میخائیل اولیانوف

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد، افزایش ذخایر اورانیوم ایران، نتیجه تحریم‌های آمریکا است.

به گزارش مشرق، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین تأکید کرد، افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نتیجه اقدامات آمریکا در وضع تحریم‌ها علیه صادرات اورانیوم غنی شده ایران است.

بنا بر این گزارش، اولیانوف در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد. این امر به معنای انحراف از تعهدات داوطلبانه به برجام است، اما هیچ ارتباطی به نقض ان‌پی‌تی یا توسعه تسلیحات هسته‌ای ندارد. بلکه در مقابل، این نتیجه تصمیم آمریکا برای تحریم صادرات مازاد اورانیوم غنی شده در ایران است».

بیشتر بخوانید:

واکنش روسیه و انگلیس به افزایش ذخایر اورانیوم ایران

آژانس عبور ذخائر اورانیوم ایران از ۳۰۰ کیلوگرم را تأیید کرد

حجم ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز امروز گفته که عبور ایران از مرز ۳۰۰ کیلویی ذخایر اورانیوم مجاز شمرده شده در برجام، تعجب‌آور نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز دوشنبه (۱ جولای/۱۰ تیرماه) عبور ذخائر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم مشخص‌شده در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را تأیید کرد.

پیش از این، یک منبع آگاه اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران ساعاتی بعدتر این خبر را تأیید کرد و افزود: «این موضوع را قبلاً اعلام کرده بودیم و لذا براساس آنچه که اعلام کرده‌ایم خیلی شفاف گفته‌ایم که چه کار می‌کنیم و براساس آن نیز عمل می‌کنیم و این را از حقوق خود در چارچوب برجام می‌دانیم.»

عبور ایران از سقف‌های مجاز اورانیوم ۳.۶۷ درصد ۶۴ روز بعد از ضرب‌الاجلی انجام می‌شود که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای برای عمل به تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی صادر کرد.

در آن بیانیه که روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه در سالروز خروج آمریکا از برجام صادر شد اعلام شده بود اقدام ایران «در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام» انجام خواهد شد.

ایران در بند هفت توافق هسته‌ای برجام متعهد شده بود طی مدت ۱۵ سال، ذخائر اورانیوم خود را در حد ۳۰۰ کیلوگرم «هگزافلوراید اورانیوم» غنی شده تا ۳.۶۷ درصد یا معادل آن در سایر اشکال شیمیایی محدود کند.

دولت آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته از توافق هسته‌ای خارج شد و به فاصله ۹۰ و ۱۸۰ روز بعد از آن تمامی تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق را علیه ایران احیا کرد که این تحریم‌ها شامل منع صادرات ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نیز می‌شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    1 0
    روسیه از این ادبیات استفاده می کند تا گذشتن از مرز 300 کیلو را به گردن تحریم امریکا بیندازد اما مسئولین ما می گویند نه ما نمی خواهیم صادر کنیم اخر کمی عقل هم خوب است یا شاید کمی تعهد و کشور دوستی.
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    0 0
    ایران مقتدر و معقول باید ذخایر اورانیومی و فعالیتهای قانونی هسته ای خود را حد اکثری کند تا در نشستهای احتمالی بعدی با دنیا از موضع قدرت گفتگو کند . متاسفانه دنیای به اصطلاح متمدن زبان منطق و قانون را رعایت نمیکند لذا نباید در مقابل گرگهای بین المللی گوسفند رام و مطیع باشیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس