.

«مرتضی حاجی» اخیراً در یک مصاحبه گفته است: این بحث خیلی مطرح شده که دولت چه کارهایی می‌توانسته انجام دهد اما مضایقه کرده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

سلبریتی‌هایی که «آقا تختی» نیستند

«سیدعلی صالحی»، از شاعران پیشکوست کشورمان، به تازگی طی یادداشتی که در خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) منتشر شد به معنای اجتماعی کلمه «سلبریتی» پرداخت.

او در بخش پایانی یادداشت خود در این رابطه می‌نویسد:

«من با این ورودیه خواستم به واژه وارداتی سلبریتی برسم که الساعه، با نوعی هدایتِ مشکوک، به یک دشمنامِ گزنده تبدیل شده است. تا همین دهه پیش، معنایِ سَهله آن، چیزی نزدیک به «ستاره» بود، «معروفِ ملی» را هم متبادر می‌کرد، اما آرام آرام، این واژه فقیر، محکوم به تبعید در تعبیری دیگر شد. انحراف در مراوده معنا در جامعه و رسانه‌ای، اتفاقِ آسانی است. شرایط همان طور که ادبیاتِ زیستی را رقم می‌زند، زیستِ ادبیات را نیز به میل خود معنا می‌کند. «سلبریتی» در مرز کلام و کنایه، ناگهان «خیابانی» شد! شد زینت المجالس! مارلن براندوی کبیر سلبریتی مثبتِ مردم بود، هوادارِ ستمبران بود. محمدعلی کلی سلبریتی بود، بی‌نظیر و مردم دوست. اما ستاره‌شده‌گی نیز به روزگار ما تن به هرزه‌گی در تعبیر داده است. رسانه‌ها می‌نویسند پولِ زلزله‌زدگانِ کرمانشاه در دست سلبریتی‌ها، مفقود… بعضی کلمات چنین چندش‌آور می‌شوند. فضای زلزله بوئین زهرا و عیاریِ تختی را با زلزله کرمانشاه در اکنون مقایسه کنید.

«سلبریتی» بوده یگانه‌ای که بویِ لجن و لقبِ «هِرری‌ی‌ی‌ی‌!» به خود گرفته است. شنیدن آوای این واژه، وجدانِ آدمی را مضروب می‌کند. کلمات می‌آیند، زندگی می‌کنند و می‌میرند.کلماتِ مصرفی مثل سلبریتی که در آغاز با قبول «مسئولِ محبوبیت» آمد، اما امروز زیر آوارِ شهرتِ شنیع، به شعبده رسانه بدل شده است. پرسش این است، شهرتِ زهرآگین یا محبوبیت شفابخش !؟»[۱]

*متأسفانه، اتفاقی که نباید در زندگی برخی سلبریتی‌های ایرانی رخ داده است...

و آن اینکه وازدگی آنها از مردم، اصرار بر جدایی از بدنه جامعه، احساس تفرعن بر اثر پول‌های بادآورده، شب‌های اکران خصوصی، سیاه‌نمایی از شرایط کشور و اصرار بر خارجی‌مسلکی؛ سبب‌ساز یک تصویرسازی بد از معنای سلبریتی شده است.

همان مفهومی که صالحی نیز به آن اشاره دارد.

جریان سلبریتیزم، همچنین با عدم شناخت کافی از روحیات مردم ایران مثل ضد اجنبی بودن، به عمق آن تصویر بد افزوده است و البته پایان این بازی نیز برای هیچکس مشخص نیست.

به تازگی در محافل خصوصی و حلقه‌های منتقدین بحثی مطرح است که چرا برخی سلبریتی‌ها همزمان بر شرایط بد ایران و مثلاً آفریقا بودن کشورمان! اصرار دارند (و در مقابل به تعریف و تمجید از کشورهای غربی می پردازند) اما در عین حال بر ماندن در ایران و استفاده از مواهب کشور اصرار دارند و از ایران مهاجرت نمی‌کنند!

این انگاره و سؤال، می‌تواند واقعیت‌ها و ناواقعیت‌های مواضع برخی سلبریتی‌های ایرانی را با وضوح بیشتری در مقابل چشم مردم بگذارد.

***

پهپاد انتقام‌جوی آمریکا بر فراز تهران!

تنها چند روز پس از هدف قرار گرفتن پهپاد فوق پیشرفته آمریکا توسط پدافند هوایی کشورمان، روزنامه همشهری، ارگان شهرداری تهران، در شماره دوشنبه گذشته خود طی گزارشی مدعی «گرسنگی و کم‌غذایی مردم ایران» شد.

همشهری در این گزارش که در صفحه اول و تیتر اول منتشر شده، می‌نویسد:

«افزایش هزینه درمان درپی اوضاع سخت اقتصادی باعث شده که مردم از هزینه‌های مهم زندگی بزنند و مصرف انواع میوه‌ها، پروتئین‌های گوشتی، شیر و لبنیات و… را کاهش دهند، اتفاقی که به اعتقاد پزشکان تغذیه می‌تواند سلامت جامعه را با چالش روبه‌رو کند.»

در گزارش همشهری همچنین می‌خوانیم:

«نمی‌توان این واقعیت را پنهان کرد که تورم بالا و افزایش قیمت مواد غذایی، به تغییر جدی در ساختار سفره مردم و حذف و کاهش مصرف برخی اقلام غذایی که برای بدن لازم و حتی حیاتی است، منجر شده و سبب شده تا مردم به کالری‌های میان‌تهی و غذاهای بی‌ارزش روی بیاورند که تنها شکم‌پرکن هستند... امروز مشکل ما این است که مردم دسترسی به غذاهای مورد نیاز و حتی میوه و سبزیجات را به‌دلیل تورم و گرانی ندارند!» [۲]

*چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب که اوضاع فعلی کشور و از جمله گرانی‌ها را پدید آورده‌اند؛ مدتی است که همنوا با برخی از جریانات خارج از کشور بر «گرسنگی» مردم ایران و «بحران نان» تأکید می‌کنند.

پیش از این مصطفی تاجزادهدر اظهاراتی با کنایه به سیاست‌های دفاعی کشور گفته بود ما گرسنه هستیم و عده‌ای می‌خواهند بروند سواحل مدیترانه ![۳]

روزنامه شرق هم در نوروز امسال، گزارشی را در ویژه‌نامه خود منتشر کرد و مدعی کم شدن غذای مردم ایران به دلیل گرانی و حتی بروز بیماری به دلیل کم‌غذایی و سوء تغذیه شد .[۴]

قبل از این افراد و این رسانه‌ها نیز دانلد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بود که در توییت‌ها و مصاحبه‌های خود شروع به گفتن از وجود گرسنگی در ایران کرد. او حتی به تازگی از این گفت که خریدن نان هم برای ایرانی‌ها مشکل شده است.

این اصرارها بر شیوع گرسنگی در ایران که همزمان با اصرار بر خطر وقوع جنگ و ناکارآمدی حکومت توسط اصلاح‌طلبان آغاز شده‌اند اما واقعیت ندارند و صرفاً برای دمیدن بر آتش فتنه اقتصادی است که بیان می‌شوند.

زیرا اگرچه دولت اصلاح‌طلبان باعث بروز گرانی و مشکلاتی در معیشت مردم شده است اما قدرت خرید ایرانی‌ها در خرید غذا هنوز هم نسبت به آمریکا و فرانسه که با میلیون‌ها گرسنه رسمی مواجه‌اند بیشتر است. (اشاره به وجود ۴۰ میلیون محتاج نان شب در آمریکا و نتایج نظرسنجی پیو مبنی بر گرسنگی ۲۰ درصد از فرانسوی‌ها)

شاخص جهانی گرسنگی موسوم به GHI نیز تصریح دارد که ایران اسلامی جزو سیرترین کشورهای جهان قرار دارد و به هیچ وجه با معضل شیوع گرسنگی مواجه نیست.

نظرسنجی‌های جدید ایسپا هم گویای این است که ۷۰ درصد از کسانی که در ایران، وضعیت اقتصادی خود را بد ارزیابی کرده‌اند، گفته‌اند که چند بار در هفته گوشت مرغ مصرف می‌کنند.

در همین حال باید اشاره کرد که نرخ کالری در ایران بعنوان اصلی‌ترین شاخص اندازه‌گیری گرسنگی در جهان، یکی از ارزان‌ترین نرخ‌های جهان است.

در اشاره به اصرارهای اصلاح‌طلبان مبنی بر شیوع گرسنگی در ایران همچنین می‌توان به صحبت‌های اخیر یک مقام دولتی نیز اشاره کرد که از «انبوه نان خشک و سطل‌های زباله مملو از مواد غذایی هدر شده در بسیاری از شهرهای ایران» گفته بود .[۵]

شاهد مثال جالب دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که میزان واردات گوشت قرمز در ایران در تنها در ابتدای سال ۹۷، به اندازه ۱۲۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه خود در سال‌های قبل رشد داشت [۶] و حتی برخی آمارها می‌گوید در سال ۹۷ به اندازه مصرف ۲۰ سال گذشته، گوشت به کشور وارد شد. طبیعیست که مصرف شدن این مقدار گوشت نیز به وضوح نشان می‌دهد که ادعاها درباره کم شدن مصرف ایرانی‌ها تا چه اندازه دروغ و ناواقعی است.

هرگز کسی منکر نیست که مردم ایران، این‌روزها به دلیل سیاست‌های دولت اصلاح‌طلبان، عدم التزام دولت به نظارت بر قیمت‌ها و گران شدن برخی اقلام؛ مجبورند از میان خریدهای خود بکاهند و صرفه‌جویی بیشتری انجام دهند اما این مشکلات را بایستی در سرجمع مقایسه قدرت خرید نسبت به سال‌های قبل، ارزان بودن کلی غذا در ایران و افزایش قدرت خرید ایرانی‌ها بر اساس شاخص‌هایی مثل ضریب جینی و شاخص PPP به نظاره نشست.

گفتنیست، ایران در شاخص ضریب جینی (نابرابری درآمدی) رتبه‌ای بهتر از آمریکا و چین و حتی ترکیه دارد و در شاخص برابری قدرت خرید یا PPP نیز در جایگاه هجدهم جهان است که به زودی به جایگاه پانزدهم می‌رسد.

برخی محافل تحلیلی معتقدند یک جریان سیاسی خاص در کشور قصد دارد با بزرگنمایی از مشکلات؛ اجازه دیدن واقعیت‌های ایران و جهان را به مردم ندهد و با این کار سبب‌ساز ایجاد وقوع فتنه اقتصادی در خیابان‌های ایران شود.

***

مرتضی حاجی:

این بحث خیلی مطرح است که دولت چه کارهایی می‌توانسته انجام دهد که نکرده است

«مرتضی حاجی»، فعال اصلاح‌طلب و از عاملان وضع موجود کشور به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین منتشر کرد، ضمن تأکید بر حمایت اصلاح‌طلبان از دولت آقای روحانی گفته است:

«اتفاقاتی که در معیشت مردم افتاده غیر از آن انتظاراتی است که در دوره انتخابات مطرح شده بود. دولت بنا بود دولت تدبیر و امید باشد. خب به تدبیرش خیلی کار نداریم، ولی امید خیلی کاهش پیدا کرده است و این را همه احساس می‌کنند!»

او در ادامه می‌افزاید:

«این بحث هم خیلی مطرح است که مثلاً دولت چه کارهایی می‌توانسته انجام دهد که نکرده است؟ چه چیزهایی دستش بوده که مضایقه کرده است؟ علی‌القاعده مردم به چهره کسی رای ندادند و به برنامه و شعارهایی که مطرح شد رای دادند. چون اگر به چهره بود، خوشگل‌تر از آقای روحانی هم بودند که مردم به آنها رای بدهند.»

حاجی همچنین با تأکید بر اینکه اقتصاد خرد خانواده باید تأمین شود، از این گفته است که اصلاح‌طلبان نسبت به انقلاب و سرنوشت کشور احساس مادری دارند ![۷]

*بدیهیست که اگر حاجی راست می‌گفت و اصلاح‌طلبان احساس مادری می‌داشتند؛ فتنه ۸۸ بر پا نمی‌شد، در انتخابات دولت دوازدهم شاهد حمایت دوباره اصلاح‌طلبان از دولتی با یک کارنامه ضعیف نبودیم و این روزها نیز به جای اصرار بر اشتباهات گذشته، شنوای واژه «عذرخواهی» از اردوگاه اصلاحات بودیم...

در بحث سؤال مورد اشاره حاجی مبنی بر مضایقات دولت نیز چندیست که تعدادی از تحلیلگران و مجامع تحلیلی کشور، نگاه‌ها و تأملات مدقّانه‌ای نسبت به این مسئله دارند.

مشرق نیز چندی قبل در یک گزارش با تأکید بر اینکه اگر دولت اهل فتنه اقتصادی نیست باید برخی اقدامات ضروری را در اقتصاد انجام دهد؛ از اقداماتی مثل «نظارت بر قیمت‌ها» صحبت کرد که دولت می‌تواند اما به هر دلیلی انجام نمی‌دهد ![۸]

ستاد دولت بایستی آگاه باشد که در خلأ زندگی نمی‌کند و ارکان کشور هر روز و هر شب به این سؤالات آشکار فکر می‌کنند.

در اینجا لازم به توضیح است که اظهارات حاجی مبنی بر کاهش یافتن امید مردم صحیح نیست و حتی جامعه‌شناسان از این می‌گویند که امید مردم در لحظات بروز مشکلات بیشتر می‌شود. بیشتر شدنی از آن رو که با رأی بهتر، زمینه رفع این مشکلات را فراهم آورند.

برخی معتقدند شرایط فعلی کشور، دست‌ساخته تعمدی اصلاح‌طلبان است تا با راحتی بیشتری بتوانند از مقاصد سیاسی خود مثل تأکید بر ورشکستگی نظام جمهوری اسلامی، سیاه بودن اوضاع، ناامیدی مردم و بی‌دستاوردی انقلاب اسلامی سخن بگویند.

راهی که تحلیلگران می‌گویند قرار است منجر شود به بروز «فتنه اقتصادی» و تکرار اغتشاشات دیماه ۹۶...

***

1_ http://ibna.ir/fa/doc/note/277210

2_ http://newspaper.hamshahri.org/id/61580

3_ mshrgh.ir/891831

4_ mshrgh.ir/944980

5_ mshrgh.ir/966158

6_ https://www.isna.ir/news/97031406770/

7_ https://etemadonline.com/content/313277

8_ mshrgh.ir/938744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 120
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 37
  • منصور IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    يعنب شما واقعاً گرسنگي مردم را نمي بينيد يا نميخواهيد ببينيد؟؟؟؟
    • AE ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      آیا شما رای آن 23 میلیون نفر را ندیدید یا نمیخواهید ببینید ؟
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      103 9
      تو اوج فصل برداشت صادرات بیرویه سیب زمینی رو کرده کیلویی 8 هزار تومن . لبنیات مصرفش در بسیاری از خانوارها صفر شده . همین نون خالی هم که تو سفره مردم مونده صادر کنین بجاش رقص و قر کمر بذارین تو بشقاب ها ببینیم میشه با فساد و قرتی گری شکمها رو سیر کرد ؟
    • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      49 64
      مشکل هست. اما شیوع گرسنگی هرگز. اینجا اتیوپی نیست
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      88 28
      الان همون ۲۳ میلیون نفر به غلط کردن افتادن دلاری ۳ تومنی رو با تدبیر رو امید کرده ۱۳ تومن ...علی برکت الله
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      64 37
      سال 88 ایران در اوج قدرت خود در حالی که ماهواره پرتاب میکرد و غنیسازی بالا و انتخابات 40 میلیونی ناگهان با خیانت فتنه گران اوضاع دگرگون شد در تاریخ هم همیطور بوده از احد تا صفین و..... الان و بعد از پیروزیهای شگفت اخیر خیلی باید مواظب بود که عاملین وضع تاسف بار اقتصادی مردم را با فریب نشورانند
    • l US ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      59 9
      ادمی که خودش رابه خواب زده چطور میخواهید بیدار کنید؟ بابا نمی خواااااان ببیننددددددددددددد دارند واضح میگند مقاومت کنید وفشارها راتحمل ونق نزنید دیگه .....
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      58 39
      هیچ گرسنه ایی نمیاد پولش رو نت بخره اراجیف بگیره لطفاً خفه
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      19 2
      ای عوام عوامل و مسؤلین ایجاد گرسنگی را ببین. خودِ گرسنگی معلولِ آن علت (انتخاب بد و جاهلانه ) است
    • 2020 IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      19 10
      از شدت گرسنگی خودروساز نمی تونه یه لحظه فروش فوری بذاره، همه میریزند ماشین ها رو میخورند بلکه سیر بشن. خخخ، سکه و دلار و گوشی که هچ! بیشتر مردم هم درگیر کم فشاری خون، پایین بودن قند خون و فقر شدید چربی شدند.
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      3 11
      اول پاییز دو گونی سیب زمینی بخرید نا 9 ماه بزارید جای خنک و کم نور اسنفاده کنید
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      19 3
      مردم هزینه جراحی بینی و پروتز را کنار بگذارند (( ایران رتبه اول جراحی بینی جهان ))!!! مردم هزینه سنگین لوازم آرایشی را کنار بگذارند (( ایران پنجمین کشور مصرف کننده لوازم آرایشی )) هر خانواده ماهی بیش از صد هزار تومان صرف اینترنت و چت بیخود میکند ((میانگین چهارساعته حضور ایرانیان در اینترنت با دو ساعته اروپا )) و.....
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      9 7
      شما که گرسنه ای برو از برجام طلب کن
  • شایان IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    پس با این برداشت شما هنوز راه داره که جنسا رو گرونتر کنید و فشار بیشتری به مردم فلک زده بیارین !آخه تا کی میخاین ادامه بدین؟!بخدا مردم ایران هم آدم اند فقط سوریه و لبنان و فلسطینی ها هموطن شما نیستن هموطن اصلی شما ایرانیا هستن آخه چقدر باید خدا نشناس باشی که اینهمه فشار به مردم کشورت باری!!! واقعا جای تاسف داره.
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      46 4
      دوست عزیز کار و بار دولت اشراف حساب شده ست . از اینطرف ارز 4200 اختصاص میده به کالاهای اساسی و میلیاردها دلار وارد میکنه . از اونطرف با برداشتن ویزا و یک چهارم کردن ارزش پول ملی به فرمان نیلی جونشون سیل خریداران عراقی و آذربایجانی هر روز فروشگاههای خودمونو از همین کالاهای اساسی غارت میکنه و به دهن مردم خودمون نمیرسه !! اینه تدبیر و امید
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      26 41
      تو توهم هستی. جای تاسف هست . اما برای کسانی که واقعا نمیدانند امنیت از گرسنگی هم مهمتر است. اگر ایران کوتاه بیاید از ایران خاکستر میسازند و آنوقت دیگر نگران این نیستی که گرسنه هستی یا نه ، چونکه از اساس دیگر وجود نداری. گرانی هم حربه ای از داخل و خارج است که تو را مقابل کشورت قرار دهند که از امنیت دست بکش. امیدوارم متوجه بشوی. اما بعید میدانم متوجه بشوی
    • بلبلبلبل US ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      35 39
      زر نزن بابا سوریو لبنان و فلسطین ... احمق وقتی رای می داد فکر اینجاشو نمی کرد الان که شکمش قاروقور میکنه یاد سوریه و لبنان افتاده. کی گفته پول تو سوریه هزینه میشه؟ احمق هایی که ذهن امثال شما رو پرکردند مسئول این همه مشکلات هستند
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      24 24
      باز چرندپردازی تَکراری! کدوم سوریه و لبنان ؟ آخه اگه یه جو شرف داشتین که باید به اختلاسهای اصلاحاتیا گیر میدادین نه به هزینه های دفاعی که یه صدم اون اختلاسها هم نیست
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      38 11
      تا کی میخواین ادامه بدین؟تا وقتی جنابعالی جاهل یا مغرض تشریف دارید چرا وقتی استاد ازغدی در نماز جمعه داد بیعدالتی سر میدهد یا کیهان و جوان و وطن امروز مرتب (مقاله دیروز جوان ) و هر روزه تیتر و مقاله بر ضد بیعدالتی و فساد میزنند داد شما بلند است که دلواپس و تندرو چرا وقتی همینها اصرار بر برخورد شدید و اعدام مفسدان میکنند باز دادتان بلند است که عهد حجر گذشت؟
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      23 25
      دوست عزیز مگر بیش از 93 درصد درامد کشور از نفت و بانک و بورس و بیمه و غول شستا صادرات و واردات و گمرک و کشاورزی و معادن و ...... همه و همه در اختیار و کنترل دولت اشرافی و ضدعدالت و کم کار و پرمصرفی که مردم ان را برای شعار ولنگاری برگزیدند نیست که مدعی سوریه و لبنانی؟ تا کی میخوای ادامه بدی مگه نمیدونی فقط درامد قاچاق سوخت با حذف کارت سوخت شاید از کمک ایران به اینجا ها بیشتر باشد ؟ از صدها هزار میلیارد تومان دلار جهانگیری و سیکه سیف هم حرف نمیزنیم در ضمن این مختصر کمک تماما صرف دفاع از ایران خواهد شد تا داعش و انصره و صهیون هزارکیلیومتری ایران متوقف شوند
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      26 6
      شما کمی از هزینه غذای سگ و گربه هایتان کم کنید و بگذارید به فقرا برسد ! با این منطق شما پس لابد مناطق مرفه بالاشهری همه طرفداران انقلاب و مقامت هستند و جنوب شهری همه ضد انقلاب دو آتشه!! یک چیزی را حساب نکرده ای و آن اینکه از روز اول تا حالا همان گرسنه ها و جنوب شهری ها و ستضعف ها پای انقلاب و جبهه و مقاومت ایستاده اند. و اتفاقا همان مرفهان بی درد که عامل اصلی تورم و گرانی و فشار به اقشار مستضعف هستند که انتقام انقلاب را از مردم بگیرند و همان مرفهان بیشترین نق را زده اند و بیشترین اشک تمساح را ریخته اند.
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    63 23
    پس با این برداشت شما هنوز راه داره که جنسا رو گرونتر کنید و فشار بیشتری به مردم فلک زده بیارین !آخه تا کی میخاین ادامه بدین؟!بخدا مردم ایران هم آدم اند فقط سوریه و لبنان و فلسطینی ها هموطن شما نیستن هموطن اصلی شما ایرانیا هستن آخه چقدر باید خدا نشناس باشی که اینهمه فشار به مردم کشورت باری!!! واقعا جای تاسف داره.
    • مرتضی دخیلی IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      11 34
      با سلام ، اینکه مردم ایران تحت فشار اقتصادی قرار دارند شکی نیست ولی این دلیل نمیشه که این مساله را به کمکهای نظامی ایران به لبنان و فلسطین ربط بدهیم. هر کشوری بودجه رو تقسیم بندی می کند و بودجه دفاعی یکی از انواع بودجه های تقسیمی است و وظیفه دولت اینه که هر بودجه رو تو جای خودش خرج کنه اینکه دولت نتونسته بودجه ای که برای معیشت مردم در نظر گرفته رو پیش ببره و کارهای اقتصادی رو به سرانجام برسونه دلیل بر این نمیشه که بیاییم از بودجه دفاعی کم کنیم زیرا همه امور فرهنگی اقتصادی سیاسی و ... تنها در سایه یک محیط امن بوجود می آید و محیط امن هم از طریق هزینه کردن در بحث دفاعی و ایران هم ترجیح داده به جای اینکه میلیاردها دلار خرج خرید سلاحهایی کنه که غربیها هزاران برابر بیشتر دارند و مطمینا نقش بازدارندگی کافی نداره روی سرمایه انسانی در کشورهای مجاور اسرائیل سرمایه گذاری کنه تا به جای ایران، با کشورهای متخاصم و دشمن ما بجنگند که به نظر هوشمندانه به نظر میرسه
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    76 3
    ذرست است یکی چنذتاشغل ذارذ وخیلی ها هم بیکارن انهایی که بیکارنذچطوری گوشت میخرنذ
  • CH ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    93 19
    مشرق ناعزیز وقتی یه حرف درست زده می شه عوض جناح بازی به فکر راه حل باشید! زدن پهپاد خوبه و قیمت ها رو پایین نمی یاره اینکه گفته مردم ندارن بخورن واقعا راسته من الان میوه و سبزی و بعد از خیلی چیزهای دیگه حذف کردم فعلا فقط شده ضروریات!
    • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      20 15
      حرف درست از زبان مسببان اصلی وضعیت!!! مثل وقتی که خود دزد هم میگه آی دزد رو بگیرین، این طوری هیچوقت به جایی نمیرسیم
  • هالو IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    91 13
    گرسنگی و فقر غذایی در بین اقشار وسیعی از جامعه وجود دارد .با دروغ چه چیزی را میخواهید ثابت کنید.فقر غذایی ، فساد، از بین رفتن اخلاق واز بین رفتن خبلی چیز های خوب و رواج خیلی چیز های بد یک واقعیت است . پس دروغ ننویسید
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      10 20
      شما با آمار و واقعیت دشمنید؟
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      9 11
      به جای حرافی اگه میتونی امار مشرق رو نقض کن. صحبتای اردکانیان هم هیچی.
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      12 12
      ما جنوب شهری های گرسنه از روز اول پای انقلاب بوده ایم و خواهیم ماند. شما مرفهان بالاشهری هم برای ما اشک تمساح نریزید.
  • ابهری IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    77 12
    سلام مشکلات مرذم را به سیاست بازی خود گره نزنید به فیش حقوقی خود نگاه کنید بعد..مردم حرمت کشور وخودشان را میخواهند.بیشتر ازترامب شما مردم را بیسواد میدانید وجنگ قدرت خود را به مشکلا ت گره میزنید
  • عبد IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    117 8
    هشتاد درصد قشر کارگری در ماه توان خرید یک کیلو گوشت را ندارند تا کی دروغ امید وارم به روز صدام بیوفتند
    • م US ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      19 3
      انشا الله ....
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    71 19
    اول با تخریب اقتصاد مردم را در تنگنا قرار می دن، بعد که میبینن هنوز به اهداف خودشون نرسیدن سعی می کنن با تبلیغات مردم را به مرز ناامیدی برسونن....... سوال من از مردمه : چرا به این موجودات رای دادید....!؟
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    15 2
    خخخخخخخخ
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    53 4
    مشخصا آروغ شکمهای فربه بلندتره
    • US ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      0 0
      فقط می توان گفت اصلاح طلبان تهوع آور!
  • NL ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    24 9
    راست میگه دیگه.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    35 21
    پس اون شصت درصدی که اضافه وزن دارن حتما مهاجرن
    • محمد IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      36 4
      عزیزجان هر چاقی نشانه مرفه بودن و وضع خوب نیست من خودم از وقتی هزینه خرید سبزیجات ومیوه جات و گوشت را ندارم بلطبع به نان وسیب زمینی و برنج هندی رو آورده ام که موجب اضافه وزن و اوج بیماری ام شده است نفرین درست نیست ولی امیدوارم کسانی که موجب این اوضاع شده اند تاوانش را بدهند
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      10 21
      تاوانش را هم همین تدبیر خودخواسته تان باید بدهد که با وجود شما غرب پسندان هرگز!
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      7 7
      آق محمد... چاقی داریم تا چاقی... چاقی ای که مساوی با کبد چرب و سرطان و غیره است دلیلی جز خوردن زیاد گوشت و غذاهای رستورانی نداره.
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    56 3
    زندگی فقط برای دزدها خوبه و بس و کسایی که ترسی از خدا دارند و حلال و حرام رو .......................................زجر می کشند
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    65 3
    سلام,,,اگرپدریک خانواده۵نفره باشیدمتوجه خواهیدشدکه واقعااجناس گران,هزینه هابالا,مدارس,سواستفاده میکنندوهربارطلب پول وهزینه می کنندچاره اندیشی کنددولت برای اقشارکارمندی وضعیف
  • ناشناس IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    47 4
    سلبریتی ها (که با پول مردم و بیت المال در صدا و سیما از پله های ترقی بالا رفته اند و الان از آن بالا به ریش مردم بدبخت می خندن ) به اندازه سر سوزن با مردم و از مردم نیستند . من الان 5 ساله هر روز با مترو رفت و آمد میکنم خداشاهده یک بار هم یکی از اینها رو تو محیط های عمومی مثل مترو یا اتوبوس تصادفی هم ندیدم ، بابا برای خندیدن به ما ها هم که شده یا برای (بلا نسبت ..... کردن مردم) هم شده یه سری بیاید بینشون ببنید حالشون چطوره !!! البته دلم خوشه ها کسی که تو لاس وگاس ویلا داره بیاد تو مترو کهریزک چه بکنه !!!!؟؟؟؟!!!؟؟؟؟!!!؟؟؟!!!!
    • fd IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      19 16
      یعنی گرسنگی مردم و وضعیت اسفناک کشور تقصیر سلبرتیهاست.یه کم فکر کن.اونا از پول خودشون میخورن نه از پول مردم و بیت المال.درد مردم از جایی دیگه است
    • خخخخخ IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      7 7
      از بالا چند بار اعلام کردی اینترنت نخرن چرا ؟ تا بد شما تندروها هر غلطی می خوایید بکنین و مردم هم نتونن به هم اطلاع رسانی کنن بعد از بستن شبکه های اجتماعی این ترفند بعدیتونه؟
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      8 2
      گرسنگی مردم تقصیر مستقیم سلبریتی هایی است که از این دولت دفاع کردند. اما جالب اینکه همان مستعفان گرسه پای انقلاب و اسلام هستند و آن مرفهان بی درد دارند اشک تمساح می ریزند.
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    9 20
    دولت باید اقتصاد و معیشت رو درست تدبیر کنه شماها که موقع رای دادن مشکلتون کنسرت ها بود حالا که مردمو بدبخت کردین مدعی شدین؟
  • شایان IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    36 3
    من تازه ازدواج کردم روز به روز شرایط زندگیمون رو به سقوطه نه کارمندم نه بیمه دارم نه میتونم حتی گوشت و مرغ بخرم تا کی؟
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      8 30
      نه کارمندی, نه بیمه داری؟ خب غلط کردی که ازدواج کردی
  • محمد IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    27 2
    به کی بگم یکساله گوشت نخریدم یعنی تازه قبل از گرانی به کی بگیم 28 سال سابقه دارم واز اول ماه دست رشته بازی میکنیم تا آخر ماه . آخه نکنه مثل فیلمها اینها فضای هستن واز جای دیگه با نقاب ایرانی وآدمیت آمده اند تا نسل وفرهنگ ایران رو نابود کنن به کجا چنین شتابان وبه قیمت
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      6 22
      به جای خریدن اینترنت; پولاتو بده گوشت بخر.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    8 25
    خیلی هوش نمیخواد که متوجه بشید یه طیف از اصلاح طلبهای سابق دنبال براندازی نظام دینی و خود کشور هستند.ستون پنجم ترامپ هستند.کافیه روزنامه های اینها رو این مدت مرور کنید.مثلا همین همشهری و همدلی و ...
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    17 3
    آ وبلاگ مشرق ،دیگه چه فکتی لازمه تا شما از توهم وضعیت عادی و 18امین اقتصاد جهان و یه سری داده های کلی دربیای،باور کن مطلب های اقتصادی شما برای احمق و بی عقل نمایی کل جریان انقلابی کافیه.دفاع منفعلانه و توجیهات تکراری و کلی گویانه برای عادی نمایی وضع موجود چه وجهی داره؟ عقل رو دادن دست احساسات میشه مصداقش شخص شما. فرشاد مومنی عدالت طلب و ضدنابرابری رو میکوبی،به شکل سخیفی استدلال میکنی که وضع ایران در مقایسه با بقیه جاها خوبه، سقوط سطح معیشتی و رفاهی با سقوط ارزش پول مگه جای کوری داره که همش داری انکار میکنی؟
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      7 13
      این آقای فرشاد مومنی عدالت طلب!، مشاور میرحسین موسوی و از هم‌فکران آقای تکرار نیست؟ مگه الان چه کسانی در رأس کارند؟ نکنه آقای رئیسی رأی آورده ما خبر نداریم!
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      2 18
      ما که از وبلاگ مشرق چیزی جز آمار درست ندیدیم. شمام اگه راست میگی برو به GHI بگو آمارت درباره سیر بودن ایرانیها غلطه نه به وبلاگ مشرق!
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    8 17
    اصلاح طلبها از یکسو پشت پرده به اقتصاد کشور ضربه میزنند تا نقشه های آمریکا بی اثر نشه و از یکسو سیاهنمایی و آفریقا نمایی میکنند برای القای مذاکره و تسلیم و همزمان دین ستیزی میکنند
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      8 2
      هر دو طرف همدیگر را به دزدی متهم می کنند و دست هم را رو می کنند. دو گروه دزد که از جیب ما میدزدند و ما بیخودی سر خوب بودن یکیشون و بد بودن دیگری دعوا می کنیم و اونها نوبتی میان سر کار و جیب ما رو میزنن.
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      2 21
      13:21 فضای مجازی پاتوق شماست.منظورتون اینه تا ایران تسلیم آمریکا و نوکران آمریکا نشه وضع همینه.همین دولت هم دست مزدورای مجازی رو باز گذاشته تا فشار وارد کنه.خدا خودش مبارزان با دینش رو رسوا میکنه.
  • بهروز IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    38 2
    واقعا مشرق فقر غذایی درجامعه بیداد میکنه وربطی هم به برجام وامریکا وخیلی چیزها نداره الان دیگه گوشت ومیوه ولباس واخیر سیب زمینی ده هزار تومانی تبدیل به کالای لوکس برای خیلی از احاد جامعه شده اند وشما خبر ندارید
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      11 13
      پس چرا بازارهای میوه و تره بار از همیشه شلوغ ترن و دست هر مشتری یه چرخ پر از اجناسه، البته چون دیدم دارم میگم
  • نیما IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    20 1
    اخه شما هایی که میگید واردات به اندازه 20 سال بوده بگید چقدر هم دام زنده قاچاق شد به کشورهای همسایه. چرا سر مردم کلاه میذارید
  • نیما IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    9 1
    اخه شما هایی که میگید واردات به اندازه 20 سال بوده بگید چقدر هم دام زنده قاچاق شد به کشورهای همسایه. چرا سر مردم کلاه میذارید
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    4 20
    سلبریتی ها عشق پول هستند و صد البته هم تختی مسیر طرفداری مصدق کمونیست را در پیش داشت هر چند ذاتا طرفداران مظلوم و فقیران بود چون از طبقات پائین بود و اگر الان هم بود بطرفداری از فقیران و طبقات پائین همان رفتار را با دولتمردان میداشت که قبلا داشته.....
  • امیرمحمد IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    19 8
    مردم بخدا الان تو شرایط شعب ابی طالبیم،منم یه جوون سی وسه سالم سرمایه دارم نیستم شغلم نقاشی صنایع چوبیه هم خونم هم کارگاهم اجاره ایه،اما انصافأ توی این چهل سال انقلاب شرایط اینجوری نبوده این مردک ترامپ اومد رو کار کمی سخت شده،یکم تحمل کنید درست میشه
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    12 18
    وقتی مدیران با حقوق نجومی هست ، گرسنگی مردم و مشکلات مردم به حاشیه رانده میشه
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    7 45
    رزمندگان سلحشور ما بدون توجه به شرق و غرب و نادانان داخلی آنچه که درست است را انجام میدهند و تازه ترینش هم ساقط کردن پهباد پیشرفته آمریکای خبیث است...اما نمیدانم چرا سیاسیون متعهد ما نمیخواهند پهباد جاسوسی و وطن فروشی افسادطلبان را در سپهر سیاستمان بزنند...باور کنید این پهباد به مراتب خطرناکتر از آنی است که منهدم شد!!!
  • ساسان IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    46 2
    سلام شماهایی که وضع زندگی مردمو نمیبینین خائنین چون خودتون شکمتون سیره انباراتون پرمواد غذایی تحریم بشماها اثری نداره که
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      8 41
      خائن اون کسیه که گفت اگه رییسی بیاد دلار میشه پنج هزار تومن!
  • fd IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    11 10
    خخخخخ میگه اصلاح طلبا باعث شدن وضعیت مملکت اینجوری بشه بابا مردم خر نیستند همه چیزو میدونن
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    3 4
    این کلمات بیگانه بتازگی مثل سیلبرتی وارداتی ویروسی مخرب به بدنه ادبیات شیرین فارسی تزریق میشود .. که ناشی از جنگ نرم افزاری دشمن که به زبان رسمی ما هجمه می کند... و با اینکه زبان فارسی با ارزش ما قدمت هزاران سال دارد در دانشگاه های معتبر دنیا در حال تدریس کیمیای زبان مادری ما فارسی می باشند ......خوراک و رود ی ادبیات دشمنان کلمات به لغت نامه فارسی هم یکی از مکمل های تهاجم فرهنگی و جنگ روانی و تحریم اقتصادی دشمن ومعیشتی در حال حاضر بیشتر که فشار مستقیم بر اقشار کم درامد و ضعیف اسیب پذیر می باشد ..
  • داریوش IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    34 2
    یعنی اگه دولت بعدی اصلاطلب نباشه و از اصولگرایان باشه اوضاع و احوال مردم بهتر میشه .یا اون وقت هم مثل الان این دولت میگید اثار عملکرد دولت قبل هستش
  • ایرانی IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    5 6
    تدبیر هر دولت برای جلوگیری از بحران چه سیل باشد یا کمبود مواد مورد نیاز جامعه یا دارو وغیره......گرانیها یک منبعی دارد وباید دست آن منبع قطع شود چرا ما دیگران ویا دلار ویا آمریکا را عامل گرانی بدانیم درحالی که دولت خودش عامل گرانی است آیا گرانی بهای آب وبرق وگاز وروند سعودی آن ربطی به آمریکا دارد یا دولت خودمان عامل این گرانیها است آیا دیگر کسی می تواند بگوید آب کم است برق نداریم از خارج وارد می کنیم گازرا از کشور دیگر با دلار می خریم پس اول مقصر دولت است چه گران کردن بهای آنها چه بی تدبیری درمهار گرانی وشانه خالی کردن خیانت است باید بپزیرند که اصلاح طلبان دراداره کشور ناتوان بودندوبرنامه خاصی هم ندارند جز مقصر کردن دیگران باید اقرار بیاورند تا حد اقل مردم به دید دیگری به آنها بنگرندولی درهر صورت باید به بیانات رهبر انقلاب گوش می دادند وتمرکز به منابع اخلی وکنترل گرانی ونظارت دقیق بر بازار می داشتند کمتر یا ادرکنی غرب سر می دادند ومردم را سر درگم کنند با شعارهای سیاسی ومقصر دانستن دولتها قبل کار ی از پیش نمی برند
  • ایرانی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    16 3
    واقعا گرسنگی مردم رو نمی بینید یا خودتونو زدین به کوری
  • علی علیمحمدی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    12 2
    به چه دلیل یک عده ای واقعیت های زمان را نمی خواهند بپذیرند
  • فقر IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    15 3
    پرروترازشما خودتونید.مزدورها
  • RO ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    11 2
    دیگه مطمئن شدم مطالب و تفسیر های که مینویسید توسط یک مشت ابله تطمع کار انجام میشه
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      0 0
      یعنی الان دونستی؟تاالان چ فکری میکردی پس
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    15 2
    این نظام دولت نا... برای جمع کردن دلار جلوی واردات کالاها و نیاز های مردم را گرفته و بدبختی و نبود تجهبزات و وسایل روزمره مردم بشدت مشکل افرین شده . بیکار و ناتوانی مردم را گرفته و تجارت را این تیم اقتصاد حکومت به صفر رسانذه و خیال میکند مردم نمی فهمند که این معضل را به امریکا نسبت می دهد .
  • کارگر گرسنه IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    18 1
    بقول مرحوم حسین پناهی مرغ هامون تخم نمیزاران اما گاوهامون هر روز میزان علی رغم اینکه هر روز کمر این مردم و کارگر های مستضعف زیر این مشکلات داره میشکنه .بنده فارغ التحصیل مقطع کارشناسی تو یکی از دستگاهها کارگر شرکتی نیروی خدماتی هستم .بایان که چند روز ه حقوق کارکنان رسمی و پیمانی و غیره پرداخت شده امام به ما که رسیده میگن فعلا پول نیست . متاسفم برا همه چیز
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    6 25
    رسما باید بمیرید وقتی که نفوذیها تا خود خبرگزاریتون جلو اومدن و گزارشها و کامنتهای هدف دار منتشر میکنن
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    18 2
    واقعا گرسنگی مردم رانمی بینید? کدام کارگرمی تواند گوشت ۱۲۰هزارتومانی بخره. نکنه شما این جازندگی نمی کنید. بی ارزش شدن پول ملی : گرسنگی ملت.
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      3 2
      اتفاقا خوب می بینیم. آن روز که صف های رای را دیدیم این روزها و صف های گوشت را می دیدیم.
  • میثم IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    41 6
    دوست عزیز واقعا گرسنگی و نداری مردم ایران را نمیبینی.کجا زندگی میکنید شما والا نمیخواد راه دور برید همین جنوب شهر خودمون تهران.ببینید چه خبره.تا کی گذارش دروغ.
  • مسلمان ایرانی AE ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    14 6
    البته خیلی ازمردم میوه هم نمیخورن.اماسلبریتی ها را چه کسی به اینجایی که هستن رسونده خوده؟؟؟پول های باداورده اکثرشون هیچ تعصبی به وطن واسلام ندارن.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    14 8
    این آقای تاجزاده گرسنه است برایش کمک جمع کنید
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    6 0
    یه آدم با شعور پیدا نمیشه که بگه شوروی در اوج قدرت چطور شد از هم پاشید؟
  • سیناا AE ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    7 1
    بله نه گوشت میخوریم نه میوه واقعیته بیشتر حقوقمون صرف اجاره خونه و ضروریات میشه بعد یه عده احمق میگن دروغه و یا مشکل از یک شخصه، نه عزیزم مشکل ریشه ایه و مسئول این اوضاع یک گروه بزرگ هست نه شخص خاص. صبر مردمم حدی داره بالاخره تموم میشه.
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    8 3
    وقتی 23 میلیون نفر تو کشورت داشتی باشی که به راحتی گول میخورن وضع از این بهتر نمیشه
  • علي IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    5 13
    گوشت بره صادركرديم بجاش گوشت فاسد يخي واردكرديم.
  • موثق IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    3 4
    "شاخص جهانی گرسنگی موسوم به GHI نیز تصریح دارد که ایران اسلامی جزو سیرترین کشورهای جهان قرار دارد" شما با اسلام مشکل دارید ؟ الان با این حرف می خوایی بگی مسلمونا همه گشنه اند ؟ یا یکی دیگه از دروغ ها و افترا های مرسوم مشرقی رو داری ؟ مگر کوری نمی بینی ؟ مردم گرسنه اند ؟ همه جا امار دروغه مگر به نفع شما باشه ؟
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      1 1
      ما با مردم بالاشهری مثل شما مشکل داریم که عامل گرانی ها هستید و داردی و برای امت حزب الله جنوب شهری اشک تمساح می ریزید
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    4 5
    تمام مشکلات کشور. از بی تدبیری.ومنفعل بودن دولت تدبیروامید است. که تمام رکورد های منفی را شکسته وهیچ راهکاری برای برون رفت. از مشکلات. ندارد چهارسال وقت خود را صرف برجام کردند.تا حتی آب خوردن مردم حل کنند واقتصاد کشور گل وبلبل بشه.. که با خروج امریکا تمام داشته هاشان پنبه شد. واکنون اصلأ دغدغه گرفتاری مردم ندارند وجدیدأ بهای آب گاز.برق ونان رازیاد کردنند
  • قاسم IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    1 1
    با نفوذ مجلسیان و قضات دولتی نمانده که اقدامی کند نیروی منتخب مجلس چه ربطی به دولت دارد
  • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    7 19
    پایان اصلاح طلبان نزدیک است همانطورکه رهبری فرمودند جوانان تابودی امریکا را نیبینند انشالله نابودی اصلاح طلب راهم میبینند که همدست امریکاهستند
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      0 0
      اشتباهی منفی زدم. فعلا با این دسته بندی‌ها مردم رو سر کار گذاشتن. یه روز چپ و راست و حالا اصولگرا و چی‌چی طلب. ولی گردن‌کلفتان پشت‌پرده و دائم‌العمر همیشه سر کار هستند و فقط بعضیا جاهاشون عوض میشه.
  • صادق IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    4 4
    اولا اصلاح طلب و چه اصولگرا هردو به یک اندازه طی این سی سال پدر مردم را درآوردن وبا فساد باند بازی ورانت خواری در عذاب ملت چیزی کم نذاشتند خدا ریشه هرچی حزب ودسته سیاسیه وراندازد که این از خدابیخبران منافع حزب و جناح وباند بازی را به منافع کشور و ملت ترجیح میدهند پنجاه درصد مشکلات ملت و کشور از قبل همین سیاسیون اصلاح طلب و اصولگراست خدا لعنتتان کنه انشاالله
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      3 2
      در کل هل سال فقط 8 سال در دست جریان احمدی نژاد بوده که او هم اصولگرا خود را نمی داند. بقیه اش هم در دست بازرگان و بنی صدر موسوی و هاشمی و خاتمی و رذوحانی. آن وقت چطوری حساب کردی به یکسان ضربه زده اند؟
  • رضا IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    8 0
    کاش مسئولین کشور کمی وجدان داشتند یا اینکه به مردمی که تحریم کمرشون رو شکونده میگفتند حاضرید به این وضع ادامه بدید تا میگفتیم مانخواستیم و نمیخوایم اینگونه زندگی کنیم یه همه پرسی بزارید به خدا ملت ایران همه خل و دیوانه نیستند که جاشون تصمیم بگیرید میفهمند به خدا از شماهم بهتر
  • رضا IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    6 0
    کاش مسئولین کشور کمی وجدان داشتند
  • بینام IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    21 1
    با سلام. دل نوشته خوب و هدفداری هست اما چرا یه طرفه به قاضی رفتی. کالری در ایران به نسبت جهان ارزان هست ؟؟؟ با ریال سنجیدی یا دلار ؟؟
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    3 0
    آیا اگر وجدانتان اگر هنوز بیداراست را قاضی کنید میتوانید درک کنید که طبقه ی باز نشسته وکارمنددون پایه که کم هم نیستنددراثرتورم وکمی بودجه کمرشان خم شده،چرا وقتی خبرنگاری روزنامه ای درد کشنده ی مردم را مینویسد انتقاد میکنید شاید شماهم از فرفه های بی دردید،ولی اگر در اینجا زندگی میکنید باید بدانید که این توده ی فرو،،دست خدای بینا وعادلی دارند روزی اینخدای مهربان داد شان را از کسانیکه باید بفکرشان باشند ونیستند انتقام میگیرد.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    4 3
    اقای مصطفی تاج زاده جریان فکری شما کشور را به این حال انداخته البته اینکه شما میگویید گرسنه هستید درست میگویید شما هم گرسنه هستید وهم تشنه ی قدرت ،متاسفانه حاضر نیستید اسیبی که جریان فکری شما به این کشور زدنند را قبول نمایید وهنوز درپی ایجاد فتنه اکبر برای در قدرت ماندن میباشید اما خوشبختانه مردم اگاهی دارند و میدانند که چنانچه شما و جریان شما در دوره بعد درمجلس وریاست جمهوری بمانید حتما به گرسنگی وفقر مطلق کشیده خواهند شد
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    18 9
    زر نزن مشرق عوضی، لعنت به تو و طرفدارهایه افراطی و داغونت که با چنین طرز تفکری مملکت رو نابود کردید... لعنت به شما
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    5 2
    مشکلات امروز نتیجه روی کار آمدن دولتی که در حد و اندازه ریاست جمهوری نبود و با وعده های تو خالی مردم را فیب داد و این اصلاح طلبان با ثروت های رانتیشان از او حمایت کردن
  • مجید IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    2 2
    مثبت منفی ها دیدنیه...
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      3 3
      حسابی برادران آلبانی مشغول کارند.
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    7 4
    وقتی نشستید پای منبر بی بی سی که بهتون بگه به کی رای بدید و یا ندید نتیجه همین میشه پس چشتون کور.
  • حامد IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    6 1
    خودتونم این چرندیاتو باور دارید؟
  • مهدی IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    1 1
    واقعا وقتی رسانه ها با دولت همسو باشن نمیخوان واقیعتو ببینن متاسفم برای خودم که ایرانیم
  • امیر IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    4 0
    دقیقا مردم به ریال در میارن باید به دلار هزینه کنن تازه اگر کسی در بیاره. بعد نمیدونم مردم رو چی فرض میکنن میگن بنزین تو فلانجا اینقدر اینجا انقدر....... فکر میکنن مردم نمیفهمن در صورتی که مردم میفهمن کاری از دستشون بر نمیاد . اینا کینه میشه تا به وقتش . هم باید از ترامپ و آمریکا و اسراییل و......باید بکشیم هم از داخل
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    3 0
    .مصوب گرسنگی.و گرفتاری مردم کیست.وچرا راه حلی نشان نمیدنند.واراده ای برای کنترل بازار.وگرانی های مهارگسیخته وجود ندارد. چرا اصلاح طلبان فرار روبه جلو انجام میدهند.ومشکلات خودشان مصوب آن هستند به گردن. دیگران می اندازند.. رانت خواری. اشرافی گری... حیف ومیل کردن یول بیت المال.. امید بستن به بیگانگان. فروختن موعلفهای به دشمن. باعث وبانی این بدبختی های مردم است
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    4 1
    اصلاح طلبان همیشه طلبکارند. خودشان ملت را می کشند و خودشان هم عزاداری می کند.
  • ابی US ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    2 0
    هر جا به نفعشون باشه ما را با فرانسه وانگلیس وامریکا مقایسه می کنند
  • FR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    2 2
    اصلاح طلبان احساس مادری که نه ولی نامادری انقلاب را دارندولی اتفاقا رل نا پدری ضد انقلاب را هم بازی میکنند...... احیانا برای اونور قضیه !
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    18 0
    مشرق آمارهات الکی هست.
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
    2 0
    اره داریم میترکیم از سیری ایکبیری
    • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      0 0
      خخخخخخهههههههههههه
  • رحمن IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    0 0
    آقای مجهول یعنی اصولگرایان معتقدند که گرانی و تورم کمر مردم را نشکسته است .کسی که سفره خالی مردم را انکار میکند و سفره خودش رنگین است .در حقیقت مردم را برای شورش بجلو حل میدهد .این گرانی قبل از اینکه ترامپ کاری کند بنا به بی توجهی دولت و حتی عمد انجام شده است انتهای این بی لیاقتی ها پایان ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس