اخبار ویژه روزنامه ها

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که روزی ندای وحدت اصلاح‌طلبان از آنجا شنیده شد این روزها خود تبدیل به چالش و معضلی در جریان چپ شده است.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

***********

کیهان

آرمان: شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان قوز بالای قوز شده است

شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که روزی ندای وحدت اصلاح‌طلبان از آنجا شنیده شد این روزها خود تبدیل به چالش و معضلی در جریان چپ شده است.

روزنامه آرمان با انتشار تحلیل فوق نوشت: بعید به نظر نمی‌رسد استارت تغییرات در سازوکار شورا زده شود. بگومگوهای دوسه روز اخیر که از اردوگاه اصلاحات به گوش رسید، فراتر از یک تنش لفظی درون‌جریانی فیمابین چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب بر سر مسائل خرد بود، حتی اختلاف‌نظر کلی دو حزب یا دو طیف در جبهه اصلاحات بر سر نحوه کنش در انتخابات پیش‌رو، محل بحث و جدل نبود.

مسئله اصلی نه دعوای شخصی بین کرباسچی و عارف بود، نه بحث خروج حزب کارگزاران از جبهه اصلاحات. تقابل‌های کلامی و رسانه‌ای چند روز اخیر برخی اصلاح‌طلبان حتی چندان ارتباطی با مدیریت رئیس دولت اصلاحات در جبهه اصلاحات یا ضرورت بازتعریف اصلاح‌طلبی و بازنگری در جبهه اصلاحات هم نداشت.

اظهارات کرباسچی اگر چه در وهله نخست هدف فضاسازی‌های رسانه‌ای قرار گرفت و برخی آن را تعبیر به اختلاف بین کرباسچی و عارف کردند اما پشت پرده اختلافات چند ماه اخیر در جریان اصلاحات چه آنجا که کارگزاران رودرروی اتحاد ملت قرار گرفت چه این روزها که کارگزاران مقابل عارف ایستاده است در نهایت به یک جا ختم می‌شود؛ «شورای عالی سیاستگذاری».

حدود شش ماه به انتخابات مجلس یازدهم زمان باقی است و احوالات اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی چندان مساعد نیست. اصلاح‌طلبان تاکنون به یک تصمیم جمعی و جامع و اتخاذ استراتژی انتخاباتی درباره نحوه ورود جبهه اصلاحات به عرصه انتخابات دست نیافته‌اند.

در این میان گرچه نمی‌توان بخشی از موفقیت‌ها را مستقیما به عملکرد سازوکار مشورتی اصلاح‌طلبان نسبت داد اما آنچه امروز بیشتر به چشم می‌آید این است که همان «شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات» خود به عامل و محل بروز اختلاف تبدیل شده است. اظهارات اخیر کرباسچی که در بخشی از آن عملکرد عارف در شورای عالی و فراکسیون امید را زیر نقد برده بود بار دیگر پرونده انتقادات از شورای عالی را روی میز گذاشت.

دوقطبی شکل گرفته در جنجال اخیر میان حزب کارگزاران و طیف نزدیک به عارف، این شائبه را به وجود آورد که مشکل کنونی نشأت گرفته از نواقص و ضعف‌های سیستماتیک موجود در ساختار و سازوکارهای شورای عالی نبوده، بلکه ریشه در اختلاف‌نظرهای موجود بین دو طیف یا اعضای آنها دارد.

اما کارگزاران در انتقاد از شورای عالی تنها نیست. بخشی از نقدها متوجه ریاست این شوراست. ریاستی که از ابتدا در دست عارف بوده و او طی چند سال اخیر به‌طور همزمان ماموریت هدایت اصلاح‌طلبان در شورای عالی سیاستگذاری از یک سو و فراکسیون امید از سوی دیگر را برعهده داشته است.

دو سمتی که برخی معتقدند در نتیجه تعارفات اصلاح‌طلبان با عارف از بعد از سال 92 به او تقدیم شده است. بخش اصلی انتقادات هم متوجه انفعال عارف در حفظ ائتلاف با میانه‌روها در پارلمان است که دامنه آن تا شورای عالی هم رسیده است.

روزنامه آرمان در پایان، سرانجام ائتلاف انتخاباتی ایجاد شده توسط شورای سیاستگذاری در انتخابات مجلس 94 را ناخوشایند توصیف کرد.

نرخ تورم دولت احمدی‌نژاد 34 درصد در دولت روحانی 42 درصد

یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید: دولت روحانی چند درصد بیشتر تا شکستن رکورد دولت سازندگی درباره تورم فاصله ندارد.

شرق با اشاره به تورم 42/2 درصدی، تیتر زده «5 پله تا شکستن رکورد دولت سازندگی» نوشت: نرخ تورم سالانه 42/2 درصدی در حالی مطرح می‌شود که پیش‌تر در دوران سازندگی و پس از جنگ، تورم 49/4 درصدی را تجربه کرده بودیم.

این نرخ دیگر بالای ۴۰ درصد را ندیده بود و حتی در بالاترین ارقامی که در سال ۹۲ در دولت محمود احمدی‌نژاد تجربه شده بود، نرخ تورم سالانه به 34/7 درصد رسیده بود. حالا دوباره نرخ تورم به بالای ۴۰ درصد بازگشته. سیاست‌های نادرست ارزی و حذف ارز ترجیحی دو عاملی هستند که از سوی برخی کارشناسان برای افزایش نرخ تورم برشمرده می‌شوند.

منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، در مقایسه با ماه مشابه سال قبل است. نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ١٣٩٨ به عدد 41/6 درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین 41/6 درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

همچنین نرخ تورم نقطه‌ای مرداد ١٣٩٨ در مقایسه با ماه قبل 4/6 واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب 6/56 و 35/2 درصد بوده و نرخ تورم نقطه‌ای هر دو گروه عمده در مقایسه با ماه قبل کاهش داشته است.

بایزید مردوخی، اقتصاددان، در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: درک مفهوم تورم یا اثر تورم از سوی افراد جامعه، تناسبی با آمارهای اعلامی ندارد. آمار و ارقام به درد تحلیلگران می‌خورد که بتوانند سیاست‌های خود را بر پایه آن تنظیم کنند.

مردوخی در ادامه می‌افزاید: افراد جامعه آنچه را در ماه‌های قبل مبنی بر بالابودن نرخ تورم در حدود ۵۰ درصد می‌شنیدند، کماکان احساس می‌کنند و کاهش آن برای‌شان ملموس نیست، در ‌واقع درک مردم از قیمت‌ها همان ارقام پیشین است.

این کارشناس با بیان اینکه اغلب از سوی جامعه، ارقام اعلامی با واقعیت همخوانی ندارد، ادامه می‌دهد: لزوما شاهد این هماهنگی بین احساس مردم با آمارها نیستیم. جای خوشحالی است که رقم تورم ماهانه کاهش یافته است؛ اما هنوز آن‌قدر بالاست که در زندگی مردم در چند سال اخیر، کم‌سابقه بوده است.

رهامی: حمایت رسانه‌های اصلاح‌طلب از جنایت نجفی، بی‌اخلاقی بود

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: رسانه‌ها نباید با محمدعلی نجفی در قتل همسرش مدارا و همراهی می‌کردند.

محسن رهامی درباره قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی، به خبر آن‌لاین گفت: در موضوع قتل میترا استاد ما دیدیم که بیشتر رسانه‌ها، خصوصا رسانه‌های زرد، برای جلب مشتری، در اوایل کار، به جای اینکه به اصل موضوع قتل این خانم و خشونتی که به هرحال صورت گرفته ورود کنند، آن اندازه داشتند به حواشی می‌پرداختند که موضوع اصلی، یعنی قتل با سلاح گرم که بالاترین خشونت علیه خانواده می‌باشد، در حاشیه قرار گرفته بود.

وی افزود: همسرکشی به هر بهانه‌ای که بوده باشد به هر حال محکوم است و جامعه باید به‌طور قاطع و یکدست آن را محکوم کند،‌ رسانه‌ها که زبان‌گویای جامعه مدنی هستند، باید در این امر پیشگام باشند، ولی سوگمندانه باید گفت که برای بعضی از رسانه‌های تسویه حساب سیاسی و جلب 4 نفر مشتری،‌ مهم‌تر از توجه به مسائل بنیادین جامعه است.

رهامی گفت: ما دیدیم که از همان زمان طرح این پرونده، رسانه‌ها به این سمت رفتند که قتل او امنیتی بوده یا میترا استاد پرستو بوده! طوری این مسائل و شایعات را بزرگ کردند که اصل موضوع خشونت علیه خانواده و کشتن یک انسان و ریشه‌یابی خشونت در این میان به فراموشی سپرده شد. در واقع بعضا به آقای نجفی ترحم کردند و حتی گفتند چه کار خوبی کرده است. بعضی از رسانه‌ها که باید پیشرو در ترویج اخلاق باشند، در رعایت اخلاق حرفه‌ای و تقوا و منافع جامعه،‌کاملا قافیه را باختند و در این آزمون مردود شدند،‌ علیه کسی که به هر حال دستش از دنیا کوتاه شده بود ‌و نمی‌توانست از خود دفاع کند،‌ هر چه خواستند گفتند! به نظر من، ما باید خشونت را در هر قالب و با هر انگیزه و پوششی باشد،‌ محکوم کنیم،‌ خصوصا خشونت علیه خانواده و کودکان را.

وی خاطرنشان کرد: اینکه مثلا شخصی مانند آقای نجفی بگوید که همسرش تلفن او را کنترل می‌کرده و امثال آن،‌ بنابراین تصمیم گرفته او را با اسلحه تهدید کند، به دور از عقل و منطق است.

86 درصد مدیران منصوب در وزارت کشور اصلاح‌طلبند

در حالی که مدعیان اصلاح‌طلبی سعی می‌کنند مسئولیت دولت را از سر خود باز کنند، آمارها نشان می‌دهد بیشتر انتصابات در وزارت کشور مربوط به همین طیف است.

روزنامه فرهیختگان در گزارشی نوشت: برخلاف آنچه افکارعمومی از مشی و خط و خطوط سیاسی رحمانی‌فضلی ثبت و ضبط دارد و دقیقاً در مقابل حجم گسترده اعتراضاتی که در جریان معرفی مجدد وی به‌عنوان وزیر کشور به مجلس شورای اسلامی به روحانی می‌شد، تعداد قابل‌توجه افرادی که در دوره جدید مأموریت وی در استان‌ها مشغول به‌کار شده‌اند از فعالان سیاسی-  اجتماعی نزدیک به جریان اصلاحات هستند، مسئله‌ای که از یک‌طرف به‌خوبی نشان می‌دهد اصلاح‌طلبان از پس اعتراضات گسترده خود در تیر و مرداد 96، توانسته‌اند سهم قابل‌توجهی از مدیریت استان‌ها را به دست آورند و از طرف دیگر با وجود اینکه طی دوسال گذشته این جریان سیاسی تلاش کرده فاصله‌گذاری مشخصی با دولت داشته باشد، اما آنها سهم بزرگی در دولت دوازدهم داشته‌اند.

بررسی آماری «فرهیختگان» درباره تغییر مسئولانی که به‌نوعی با فرآیند برگزاری انتخابات درگیر خواهند شد، نشان می‌دهد از مجموع انتصابات حدود 76 درصد اصلاح‌طلب هستند بدین صورت که از جمع استانداران کشور تاکنون 28 نفر که حدودا معادل 90 درصد تعداد کل استانداران است، تغییر کرده‌اند. از جمع 31 استاندار کنونی کشور، 27 نفر گرایش اصلاح‌طلبی دارند، یک نفر [شبه] اصولگراست و سه نفر از نزدیکان حزب اعتدال و توسعه هستند.

معیار خوبی برای اینکه حضور و غالبیت گرایشات سیاسی در استان‌ها مشخص شود، بررسی خط‌مشی معاون سیاسی و امنیتی هر استان است. بررسی «فرهیختگان» حاکی از این است که از جمع معاونان سیاسی استانداران که از مهم‌ترین چهره‌های هر استان به‌ویژه در فرآیند برگزاری انتخابات هستند، 27 نفر تغییر کرده‌اند و چهره جدیدی را برای معاونت‌های خود ساخته‌اند. هم‌اکنون 25 نفر از معاونان سیاسی و امنیتی استان‌ها اصلاح‌طلبند، دو نفر اصولگرا هستند و سه تن از جریان اعتدال.

در استان‌های کشور مسئول مستقیم و میدانی برگزاری انتخابات، مدیران‌کل انتخاباتی هستند، کسانی که بی‌واسطه درگیر صندوق‌های رای می‌شوند. مرور احکام انتصاب برای این افراد از سال 96 تاکنون گویای این است که 24 مدیرکل تاکنون تغییر کرده‌اند، یعنی 77 درصد تغییر تنها طی دو سال. با این انتصابات شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده که هم‌اکنون 23 تن از مدیران‌کل انتخابات نزدیک به جریان اصلاح‌طلب هستند، از اصولگرایان یک نفر در استان‌ها مسئولیت مدیرکلی انتخابات را برعهده‌دارد و باقی‌مانده که سه نفر هستند در جرگه نزدیکان حزب اعتدال و توسعه تعریف می‌شوند. همچنین پنج نفر هم مستقل‌اند.

بخش مهم دیگری از این تغییرات هم وجود دارد که نمی‌توان ناگفته از کنار آن گذشت. در کشور 430 فرمانداری وجود دارد که70 درصد آنها از مرداد 96 به بعد تغییر کرده‌اند؛ رقمی‌که حدودا عدد 300 را نشان می‌دهد و گویای این است که اقدام بزرگی در جهت تغییر فرمانداران در کشور صورت گرفته است. از میان این تعداد، به‌ترتیب استان‌های خوزستان و فارس هرکدام با 22 فرماندار جدید، استان اصفهان با 21 فرماندار و خراسان‌رضوی با 19 تغییر، صدرنشین جدول تغییر فرمانداران هستند.

روحانی به وعده جایزه برای منتقدان عمل کرد

مدیرمسئول یک نشریه منتقد دولت می‌گوید چند روز بعد از سخنان رئیس‌جمهور، جایزه‌اش را گرفته است.

آقای روحانی روز شنبه گفته بود: انتقاد از دولت نه تنها بلامانع بلکه بی‌هزینه و حتی توأم با تشویق و جایزه بوده است. انتقاد بی‌هزینه از آثار این دولت است.

حمید رسایی مدیر مسئول هفته‌نامه 9 دی با اشاره به این سخنان نوشت: شاید باورتون نشه، ولی امروز از دادگاه ویژه روحانیت زنگ زدند که آقای روحانی می‌خواد از هفته‌نامه 9 دی تقدیر کنه و بهش جایزه بده! خیلی خوشحالم، اصلاً غیرقابل باوره که یه رئیس‌جمهور اینقدر زود به حرفش عمل کنه. فکرشو بکنید، علوی هم قراره لپمون را ببوسه.

رسایی در ادامه از احضار به دادگاه به‌خاطر شکایت دولت خبر داده است یادآور می‌شود اخیراً روزنامه منتقد وطن‌امروز نیز تعطیل شد.

در همین حال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر طی بیانیه‌ای ضمن انتقاد از نحوه برخورد و مواجهه با منتقدین توسط دولت، از نخ و سوزن به‌عنوان جایزه به دولت به‌منظور تغییر رویه و ایجاد صداقت در رفتار رونمایی کرد.

خطاب به روحانی در بیانیه این انجمن آمده است: اخیراً در آغاز هفته دولت در حرم حضرت امام(ره) فرموده‌اید که: «انتقاد از دولت بلامانع است و حتی در دولت یازدهم و دوازدهم، انتقاد از دولت بی‌هزینه و حتی توأم با جایزه و تشویق بوده است». از این‌رو لازم دانستیم؛ به پاس زحمات بی‌دریغ حضرت‌عالی به‌خاطر گرامی‌داشتن منتقدین و دادن جایزه‌های مختلف به آن‌ها در طول این چند سال، از شما و دولت فخیمه‌تان تشکر کنیم.

با عنایت به نوع برخورد کاملاً محترمانه دولت یازدهم و دوازدهم با منتقدین، خواهشمندیم قدر این توفیقی که نصیب شما شد تا بدین زیبایی به منتقدان توجه کنید را، بدانید.

ما نیز در راستای این مهم، تمامی الفاظ محترمانه و محبت‌آمیز دولت به منتقدان را ارج نهاده و از الفاظی مثل: «بزدل»، «ترسو» «بی‌سواد و بی‌شناسنامه»، «عقب‌مانده»، «هراسان»، «تندرو»، «عصر حجری»، «بیکار و دین‌نشناس» و «هوچی‌باز»، و تشخیص هنرمندانه شما در خطای دید داشتن منتقدان، کمال تشکر را داریم.

در این بیانیه با اشاره به پیگرد نشریات و صاحب‌نظران منتقد از سوی دولت آمده است: اگر بخواهیم به یک جمع‌بندی در نوع هدیه‌های شما به منتقدان برسیم، متوجه خواهیم شد که اتفاقاً وجه اشتراک آنها در همان چیزی است که سال 92 از آن به خدا پناه می‌بردید: بستن دهان‌ها و شکستن قلم‌ها!

فلذا به پیوست، نخ و سوزنی به‌عنوان نماد هدیه‌هایی که به منتقدان‌تان اعطا می‌شود، خدمتتان ارسال می‌گردد.

ایران

درخواست مکرون برای لغو ممنوعیت فروش نفت ایران به هند

   خبر اول اینکه،روزنامه «اکونومیک تایمز» هند روز گذشته گزارش داد که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه از دونالد ترامپ همتای امریکایی خود خواسته است تحریم فروش نفت ایران به هند برداشته شود. این روزنامه این درخواست را در راستای تلاش‌های فرانسه برای میانجیگری بین ایران و امریکا توصیف کرد و نوشت: این در حالی است که فرانسه تلاش کرده تا به عنوان میانجی بین واشنگتن و تهران برای رفع یکی از بدترین بحران‌های جهانی در دوران اخیر ظاهر شود. به گزارش ایسنا، «اکونومیک تایمز» همچنین حضور 3 ساعت و نیمه ظریف در «بیاریتز» محل اجلاس سران «جی7» را نشانه «ورود مجدد احتمالی تهران به جریان اصلی» دانست. به نظر می‌رسد درخواست مکرون از ترامپ در ملاقات‌های دوجانبه در حاشیه این اجلاس مطرح شده است. «نارندرا مودی» نخست وزیر هند هم در حاشیه این اجلاس با ترامپ دیدار کرده بود.

تحصیل 40 هزار دانشجوی افغان در ایران

  خبر دیگر اینکه،سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران اعلام کرد بیش از ۴۰ هزار دانشجو از میان مهاجران افغان در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند که بیشتر آنان از طریق بورسیه این کشور در مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند. به گزارش ایسنا، عبدالغفور لیوال، این دانشجویان افغان را به دو گروه تقسیم کرد؛ یک دسته دانشجویانی که از میان مهاجران افغان مقیم ایران و از طریق کنکور به دانشگاه‌ها راه می‌یابند و دسته دیگر دانشجویانی که سهمیه بورسیه از سوی وزارت علوم دارند. به گفته سفیر افغانستان، بیشترین تعداد دانشجویان خارجی در تمام ایران افغان هستند. او اضافه کرد که ۳۰ نفر از استادان دانشگاه‌های مختلف افغانستان در مقطع ارشد و دکتری در ایران درس می‌خوانند.

پیشنهاد مالزی به ایران؛ روغن پالم در مقابل سلاح
 

  شنیدیم که،وزیر دفاع مالزی اعلام کرد این کشور درحال بررسی فرآیندی است که طی آن به 6 کشور از جمله ایران روغن پالم بدهد و در مقابل سلاح تحویل بگیرد. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، محمد سابو گفت: هزینه‌ها یک مانع بزرگ برای نوسازی تسلیحات و تجهیزات ارتش مالزی بوده‌اند، اما معامله کردن بر مبنای صادرات روغن پالم برای دریافت این تجهیزات می‌تواند مجاری جدیدی را در پیش روی ما قرار دهد. او افزود که مذاکرات بر سر معامله بر سر تسلیحات با روغن پالم با کشورهای چین، روسیه، هند، پاکستان، ترکیه و ایران شروع شده است. مالزی در سال‌های اخیر تلاش داشته تا تجهیزات نظامی و تسلیحات خود را نوسازی و به‌روزرسانی کند، اما در سال جاری بودجه نظامی خود را کاهش داد و این مسأله موجب اخلال در مسیر نوسازی و جایگزینی کشتی‌های نیروی دریایی این کشور شد. مالزی و اندونزی ۸۵ درصد از روغن پالم مصرفی جهان را تولید می‌کنند.

محاکمه 11 نفر در بحرین به اتهام ارتباط با ایران

  دست آخر اینکه، دادگاه جنایی بحرین روز دوشنبه ۱۱ نفر را به اتهام برنامه‌ریزی برای آنچه انجام عملیات‌های تروریستی در بحرین و نیز تلاش برای منفجر کردن خط لوله نفت در منطقه «البر» خواندند، محاکمه کرد.  به گزارش ایسنا به نقل از اخبار الخلیج، دادستان در این دادگاه مدعی شد که دو نفر از این متهمان به ایران فرار کرده‌اند. دادگاه جنایی بحرین ادامه این محاکمه را به روز ۱۱ سپتامبر موکول کرد تا برای متهمان ردیف چهارم و پنجم وکیل تعیین شود و بقیه متهمان نیز به دادگاه احضار شوند.

خراسان

 دستور ویژه برای جراحی خزانه داری کشور صادر شد

یک مسئول ارشد اجرایی در ابلاغیه روزهای اخیر خود به اعضای اقتصادی کابینه، از آن ها خواسته است در زمینه اجرای هرچه بهتر اهداف مندرج در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، مدیریت هرچه بهتر بدهی های دولتی و ضرورت تحول اساسی در ساختارهای نظام مدیریت مالی و محاسباتی کشور، راجع به سامان دهی مجدد و مناسب خزانه داری کل کشور با همکاری نزدیک وزارت اقتصاد و سازمان اداری و استخدامی اقدام کنند.

رونمایی از سواحل مکران جدید تا ۱۴۰۰

با توجه به پیگیری تعدادی از نمایندگان مجلس و مسئولان استانی، دولت از اعضای کابینه خواسته است با عنایت به اهمیت توسعه سواحل مکران و رشد دو میلیون نفری سواحل مکران در سال های آینده و پیش بینی افزایش میزان جابه جایی نیروی انسانی و کالا در آن منطقه، شرایط توسعه منطقه و تسریع در خدمت‌ رسانی به شهروندان آن، مورد توجه جدی تر قرار گیرد و ظرف دو،سه سال آینده ثمرات آن مشخص شود.

آرمان‌ملی

محاکمه 11 بحرینی به اتهام ارتباط با ایران

دادگاه بحرین ۱۱ نفر را به اتهام تلاش برای منفجرکردن خط لوله نفت این کشور و ارتباط با ایران محاکمه کرد. دادگاه جنایی بحرین روز دوشنبه محاکمه ۱۱ نفر را به اتهام برنامه‌ریزی برای انجام عملیات‌های تروریستی در بحرین و همچنین تلاش برای منفجرکردن خط لوله نفت در منطقه البر، در ژانویه گذشته آغاز کرد و دادستان مدعی شده که دو نفر از این متهمان به ایران فرار کرده‌اند. دادگاه جنایی بحرین ادامه این محاکمه را به روز ۱۱ سپتامبر موکول کرد تا برای متهمان ردیف چهارم و پنجم وکیل تعیین شود و بقیه متهمان نیز به دادگاه احضار شوند. دادگاه‌های بحرین پیش از این نیز بارها شهروندان این کشور و معترضان به نظام حاکم را به اتهامات واهی همچون تلاش برای عملیات تروریستی و ارتباط با ایران محاکمه کرده‌اند.

اعتراض کارگران شرکت هپکوی اراک

کارگران شرکت هپکوی اراک در اعتراض به عدم‌پرداخت معوقات مزدی و بلاتکلیفی وضعیت سهامداری برای چهارمین روز پیاپی اعتراض کردند. کارگران شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکوی که دوماه معوقات مزدی در سال جاری و معوقاتی از سال‌های گذشته دارند، سه‌شنبه ۵ شهریور برای چهارمین روز پیاپی برای ساعاتی محور راه‌آهن شمال به جنوب اراک را بستند. ادعا شده است که معوقات مزدی تعدادی از کارگران از سال‌های گذشته به حدود ۳‌میلیارد تومان می‌رسد. کارگران در این تجمعات خواستار تعیین تکلیف سهامدار و مدیریت هپکو و احیای کارخانه هستند، این در حالی است که هپکو در سال جاری هیچ‌پروژه‌ای نداشته است.

اول بشم، زن می‌گیرم

احسان حدادی در آستانه مسابقات دایموند وعده جالبی در اینستاگرامش داد. احسان حدادی دارنده مدال نقره المپیک و قهرمان جهان و آسیا خودش را برای مسابقات فینال دایموند آماده می‌کند. او پیش از شروع این مسابقات در اینستاگرام خود وعده جالبی داد و نوشت: «معرفی ٨ پرتابگری که به فینال مسابقات دایموند لیگ راه‌پیداکردن خدا رو شکر که منم با ١٠ امتیاز توانستم به فینال برسم البته این‌قدر ما خوبیم فقط با دوتا مسابقه رفتیم فینال! هر کس اول بشه تو فینال بهش کلی الماس می‌دن منم اگر اول بشم الماس رو بگیرم اولین کاری که می‌کنم می‌رم زن می‌گیرم. مسابقات بروکسل هست.»

بازداشت یک فرد متخلف دیگر در هلال‌احمر

در ادامه رسیدگی به تخلفات مالی در سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر، یکی از سرشبکه‌های مربوط به واردات دارو بازداشت شد. یکی از افراد پشت پرده تخلفات سازمان تدارکات پزشکی بازداشت شد. هفته گذشته نیز فرجی مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی به علت خرید و واردات یک داروی خاص بازداشت شد. هر چند یک هفته از بازداشت علی فرجی می‌گذرد؛ این سازمان کماکان بدون رئیس اداره می‌شود. بنابراین گزارش در ادامه برخورد با عوامل متخلف در سازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر نامبرده توسط یکی از نهادهای ضابط قوه قضائیه بازداشت شد. «ح.ا.» طی سال‌های اخیر از طریق نفوذ و شبکه‌سازی توانسته بود اعتماد برخی مدیران هلال‌احمر را جلب و به‌عنوان واردکننده دارو و تجهیزات پزشکی خود را مطرح نماید.

اقدام عجیب وزیر راه در هفته دولت

وزیر راه و شهرسازی در اقدامی عجیب و غیرمنتظره و بدون برگزاری جلسه تودیع و معارفه، سرپرست جدید معاونت مسکن و ساختمان این وزارتخانه را معرفی کرد. اسلامی هیچ‌دلیلی برای برکناری مازیار حسینی معاون جوان و موفقش اعلام نکرده اما به‌نظر می‌رسد دست‌های پشت‌پرده وی را مجاب به این مساله کرده است. برخی کانال‌های شبکه فضای مجازی، برکناری عجیب دکتر مازیار حسینی را بی‌ارتباط با انتخابات هشتمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ندانسته و با توجه به طرح‌های اخیر وزارت راه و شهرسازی در زمینه تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد، اتفاق اخیر را به مسائل خارج از حوزه وزارتخانه نسبت داده‌اند.

سگ‌کشی در شهرداری ادامه دارد

حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران در مورد حضور در مرکز نگهداری از حیوانات بدون صاحب در جنوب تهران و ارائه گزارش از آنجا گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد این اتفاق (سگ‌کشی) افتاده و هنوز هم دارد می‌افتد. ما اسنادی به دست آورده‌ایم که هنوز هم این اتفاق در آنجا می‌افتد. برخی می‌گویند این فیلم‌ها مال سال 95 یا 96 یا 97 است، به نظرم زمان این فیلم‌ها باعث نمی‌شود شما یک کار بسیار شنیع و زشت را از ذهن دور کنید. از همه مهمتر، شهرداری اعتراف کرد این فیلم مربوط به عملکرد پیمانکاری است که قبلا بوده است، البته الان گفتند قطع رابطه شده است.

شوخی عجیب نماینده بازداشت‌شده

محمد عزیزی و فریدون احمدی دو نماینده مجلس چند روز قبل به اتهام اخلال در بازار خودرو از سوی دادستان بازداشت و به زندان اوین منتقل شدند. این دو نماینده با وثیقه ۱۰میلیارد تومانی آزاد شدند و در جلسه مجلس شرکت کردند. بر اساس اخبار منتشره، مجلس پیش از آغاز جلسه رسمی، جلسه‌ای غیرعلنی برای بررسی بازداشت این دو نماینده تشکیل داده است. در همین ارتباط فریدون احمدی در حاشیه جلسه علنی مجلس در گفت‌وگویی در مورد بازداشتش گفت: یارب نظر تو برنگردد، برگشتن روزگار سهل است. فریدون احمدی بعد از دیدن خبرنگار عصرایران به او گفت: پراید می‌خواهید؟ وی در پاسخ به اینکه وثیقه ۱۰میلیاردی از کجا تامین شده است، افزود: من اگر چنین وثیقه‌ای داشتم قطعا زودتر آزاد می‌شدم.

انتصاب یک زن به‌عنوان مدیرعامل رایتل

هنوز چندماه از انتصاب مینا مهرنوش به‌عنوان عضو موظف هیات‌مدیره رایتل نمی‌گذرد که روز یکشنبه 3 شهریورماه سال جاری و طی حکمی محمد رضوانی‌فر، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، مینا مهرنوش را به‌عنوان مدیرعامل رایتل انتخاب منصوب کرد. این انتصاب در حالی رقم خورد که سابق بر این نیز رئیس‌جمهور به افزایش تعداد مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی به ۳۰درصد را تا پایان برنامه ششم تاکید کرده بود.

شهادت نیروی سپاه در پیرانشهر

فرماندار پیرانشهر گفت: یک نیروی سپاه در محدوده داخل شهر پیرانشهر ترور شد و به شهادت رسید. سیدعلی ترابی اظهار کرد: روز سه‌شنبه یک نیروی سپاه در محدوده داخل شهر پیرانشهر ترور شد و به شهادت رسید. وی افزود: فرد ترورشده «خالد شوانه» نام داشت که در خیابان استقلال پیرانشهر شهید شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    26 8
    86 درصد مدیران منصوب در وزارت کشور اصلاح‌طلبند .
  • ايراني غيور IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    36 0
    در مورد بازداشتش گفت: یارب نظر تو برنگردد، برگشتن روزگار سهل است. فریدون احمدی بعد از دیدن خبرنگار عصرایران به او گفت: پراید می‌خواهید؟ وی در پاسخ به اینکه وثیقه ۱۰میلیاردی از کجا تامین شده است، افزود: من اگر چنین وثیقه‌ای داشتم قطعا زودتر آزاد می‌شدم.ما اينها را از نمونه سنگ پاي قزوين درست كرديم روكه نيست
  • ايراني IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    37 3
    شوخی عجیب نماینده بازداشت‌شده ."ما همچين نمايندهايي داريم كه ساخته شده از روي نمونه سنگ پاي قزوين هستند اما بدانيد قوه قضائيه در نهايت با اعمال نفوذ اين افراد چاره اي جز تبرئه نخواهد داشت
  • علی IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    6 60
    بهره برداری اقدامات صدا وسیما و ... از سرنوشت تلخ نجفی زشت ترین کار بود
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
      41 12
      چقدر پول میگیری از یه قاتل حمایت میکنی؟
  • SE ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    23 3
    "86 درصد مدیران منصوب در وزارت کشور اصلاح‌طلبند" برای همینه که اقتصاد کشور اصحال گرفته
  • DE ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    26 1
    تحقیقات جدید پزشکی نشان می‌دهد که روغن پالم بر خلاف آنچه قبلا تصور می‌شد سالم نیست و حتی مضر هم هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس