موشک

نکته قابل توجه این است که تعداد صهیونیست‌های هلاک شده در درگیری‌های دو روزه اخیر تنها یک نفر کمتر از درگیری‌های دو ماهه‌ای است که در سال ۲۰۱۴ میان رژیم صهیونیستی و نوار غزه در گرفت.

سرویس جهان مشرق - در جریان این دوره از درگیری‌ها جنبش جهاد اسلامی فلسطین و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حدود ۷۰۰ موشک از نوار غزه به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند که در نتیجه اصابت این موشک ها به سرزمین‌های اشغالی ۴ صهیونیست به هلاکت رسیده و بیش از ۲۰۰ نفر زخمی شدند.

این در حالی است که بنا بر اذعان روزنامه‌های رژیم صهیونیستی تنها ۲۴۰ فروند از مجموع ۶۹۰ موشک‌های شلیک شده توسط سامانه گنبد آهنین رهگیری شد.

گرچه تردیدهای قابل توجهی در خصوص آمار رسانه‌های رژیم صهیونیستی در این زمینه وجود دارد، اما حتی با پذیرش این ادعا نیز می‌توان نتیجه گرفت که سامانه گنبد آهنین تنها موفق شد یک سوم موشک‌های شلیک شده را رهگیری و منهدم نماید.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین اعلام کرد که این جنبش موفق شده سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی را از طریق تاکتیک پرتاب ده‌ها موشک در یک زمان مشخص دور بزند.

منهدم شدن خودروی اسرائیلی با «کورنت»

گردان‌های القسام در همین رابطه تصاویری را منتشر کردند که نشان می‌داد موشک‌های متعددی را به سمت شهرهای بئر السبع و اسدود و عسقلان جنوبی شلیک می‌کنند. ابو عبیده سخنگوی جنبش القسام نیز اعلام کرد که مقاومت با این تاکتیک موفق شد سامانه گنبد آهنین را شکست دهد.

وی افزود که فشردگی بالای پرتاب موشک و قدرت تخریب بالایی که موشک‌های القسام در این دور از درگیری‌ها دارند، باعث بروز خسارت‌های گسترده در میان دشمن شده و همین موضوع محاسبات دشمن را به هم ریخته است.

نکته قابل توجه این است که تعداد صهیونیست‌های هلاک شده در درگیری‌های دو روزه اخیر تنها یک نفر کمتر از درگیری‌های دو ماهه‌ای است که در سال ۲۰۱۴ میان رژیم صهیونیستی و نوار غزه در گرفت. در آن زمان نیروهای مقاومت فلسطین بیش از ۴۵۰۰ موشک و خمپاره به سمت شهرهای رژیم صهیونیستی شلیک کرده بودند. این موضوع نشان دهنده قدرت و دقت بالای موشک‌های مقاومت نسبت به ۴ سال گذشته است. ارتش اسرائیل در آن زمان اعلام کرده بود که سامانه گنبد آهنین موفق به رهگیری ۹۰ درصد از موشک‌ها در مناطق تحت پوشش خود شده است.

** اذعان سایت‌های صهیونیستی به شکست گنبد آهنین

البته با وجود آمار رسمی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی در این زمینه اعلام کرده‌اند، ارتش اسرائیل راهکار جدیدی برای فرار از آمار تراژیک موجود پیدا کرده و مدعی شده است که سامانه گنبد آهنین عملکرد موفقی داشته است. منابع ارتش اسرائیل به خبرنگاران گزارش داده‌اند که این سامانه در مناطق تحت پوشش سامانه‌های گنبد آهنین و مناطق مسکونی حدود ۸۶ درصد از موشک‌ها را منهدم کرده و تنها ۳۵ خمپاره در مناطق مسکونی فرود آمده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که کارشناسان نظامی و فرماندهان امنیتی و نظامی سابق رژیم صهیونیستی نیز عمدتاً اذعان دارند که گنبد آهنین در تحقق اهداف خود ناکام مانده است. یعقوب عمیدرور مشاور سابق امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و رئیس بازنشسته اداره مطالعات امنیتی و نظامی اسرائیل می‌گوید که گنبد آهنین به ویژه در تقابل با موشک‌های با برد کوتاه که از فاصله چند کیلومتری شلیک می‌شود، با مشکل عمده‌ای مواجه است.

مائیر الران معاون سابق رئیس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی نیز گفت که مشخص است که سامانه دفاع موشکی در شرایط کنونی خود نمی‌تواند در صورت بروز درگیری‌های فراگیر حمایت کافی را از اسرائیل فراهم کند.

سایت اینترنتی دبکا نزدیک به محافل جاسوسی رژیم صهیونیستی نیز چهارشنبه گزارش داد که نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین در عملیات نظامی اخیر موفق شدند ضربه سختی را به اسرائیل وارد کنند و قدرت بازدارندگی تل‌آویو در مورد گنبد آهنین را ناکام بگذارند.

این سایت صهیونیستی با اشاره به تاکتیک نیروهای مقاومت برای شکست دادن سامانه گنبد آهنین بر ضرورت مقابله با این تاکتیک تاکید کرده و نوشت که این موضوع نباید باعث تجربه گرفتن ایران و حزب‌الله لبنان از این الگو شود.

دبکا فایل تأکید کرد که نظریه شکست گنبد آهنین هنگامی به اثبات رسید که حجم بالایی از موشکها به صورت گسترده بر روی شهر عسقلان و اسدود فرود آمد. این موشک‌ها در ۳ موج شلیک شد و در هر موج حدود ۶۰ موشک متوالی شلیک شد. به این ترتیب حدوداً در هر ثانیه یک موشک شلیک شده و به همین علت بود که سامانه گنبد آهنین در رهگیری آنها ناموفق عمل کرده و همین موضوع باعث خسارت‌های گسترده در این مناطق شد.

این گزارش در پایان تاکید می کند بر خلاف اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل مبنی بر اینکه اسرائیل و ارتش، قواعد بازی را در غزه تغییر دادند یا اظهارات آفیف کوخاوی رئیس ستاد ارتش که مدعی شد فلسطینیان ضربه سختی را دریافت کرده اند، افکار عمومی فلسطین این موضوعات را نمی‌پذیرند و اعتقاد دارند که موج تازه درگیری‌ها در ابعاد نظامی به نفع آنها به پایان رسیده است.

بر اساس گزارش امنیتی که روزنامه صهیونیستی جروزالم پست منتشر کرد، افسران بازنشسته رژیم صهیونیستی که پیش از این مسئولیت‌های نظامی و امنیتی مهم در سرزمین‌های اشغالی را در اختیار داشتند و همچنین کارشناسان مسایل نظامی رژیم صهیونیستی اخیراً در نظراتی که در خصوص عملکرد سامانه گنبد آهنین در درگیری‌های اخیر اعلام کرده‌اند، توافق داشتند که عملکرد این سامانه با شکست همراه بوده است.

این کارشناسان و افسران نظامی سابق تأکید کردند که شکست مذکور باعث شد عملیات نظامی بزرگی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال اجرای آن بود و قرار بود به عنوان پیش‌زمینه آغاز طرح معامله قرن واشنگتن ضد نوار غزه به اجرا گذاشته شود، انجام نشد.

این کارشناسان تاکید دارند که موشک‌های کوتاه برد مقاومت فلسطین به علت کم بودن زمان رسیدن به اهداف و فشردگی بالا در پرتاب، به گونه‌ای است که سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی نمی‌تواند آنها را رهگیری نماید. علاوه بر اینها نیروهای مقاومت نیز با تکنولوژی که در اختیار دارند، می‌توانند باعث اختلال در رادارهای سامانه گنبد آهنین شوند و همین موضوع باعث شده موشک‌های سامانه مذکور نتوانند با دقت کافی به موشکهای شلیک شده از سوی نیروهای مقاومت که تعدادی از آنها موشک‌های سنگین و دقیق هستند، اصابت کند.

این موضوع نشان می‌دهد که در شرایطی که سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی در برابر نیروهای مقاومت غزه قادر به ایستادگی نیست و تنها می‌تواند حدود یک سوم موشک‌های شلیک شده به عمق سرزمین‌های اشغالی را رهگیری و منهدم کند، به طریق اولی در صورتی که درگیری با حزب‌الله در جنوب لبنان یا درگیری با دولت سوریه در جولان ایجاد شود و یا حتی زمانی که ایران به صورت احتمالی وارد خط درگیری‌ها شود، در رهگیری موشک‌های با حجم بیشتر و دقت اصابت بالاتر ناکام خواهد ماند.

شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داده است که مبارزان جنبش حماس موفق شدند سامانه گنبد آهنین را در جریان دور تازه درگیری‌ها فریب داده و از تاثیرگذاری آن بکاهند.

این شبکه با تشریح تاکتیک جنبش حماس و جهاد اسلامی برای از بین بردن کارآیی سامانه گنبد آهنین تأکید کردند که این موضوع باعث شده تعدادی از موشک‌ها بر روی ساختمان‌های مسکونی و کارگاه ها و خودروها سقوط کرده و باعث کشته شدن چهار نفر و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شود.

** پیامدهای پیروزی مقاومت در جنگ اخیر غزه

الف: اجرای معامله قرن بدون جنگ بزرگ در غزه امکان‌پذیر نیست

بر اساس مطالبی که روزنامه صهیونیستی جروزالم پست منتشر کرده، به نظر می‌رسد طرح معامله قرن بدون جنگ گسترده رژیم صهیونیستی در نوار غزه قابل اجرا نخواهد بود. به این ترتیب شکست رژیم صهیونیستی در تنش اخیر در غزه را می توان نشان دهنده شکست مرحله آغازین معامله قرن دانست که قرار است در ماه آینده اعلام شود. به این ترتیب واشنگتن باید به دنبال بستر جدیدی برای تفاهم با دیگر رژیم‌های عربی منطقه باشد تا مقدمات اجرای این طرح را فراهم کند.

گرچه تعدادی از این کشورها آمادگی خود را برای کمک به اجرای معامله قرن اعلام کرده‌اند، اما برخی کشورها ملاحظات قابل توجهی در این زمینه دارند و شکست در دور تازه تنش میان غزه و رژیم صهیونیستی می‌تواند کار آمریکا برای پیشبرد این طرح را پیچیده‌تر نماید.

ب: فشار دو جانبه بر نتانیاهو در مورد غزه

از سوی دیگر با توجه به اینکه میانجگری مصر و سازمان ملل متحد برای آتش‌بس، رژیم صهیونیستی را ملزم به اجرای تفاهم‌های صورت گرفته در زمینه رفع محاصره غزه کرده است و از آنجایی که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی و تلاش برای تشکیل کابینه نمی‌خواهد امتیازی را به گروه‌های مقاومت فلسطینی بدهد و از سوی دیگر قدرت ورود به دور تازه درگیری با غزه را ندارد، در تنگنای عجیبی قرار گرفته است.

این فشار هنگامی بیشتر می‌شود که می‌بینیم گروه‌های مقاومت تنها یک هفته برای اجرای تعهدات رژیم صهیونیستی در توافق اخیر به تل‌آویو فرصت داده‌اند. گروه‌های مقاومت اعلام کرده‌اند که در صورتی که رژیم صهیونیستی از اجرای این تعهدات سرباز زند، درگیری‌های جدیدی را از همانجایی که متوقف شده بود، شروع خواهند کرد.

ج: تقویت وجهه حماس و جهاد اسلامی در منطقه

خطرات پیروزی نیروهای مقاومت در دور تازه درگیری‌ها تنها منحصر به اینها نمی‌شود، بلکه جنبش حماس و جهاد اسلامی به این ترتیب وجهه خود را در خاورمیانه تقویت کرده و به دنیا نشان می‌دهند که با امکانات اندک خود سیستم‌های مبارزاتی پیشرفته رژیم صهیونیستی را شکست داده‌اند.

از سوی دیگر احساس پیروزی حماس و جهاد اسلامی باعث می‌شود موضع آنها در مذاکرات سیاسی تقویت شده و آنها دیگر نگرانی نسبت به طرح مطالبات خود در برابر اسرائیل نداشته باشند. این بدان معناست که قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی در برابر نیروهای مقاومت فلسطین کاهش پیدا کرده است.

د: تقویت موضع ایران و حزب الله در جهان

از سوی دیگر این پیروزی باعث می‌شود وزنه ایران و حزب‌الله در منطقه افزایش پیدا کند، چرا که اکثر کشورهای عربی اعتقاد دارند که ایران و حزب الله در تجهیز گروه‌های مقاومت فلسطین با موشک‌های مختلف که باعث شکست سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیل شده، نقش دارند و قطعاً این موضوع در آینده در جبهه شمالی اسرائیل با سوریه و جنوب لبنان نیز تکرار خواهد شد.

* علی عباسی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    12 3
    سامانه ی گنبد آهنین فقط موشکهایی رو رهگیری می کنه که طبق محاسباتش امکان داره به مناطق نظامی یا مسکونی اصابت کنه!!! موشکی که قراره بخوره خارج از این جاها رهگیری نمی کنه، هدفشونم اینکه که هزینه هاشون کم بشه وقتی قراره یه موشک بخوره تو یه جایی که براشون ارزش نداره، چرا الکی برا رهگیریش هزینه کنن؟ ولی همین که تونستن یه تعداد زیادی رو زخمی کنن موفقیت بزرگیه و نشون میده تعدادی از این موشکها تونستن از گنبد آهنین رد بشن
  • GB ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    6 2
    یه بمب اتم بزنن منقرض کنن
  • فرامرز IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    13 21
    کوبیده خریدم سیخی 15 تومن . این تنش آفرینی ها برای ما کوبیده نمیشه .
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
      9 0
      مردم به صف شید ... کوبیده گرون شده ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس