ظریف

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: ایران طبق برنامه خود، از مرز ۳۰۰ کیلوگرم در حوزه اورانیوم غنی‌شده عبور کرده و این مسئله قبلا هم اعلام شده بود.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر امروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم ترحیم مرحوم مرتضی صفاری نطنزی نماینده مردم نطنز و از دیپلمات‌های وزارت خارجه در جمع خبرنگاران گفت: آنگونه که من مطلع شدم ایران طبق برنامه از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده است.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید

گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران قطعاً انجام می‌شود

وی گفت: این موضوع را قبلاً اعلام کرده بودیم و لذا براساس آنچه که اعلام کرده‌ایم خیلی شفاف گفته‌ایم که چه کار می‌کنیم و براساس آن نیز عمل می‌کنیم و این را از حقوق خود در چارچوب برجام می‌دانیم.

یک منبع آگاه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد.

وی افزود: امروز (دوشنبه) بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجدداً وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

* اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده

وزیر خارجه درباره نشست روز جمعه کمیسیون مشترک برجام در وین و عبور ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده بیان کرد: ما همان وقت بعد از جلسه نیز اعلام کردیم که اقدامات اروپایی‌ها کافی نبوده ولذا جمهوری اسلامی ایران همانطور که قبلاً برنامه‌اش را اعلام کرده، این برنامه را اجرا خواهد کرد. برنامه مرحله اول در حال اجرا شدن است، هم در مورد ذخایر اورانیوم غنی شده و هم ذخایر آب سنگین.

وی ادامه داد: مرحله بعد هم اعلام شده، در مورد سقف ۳.۶۷ هم در مرحله بعد است که اجرا خواهیم کرد. در نامه رئیس جمهور صراحتاً بیان شده در صورتی که آنها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند، اقدامات ما قابل بازگشت است، ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند، ما براساس ماده ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشتیم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.

وزیر خارجه توضیح داد: ماده ۳۶ کاملاً واضح است، حق ایران در این ماده کاملاً مشخص شده است، چون این، ضمانت اجرای برجام است.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی اگر اروپایی‌ها ادعا می‌کنند برای برجام ارزش قائلند، باید برای ضمانت اجرایی‌هایی که در داخل برجام دیده شده، ارزش قائل شوند و اقداماتی که ما انجام می‌دهیم دقیقاً در جهت حفاظت از برجام از طریق اجرای ضمانت اجراست.

*اینستکس یک حرکت مقدماتی است برای اینکه اروپا تعهداتش را انجام دهد

وی درباره اینستکس هم گفت: اینستکس یک حرکت مقدماتی است برای اینکه اروپا تعهداتش را انجام دهد، تعهدات اروپا هم در خود برجام است، بند یک تا سه ضمیمه ۲ برجام، صراحتاً اقدامات اروپا و نتایج اقدامات اروپا را مطرح کرده است.

وزیر خارجه یادآور شد: برای بند سه صرفاً اقدام کافی نیست؛ بلکه مردم ایران باید نتایج برجام را ببینند.

ظریف بیان کرد: بعد از خروج آمریکا از برجام و اجرای ماده ۳۶ توسط ایران که در همان بدو خروج آمریکا از برجام یعنی ۲ روز بعد در ۲۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ انجام شد، اروپایی‌ها ۱۱ تعهد دادند که اینستکس هیچکدام از آن تعهدات نیست، بلکه مقدمه‌ای است برای اجرای آن تعهدات؛ تا الان نه تنها اروپایی‌ها اصل تعهداتشان را انجام نداده‌اند، بلکه حتی مقدمه اجرای تعهداتشان بعد از حدود ۱۴ ماه تازه دارد عملیاتی می‌شود.

وی یادآور شد: اینکه آیا عملیاتی شده یا نه هنوز ما اطلاع کافی نداریم که اقدام شده است یا نه.

* اینستکس بدون اجرای سایر تعهدات معنا ندارد

وزیر خارجه اظهار داشت: به هر حال اینستکس بدون اجرای سایر تعهدات معنا ندارد، اروپایی‌ها آنجا تعهد کردند فروش نفت ایران را تضمین کنند که این کار را نکردند، تعهد کردند حمل و نقل و بازگشت دارایی‌ها و عواید فروش نفت ایران را تضمین کنند. ۱۱ تعهد است که این تعهدات سه بار تکرار شده است. در جلسه اول که با اروپایی‌ها داشتیم، در جلسه بعد که در سطح وزرا با ۱+۴ داشتیم و در یک جلسه‌ای که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در مهر ماه داشتیم و چند جلسه در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار شده است.

ظریف تصریح کرد: لذا اروپایی‌ها تعهداتشان را انجام ندادند و اینستکس مقدمه تعهدات است که هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

*مشکل اروپایی‌هاست که باید حل کنند

وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که اگر آمریکا اینستکس را تحریم کند چه رخ می‌دهد، گفت: آن مشکل اروپایی‌هاست که باید مشکل خودشان را حل کنند.

دانلود

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه ۲۷ خرداد ماه در محل تأسیسات آب سنگین اراک در جمع خبرنگاران گفت: «از زمان اعلام چهار برابر شدن ظرفیت تولید اورانیوم ۳.۶۷ درصد، تولید آن مجدداً در روزهای اخیر افزایش یافته است. به نحوی که امروز خدمت شما اعلام می‌کنم اگر شمارش معکوس را از ۱۰ شروع کنیم از امروز به مدت ۱۰ روز (۲۷ ژوئن / ششم تیر) ما از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ عبور خواهیم کرد و نه تنها عبور خواهیم کرد، بلکه افزایش تولید به شدت بالا خواهد رفت و بعد از عبور از ۳۰۰ کیلو، سرعت افزایش اورانیوم غنی شده با غنای ۳.۶۷ را بیشتر خواهیم کرد.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    4 0
    به به
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    2 0
    بکشید ما را
    • ناشناس IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
      2 0
      بمير ولي با عزت بمير تا با ترس و خفت در رختخواب.
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    6 1
    شیطان بزرگ حریف خدا و خدادوستان نخواهد شد. خدا قوت ایرانی
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    4 1
    باید جدی باشیم تا از ما حسلاب ببرند . نفت در برابر غذا نشویم
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    1 0
    الحمدلله.
  • درویش IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    1 0
    با سلام آقایان مسئول مخصوصا جناب آقای ظریف محکم باشید دیگر به هیچ عنوان به هیچ کشوری اعتماد نکنید بر خواسته اصلی و اولیه خود محکم بمانید نا آنها با التماس و خواهش از ما بخواهندکانال مالی راه اندازی کنند ،، معلومه وقتی خواسته شما را از آنهمه تاعهد بین المللی که وظیفه دارند و به قول شما یازده بار تعهد داده اند که اجرا کنند ،،،و نکردند و وقتی میبینند شما حتی برای اینسکتس قلابی که فقط به درد چیپس و پفک میخوره شما دارید به آنها التماس میکنید معلوم است که همانم اجرا نمیکنند و از هر روز از قبل جسور تر شده و حتی برای اجرای آن هم ژست طلبکارانه به خود میگیرند آقایان عزیز یکم محکم و سرسخت وقاطع باشید چطوری برخورد کنید که طرف مقابل شما حتی به خود اجازه ندهد خیال باطلی در سر بکند ما مردم ستم دیده و مستضعف که برای تهیه نان شب همسر وفرزندان خود با مشکل مواجه هستیم حاظریم همان نان را از ته دل هدیه کنیم به شرطی که نگذاریم حق و حقوقمان به این راحتی پایمال شود و ژست طلبکارانه هم برایمان بگیرند و در مجالس عیش ونوش خود به ما بخندند که چنین کردیم و چنان و ما را مورد تمسخر قرار بدهند شما را قسم به روح رسول الله که نگزارید بیشتر از این مورد ظلم و حقکشی قرار بگیریم حتی اگه لازم باشد حاضریم در سریعترین زمان نان خود همراه با جان و خون خود فدا کنیم ولی بیشتر از این از ما سوء استفاده نشود ممنونم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس