کد خبر 959225
تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۰
۱۱ فایده‌ مصرف خرما در ماه رمضان

یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌هایی که این روزها در طول ساعت‌های غیر روزه‌داری خورده می‌شود، خرما است. خرما بسیار سالم است و قرار دادن آن در برنامه‌ی غذایی در طول ماه مبارک رمضان فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما دارد.

به گزارش مشرق، ماه مبارک رمضان از امروز آغاز شد و همان‌طور که می‌دانید دو وعده‌ی غذایی اصلی یعنی سحری و افطاری در این روزها اهمیت خاصی دارد. مواد غذایی باید به گونه‌ای انتخاب شوند که در عین سالم بودن بیشترین فایده را برای سلامت روزه‌دار داشته باشند. یکی از مواد غذایی سفارش شده در این ماه چه در طب جدید، چه در طب سنتی و چه در احادیث، خرماست.

بیشتر بخوانید:

خرما میوه‌ای است که به طور سنتی در منطقه‌ی خاورمیانه و مخصوصاً در ماه رمضان بیشتر استفاده می‌شود و پس از چند ساعت روزه‌داری از بهترین گزینه‌ها برای افطار کردن است.

اگر شما بخواهید وزنتان را کم کنید روزه‌داری به شما این کمک را خواهد کرد و برایتان بسیار مفید خواهد بود ولی توجه داشته باشید که آنچه شما در خارج از ساعت‌های روزه‌داری می‌خورید، بسته به آنچه می‌خورید، می‌تواند بر سلامتی شما تأثیر مثبت یا منفی بگذارد. یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌هایی که این روزها در طول ساعت‌های غیر روزه‌داری خورده می‌شود، خرما است. خرما بسیار سالم است و قرار دادن آن در برنامه‌ی غذایی در طول ماه مبارک رمضان فواید بسیار زیادی برای سلامتی شما دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها

از بهترین مزایای سلامتی خرماها می‌توان به وجود آنتی‌اکسیدان‌های مختلف در آن‌ها اشاره کرد:
* فلاوونوئیدها: که باعث کاهش التهاب می‌شوند و فواید بالقوه‌ای برای بیماری‌هایی چون سرطان، آلزایمر و دیابت دارند.
* کاروتنوئیدها: که سلامت قلب را بهبود می‌بخشند و برای کاهش مشکلات مرتبط با چشم شناخته شده‌اند.
* اسید فنولیک: که دارای خواص ضدالتهابی است و می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی کمک کند.

۲- ارتقای سلامت مغز

طبق مطالعات انجام شده، خرما به کاهش نشانگرهای التهابی مثل اینترلوکین ۶ کمک می‌کند. اینترلوکین ۶ با خطر بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر همراه است. ترکیبات غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها در بهبود عملکرد و سلامت مغز بسیار مفید هستند. آنتی‌اکسیدان‌هایی که التهاب را از بدن دور می‌کنند به کاهش خطر بیماری‌ها کمک می‌کنند.

خرما دارای قندهای طبیعی مانند گلوکز، ساکارز و فروکتوز است که مصرف ۲ تا ۳ عدد از آن با یک لیوان آب گرم هنگام افطار موجب سرحال شدنتان پس از حدود نیم ساعت می‌شود و به تقویت انرژی در شما کمک می‌کند

۳- شیرین کننده طبیعی

خرماها غنی از فیبر، آنتی‌اکسیدان و دیگر مواد مغذی هستند و همچنین طعم طبیعی شیرینی دارند. شما می‌توانید در دستورالعمل‌های چند دسر مختلف به جای شکر، خرما را جایگزین کنید تا آن‌ها را سالم‌تر کنید؛ چرا که شکر می‌تواند باعث ایجاد برخی از اثرات نامطلوب بر بدن شود: از ایجاد خواب‌آلودگی گرفته تا افزایش قند خون در افراد دیابتی. خرماها یک راه عالی برای مدیریت این مشکلات هستند.

۴- غنی از فیبر

خرماها غنی از فیبر هستند؛ بنابراین می‌توانند در کاهش وزن، کنترل دیابت و ایجاد احساس سیری در شما، مخصوصاً در طول روزه‌داری، بسیار مفید باشند. فیبر هضم غذا را کند می‌کند و باعث می‌شود تا مدت زمان بیشتری احساس پُری کنید. فیبر همچنین سرعت آزاد شدن قند به خون را پایین می‌آورد که موجب آسان‌تر شدن کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت می‌شود.

۵- بهبود سلامت استخوان و دندان‌ها

خرماها بسیار غنی از مواد مغذی هستند و حاوی مواد معدنی مختلفی چون فسفر، کلسیم، منیزیم و پتاسیم می‌باشند. همه این‌ها برای ارتقای سلامت استخوان و دندان‌ها بسیار مفید هستند. سلامت استخوان و دندان‌ها می‌توانند سلامت دهان را تأمین کنند و همچنین از شرایطی مانند پوکی استخوان جلوگیری کنند.

۶- افزایش انرژی

همان‌طور که در بالا اشاره شد خرما دارای قندهای طبیعی مانند گلوکز، ساکارز و فروکتوز است که مصرف ۲ تا ۳ عدد از آن با یک لیوان آب گرم هنگام افطار موجب سرحال شدنتان پس از حدود نیم ساعت می‌شود و به تقویت انرژی در شما کمک می‌کند. علاوه بر این خرما حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین ب ۶ و آهن است که مصرف آن باعث رفع خستگی پس از یک روز روزه‌داری می‌شود.

۷- خداحافظی با آلرژی‌ها

معمولاً تابستان زمانی است که ما با انواع مختلف آلرژی روبرو می‌شویم. خرماها حاوی گوگرد آلی هستند که به کاهش واکنش‌های آلرژیک و آلرژی‌های فصلی کمک می‌کنند. مصرف روزانه ۲ تا ۳ عدد از این میوه می‌تواند این آلرژی‌های فصلی را دور نگه دارد.

۸- شادابی و جوانی پوست

با شروع تابستان و همچنین روزه‌داری بسیاری از مردم از آکنه، پوست ناهموار و سایر مشکلات پوستی شکایت دارند. ویتامین‌های C و D موجود در خرما، پوست شما را نرم نگه داشته و به حفظ الاستیته‌ی آن کمک می‌کند. علاوه بر این خرماها مانع تجمع ملانین در بدن شما می‌شوند.

۹- ریزش مو دیگه بسه!

در تابستان زنان از ریزش مو بیشتر رنج می‌برند به این دلیل که پوست سر سبوم بیشتری تولید می‌کند. خرماها برای موهای شما عالی هستند. مصرف روزانه دو تا سه خرما، فولیکول‌های مو را تقویت و تارهای مو را قوی‌تر و سالم‌تر می‌کند. ویتامین B موجود در خرما برای موهای شما مفید است و کمبود این ویتامین می‌تواند به موهای ضعیف و شکننده منجر شود. کم‌خونی یکی دیگر از علل ریزش مو، به ویژه در زنان است. خرما حاوی آهن است؛ بنابراین، مصرف آن یک روش طبیعی برای درمان مشکلات ریزش مو است.

۱۰- سلامت قلب و عروق

مطالعات نشان می‌دهد که خرما تری‌گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد و به کیفیت کلسترول خون کمک می‌کند. خرما رادیکال‌های آزاد اکسیژن مضر را از بدن دفع می‌کند که منجر به کاهش خطر حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. خرما همچنین سرشار از مواد مغذی مانند منیزیم و پتاسیم است که به کاهش فشارخون کمک می‌کند.

۱۱- خواص ضدالتهابی

خرما غنی از منیزیم است؛ یک ماده‌ی مغذی که دارای خواص ضدالتهابی می‌باشد. مصرف خرما به کاهش التهاب در دیواره‌های شریانی کمک می‌کند و می‌تواند خطر ابتلا به آرتروز، بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های التهابی را کاهش دهد.

منبع: تبیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمدخواجوند IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    1 0
    اما یک ضرری هم داره انهم گران بودن قیمتش هست
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    0 0
    اگر گیر آوردید با این قیمت ها سلام من هم بهش برسانید.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    0 0
    واقعیت این است که هیچ چیز گران نیست ، دستمزدها پایین و رانت و انحصار زیاد است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس