کد خبر 987817
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
مسی

شمارش معکوس برای معرفی بازیکن فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ اروپا شروع شده و پنج‌شنبه شب در کنار مراسم قرعه‌کشی فصل جدید، بهترین بازیکن‌ها در هر پست و بهترین بازیکن فصل معرفی خواهند شد.

به گزارش مشرق، ویرجیل فان‌دایک، لیونل مسی یا کریستیانو رونالدو؟ شمارش معکوس برای معرفی بازیکن فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ اروپا شروع شده و پنج‌شنبه شب در کنار مراسم قرعه‌کشی فصل جدید، بهترین بازیکن‌ها در هر پست و بهترین بازیکن فصل معرفی خواهند شد. ستاره و رهبر خط دفاعی لیورپول شانس خوبی دارد تا برای دومین فصل متوالی اجازه ندهد این جایزه به مسی یا رونالدو برسد. اگرچه پس از سوپرجام اروپا لیست بهترین‌ها لو رفت و اگر این لیست درست باشد از حالا می‌دانیم مسی جایزه را پس از ۴ سال به خودش اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید:

مهم‌ترین تفاوت رونالدو با مسی

جایزه‌ای که از ۲ فصل پیش تصمیم گرفته شد به کل عملکرد یک بازیکن در تمامی رقابت‌ها تعلق بگیرد، نه فقط لیگ قهرمانان اروپا. با این حال آمار را طبق عملکرد بازیکنان در لیگ قهرمانان بررسی خواهیم کرد، چراکه موفقیت در این تورنمنت برای اهدای جایزه اهمیت بیشتری داشته و سابق بر این به بهترین بازیکن فصل لیگ قهرمانان تعلق می‌گرفت.

یک رئالی یا یک بارسایی
از فصل ۱۹۹۸-۱۹۹۷ به بهترین بازیکن فصل لیگ قهرمانان جایزه‌ای اهدا شده و فقط شکل آن تغییر کرده است. در سال‌های ابتدایی این جایزه بین ستاره‌های تیم‌های مختلف تقسیم شد، اما در یک دهه اخیر معمولاً یا یک بارسایی جایزه را برده یا یک رئالی. در ۱۱ سال اول ۳ مرتبه بازیکنان رئال و بارسا که فرناندو ردوندو، زین‌الدین زیدان و رونالدینیو بودند به این جایزه دست پیدا کردند، اما جالب است بدانید در ۱۰ سال گذشته فقط ۲ مرتبه این جایزه به بازیکنان دو غولِ اسپانیایی نرسیده است. یک مرتبه دیگو میلیتو از اینتر و یک مرتبه فرانک ریبری از بایرن‌مونیخ جایزه را از چنگ آن‌ها درآوردند. نکته جالب دیگر اینکه از فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۰ که ۳ بازیکن برتر معرفی شده همواره یک رئالی بین آن‌ها بوده، اما این فصل خبری از کهکشانی‌ها نه تنها بین ۳ بازیکن برتر بلکه بین ۱۰ بازیکن برتر هم نیست. نام ۴ لیورپولی بین ۱۰ بازیکن برتر این فصل به چشم می‌خورد که با توجه به قهرمانی این تیم طبیعی به نظر می‌رسد. در ۲ سال گذشته هم رئال‌مادرید بین ۱۰ بازیکن برتر ۴ نماینده داشت.

مسی... رونالدو... یا یک مدافع برای اولین‌بار؟

مسی و رونالدو
حدود یک دهه لیونل مسی و کریستیانو رونالدو حاکمان بلامنازع جوایز فردی در فوتبال جهان بودند، اما به تدریج با بالاتر رفتن سن این فوق‌ستاره‌ها رقبایی پیدا کردند، اما همان‌قدر درو کردن جوایز توسط مسی و رونالدو مورد توجه قرار گرفته، نبردن جایزه توسط آن‌ها هم جالب است. البته در جایزه‌ای که یوفا می‌دهد وضعیت با جایزه بهترین بازیکن سال جهان (چه توپ‌طلا و چه جایزه بهترین‌های فیفا) کمی متفاوت است. سال قبل پس از ۱۰ سال جایزه توپ‌طلا را لوکا مودریچ از چنگ مسی و رونالدو درآورد، در حالی که پیش از آن جایزه بهترین بازیکن فصل لیگ قهرمانان را هم به خودش اختصاص داده بود، اما در قاره‌سبز داستان کمی متفاوت است. پس از ۴ سال جایزه از چنگ مسی و رونالدو درآمده و اگر آن لیستی که لو رفته درست باشد دوباره جایزه به یکی از آن‌ها که مسی است خواهد رسید.

آمار و تاریخچه جایزه بهترین بازیکن فصل اروپا؛ مسی، رونالدو یا ...؟

یک مدافع برای اولین‌بار
لیورپولی‌ها خیلی امیدوار هستند آن لیست اشتباه باشد و جایزه به مدافع شایسته‌شان برسد. نباید کتمان کرد که نقش ویرجیل فان‌دایک در قهرمانی لیورپول در لیگ قهرمانان بسیار پررنگ بود و با توجه به موفقیت سرخ‌های مرسی‌ساید در مراحل پایانی این تورنمنت، به‌خصوص بازی برگشت برابر بارسلونا و عملکرد خوب‌شان در لیگ برتر انگلیس، می‌توان در صورت بردن جایزه توسط مسی آن را نقد کرد. در مجموع تاریخچه جوایز فردی را که مرور کنیم می‌بینیم به مدافعان و دروازه‌بان‌ها کم‌لطفی شده است. این مسئله در جایزه‌ای که یوفا به بهترین بازیکن فصل هدیه داده هم بسیار روشن است. شاید خیلی‌ها سخت باور کنند که هیچ‌وقت جایزه بهترین بازیکن فصل لیگ قهرمانان به یک مدافع داده نشده است. تنها دروازه‌بانی که به این جایزه دست پیدا کرده هم جانلوئیجی بوفون در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ بود.

قهرمان یا حداقل فینالیست باش، جایزه ببر
اما در این ۲ دهه‌ای که جایزه بهترین بازیکن لیگ قهرمانان اهدا شده معمولاً ستاره تیم قهرمان یا حداقل تیم نایب‌قهرمان جایزه را برده، به غیر از ۲ فصل. فصل ۱۹۹۷-۹۸ رونالدوی برزیلی در اینتر توپ می‌زد و بهترین بازیکن شد، در حالی که رئال و یووه فینالیست بودند. فصل ۲۰۱۲-۲۰۱۱ هم چلسی و بایرن‌مونیخ به فینال رسیدند و در اقدامی عجیب یوفا جایزه را به آندرس اینیستا داد. عجیب‌تر اینکه نفر دوم هم لیونل مسی شد و نفر سوم کریستیانو رونالدو، در حالی که فینالیست‌ها بارسا و رئال را در نیمه‌نهایی کنار زده بودند. انتخاب ۷ سال پیش وقتی عجیب‌تر می‌شود که یادآوری کنیم هیچ بازیکنی از بایرن‌مونیخ بین ۱۰ بازیکن برتر هم قرار نداشت و چلسی هم ۲ نماینده داشت که دیدیه دروگبا در رده هفتم و پتر چک در رده هشتم قرار گرفتند. بعد از آن فصل همواره بازیکنی از تیم قهرمان جایزه را به خودش اختصاص داده. این فصل اگر مسی یا رونالدو جایزه را ببرند سومین مرتبه‌ای خواهد بود که ستاره‌ای از فینال بهترین بازیکن فصل نخواهد شد. البته انتخاب کنونی هم نکته عجیبی دارد. تاتنهام با وجود حضور در فینال هیچ نماینده‌ای بین ۱۰ بازیکن برتر ندارد، اما با توجه به اینکه در حال حاضر جایزه به کل عملکرد یک فصل در تمامی تورنمنت‌ها تعلق می‌گیرد شاید انتخاب بازیکنی جز فان‌دایک توجیه‌پذیر باشد. همان‌طور که ادن آزار اصلاً در لیگ قهرمانان حاضر نبود و بین ۱۰ بازیکن برتر نامش را می‌بینیم.

مسی... رونالدو... یا یک مدافع برای اولین‌بار؟

چهارم تا دهم
یوفا پس از اعلام ۳ نامزد نهایی کسب جایزه بازیکن فصل اروپا، آرای نفرات چهارم تا دهم را اعلام کرده است. آلیسون (۵۷ رأی)، سادیو مانه (۵۱ رأی)، محمد صلاح (۴۹ رأی)، ادن آزار (۳۸ رأی)، ماتایس دی‌لیخت (۲۷ رأی)، فرنکی دی‌یونگ (۲۷ رأی) و رحیم استرلینگ (۱۲ رأی) در رده‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند. مشخصاً عملکرد آزار در لیگ برتر و لیگ اروپا مورد توجه قرار گرفته که در این لیست حضور دارد چراکه او در لیگ قهرمانان بازی نکرد و معمولاً عملکرد بازیکنان در این تورنمنت معتبر اروپایی برای انتخاب‌ها اهمیت بیشتری دارد.

منبع: خبر ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس