به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ، آمارهای رسمی سازمان بنادر و دریانوردی نشان می دهد، رسوب کالا در بنادر ایران تا پایان آذر ماه امسال به 8 میلیون و 126 هزار و 435 تن رسید که این میزان در مقایسه با رقم 6 میلیون و 369 هزار تنی سال گذشته بیش از 27 درصد افزایش نشان میدهد.
بنابر این گزارش میزان تغییرات رسوب کالا در بنادر ایران طی 9 ماهه ابتدایی سال جاری نیز به بیش از 5.2 میلیون تن افزایش یافته است.
این گزارش حاکیست بندر امام خمینی با بیش از 3.2 میلیون تن رسوب کالا طی 9 ماهه ابتدایی سال جاری بیشترین حجم رسوب کالا را در بین بنادر ایران در اختیار دارد. پس از آن، بندر شهید رجایی با اختصاص 2 میلیون و 693 هزار تن رسوب کالا در رتبه بعدی و بنادر انزلی با بیش از 770 هزار تن رسوب و بوشهر با 425 هزار تن در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
این گزارش می افزاید :بیشترین افزایش حجم رسوب در بین بنادر ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته در اختیار بندر شهید باهنر با رشد 249 درصد است و پس از آن بندر شهید رجایی با بیش از 174 درصد رشد قرار دارد. از سوی دیگر بنادر بوشهر، لنگه و انزلی به ترتیب با 30 درصد، 20 درصد و 13 درصد کاهش حجم رسوب کالا در بین بنادر ایران قرار گرفتهاند.
برخی از گمانه زنیها حاکیست اگر ارزش هر تن کالا حدود 1000 دلار برآورد شود هم اکنون ارزش کالاهای رسوبی در بنادر ایران به بیش از 8.1 میلیارد دلار و با قیمت دلار 1800 تومانی روز به حدود 145 هزار میلیارد ریال رسیده است.
افزایش حجم رسوب کالا در بنادر ایران اگر چه درآمد انبار داری مطلوبی برای شرکتهای بندری به همراه دارد اما در نهایت با افزایش هزینههای واردات کالا به ضرر مصرف کنندگان ایرانی تمام خواهد شد.
چندی پیش نیز اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نسبت به افزایش رسوب کالا در بنادر کشورمان هشدار داده بودند. مسعود دانشمند رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق در این خصوص گفته بود: رسوب کالا در بندر شهید رجایی بیش از 3 هزار میلیارد تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.
کارشناسان حمل و نقل معتقدند یکی از دلایل رسوب کالا در بنادر، ضعف سیستم حمل و نقل ترکیبی در کشور از جمله در بخش ریلی است که توان جابجایی حجم بسیار شدید کالاهای وارداتی به کشور طی ماههای اخیر را ندارد.
از سوی دیگر سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی نیز اخیرا در گزارشی عدم تمایل صاحبان کالا برای تخلیه و ضعف سیستم حمل و نقل زمینی و ریلی در بنادر را به عنوان دلایل افزایش تأخیر در تخلیه و بارگیری کشتیها در بنادر اعلام کرده بود.
یک کارشناس حوزه بندری در خصوص دلایل افزایش شدید رسوب کالا در بنادر کشور میگوید: بسیاری از وارد کنندگان به دلیل تعرفههای پایین انبارداری که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مشخص شده و نوسانات شدید نرخ دلار در بازار ترجیح دادهاند کالای خود را در بنادر انبار کنند تا در روزهای پایانی سال با قیمتهای بسیار بالا آنها را وارد بازار کنند.
به گفته وی این اقدام میتواند به افزایش شدید تورم ناشی از واردات در اسفند ماه امسال منجر شود که لازم است دولت در این خصوص با افزایش شدید تعرفههای انبارداری و نظارت بر حجم کالاهای وارد شده از بروز این پیشامد جلوگیری کند.
مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی طی ماههای اخیر تلاش کردهاند با ارائه گزارشهایی از افزایش حجم سرمایه گذاری بخش خصوصی در پس کرانههای بنادر و تجهیز بنادر کشور سخن بگویند. در همین حال سکوت مسئولان بنادر در مقابل رشد شدید رسوب کالا در بنادر کشور قابل تأمل است.