محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیئت دولت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به راه‌اندازی پرواز تهران -بیشکک- دوشنبه از ۱۲ روز آینده گفت: وزیر اقتصاد قرقیزستان در تهران است و مذاکرات امروز درباره ایجاد کانال مالی بین دو طرف انجام می‌شود.

به گزارش مشرق، محمد اسلامی امروز در حاشیه دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌ اقتصادی، بازرگانی و غیره بین ایران و قرقیزستان در پاسخ به سؤال مبنی بر تفاهمات ایران و قرقیزستان درباره استفاده از زیرساخت‌های بنادر ایران گفت: یکی از سیاست‌های ایران توسعه قابلیت‌های بهره‌برداری از بنادر شمالی و جنوبی کشور است که این شرایط برای کشورهای همسایه و آسیای میانه و خصوصاً کشورهایی که به آب‌های آزاد دسترسی ندارند، از اولویت‌های مدنظر ما است.

بیشتر بخوانید:

آغاز به کار سامانه ثبت‌نام فرهنگیان فاقد مسکن

وی ادامه داد: در این باره با قرقیزستان مذاکراتی داشته‌ایم، آنها خودشان پیشنهاداتی برای ما مطرح کردند، بنابراین بازدیدی از یکی از بنادر صورت گرفت و پس از آن مذاکرات انجام شد.

اسلامی گفت: نه تنها این کشور بلکه بقیه کشورها نیز می‌توانند از پایانه‌های لجستیکی بنادر ما استفاده کنند و شرکت‌های این کشورها می‌توانند در بنادر ما انبار و بارانداز داشته باشند و با اتصال به مدل‌های حمل‌ونقلی  از ظرفیت حمل و نقل ترکیبی استفاده کنند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال دیگر مبنی بر جزئیات راه‌اندازی خط هوایی بین ایران  و قرقیزستان افزود: در خصوص توسعه تبادلات یکی از موارد همکاری برقراری خط پرواز بین دو کشور بوده و هفته‌ای ۲ پرواز در این مسیر خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: این پرواز در مسیر تهران - دوشنبه - بیشکک است که با توجه به آزادی پنجم در مقررات و اعلام آمادگی قرقیزستان این شرکت می‌تواند پرواز به سایر مناطق از بیشکک داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ تعداد پروازها می‌تواند افزایش یابد. 

اسلامی درباره همکاری استان‌های دو کشور در استفاده از ظرفیت‌های مختلف توضیح داد: به طور خودجوش با توجه به ظرفیت‌ها و نقش اتاق بازرگانی ارتباطاتی برقرار شده است. استان‌های منتخب بین دو کشور به طور خودجوش با توجه به ظرفیت‌ها و نقش اتاق بازرگانی ارتباطاتی برقرار کردند. این استان‌های منتخب شامل؛ مازندران، خراسان رضوی، گلستان، گیلان، خراسان شمالی است که با ستان‌هایی نظیر بیشکک، جلال‌آباد و دو استان دیگر ارتباط خواهرخواندگی دارند.

وی افزود: این همکاری‌ها زمینه‌های مختلف دارد ضمن آنکه در خراسان رضوی سرمایه‌گذاری مشترک در محصولات گوناگون خواهیم داشت.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت‌های ایرانی به صورت جوینت بنچر می‌آیند در قرقیزستان تولیداتی خواهند داشت تا از آنجا به سایر نقاط دنیا و اورآسیا صادرات کنند.

وی درباره تعاملات بین دو طرف و کانال مالی ایران و قرقیزستان گفتَ: درحوزه بیمه و بانک باید مراحلی طی شود تا به سازوکار اجرایی تبدیل شود. ما پروتکل خاص داریم که بانک‌های عامل دو کشور به یکدیگر متصل می‌شوند که یا با واحد پول ملی خود کار می‌کنند یا تمهیدات مالی خاصی می‌اندیشند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وزیر اقتصاد قرقیزستان امروز در تهران است و مذاکرات در این باره آغاز شده و مقدماتی فراهم می‌کند که با توجه به شرایط بتوانند خیلی زود و سریع به پروتکلی سازگار در این باره برسند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس