمل خود را به سیاسی‌کاری های برخی از اعضای شورا نشان خواهند داد.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    مدعیان اصلاحات برای رسیدن به قدرت هرکاری میکنن حتی حاضرن کشور رو به آشوب بکشن!!! که اینکار رو انجام هم دادند !!!!!! رفتار شرم آورشون رو هم همیشه توجیه میکنن ! افراطی های واقعی همین ها هستند !!!!
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    انتشار قوانین تاریخ مصرف گذشته برای ممانعت از شهردار شدن قالیباف
  • محمد ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    اگر اینجوری که گفته می شود وی به قرآن قسم خورده اما مخالف قسمش عمل کرده محکوم است حتی اگر اصول گرا می بود قسم به کلام حق بسیار ارزشش از کل ایران بیشتر است و خیانت به کلام الله محسوب میشود
  • مجید ساویه ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    بخدا این اصلاح طلبان ضد انقلاب هستند و هرکاری کرده اند تا این نظام مقدس را از پای بیاندازند.
  • ازنوجاني ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    چرا مسجد جامعي نمي گذارد افراد بر اساس شايستگي كانديداها راي بدهند و مي گويد حتما بايد بر اساس حزب راي بدهند؟ اگر راي گيري مخفي بود و علني نمي شد، قاليباف بيشتر از اينها راي مي آورد و مطمئنا اكثر اصلاح طلب ها نيز به آقاي قاليباف راي مي دادند. از باند بازي اصلاح طلبها بدم مي آيد. انشاءالله بتوانند خودشان را اصلاح كنند و بعد اصلاح طلب باشند.
  • بیدار ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    اصلاح طلبان شورا رو منحل نمی کنن و شورا منحل نمیشه مگر آنکه بحران آفرینی ها و جو سازی های شما و رسانه های همسوی شما منحلش کنه
  • مجنون ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    موافق نیستم با شما، اعضای شورا قبل از هر چیز موظف به این هستند که شهردار مطلوب و مناسب رو انتخاب کنند، نه اینکه برای به قدرت رسیدن حزب مطبوعش ون فعالیت کنن
  • مجنون ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    موافقم نیستم . بعضی هاشون اینجوری هستن
  • مارادونا ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    بشین بینیم بابا
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    اگر شورا منحل شود بهتر است میتوان در انتخابات بعدی همه اعضا را از اصلاح طلبان انتخاب کرد .
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    مشرق و سایر رسانه های اصولگرا باید موج قوی علیه مسجدجامعی و اصلاحات درست کنند اونها خیلی نامرد هستن و دارند سعی میکنند با هوچی گری و داد و بیداد طوری جلوه بدند که انگار خانوم راستگو واقعا خائنه درصورتی که ایشون براساس شایسته سالاری رای داده نباید و کاری کنند که انتخابات بعدی کل شورا رو بدست بگیرند اصولگرایان نباید از موضع ضعف برخورد کنند بلکه باید ازموضع قدرت و با این منطق که اصلاحیون حق ندارند درخصوص شهرداری حزبی عمل کنند و آینده مردم رو بازیچه قرار بدند عمل کنند و اصلاحات رو به باد انتقاد بگیرند تا این موج ها و این تلاطمها کاسته بشه
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    خجالت نمیکشن همش دم از ازادی اندیشه میزنن اما حق اینکه خانوم راستگو براساس شایسته سالاری رای داده رو نمیپذیرند واقعا آدم چی بگه به اینها معلومه حسابی سوختن نباید اجازه موج آفرینی به اینها داد خیلی قبیح هستن که علانا میگن که حزبی رای میدم نه براساس شایسته سالاری
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    اطلاح طلب = دیکتاتور
  • رضا ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    اخه من موندم چرا نسبت به اقای قالیباف این جوری رفتار میکنن؟؟ این ادم یه مدیر تکنوکراته که نزدیکیش به اصلاح طلبا هم زیاده دیروز هم که به دیدار اقای خاتمی رفته این همه هم بندهی خدا زحمت کشیده واسه تهران خب چرا اذیتش میکنید بزارید کارشو بکنه خدا رو خوش نمیاد ما مردم تهران از انتخاب اقای قالیباف راضی هستیم
  • شهاب ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    همین که خانم راستگو به اقای قالیباف رای داد و باعث شهردار شدن ایشان شد نشون میده اصلاح طلبان هم شایسته سالار تر هم به قصد خدمت اومدن من امیدوارم.
  • ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    مگه شهر هرته که منحل بشه شده مثل فتنه 88 نتیجه که به کامشون نشد اردو کشی کردن حالا هم مفتضحانه منحل کنن واقعا که گندشو دراوردن !!!!!!!!!!
  • مولانا ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    زنده باد مخالف من...هه هه
  • حمید ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    *و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالو انما نحن مصلحون* *الا انهم هم المفسدون ولکن لا یشعرون* هنگامی که به آنان میگویند در زمین فساد نکنید میگویند: "ما اصلاح گرانیم". آگاه باشید که ایشان سخت مفسدند ولی نمیفهمند. (سوره مبارکه بقره، آیات 11 و 12) به نظرم مصداق امروزی این آیات در کشور ما دقیقا همین به اصطلاح اصلاح طلبانند. ما که نفهمیدیم اینها میخوان چی رو اصلاح کنند در حالی که خودشون تو لجن زار فسادشون دارن دست و پا میزنند. اینها از اول تو هر منصب و سمتی که وارد شدند اونجا رو به بدترین شکل ممکن به گند کشیدند. از شورای شهر اول گرفته تا مجلس ششم که اونقدر فساد و تباهی به بار آوردند که شورای نگهبان برای دور بعد همشون رو به جز اندکی رد صلاحیت کرد. این هم که از شورای شهر چهارم. دیگه من اسم از دولتهای هفتم و هشتم نمیارم که مثنوی هفتاد من کاغذ میشه!! روزنامه هاشون تو اون دوره ننگین کار رو به جایی رسوندند که به راحتی به ائمه اطهار هم توهین میکردند و شائبه معصوم نبودن ائمه رو کلید زدند. حتی یکیشون وقاحت رو به جایی رسوند که گفته بود "اگه لازم باشه خود خدا رو هم استیضاح میکنیم." تمام اسنادش موجوده و من تمام بدعتهای کثیفی که می خواستند بگذارند رو ازش اطلاع دارم. البته خودم هم بعضی از اسنادش رو نگه داشتم. امیدوارم گردن هر کدومشون که داره خیانت میکنه با تیغ بران آقامون بریده بشه. آمین. برای تعجیل در فرجش صلوات... مشرق جان لطفا منتشر کن
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    باشه ، تو و اصوکگراها خوب هستید :|
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    چوپانان را چه به شورائی ؟ (در مازندران مختاباد به معنی چوپان می باشد )
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    خیییییییلییییییی وقت خوابی !!!! بیدار شو !!!
  • سید امیر ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    ناقوس انحلال و خراب کاری زده شد . اصلاح طلبان فقط هین 4 سال هستند به شرط اینکه اصولگرایان متحد و با توکل با خدا پیش روند .
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    کی این روزنامه ها را می خواند؟! بیشتر مردم فارس و صدا و سیما را می خوانند و می بینند البته مشرق هم جای خود را دارد
  • آرش ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    نمی دانم این چه بیماریه که این اصلاح طالبان دچارش هستند خدا شفایشان دهد .
  • مرتضی ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    مشرق از اینهمه سیاسی کاری به نام دین خسته تمیشی؟؟؟ اگه واقعا دین برات ارزش داره مغلطه نکن .چرا یک کلام نمیگی تمام اصولگراها به اقای قالیباف رای دادن ایا همه به ایشان ایمان داشتن یا اینکه مو ضوع چیز دیگریه .ایا فقط اصلاح طلبها کار حزبی میکنند؟ البته برای برای مردم کوچه خیابان فرقی نمیکرد چه کسی شهردار بشه .ولی با این نحوه برخوردتون معلومه برای شما خیییییییییییییییییییییییییییییییلی فرق میکرد.
  • ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    مگه تازگي ها براي راي دادن افراد را به قرآن قسم مي دهند. در ضمن خانم راستگو اين موضوع را تكذيب كرده است
  • رضا ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    حالت خوبه داداش؟ اخبار این چند روزه رو خوندی اصلا ؟! همین اصلاحطلبان که میگی چه توهین ها که به خانم راستگو نزدند ! عشق قدرت هستند اینها !
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    احسنت...
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    دمت گرم آقا حمید !
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    قدرت طلبی !!!
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    آدم بین بد و بدتر ، بد رو انتخاب میکنه ! یعنی اصول گرا ها هرچی باشن وطن فروش نیستن !
  • محمد ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    اصلاح‌طلب نه، افسادطلب! طرفداران افسادطلب، هر چي ديرتر متوجه شوند، بيشتر آخرت خود را خراب مي‌كنند.
  • محمد ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    علت رأي تمام اصولگرايان به قاليباف اين بود كه رقيب وي، نه از نظر عملكر سياسي و سوابق كاركردي، وضعيت خرابي داشت. محسن هاشمي نه تهها نسبت به فتنه 88 ابراز انزجار نكرد، بلكه در زمان رياستش بر مترو در سال 88، در جهت آسيب رواني زدن به مردم بسيار فعاليت كرد. توقف‌هاي مهر 88 واقعاً غير واقعي بود. ايشان همچنين وابسته به افسادطلباني تندرو بود و لابي‌هاي پدر ايشان در اين ايام، خلاف روحيه مردم‌سالاري بود. لذا، اصولگرايان در مقابل اين فرد با يك گزينه مواجه بودند.
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    قالیباف خیلی هم انقلابی وحزب اللهیه ولی بیش ازحدازمشاورانش استفاده میکنه وحاصل اینکارهم میشه برخی اقدامات کاملا غلط شهرداری
  • علی ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۰
    0 0
    نظرت جالب وخواندنی بود البته همه ی اصااح طلبان ،ضدانقلاب وفسادگرنیستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس