اخبار ویژه روزنامه ها

یک ژنرال آمریکایی می‌گوید: مسیر را در باره ایران اشتباه رفتیم و ترامپ باید بپذیرد که استراتژی بردن‌ ایران به گوشه رینگ، رفتار این کشور را تهاجمی‌تر خواهد کرد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

************

کیهان

گلایه‌های اصناف از دولت درباره ظرفیت‌های خالی و موانع کسب و کار

«ظرفیت‌های خالی، فشار مالیاتی، موانع کسب و کار و سهم ناچیز از تصمیمات دولتی محورعمده انتقادات اصناف از دولت است.»

روزنامه همشهری ضمن انتشار این مطلب نوشت: گلایه‌های اصناف از ظرفیت‌های خالی این بخش، قوانین دست و پاگیر مانع کسب و کار، فشار مالیاتی و سهم ناچیز این بخش در سیاست‌گذاری‌های دولتی باز هم دستاوردی جز تکرار وعده‌های مسئولان دولتی برای رفع این مشکلات نداشت.

همایش روز ملی اصناف با حضور دست‌اندرکاران بخش صنعت، معدن و تجارت به محلی برای گلایه‌های فعالان صنفی از مشکلات مبتلابه این بخش و تکرار وعده‌های وزیر صنعت برای رفع این تنگناها تبدیل شد. رئیس اتاق اصناف کشور بر لزوم تقویت ارتباط صنایع بزرگ، اصناف تولیدکننده و آموزش کافی و تامین مالی این واحدها تاکید و اعلام کرد، گرچه‌ اشتغال در اصناف بسیار ارزان‌تر از صنایع دیگر است اما اکنون به دلیل مشکلات برقراری ارتباط بین صنوف تولیدی و صنایع بالادستی، کمتر از ۲۰ درصد اصناف در حوزه تولید و اشتغال فعال‌اند.

عضو هیئت‌رئیسه اتاق اصناف ایران نیز به گلایه از تداوم برخی تنگناهای پیش روی فعالان صنفی پرداخت و گفت: با وجود حدود ۴۶ هزار عضو اتاق اصناف و نزدیک به سه میلیون واحد صنفی در کشور هنوز اصناف جایگاه مشخصی در سیاستگذاری‌های دولتی ندارند، باید بررسی شود که ضعف تشکل‌های صنفی یا عدم رغبت دولت مانع ایفای نقش پررنگ‌تر این نقش است؟

ابراهیم درستی افزود: هنوز هم اصناف در مورد قانون نظام صنفی، پرداخت مالیات، فضای کسب و کار و… با تنگناهای بسیاری مواجه هستند این در حالی است که تجربه نشان داده حضور اصناف در تصمیم‌گیری‌های دولتی باعث سیاست‌گذاری‌های جامع‌تر می‌شود. انتظار داریم تا نقش اتاق اصناف همانند اتاق‌های بازرگانی در تصمیم‌سازی‌های دولت پررنگ‌تر شود تا اصناف به جایگاه واقعی خود برسند.

سی‌ان‌ان: ناوهای آمریکا در تیررس موشک‌های ایران است

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان می‌گوید ناوهای آمریکا در تیررس موشک‌های پیشرفته ایران هستند.

خبرنگار این شبکه در گزارشی اعلام کرد: ایران از موشک‌های پیشرفته بالستیکی برخوردار است که قادر است ناو هواپیمابر آمریکایی را مورد هدف قرار دهد. یک مقام بلندپایه نظامی ایران گفت چنین آزمایشی پیشتر بر روی یک سکویی که دو سوم اندازه واقعی یک ناو هواپیمابر آمریکایی بوده صورت گرفته و آن را مورد اصابت قرار داده است.

سی‌ان‌ان خاطرنشان کرد: یک فرمانده ارشد نظامی دیگر ایران گفته است ایران به دقت رفتار آمریکا در خلیج فارس را زیر نظر دارد و چنانچه آمریکایی‌ها دست به هرگونه تحرکی بزنند پاسخ کوبنده‌ای در کل منطقه به آن داده خواهد شد.
گزارشگر سی‌ان‌ان گفت ایران تحرکات آمریکا در منطقه را رفتاری غیرقانونی و حتی دزدانه می‌داند. آنها اکنون از موشک‌های نقطه‌زن برای زدن اهداف متحرک سخن می‌گویند.

عملکرد روحانی و اطرافیان او اعتبار اصلاح‌طلبان را به باد داد

عضو فراکسیون مشارکت می‌گوید مشکلاتی که امروز برای اصلاح‌طلبان ایجاد شده، زیر سر اطرافیان روحانی است.

احمد شیرزاد در روزنامه آفتاب یزد نوشت: آشنا اخیراً طی توئیتی جریان اصلاحات را مورد هدف قرار داد و در کنایه‌ای به اصلاح‌طلبان نوشت: «مشکل از اعتبار سوخته فرماندهان سابقی است که مردم باید به «تکرار می‌کنم» آنان پاسخ مثبت و به جوانان سیما ساخته رأی بدهند.»

باید اذعان داشت که این نخستین بار نیست برخی از اعضای حلقه روحانی اظهاراتی در جهت کمرنگ نشان دادن نقش اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر مطرح می‌کنند. قبل از این نیز واعظی در سخنانی سعی کرد که حمایت اصلاح‌طلبان از روحانی را زیر سؤال ببرد.

از این رو، پرسشی که به میان می‌آید، این است که چرا اطرافیان رئیس‌جمهور در پاستور گاه و بیگاه چنین اظهاراتی به میان می‌آورند؟ آنها چه هدفی را به ویژه پس از پایان دولت روحانی دنبال می‌کنند؟ اعتدالگرایان در حالی حمایت اصلاحات را در انتخابات اخیر از روحانی نادیده می‌گیرند و به دنبال جدا کردن راه خود از اصلاح‌طلبان هستند که هنوز مشخص نیست خود برای ماندن در عرصه سیاست‌ورزی چه سرمایه‌ای دارند.

یاران روحانی دارای یک حزب مشخص هستند اما با این همه تصور نمی‌رود که این جریان در صورت عدم بازسازی تشکیلاتی بتواند در آینده کارساز باشد. از این رو، اظهارات آشنا را باید از این حیث مورد بررسی قرار داد که اگرچه جریان اصلاحات با مشکلاتی در عرصه اجتماعی روبروست و همان‌طور که اعلام شد به سادگی نمی‌توان آرای مردم را در انتخابات آتی برای اصلاح‌طلبان جلب کرد اما مشکلاتی که برای جریان اصلاحات ایجاد شده به دلیل حمایت از روحانی بوده است.

به عبارتی در پی مشکلات به وجود آمده برای دولت، اصلاح‌طلبان دچار مشکل شدند. بنابراین بر کسی پوشیده نیست اگر اصلاحات امروز با مسائلی روبروست، یاران روحانی در دولت به ویژه واعظی، آشنا و نوبخت در پدید آمدن این مشکلات بی‌تأثیر نبودند. از این رو، وضعیت چنان نبوده که آشنا و سایر دولتمردان روحانی بدون هیچ نقص و ایرادی عمل کرده باشند و مشکل از اصلاحات باشد. امروز اگر بنا به ادعای آشنا، اعتبار اصلاحات سوخته به دلیل عملکرد روحانی و اطرافیان اوست.

در همین حال روزنامه آرمان نیز به قلم جوادی حصار و در واکنش به توئیت آشنا نوشت: جای بسی تعجب است که اطرافیان رئیس جمهور به جای پرداختن به امور کشور و طرح راه‌حل برای خروج از شرایط اقتصادی و معیشتی فعلی با نوعی فرافکنی دست به تخریب جریان حامی دولت یعنی اصلاح‌طلبان و به خصوص رئیس دولت اصلاحات می‌زنند. البته این مساله جدید نیست و پیش از این نیز رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه دولت وامدار هیچ جریانی نیست حمایت‌های اصلاح‌طلبان را نادیده انگاشته بود.

در این راستا می‌توان چندین دلیل برای اینگونه رویکردها از سوی اطرافیان رئیس جمهور برشمرد. یکی از این دلایل ممکن است بدفهمی و درک ناصحیح از شرایط باشد. دوم اینکه تصور کنند جایگاه رئیس دولت اصلاحات و اصلاح‌طلبان کاهش یافته به نحوی که اگر خودشان را با این مجموعه گره بزنند ممکن است برایشان آسیب‌زا باشد. اصلاح‌طلبان و رئیس دولت اصلاحات اگر در جایی هم متضرر شده باشند، این کاهش مقبولیت احتمالی ناشی از ناکارآمدی، مسامحه و اهمالی است که دستگاه‌های دولتی و پیرامونیان آقای روحانی در دولت ایجاد کردند.

اکنون اصلاح‌طلبان متهمند به اینکه حامیان این دولتند، بارها گفته شده که اصلاح‌طلبان نباید چک سفید امضا به آقای روحانی و یارانش بدهند، اما اکنون که خود آنها داوطلب چنین کاری هستند به نظر می‌رسد بیشتر از این هزینه کردن برای چنین رفتارها و اندیشه‌هایی کاستن از قدر و قیمت اندیشه اصلاح‌طلبی است.

ژنرال آمریکایی: راه را اشتباه رفتیم و به ایران باختیم

یک ژنرال آمریکایی می‌گوید: مسیر را در باره ایران اشتباه رفتیم و ترامپ باید بپذیرد که استراتژی بردن ایران به گوشه رینگ، رفتار این کشور را تهاجمی‌تر خواهد کرد.

مایکل اسمیت، دریادار بازنشسته آمریکا که بیش از ۲۰ سال در ارتش آمریکا خدمت کرده و هم‌اکنون رئیس یک کالج آمریکایی است در یادداشتی در وب‌سایت تحلیلی لوبلاگ، با انتقاد از سیاست ترامپ در مقابل ایران، پیامدهای سقوط پهپاد آمریکایی به دست نظامیان ایران را مورد بررسی قرار داد و نوشت که زمان آن فرا رسیده تا راهکاری جدی برای کاهش تنش با ایران بیابد.

به گزارش خبر آن‌لاین، این ژنرال آمریکایی می‌نویسد: دولت ترامپ همچنان ناتوان از ترسیم یک استراتژی مناسب در راستای منافع ملی آمریکا در مقابل ایران است و این مسئله به سرعت در حال تبدیل شدن به یک سرشکستگی بزرگ به دلیل سستی و اهمال در انجام وظایف است.

این در حالی است که بسیاری از دیپلمات‌ها و متخصصان نظامی از ماه‌ها قبل بر این مسئله تاکید کرده بودند. اعمال «سیاست کورکورانه فشار حداکثری بر ایران» که فاقد نتایج واقع‌بینانه است آرام‌آرام منطقه را به لبه یک درگیری جدید در خاورمیانه سوق می‌دهد. افزایش فشار، بیانیه‌های جنگ‌طلبانه و در نهایت سیاست انزوای دیپلماتیک، رفتار ایران را به میل آمریکا تغییر نداده است.

حمله اخیر به دو تانکر دقیقاً اوج تنش میان ایران و آمریکا را نشان داد و حالا در اتفاقی جدید نیروی دریایی آمریکایی می‌گوید که ایران یک پهپاد آمریکایی که در آب‌های بین‌المللی در حال پرواز بوده را ساقط کرده و ایران می‌گوید که پهپاد مذکور مرز هوایی را نقض کرده بود.

ایران و آمریکا می‌توانند هر کدام ادعاهای خود را در این باره مطرح کنند، اما آنچه در این میان مهم به نظر می‌رسد این است که کاخ سفید در این بازی باخت و حتی نمی‌تواند توجیه متقاعدکننده‌ای برای سیاست فشار حداکثری علیه ایران ارائه کند. آمریکا در وضعیتی نیست که بتواند همان سیاست اشتباهی که کشور را به سمت جنگ عراق سوق داد، تکرار کند و این انتظار را داشته باشد که درخواست‌ها و ادعاهایش از سوی جامعه بین‌المللی پذیرفته شود.

برخلاف همه مشاوره‌هایی که ارائه می‌شود، راهکار مقابله با ایران، ارسال تجهیزات و یا نیروی نظامی به منطقه نیست. هر اقدامی در این مسیر باید متمرکز بر راهکار و راه‌حلی باشد که ایران را به میز مذاکره نزدیک‌تر کند.

کاخ سفید تصور می‌کند که افول اقتصاد ایران و کاهش صادرات نفت، تهران را به زانو درآورده و پای میز مذاکره برای خواسته‌های آمریکا می‌آورد. این تصور کاملاً اشتباه است. در واقع تهران، به سیاست چماق واشنگتن واکنش نشان داد، و نه به سیاست هویج، و متعاقباً نه تسلیم شد و نه امتیازی داد. آمریکا باید بپذیرد که در سیاستش در مقابل ایران شکست خورده است و اذعان کند که استراتژی بردن ایران به گوشه رینگ، رفتارهای این کشور را تهاجمی‌تر خواهد کرد و این مسئله می‌تواند بر جریان عبور و مرور جهانی نفت تاثیر بگذارد.

دولت ترامپ باید انتظار تسلیم شدن ایران را فراموش کند، چرا که این انتظار با بسته شدن حساب‌های آنها و یا ارسال نیروها و تجهیزات نظامی به خلیج فارس برآورده نخواهد شد. پرزیدنت ترامپ باید رفتار دگماتیسم خود در مقابل ایران را به پراگماتیسم تغییر دهد.

فقدان هماهنگ‌کننده اقتصادی دولت را از مهار رکود بازداشته است

بخش صنعت با رشد منفی ۶/۹ درصد پیشتاز عدم بهره‌وری و تنزل رشد اقتصادی بوده است. کارشناسان بر این باورند که وزارت اقتصاد نتوانسته وظیفه خود را برای برنامه‌ریزی اقتصادی کلان و میان‌سازمانی به خوبی ادا کند.

روزنامه آرمان به قلم مستخدمین حسینی (معاون پیشین وزیر اقتصاد) نوشت: کاهش رشد اقتصادی از سال ۹۶ پیش‌بینی می‌شد. حتی من در آن سال بیان کردم که قطعاً در سال ۹۷ رشد اقتصادی ما مثبت نخواهد بود؛ علائمی از عدم تصمیم‌گیری مناسب در آن شرایط وجود داشت که موجب رشد منفی اقتصاد و کاهش سطح رفاه جامعه شد.

همین تحلیل برای سال ۹۸ نیز صادق است. علت این پیش‌بینی که مورد اتفاق کارشناسان است این بود که با توجه به اینکه شرایط اقتصادی تغییر کرده، یک برنامه منسجم اقتصادی در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی، تنظیم و ارائه نشده و در معرض دید جامعه قرار نگرفته است تا جامعه، فعالان اقتصادی و بنگاه‌های تولیدی از آن مطلع باشند.

الآن هم که در پایان خرداد هستیم اعتقاد دارم هنوز ۹ ماه دیگر فرصت داریم و زمان کافی داریم که برنامه‌ای مختص شرایط ویژه‌ای که در آن به سر می‌بریم، تهیه کنیم. اما مشکل اینجاست که دولت هنوز نمی‌داند با ارز ۴۲۰۰ تومانی چه کند؟ گویا رودربایستی‌هایی دارد.

آیا این ارز را برای کالاهای اساسی بدهد؟ آیا مابه‌التفاوت ریالی ارز ترجیحی نسبت به ارز نیما را در اختیار مردم بگذارد؟ آیا آن را در بودجه و ساز و کار تعیین شده در بودجه هزینه کند؟ اینها را نمی‌داند. به هر حال اقتصاد هم روند خود را طی می‌کند و این‌گونه که پیش می‌رود اثرات منفی بر بخش‌های مختلف می‌گذارد. بیشترین بار منفی سال ۹۷ را حوزه صنعت داشته است.

اقتصاد ما در دوره رکود است و این دوره هم تعابیر خاص خود را دارد. همچنین نسخه برون‌رفت از رکود اقتصادی وجود دارد. اما وقتی ما برنامه‌های دولت را در حوزه‌های اقتصادی نگاه می‌کنیم و حتی نگاه مجلس را به این حوزه می‌بینیم مشاهده می‌کنیم که واقعاً دغدغه اصلیشان این نیست.

درست است که بحث‌هایی را در صحن علنی مطرح می‌کنند اما بیشتر حرف‌درمانی است و اینکه بگویند ما وظایفمان را انجام دادیم، مشکل را بیان کردیم و در مجلس نطق کردیم. یعنی می‌بینیم که هم دولت و هم مجلس، وظایف ذاتی که مردم به خاطر آن به آنها رای داده‌اند را در عرصه عمل به مورد اجرا نمی‌گذارند.

من همواره تاکید داشته‌ام که دولتی می‌تواند موفق باشد که وزارت اقتصاد و دارایی آن قوی و جسور باشد؛ در عین حال، وزارتخانه‌ای که وظیفه اصلی آن تنظیم روابط اقتصادی است را به خوبی دریابد. این تنظیم‌گری روابط اقتصادی، تعامل بسیار جدی میان وزیر اقتصاد و سایر مسئولان اقتصادی مانند رئیس‌کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر صمت و غیره باید ایجاد کند. جایگاه این وزارتخانه همین است.

این جایگاه نه تنها در ایران بلکه در جهان هم چنین است و پس از رئیس جمهوری یا نخست‌وزیر، بیشتر بار روی دوش وزارت اقتصاد است. در کشور ما هم قبلاً همین‌گونه بوده است. جایگاه وزارت اقتصاد یک جایگاه متفاوت و عام است. مثلاً جایگاه وزارت نفت، کشاورزی یا صمت یک جایگاه خاص است که در آن تعریف محدوده عملیاتی وجود دارد. اما وزارت اقتصاد در بازارهای مالی نقش دارد و محدود نیست؛ در بازار پول، سرمایه، تولید، تعرفه بازرگانی و غیره نقش ایفا می‌کند.

متاسفانه دولت نتوانسته در حوزه اقتصاد و تیم اقتصادی یک هماهنگی را شکل دهد که بتواند خروجی قابل درکی برای جامعه داشته باشد. در واقع این هماهنگی دیده نمی‌شود. مثلاً وظیفه اصلی بانک مرکزی، حفظ ارزش پول ملی است.

این نقشی است که بانک مرکزی در هر دولتی ایفا می‌کند. آیا در این دولت ایفا کرده است؟ بیشترین کاهش ارزش پول ملی اتفاقاً در همین دولت در اقتصاد ما رقم زده شد و به یادگار ماند! یا در وزارت اقتصاد بخش‌های مرتبط با حوزه در آمدزایی این وزارتخانه مانند گمرک یا بازار سرمایه تا چه میزان از توان خود استفاده کرده‌اند؟

به هر حال وزارت اقتصاد و دارایی یکی از اعضای اصلی شورای پول و اعتبار است و حرف‌ها و جسارت‌های وزارت اقتصاد می‌تواند در آن شورا تعیین‌کننده باشد؛ اما متاسفانه این اثرگذاری را خیلی کمرنگ می‌بینیم. دوره حضور وزیر کنونی و پیشین اقتصاد، یکی از کمرنگ‌ترین حضورهای وزارت اقتصاد در اقتصاد ملی است؛ انگار که اصلاً وجود خارجی ندارد.

بنابراین در حال حاضر نمی‌توان گفت که وزارت اقتصاد نقش تاریخی و وظیفه خود را بخوبی انجام داده است؛ زیرا در آن ضعف‌های عدیده‌ای وجود دارد. برای مثال، تا چند روز گذشته سازمان امور مالیاتی رئیس نداشت و با سرپرست اداره می‌شد؛ حتی وزیر محترم در انتخاب رئیس این سازمان گله کرده بودکه این رئیس تحت فشار انتخاب شده و تمایل وزیر نبوده است.

ایران

اخبار ضد و نقیض درباره متواری شدن علاءالدین

خبر اول اینکه، دادستان کل کشور در حاشیه بازدید از دادسرای ناحیه ١٢ تهران، درباره قدیمی‌ترین پرونده این دادسرا گفت: قدیمی‌ترین پرونده مربوط به سال ۸۳ است و متعلق به پاساژ علاءالدین و آقای علاءالدین است که وی نیز متواری بوده و اتهامش کلاهبرداری است، چرا که همکف این پاساژ را که پارکینگ بوده کاربری دیگری گرفته و تجاری تحویل مردم نداده است و معلوم نیست که به چه شکل هم از زندان آزاد شده است.

به گزارش تابناک، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری، پس از اطلاع از این موضوع دستور پیگیری در خصوص این پرونده را داد. پس از انتشار این خبر رضا علاء‌الدین فرزند ناصر علاء‌الدین گفت که من و پدرم فرار نکرده‌ایم.

به گزارش فارس، وی گفت: پس از آنکه خبر فرارم از کشور در رسانه‌ها درج شد، خود را به دادسرای ناحیه ۱۲ رساندم و خواستار ملاقات با سرپرست دادسرا شدم تا از علت این اظهارنظر باخبر شوم.

به من اجازه دیدار با سرپرست دادسرا را ندادند، اما پس از وقفه‌ای کوتاه اعلام کردند که به‌دلیل تشابه نام، اسم من را به اشتباه به زبان آوردند و فردی که اسم او برده شده شخص دیگری است. رضا علاءالدین گفت: من و پدرم هیچ پرونده مفتوحی نداریم و از تهران و کشور هم خارج نشده‌ایم.

توصیه مطهری به نظامیان

خبر دیگر اینکه، علی مطهری نماینده تهران در مجلس، خواستار توجه نیروهای نظامی به تذکرات درباره دخالت نکردن در سیاست و اقتصاد شد و ورود این نیروها به این دو حوزه را «خطرناک» توصیف کرد.

به گزارش خبرآنلاین، مطهری این مطلب را در واکنش به حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران مطرح کرد که گفته بود: «برای تشکیلات نظامی، سم است که از جریان سیاسی خط بگیرد یا گروه‌های سیاسی طمع کنند و بگویند ما تیپ داریم… نیروهای مسلح باید از دسته‌بندی‌های سیاسی جدا باشند.»

نایب رئیس سابق مجلس، این تذکر را بسیار خوب و در چارچوب همان تذکری دانست که امام (ره) بارها گفتند و در وصیتنامه‌شان هم به آن اشاره کردند.او با ابراز امیدواری مبنی بر عمل نیروهای نظامی به این تذکرات، گفت: در گذشته دخالت‌های زیادی چه در انتخابات مجلس و چه در انتخابات ریاست جمهوری از سوی نظامی‌ها صورت گرفته است درحالی که اساساً ورود این نیروها به سیاست و اقتصاد خطرناک است.

برای خودشان هم خطرناک است و کم کم باید پایشان را از این حوزه‌ها بیرون بکشند.مطهری در پاسخ به این سؤال که امروز چه میزان مساله حضور نظامی‌ها در اقتصاد مرتفع شده است، گفت: پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است چراکه مقام رهبری هم به این موضوع اشاره کرده بودند اما به نظر می‌رسد لازم باشد این امر سرعت بیشتری به خود بگیرد.

او افزود: نیروهای نظامی می‌توانند برخی از پروژه‌ها را که از توان بخش خصوصی خارج است، بپذیرند اما نباید مالکیت پیدا کنند به طوری که ابتدا مالک و بعد تبدیل به سرمایه‌داران بزرگی شوند که بعدها مشکل برای کشور به وجود بیاید.

آرمان

واکنش به دستور حمله سایبری ترامپ

شنیده شد که وزیر ارتباطات به سوال رسانه‌ها درباره خبر صدور دستور حمله سایبری از سوی ترامپ پاسخ داد. محمدجواد آذری جهرمی نوشت: «‏رسانه‌ها از صحت حمله سایبری ادعایی به ایران پرسیدند. باید بگویم که مدت‌هاست ما با تروریسم سایبری مثل استاکس‌نت و یکجانبه‌گرایی مثل تحریم‌ها مواجهیم. نه یک حمله، بلکه در سال گذشته ۳۳ میلیون حمله را با سپر دژفا خنثی کردیم. حمله موفقی از آنها صورت نگرفته، هرچند تلاش‌های زیادی می‌کنند.»

پرداخت بخشی از مطالبات شاکیان سکه ثامن

شنیده شد که وکیل مالباختگان سکه ثامن گفت: با تدبیر و پیگیری رئیس قوه قضائیه و موافقت رهبر معظم انقلاب مقرر شد بخشی از مطالبات شاکیان پرونده سکه ثامن به زودی پرداخت شود. رسول کوهپایه‌زاده افزود: در طول تاریخ قوه قضائیه و دستگاه قضائی بی‌سابقه است که در مرحله دادسرا از اموال و وجوه توقیف شده از متهم پرونده به نسبت طلب و سهام شکات این وجوه بین مالباختگان توزیع شود و رد مال صورت گیرد چراکه اگر روال معمول می‌خواست طی شود باید تا زمان رأی دادگاه منتظر می‌ماندند و هم ارزش پول کاهش پیدا می‌کرد و هم وضعیت معیشتی مالباختگان در تنگنای بیشتری قرار می‌گرفت.

علاءالدین متواری نیست!

شنیده شد که رضا علاءالدین گفت: من و پدرم ناصر علاءالدین فرار نکرده‌ایم و اسم ما را به اشتباه و با تشابه اسمی مطرح کردند. دادستان کل کشور در بازدید از دادسرای ناحیه ۱۲ تهران عنوان کرد که یکی از پرونده‌های قدیمی این دادسرا مربوط به شخص علاءالدینی است که متهم این پرونده متواری شده است و روند رسیدگی به آن مختل است. پس از درج این خبر رضا علاءالدین فرزند ناصر علاءالدین از مالکان پاساژ علاءالدین در تقاطع جمهوری و حافظ در تماس با خبرگزاری «فارس» نسبت به این خبر واکنش نشان داده و فرار خود و پدرش را تکذیب کرد.

کشف زمین‌خواری میلیاردی در گناوه

شنیده شد که رئیس پلیس آگاهی استان بوشهر از آزادسازی ۴۰۰ متر اراضی ملی از دست زمین‌خواران به ارزش دومیلیارد ریال خبر داد. سرهنگ جوشن سهرابی بیان کرد: در پی اعلام شکایت اداره راه و شهرسازی گناوه مبنی بر وقوع زمین‌خواری و اقدام به تخریب و ساخت‌وساز در اراضی ملی توسط سودجویان، بررسی موضوع در دستور کار پلیس آگاهی قرار گرفت. وی افزود: با اقدام اطلاعاتی پلیس و بهره‌گیری از نظر کارشناسان مشخص شد ۴۰۰ مترمربع از اراضی ملی به ارزش دو میلیارد ریال توسط دو نفر متخلف تصرف شده است. رئیس پلیس آگاهی استان اضافه کرد: با تشکیل پرونده مقدماتی در این زمینه، دو نفر متهم احضار شدند که پس از ارائه مدارک و شواهد به بزه انتسابی خود اعتراف کردند.

طعنه مشاور رئیس‌جمهور به گاندو

شنیده شد که حسام‌الدین آشنا با انتشار دو توئیت در حساب کاربری خود به حواشی اخیر سریال «گاندو» که از شبکه سوم سیما پخش می‌شود، واکنش نشان داد. آشنا در توئیت نخست خود نوشت: «جالبه که هم می‌گن سانسور شده، هم پخش می‌کنن. هم می‌گن صداگذاری شده، هم اصلش را در فضای مجازی منتشر می‌کنن. هم می‌گن فشار روی ماست، هم خیلی راحت این جمله را می‌گن و ادامه هم می‌دن. هم فیلم به‌طور کامل فیلمبرداری شده، هم می‌گن بگذارین کار کنیم.» او در توئیت دوم خود نوشت: «راستی نگفتن بالاخره کی تلفن کرده؟ کی فشار آورده و میاره؟ کی اصلاً خبر داره چی ساختن و چی پخش می‌کنن؟ و آخر اینکه فرض کنیم تماس و فشار هم درست باشه، از کی تا حالا، فشار و تماس دولت مؤثر بوده؟»

پهپاد آمریکایی در تور صیادان قشم

شنیده شد که قطعاتی شبیه به لاشه پهپاد متجاوز آمریکایی که اخیراً ساقط شده، در تور یک صیاد قشمی افتاد. در پی انهدام پهپاد جاسوسی آمریکا که بامداد ۳۰ خردادماه و پس از نقض حریم هوایی کشورمان، توسط پدافند هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساقط شد، خبری درباره پیداشدن قطعات دیگری از این پهپاد منتشر شده است. گفته می‌شود، قطعاتی از لاشه این پهپاد صید تور صیادی یوسف سفاری یکی از صیادان قشمی در استان هرمزگان شده است، اما هنوز هیچ منبع رسمی این خبر را تائید نکرده است. محمد پرورش رئیس اداره شیلات شهرستان قشم در این خصوص گفت: این قطعات توسط صیاد به ساحل آورده شده و هماهنگی‌های لازم جهت تحویل آن به نیروهای امنیتی انجام شده است.

بازداشت عضو شورای پارس‌آباد اردبیل

شنیده شد که رئیس دادگستری شهرستان پارس آباد گفت: یکی از اعضای شورای شهر پارس‌آباد مغان دستگیر شده است و پرونده هم اکنون در دست بررسی و تحقیقات مقدماتی قرار دارد. سید عبدا…طباطبایی اظهار داشت: یکی از اعضای شورای شهر پارس آباد مغان به همراه آقای دیگری که به کارچاق کنی مشغول بودند دستگیر شده است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون تحقیقات مقدماتی این پرونده در حال انجام می‌باشد افزود: این پرونده فعلاً در مرحله دادسرا قرار دارد و در حال انجام تحقیقات مقدماتی است. وی تصریح کرد: تاکنون قرار نهایی صادر نشده است و اگر قرار باشد نتیجه یا کیفر خواست نهایی صادر شود هنوز صادر نشده است و تحقیقات و بررسی‌ها ادامه دارد. هنوز رای سلب عضویت این عضو شورا قطعی نمی‌باشد و باید در دیوان عدالت اداری بررسی شود و تصمیم نهایی و قطعی از سوی دیوان عدالت اداری اتخاذ خواهد شد.

بذل و بخشش سکه‌ای دانشگاه آزاد

شنیده شد که ۲۳ خرداد اجلاس رؤسای واحدهای دانشگاه آزاد برگزار شد و در این اجلاس ۳۳۰ سکه تمام به روسای واحدهای این دانشگاه و مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری داده شد. انتخاب نوشت؛ این بذل و بخشش ۲میلیارد تومانی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد که البته باید هزینه‌های خرید بلیت، محل اسکان و سایر هزینه‌های برگزاری این همایش را هم به آن اضافه کرد در حالی است که حدود ۹۰ درصد از درآمد این دانشگاه از شهریه دانشجویان تامین می‌شود. اعطای سکه‌های طلا در دانشگاه آزاد زمانی صورت می‌پذیرد که طی ماه‌های اخیر به دلیل کمبود بودجه، این دانشگاه توان پرداخت حقوق کارکنان و اساتید خود را نداشته است به نحوی که تعدادی از آنها در قسمت «فارس‌من» خبرگزاری فارس بر این موضوع تاکید کرده و درخواست کمک کرده‌اند. ضمن اینکه به‌رغم ادعای مسئولان مبنی بر عدم تعطیلی واحدهای دانشگاهی به دلیل مشکلات مالی و کمبود دانشجو، تعدادی از واحدهای شهرستان‌های این دانشگاه در آستانه تعطیلی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • کارشناس سیاسی IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    4 14
    آمریکا بطور خزنده نیروهایش را درخاورمیانه و اطراف ایران مخصوصا منطقه خلیج فارس و دریا عمان به حالت آماده باش در آورده بدون شک و تردید در دوران ریاست جمهوری ترامپ به ایران حمله نظامی خواهد شد اما بعید بنظر میرسد ترامپ تا پایان دوره اول ریاست جمهوری و قبل از انتخابات به ایران حمله کند. مسئولین موضوع را جدی بگیرند و سنجیده تصمیم بگیرند. اگر قرار است با ترامپ مذاکره نماید قبل از اینکه دیر شود اینکار راانجام دهید اما اگر قصد مذاکره ندارید با وجود تحریمها و فشارهای اقتصادی تنها یک گزینه پیش رو است جنگ ؛ این جنگ باید قبل از انتخابات ریاست جمهوری درآمریکا صورت بگیرد زیرا تاثیر بسیار مهمی در انتخاب مجدد تراپ دارد. اما اگر جنگی صورت نگیرد و ترامپ مجددا بعنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شود در آنصورت وی جنگ سخت و طولانی با ایران ترتیب خواهد داد و ما در آن این جنگ خسارتهای جبران ناپذیری را متحمل میشویم. مسئولین بنشینند و تصمیم درست بگیرند با شاخ گاو خیلی نمیتون درگیر بود.
    • بی نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      6 2
      من خیلی ترسیدم شما نماینده ترامپ هستید
    • علی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      4 2
      این تحلیل را از کجات در آوردی حرج بوش که شدید ترین تمایل به حمله به ایران را داشت هر بار که قصد حمله کرد واقعیت های را دید که آینده اقتدار آمریکا و نابودی گاو های شیر ده منطقه را به همراه داشت
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      4 1
      آمریکا درصورت درگیری نظامی شکست سختی میخوره شاید بدترین شکست تاریخشو که باعث انزوای شدید ایالات متحده میشه .این پیش بینی قبل از انتخاب تراپ به عنوان یک رئیس جمهور تندرو شده بود
  • DE ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    2 1
    کشف زمین‌خواری میلیاردی در گناوه شنیده شد که رئیس پلیس آگاهی استان بوشهر از آزادسازی ۴۰۰ متر اراضی ملی از دست زمین‌خواران به ارزش دومیلیارد ریال خبر داد.
  • مجید IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 1
    ای کاش
  • احمد IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    8 3
    مطهری هنوز هم سرش زیر برف است نمیداند این همه مانور دولت در رابطه با افتتاح طرحها ی عظیم نفتی و تونلها و جاده ها و سدها دست ساخت همان نظامی هایی است که چندین سال است مورد تهاجم این طیف است همه میدانیم آمریکا خوشش میاد از این اظهار نظرها .
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    1 0
    عضو شورای شهر
  • ابهری IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    2 2
    سلام ترامب به اخر رسیده که چنگ دندان نشان می دهد هر انچه که در مقابله بادشمن است مردم می ستاین حتی جنگ در این وحله ترس چهل سال مبارزه به فنا خواهد شد امام گفت امریکا غلطی نمی تواند بکند مزاکره بدبختی ملت ایران خواهد بود
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    2 0
    آمریکا به این نتیجه رسیده که گزینه نظامی درمقابل ایران ندارد به همین خاطر دست به تحریم شدید اقتصادی زده تابه کمک نو چه های داخلیش فشار حد اکثری بر ایران بیاورد تا ایران مجبور کند بیاید پای میز مزاکره
  • محمد IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    0 0
    هر کجا جنگ شده تنها مردم بدبخت و مستضعف بیچاره شدن . خدا بداد ما بیچاره ها برسه
  • رضا IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    1 0
    اقای حسام الدین مگرمی ترسی میگن ندزد نترس یا ریگی بکفش داری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس