کد خبر 971465
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵
ظریف نمایه

وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر نوشت به محضی که کشورهای اروپایی به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک عمل کنند، ایران اقدامات خود را به عقب باز می‌گرداند.

به گزارش مشرق، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر به اقدام ایران در افزایش ذخایر اورانیوم غنی سازی شده خود اشاره کرد.

ظریف در این پیام توئیتری نوشت: ما برنامه جامع اقدام مشترک را نقض نکرده‌ایم. پاراگراف ۳۶ توافق نشان می‌دهد: چرا ما پس از خروج آمریکا به دنبال پاراگراف ۳۶ رفتیم. ما به ۳ کشور اروپایی و دو کشور دیگر چند هفته مهلت دادیم در حالی که در حال حفظ حقوق خودمان هستیم. ما سرانجام این اقدام را پس از ۶۰ هفته اتخاذ کردمی. به محضی که سه کشور اروپایی به تعهداتشان پایبند بشوند ما اقدامات خود را به عقب باز می‌گردانیم.

بیشتر بخوانید:

واکنش گوترش به افزایش ذخایر اورانیوم ایران

واکنش روسیه و انگلیس به افزایش ذخایر اورانیوم ایران

حجم ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است

وزیر امور خارجه ایران بعدازظهر امروز اعلام کرد ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد.

ظریف درباره نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام در وین و عبور ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده بیان کرد: ما همان وقت بعد از جلسه نیز اعلام کردیم که اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده ولذا جمهوری اسلامی ایران همانطور که قبلاً برنامه‌اش را اعلام کرده، این برنامه را اجرا خواهد کرد. برنامه مرحله اول در حال اجرا شدن است، هم در مورد ذخایر اورانیوم غنی شده و هم ذخایر آب سنگین.

وی ادامه داد: مرحله بعد هم اعلام شده، در مورد سقف ۳.۶۷ هم در مرحله بعد است که اجرا خواهیم کرد. در نامه رئیس جمهور صراحتاً بیان شده در صورتی که آنها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند، اقدامات ما قابل بازگشت است، ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند، ما براساس ماده ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشتیم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.

وزیر خارجه توضیح داد: ماده ۳۶ کاملاً واضح است، حق ایران در این ماده کاملاً مشخص شده است، چون این، ضمانت اجرای برجام است.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی اگر اروپایی‌ها ادعا می‌کنند برای برجام ارزش قائلند، باید برای ضمانت اجرایی‌هایی که در داخل برجام دیده شده، ارزش قائل شوند و اقداماتی که ما انجام می‌دهیم دقیقاً در جهت حفاظت از برجام از طریق اجرای ضمانت اجراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    2 0
    وزیر جبهه نرفته........
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    9 0
    ما نه شما .شما برجام را آوردید که خسارت محض بود.
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    0 0
    به محض یعنی چی؟ باید اول انقدر تعهدات برجام رو اجرا کنن و ادامه بدن تا زمانیکه ضرر چندصدمیلیارددلاری که به ایران وارد شده (به خاطر 2 سال اجرا نشدن تعهدات آمریکا در برجام) جبران بشه. بعدش که یر به یر شدیم تازه ایران به برجام برگرده. این درسته
  • DE ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    0 0
    اتفاقا از روزی که برجام امضاء شده اروپاست که ناقض برجام بوده. امریکا هم بشکل غیر قانون برجام رو نقض کرده. اتفاقا برای اروپا و امریکا ایران باید پرونده های شکایتی در سازمان ملل ایران و دیگر نهادهای بین المللی حقوقی با شرکت همه رسانه های جهانی تشکیل بده. مقامات ایرانی ارشد برای مردم دنیا این تخلفات اروپا رو از کانال این رسانه های جهانی جاربزنن و لازم نیست جواب کشورهای اروپایی رو اینجور بدن. ما به انها هیچ بازجویی رو بدهکار نیستیم .زیرا وقتی راست ازمایی ایران به گوش مردم دنیا برسه انها رفتار سردمداران سیاسی شون رو بخاطر فریبکاری محکوم خواهند کرد. وزیر خارجه ما باید مچ اروپا که در پشتش قایم کرده با چند شکایت روشن بین المللی و ورود رسانه های جهانی باز کنه. کسی که محکومه ، سران این سه کشوره که باید بازجویی روشن به خبرنگاران و مردم دنیا پس بدن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس