به گزارش مشرق به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در خصوص ممنوعیت فروش اینترنتی بلیت هواپیما برای ایام اربعین اظهار داشت: به دلیل تخلفهایی که در ایام اربعین سال گذشته منجر به گرفتاری مردم در فرودگاههای نجف و بغداد شد، در شورای حملونقل و لجستیک تصمیمی اتخاذ شد که بر اساس آن برای اربعین سال جاری فروش اینترنتی بلیت ممنوع است و فقط ایرلاینها مجاز به فروش اینترنتی بلیت در سایت خود هستند که باید نسبت فروش خود پاسخگو باشند.
بیشتر بخوانید
پرداخت ارز به زائران از روز شنبه آغاز میشود
فوت و فنهای سفر اربعین با بچهها
وی افزود: این تصمیم در راستای حفظ رفاه و آسایش زوار عزیز در ایام اربعین اتخاذ شد، زیرا سال گذشته بلیتهایی به مردم فروخته شده بود که وجود خارجی نداشتند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صدور بیش از ۶۵۰ مجوز پرواز به عراق برای جابهجایی زوار اربعین حسینی گفت: وزارت راه و شهرسازی محدودیتی برای صدور مجوز پرواز ندارد و تا جایی که فرودگاه بغداد و نجف ظرفیت پذیرش داشته باشند و طبق هماهنگی ظرفیت خود را اعلام کنند، مجوز صادر میشود.
اسلامی در ادامه بیان داشت: امروز ظرفیت مجموع بنادر شمالی و جنوبی به ۲۴۰ میلیون تن رسیده که نسبت به قبل از انقلاب اسلامی ۱۰ برابر شده است. لذا به طور طبیعی باید سهم بیشتری از ترانزیت کالا جذب کنیم.
وی افزود: بهرغم اینکه در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تن بار از طریق جاده و بیش از ۳۰ میلیون تن بار با استفاده از حملونقل ریلی جابهجا شده است، اما سهم ایران از ترانزیت کالا ۱۰ میلیون تن است که قابلیت افزایش به ۳۰ تا ۵۰ میلیون تن را دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رویکرد ایران برای افزایش امنیت دریانوردی در تنگه هرمز نیز گفت: ایران همواره حافظ صلح و امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز بوده است و از کشورهای همسایه خواستار استقبال راهبرد خود مبنی بر عدم مداخله کشور های بیگانه در امنیت آبهای منطقه بوده است و تامین امنیت آبهای خلیج فارس و دریای عمان بر عهده کشورهای منطقه باشد.
اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی همواره شایستگی و ابزار لازم را برای کنترل و برقراری صلح و آرامش داشته و همه جهانیان دیده اند که شرایط امنی در تنگه هرمز برقرار است.
وی یادآور شد: در خصوص جذب سرمایه خارجی، سازمان بنادر و دریانوردی یک قرار داد با کشور هندوستان برای توسعه بندر چابهار منعقد کرد که اپراتوری بندر به هندوستان سپرده شد. بعد از آن شرکتهای چینی از سرمایهگذاری در بنادر ایران استقبال کردهاند و همچنین چند کشور همسایه از سرمایهگذاری در بنادر ایران برای ایجاد پایانه و سایر موارد ابراز تمایل کردهاند.