وزارت بهداشت

وزارت بهداشت در دولت‌های روحانی نه تنها در طرح ها و خدمات پزشکی چندان موفق عمل نکرده است بلکه حالا دچار هرج و مرج مالی نیز شده است.

سرویس سیاست مشرق - وزارت بهداشت در دولتهای روحانی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرده است. اما با توجه به اینکه وزیر بهداشت پیشین حمایت بی چون و چرایی از پزشکان و خدمات پزشکی می کرد و از انتقادات رسانه ها و منتقدان بر می آشفت، چندان زمینه بررسی عملکرد این وزارتخانه در این دوران وجود نداشت. نمونه این موارد را در تعطیلی برنامه «حاشیه پزشکی» و برخورد «قاضی زاده هاشمی» با برخی از خبرنگاران می توان مشاهده کرد.

از سوی دیگر طرح تحول سلامت که از جمله مهمترین طرح های دولت بود و دولتمردان این طرح را دستاورد پزشکی پاستور عنوان می کردند موفقیت چندانی حاصل نکرد. این در شرایطی بود که کار وزیر بهداشت پیشین با برخی از وزرای دیگر بر سر اجرایی کردن این طرح حتی مرافعه کشید.

بیشتر بخوانید:

۲۰ میلیون تومان برای هر توییت علیه وزیر بهداشت

فیلم/ فریادهای بیمار بر سر وزیر بهداشت

طرح تحول سلامت از سوی نمایندگان مجلس خصوصا نمایندگان اصلاح طلب که همسو با دولت بودند نیز به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و بسیاری از نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان از این طرح به عنوان یک طرح معیوب یاد کردند.

در همین رابطه، «مسعود پزشکیان» چهره شاخص اصلاح طلب و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره طرح تحول سلامت گفت: « اگر چه عده‌ای از اجرای طرح تحول نظام سلامت تعریف می‌کنند، لیکن اجرای این طرح از همان ابتدا اشتباه بود.»

وی ادامه داد:

« این طرح باعث شده که هم اکنون تمام بیمارستانها طلب‌های چندین ماهه از بیمه‌ها داشته باشند و از شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی ناراضی باشند.بدین طریق مشکلات مراکز درمانی کم‌کم بر خدمات‌رسانی آنها نیز تأثیر گذاشته است و شرایط حاضر مانند فنری است که فشارش داده‌اند و اگر رهایش کنند، معلوم نیست چه اتفاقی رخ دهد.»

با این حال مشکلات مختلفی بر وزارت بهداشت مترتب است، از طرح تحول سلامت و نظام بهداشت و درمان بگذریم، موضوعاتی چون فرار مالیاتی پزشکان، عدم ارائه خدمات درمانی مناسب در بسیاری از بیمارستان‎ها و ... وجود دارد. اما حالا «سعید نمکی» وزیر بهداشت از فساد مالی و همچنین مفقود شدن مقدار زیادی از منابع مالی این وزارتخانه سخن گفته است.

در همین رابطه، «محمد حسین نقوی حسینی» سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی به نقل از وزیر بهداشت در این جلسه گفت:

«وزارت بهداشت را با حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بدهی تحویل گرفته‌ام. فساد در حوزه به طور زجرآوری حاکم بود به طوری که در سال ۹۷ سیاست گذاری واردات دارو صنعت تولید داروی داخلی را نابود کرد. به هم ریختگی در وزارت بهداشت به گونه‌ای بود که بعد از انقلاب دستگاهی به این آشفتگی ندیده بودم.»

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به صحبت‌های وزیر بهداشت در جلسه این فراکسیون گفت:

« طبق توضیحات وزیر بهداشت در نظام پزشکی فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی وجود داشته است. ما نمی‌دانیم یک میلیارد دلار تجهیزات پزشکی کجا و چطور هزینه شده است. با وجود این وزارت بهداشت با همه توان در مقابل مافیا و فساد ایستاده و اجازه نمی‌دهد بیت‌المال به دست این افراد بیفتد.»

با این حال نه تنها در خدمات پزشکی و درمانی وطرح‌های وزارت بهداشت خلل وجود دارد بلکه خبر می رسد که این وزارتخانه دچار چالش فساد مالی فراوان نیز هست، معلوم نیست که حساب و کتاب برخی از هزینه‌ها به چه صورت است که مبالغ نسبتا بالایی مفقود شده است. اینکه اینهمه هرج و مرج در یک وزارتخانه حیاتی چون وزارت بهداشت و درمان تا این سطح در دولت دیده می شود، موضوع مهمی است که به نظر می رسد که بایستی به طور حقوقی و قضائی با توجه به اینکه دولت نیز برای حقوق شهروندی مردم حساب ویژه ای باز کرده است، ورود شود.

موضوع اینجاست که آیا مدعی العموم به پرونده حساب های بی کتاب وزارت بهداشت ورود می کند؟ این وزارتخانه نه تنها در طرح ها و خدمات پزشکی چندان موفق عمل نکرده است بلکه حالا دچار هرج و مرج مالی نیز شده است. به نظر می رسد نهادهای قضائی با ورود به این وزارتخانه باید تکلیف یک سئوال مهم را مشخص کنند که « در وزارت بهداشت چه خبر است؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    1 0
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ به نام خدای بخشاینده مهربان تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ دستهای ابولهب بریده باد و هلاک بر او باد. 2 مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ دارایی او و آنچه به دست آورده بود به حالش سود نکرد. 3 سَيَصْلَى نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ زودا که به آتشی شعله ور درافتد. 4 وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ و زنش هیزم کش است. 5 فِي جِيدِهَا حَبْلٌ مِّن مَّسَدٍ و بر گردن ریسمانی از لیف خرما دارد.
  • حسن IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    1 0
    بزرگترین سوء استفاده را اعضای کمیسیون بهداشت مجلس مرتکب می شوند که برادران و نزدیکان خویش را از طریق لابی و رانت وارد سمت های مدیریتی وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی می کنند تا صاحب امضاء های طلایی شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس