کد خبر 959906
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۵
خون

کارشناسان سلامت به افراد توصیه می‌کنند درصورتیکه از خواب کافی برخوردارند اما احساس خستگی می‌کنند به منظور بررسی کمبود آهن به پزشک مراجعه کنند.

به گزارش مشرق، فقر آهن از شایع‌ترین کمبودهای مواد معدنی در بدن است و کمبود شدید آهن در نهایت به کم‌خونی منجر می‌شود. کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون یا کمبود هموگلوبین در گلبول قرمز که مسئول انتقال اکسیژن به تمامی نقاط بدن است منجر به کم‌خونی می‌شود.

علائم مختلفی وجود دارد که نشان‌دهنده کمبود آهن در خون است و از آن جمله می‌توان به احساس خستگی، رنگ‌پریدگی، سردرد و احساس ضعف اشاره کرد.

همچنین کمبود آهن و کم‌خونی می‌تواند از خونریزی دوران قاعدگی ناشی شود و به همین دلیل مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا به دختران نوجوانی که دوره‌های قاعدگی سنگین دارند توصیه می‌کند سالانه آزمایش تشخیص کم‌خونی را انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

نکاتی ضروری درباره هپاتیت که حتماً باید بدانید

به گفته کارشناسان سلامت درحالیکه با تست هموگرام (CBC) می‌توان کم‌خونی را تشخیص داد اما ممکن است با این روش کمبود آهن مشخص نشود و به همین دلیل انجام آزمایش خون دیگری که "فریتین" را بررسی می‌کند از سوی پزشک توصیه می‌شود.

در انسان فریتین پروتئینی است که به آهن اضافی بدن پیوند خورده و در صورت نیاز آن را آزاد می‌کند. اندازه‌گیری سطح فریتین سرم یکی از معیارهای ارزیابی کم‌خونی فقر آهن است.

به گزارش هلث‌دی نیوز، برای تامین آهن مورد نیاز بدن از طریق منابع گیاهی، مصرف مواد غذایی از جمله حبوبات (لوبیا و عدس)، سبزیجاتی با برگ‌های تیره، غلات، بادام هندی و پنیر سویا توصیه می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • AE ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
    0 2
    من فقر آهن ندارم . فقر طلا دارم . خیلی دلم می خواد گونی گونی شمش طلا داشته باشم ولی ندارم !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس